معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۸

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته سوم مرداد 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نرخ بیکاری 7.9 درصد :

روزنامه SVD: هفته گذشته تقریبا 7300 نفر به عنوان بیکار در آژانس اشتغال عمومی سوئد ثبت نام کردند. آمارهای هفتگی نشان می دهد که همزمان تقریبا 7000 نفر نیز شغل جدید پیدا کردند. در پایان هفته، تقریبا 410 هزار نفر  یا 7.9 درصد بیکار بودند. تاکنون در ماه اوت به 246 نفر اخطار اخراج داده شده است. از بین بیکاران تازه وارد، تعداد 1893 نفر جوانان 18 الی 24 ساله بودند. 

ولوو سواری بدلیل کمبود نیمه‌هادی‌ها ، تولید خود را موقتا موقت کرد:

رادیو سوئد: غول خودروسازی چینی - سوئدی به طور موقت تولید در سایت سوئدی خود در تورسلاندا نزدیک گوتنبرگ را متوقف کرد. کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها، از جمله عامل این توقف بوده و هنوز مشخص نیست که تا چه مدت ادامه یابد. در عین حال شرکت ولوو امیدوار است که تولید را  تا هفته آینده از سر بگیرد.

 مشاغل بزرگ سوئدی ، مشتاق رسیدن به اهداف آب و هوایی :

داگنز اینداستری : به دنبال گزارش جدید IPCC  (پانل بین دولتی تغییرات آب و هوایی)، چندین شرکت بزرگ سوئدی مشتاقانه تمایل خود را برای دستیابی به اهداف آب و هوایی اعلام کردند. شرکتهایی همچون اطلس کوپکو ، SAS ، سندویک و اسکانیا  از جمله این شرکتها هستند و تمایل خود را برای عضویت در تیم مبارزه با تغییرات آب و هوایی ابراز داشتند و آن را یک الزام فوری دانستند. اسکانیا به تایمز مالی گفت بدون شک مداخلات انسانی پشت آتش سوزی‌ها و آبگرفتگی‌ها در سراسر اتحادیه اروپا قرار دارد.

شرکت نورث ولت ، خواهان استخراج و بهره برداری از معادن کبالت سوئد شد:

آفتون بلادت : کبالت جزء غیرقابل تعویض باتری خودروهای برقی است و این فلز یک دارایی اساسی در موضوع برقی کردن خودروها خواهد بود. امروزه بیشتر کبالت مورد استفاده در سوئد با وجود ذخایر بزرگ کبالت در شمال این کشور، از جمهوری دموکراتیک کنگو وارد می‌شود. پس از گزارشات دریافتی مبنی بر استفاده از کودکان و شرایط کار غیر انسانی در کنگو، وضعیت واردات کبالت از این کشور مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. شرکت Northvolt  تولید کننده باطری خودروهای برقی اگرچه هنوز تولید خود را شروع نکرده اما قبلا 230 میلیارد کرون سفارش از شرکت فولکس واگن، دریافت کرده است . یکی از دلایل ساخت این کارخانه در شمال سوئد ، نزدیک بودن به منابع طبیعی در آنجا بود که تخمین زده می‌شود 19 هزار تن کبالت در سنگ بستر آن در شمال وچود دارد که از نظر لجستیک، عملیاتی و محیط زیست مقرون به صره است. اما بهره برداری از این معادن با موانعی روبرو است و فرآیند اخذ مجوزهای آن بسیار مشکل است.

 تمدید مهلت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده :

خبرگزاری TT  : دولت تصمیم گرفت مهلت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مشاغل را که از ابتدای همه گیری کرونا و برای نجات مشاغل وضع کرده بود به مدت 10 ماه دیگر تمدید کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما