معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۰

استراتژی نروژ برای تبدیل شدن به پایدارترین مرکز اطلاعات و داده پردازی جهان

نروژ بدلیل برخورداری از مازاد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، قیمت رقابتی انرژی برق، زیرساخت های مناسب دیجیتالی و برخورداری از آب و هوای سرد، جایگاه منحصر به فردی برای تبدیل شدن به جذاب ترین مرکز داده جهان دارد.

نروژ جایگاه منحصر به فردی برای تبدیل شدن به جذاب ترین مرکز داده جهان دارد. مازاد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، قیمت رقابتی انرژی برق، زیرساخت های مناسب دیجیتالی و برخورداری از آب و هوای خنک، از جمله برتری‌های نروژ برای تبدیل شدن به‌هاب داده پردازی جهان می‌باشند. 

دولت نروژ اخیرا استراتژی ایجاد مراکز ذخیره اطلاعات و داده پردازی  را  با عنوان "مراکز نروژی داده پردازی - مراکز قدرت پایدار و دیجیتالی"[1] ،  به روز رسانی و منتشر ساخته است. حسب این استراتژی، گام ها و  اقدامات مهمی‌برای کمک به رشد پایدار و ایجاد مشاغل بیشتر در صنایع مرتبط با داده پردازی در نروژ آغاز می شود. این اقدامات بخشی از تعهد دولت برای دیجیتالی شدن و اقتصاد مبتنی برتوسعه صنایع داده پردازی  می‌باشد.

خانم Hofstad Helleland وزیر توسعه منطقه ای و دیجیتال سازی نروژ در همین خصوص ابرازداشته است که "مراکز داده، ستون‌های اساسی برای توسعه زیرساخت های دیجیتالی نروژ هستند. بدون صنعت مراکز داده، بخش های مهم  جامعه  مثل بخش  سلامت، انرژی، حمل و نقل و... کاملا فلج خواهند شد. در طول بحران همه گیری کرونا، نیاز به زیر ساخت های بیشتر برای بالا بردن قدرت و سرعت پردازش اطلاعات بخوبی حس می‌شد و از این رو نروژ  تلاش می‌کند تا نقش مهمی در توسعه بیشتر این صنعت ایفاء کند".

در سال های اخیر صنعت مراکز داده در نروژ رشد چشمگیری داشته است، بر اساس گزارش رسمی [2] اخیر وزارت توسعه منطقه ای و دیجیتالیزاسیون نروژ ، این صنعت در حال حاضر تقریباً 2000 شغل مستقیم ایجاد نموده و تا  سال 2025  این تعداد به بیش از 11000 شغل افزایش خواهد یافت.

گزارش وزارت توسعه منطقه ای و دیجیتالیزاسیون نروژ نشان می دهد که نروژ برای توسعه مراکز داده پردازی و ایجاد شغل و افزایش فعالیت های اقتصادی در جوامع محلی و دور دست امکانات و ظرفیت های بسیار مناسبی دارد و اجرای این استراتژی به رشد بیشتر و توسعه تجارت  مناطق کمک  شایانی خواهد کرد.

وزیر توسعه منطقه ای و دیجیتالیزاسیون نروژ همچنین معتقد است که  نروژ باید در تسهیل توسعه پایدار مشاغل در سراسر کشور عملکرد موفقی داشته باشد تا از این بستر نقش موثری در  گسترش مشاغل آینده نگر ایفاء نماید. خانم هللند می‌گوید: "ما باید از منابع انرژی نروژی برای توسعه صنایع سبز جدید در مناطق روستایی و جذب بیشتر سرمایه گذاری‌های  بین المللی استفاده کنیم. نروژ پیش نیازهای بسیار خوبی برای افزایش سهم بازار خود در این صنعت بزرگ بین المللی دارد و هم اکنون نیز  تعامل خوبی بین صنایع و  مراکز داده  پردازی و دولت نروژ وجود دارد . ما پتانسیل بالایی برای رشد بیشتر می‌بینیم و می خواهیم با هم همکاری کنیم تا اهداف و انتظارات دولت از صنایع پایدار و مراکز داده نروژی را محقق کنیم. ما از نروژی‌ها و دیگر بازیگران خارجی فعال در  زنجیره ارزش افزوده  مراکز داده پردازی دعوت به همکاری می‌کنیم. "

آقای کارل فون هسن از مدیران گروه صنعتی  AQ Compute ، معتقد است نروژ به دلیل آب و هوای سرد ، تولید  بیش از 98 درصد تأمین برق از منابع تجدیدپذیر ، قیمت رقابتی هزینه برق  به نسبت دیگر کشورهای اروپائی و همچنین حمایت فعال دولت نروژ برای توسعه بخش مراکز داده ، مکانی ایده آل برای مراکز داده سبز و کارآمد می سازد.  به گفته وی  "در زمینه دیجیتالی شدن روزافزون اقتصاد نروژ، ما متقاعد شده ایم که نروژ می‌تواند به یک مرکز مهم داده در شمال اروپا تبدیل شود.  ما در AQ Compute   بسیار خوشحالیم که  می‌توانیم بخشی از توسعه یک اکوسیستم پایدار مراکز داده متشکل از ذینفعان بازار ملی و بین المللی  باشیم".

در سالهای 2019 و 2020 ، با سرمایه گذاری  مبلغ  2.7 میلیارد کرون معادل تقریبی 270 میلیون دلار ،  18 مرکز داده پردازی  جدید در نروژ تأسیس شد. از سال گذشته نیز چندین پروژه جدید توسط  گروه  AQ Compute با ظرفیت  5000 متر مربعی در شهرداری Ringerike  در دست ساخت  و تجهیز می‌باشد.

در استراتژی جدید مراکز داده، دولت قصد دارد اقداماتی را به شرح ذیل برای کمک به افزایش رشد صنعت مراکز داده و تسهیل توسعه پایدار معمول دارد:

- لزوم بررسی و تحقیق در خصوص اینکه چگونه می‌توان فرآیندهای مربوط به توسعه و صدور مجوز و اتصال به شبکه انتقال را ساده کرد. در این رابطه  دولت یک کمیته عمومی را برای بررسی موضوع ،  تعیین کرده است.

- تشویق و مساعدت به شرکت های صنعت مرکز داده و موسسات آموزشی  جهت عقد توافق نامه همکاری در این خصوص.

- تشویق و ترغیب مراکز داده برای بررسی نحوه استفاده از گرمای اضافی (گرمای اتلاف شده صنایع ) جهت باز مصرف در صنعت داده پردازی و توصیه به طراحی و ایجاد یک نقشه حرارتی به منظور اطمینان از استفاده بهتر منابع ناشی از گرمای اتلاف شده از مراکز داده پردازی و استفاده مجدد از آن برای اهداف و مصارف  دیگر.

- تقویت کانالهای اطلاع رسانی  مثل  Invest in Norway که به منظور تسهیل سرمایه گذاری در ایجاد ارزش داده محور و مراکز داده پردازی در نروژ  فعالیت می‌کنند.

- انتشار راهنمای تاسیس و ایجاد مراکز داده در نروژ برای فعالان خارجی این صنعت. [3]

[1] "Norwegian data centres – sustainable, digital power centres"

[2] white paper

[3] https://www.regjeringen.no/en/aktuelt/becoming-the-worlds-most-sustainable-data-center-nation/id2867227/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما