معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۴

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقائی در هفته چهارم تیر 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 آفریقای جنوبی

 ثابت ماندن نرخ بهره بانکی در آفریقای جنوبی

کمیته سیاستهای پولی بانک مرکزی آفریقای جنوبی پس از بررسیها، تصمیم به تثبیت نرخ بهره به میزان قبلی 3.5 درصد گرفت. تقاضا برای افزایش نرخ بهره از سوی بانکها و مؤسسات مالی برای رضایت بیشتر سپرده گذاران بالا بود. این ششمین نشست کمیته برای بررسی نرخ بهره پس از شیوع کرونا بود. در نشستهای گذشته این کمیته تصمیم بر کاهش نرخ بهره گرفته بود. اقتصاددانان معتقدند که با توجه به شرایط اقتصادی نرخ بهره در کوتاه مدت نمی‌تواند افزایش پیدا کند.

 اخلال در صنعت حمل و نقل آفریقای جنوبی

رییس اتحادیه حمل و نقل آفریقای جنوبی گفت بخش تدارکات حدود 12 درصد GDP این کشور را تشکیل می‌دهد یعنی حدود 1 میلیارد رند کمک روزانه به GDP. با اخلال پیش آمده در چند هفته گذشته و آشوب در برخی نقاط که به غارت انجامید، این بخش روزانه 100 میلیون رند از دست می‌دهد. بر اثر حوادث مزبور 10 درصد صنعت حمل و نقل تحت تأثیر قرار گرفت. 

 نامیبیا

 مواجهه یک سوم مردم نامیبیا با ناامنی غذایی

در سال 2020 بیش از یک سوم مردم نامیبیا به ناامنی غذایی شدید مواجه بودند. براساس گزارش جدید «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان»، در نامیبیا تعداد افرادی که در سال 2020 با ناامنی غذایی مواجه بودند، از 700 هزار نفر در سال 2018 به 800 هزار نفر معادل 32.1 درصد کل جمعیت کشور افزایش یافت. این گزارش همچنین نشان می‌دهد حدود 800 میلیون نفر از مردم جهان با سوءتغذیه مواجه هستند بیش از نیمی از آنها در قاره آسیا، بیش از یک سوم در قاره افریقا و حدود 60 میلیون نفر نیز در امریکای لاتین و حوزه کارائیب زندگی می‌کنند.

با اینحال، بیشترین رشد میزان گرسنگی مربوط به قاره افریقاست؛ 21 درصد جمعیت این قاره با معضل گرسنگی مواجه هستند.

این گزارش که نخستین گزارش پس از بحران کرونا در سطح جهان محسوب می‌شود، نشان می‌دهد بیش از 2.3 میلیارد نفر در جهان (معادل 30 درصد کل جمعیت جهان) با مشکل ناامنی غذایی مواجه هستند.

 زیمبابوه

 برنامه ریزی شرکت هواپیمایی قطر برای راه اندازی خطوط پروازی به زیمبابوه و زامبیا

اخیراً شرکت هواپیمایی قطر ایرویز اعلام کرده است که در حال برنامه ریزی است تا  از اواسط ماه آگوست 2021 به فهرست شرکت‌های هواپیمایی دارای پرواز به زیمبابوه و زامبیا بپیوندد و گسترش خطوط پروازی خود به قاره آفریقا را گسترش دهد. 

 بوتسوانا

کاهش تجارت بوتسوانا به دلیل مشکلات ناشی از پاندمی‌کرونا

بوتسوانا با افزایش واردات در پنج سال گذشته از چین و کاهش صادرات به چین با کسری تجاری رو به رشد روبرو است. نشریه بیزینس مانیتور اعلام کرد که صادرات بوتسوانا به چین طی سالهای گذشته از سال 2016 رو به کاهش گذاشته است و در سال 2020 کسری تجاری بیش از 149 میلیون دلار در این کشور ثبت شده است. در همین رابطه بوتوانا، مدیر اجرایی صنعت تجارت بوتسوانا (BITC) عنوان داشت، صادرات این کشور به چین در پنج سال گذشته همچنان کاهش یافته و در سال 2020 به حدود 2 میلیون دلار رسیده است. وی در هنگام برگزاری جلسه ارتقاء سرمایه گذاری چین و بوتسوانا، با موضوع نوآوری درتکنولوژی، بهره برداری از معادن و استخراج مواد معدنی، اظهار داشت از سال 2020 به دلیل پاندمی COVID 19 به طور کلی، صادرات به چین در حال کاهش است. وی در ادامه اعلام کرد عمده صادرات این کشور شامل شیره و عصاره‌های گیاهی، پوشاک و کالاهای صنعتی است. این حالی است که واردات کالا از چین طی 5 سال گذشته در حال افزایش بوده و در سال 2020 واردات این کشور از چین بیش از 151 میلیون دلار بود که نسبت به سال 2019 حدود 30 میلیون دلار افزایش نشان می‌دهد. عمده واردات بوتسوانا از چین کالاهای صنعتی شامل ماشین آلات، ابزارو تجهیزات پزشکی، تجهیزات کامپیوتری، مکانیک، مبلمان و پوشاک است.

 ساحل عاج

برگزاری بیستمین اجلاس احیاء منابع انجمن بین المللی توسعه

مراسم افتتاحیه بیستمین اجلاس احیاء منابع انجمن بین المللی توسعه روز پنج شنبه 15 ژوئیه 2021، با حضور روسای جمهور ساحل عاج، بنین، بورکینافاسو، اتیوپی، گینه، گینه بیسائو،، ماداگاسکار، موریتانی، نیجر، سنگال و توگو، مدیر عملیات‌های بانک جهانی و مدیر کل جامعه مالی بین المللی، نمایندگان برخی از کشورها، اعضای هیات دولت ساحل عاج، سفرا و روسای هیات های دیپلماتیک در کاخ کنگره هتل ایوار ساحل عاج برگزار شد. در این مراسم، رئیس جمهور ساحل عاج، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، مدیر عملیات‌های بانک جهانی و مدیر کل جامعه مالی بین المللی سخنرانی کردند. گفتنی است روسای جمهور لیبریا، رواندا، سودان و موزامبیک بصورت ویدئو کنفرانس در این مراسم حضور داشتند.

 موافقت بانک جهانی با اعطای وام 200 میلیون دلاری به ساحل عاج

بر اساس دو موافقتنامه ای که روز چهارشنبه 14 ژوئیه در دفتر نخست وزیر ساحل عاج بین مقامات ساحل عاجی و رهبران ارشد گروه بانک جهانی امضا شد، این بانک با اعطای وام 200 میلیون دلاری به ساحل عاج بمنظور تأمین مالی و اجرای "پروژه ارتقا زنجیره ارزش رقابت برای اشتغال و تحول اقتصادی" موافقت کرد. اولین توافق نامه مربوط به تأمین مالی"پروژه ارتقا زنجیره ارزش رقابت برای اشتغال و تحول اقتصادی بود که بین وزیر اقتصاد و دارایی و مدیر عملیات بانک جهانی در ساحل عاج و موافقتنامه دوم در خصوص اجرای پروژه مذکور بین مدیر صندوق پس اندازهای ساحل عاج و مدیر عملیات بانک جهانی در این کشور امضا شد. به گفته نخست وزیر ساحل عاج، اعطای این وام به دولت اجازه می‌دهد با تنوع بخشیدن به اقتصاد، زمینه جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی ملی و بین المللی را افزایش دهد.

 سیرالئون

 اهدای تجهیزات جدید هواشناسی از سوی برنامه توسعه سازمان ملل به سازمان هواشناسی سیرالئون

تعدادی از تجهزات پیشرفته به ارزش هزاران دلار توسط برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) با هدف ارتقای کیفیت کار و تجهیزات سازمان ملی هواشناسی سیرالئون به این سازمان در فریتاون اهدا شد.

نیجر

اقدام بانک اسلامی BID و صندوق FSID علیه نابینایی در نیجر

بانک توسعه اسلامی (BID) و صندوق همبستگی اسلامی‌ برای توسعه (FSID)، با همکاری برنامه ملی بهداشت چشم (PNSO)، اخیراً فاز دوم اتحاد برای مبارزه با نابینایی قابل پیشگیری را راه اندازی کردند. این کمپین که عنوان بخشی از تعهد مالی مداوم برای انجام 100000 عمل جراحی طی 5 سال آینده است، این برنامه در فاز اول در شهرهای دیفا و ماگاریا راه اندازی شده بود. تاکنون 8001 بیمار از نظر اختلالات بینایی غربالگری شده و 1029 عمل جراحی آب مروارید انجام شده است.

بانک توسعه اسلامی (BID) و صندوق همبستگی اسلامی ‌برای توسعه (FSID) شرکای دیرینه نیجر هستند. کشورهای دیگر در منطقه فرعی که عضو بانک توسعه اسلامی هستند نیز از این برنامه بهره می‌برند از جمله: بورکینافاسو، ساحل عاج، گینه، گینه بیسائو و توگو.

 مالی

امضای توافقنامه‌ای بین دولت مالی و شرکت لژاندر انرژی در مورد احداث نیروگاه خورشیدی

به گزارش روزنامه ایندیپندنت توافقنامه‌ای بین دولت مالی و شرکت "لژاندر انرژی" برای احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 50 مگاوات در شهر فانا واقع در استان سگو در مرکز کشور به امضا رسید. مراسم امضا توافقنامه مذکور در تاریخ 22 تیرماه با حضور الحسینی سانو، وزیر اقتصاد و دارایی و لامین سیدو ترائوره، وزیر معادن، انرژی و آب در وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد. هزینه کلی این پروژه 32.8 میلیارد فرانک سیفا است که به مدت 12 ماه به طول خواهد انجامید. بهره‌برداری از آن نیروگاه در سال 2023 پیش بینی شده‌است و هر کلیووات برق تولید شده طی 25 سال آینده به 55 فرانک سیفا فروخته خواهد شد.

 کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور مالی

به گزارش روزنامه ایندیپندنت سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور مالی در سال 2020 نسبت به سال 2019 بیش از 50 درصد کاهش یافت. براساس آخرین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور مالی بیش از نصف کاهش یافته و به 308 میلیون دلار در سال 2020 رسیده‌ است. دلیل این کاهش، وضعیت شکننده فضای اقتصادی مربوط به بحران امنیتی و بهداشتی است که برخی از شرکای فنی را نگران کرده‌است و منجر به کاهش 35 درصدی در سرمایه گذاری‌های خارجی جهانی شده‌است. به طورکلی سرمایه‌گذاری خارجی در اروپا 80 درصد کاهش یافته‌است.

 لیبریا

کمک 350 میلیون دلاری صندوق بین المللی پول به لیبریا

صندوق بین المللی پول قصد دارد 350 میلیون دلار با هدف افزایش ذخایر ارزی، حمایت از رشد اقتصادی و مبازره با ویروس کرونا به لیبریا اختصاص دهد. این موضوع که باید به تصویب هیات حکّام این صندوق برسد در تاریخ 2 آگوست 2021 در این نشست مطرح خواهد شد و در صورت تصویب تا اواخر آگوست سال جاری به این کشور پرداخت خواهد شد.

 گابن

برنامه دولت گابن برای کاهش بدهی طی سه سال آینده

وزیر اقتصاد گابن از برنامه دولت این کشور برای کاهش بدهی تا سقف 50٪ خبر داد و گفت: «دولت با شرکت در بازارها برای تأمین مالی برنامه معروف شتاب تحول خود که ارزش آن 3 هزار میلیارد فرانک سیفا است در نظر دارد بدهی را کنترل و میزان آن را که در حال حاضر 68٪ تولید ناخالص داخلی است، طی سه سال آینده به 50٪ کاهش می‌یابد. 450 میلیارد فرانک سیفا از بدهی داخلی نیز طی یک دوره 3 ساله پرداخت خواهد شد.»

 اوگاندا

رشد صادرات اوگاندا در سال مالی 2021-2020

آمار بانک مرکزی اوگاندا بیانگر رشد درآمد صادراتی اوگاندا در سال مالی گذشته است. این آمار نشان می‌دهد در دوره ژوئن 2020 تا مه 2021 درآمد صادراتی اوگاندا 5.1 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با در آمد 3.7 میلیارد دلاری دوره مشابه قبلی، 27.7 درصد رشد داشته است. بانک مرکزی اوگاندا این رشد را عاملی برای ثبات پول ملی این کشور در مقابل دلار ارزیابی کرده است. عمده رشد درآمد صادراتی اوگاندا ناشی از صادرات طلا به خصوص به کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است. به عبارت دیگر نیمی از 5.1 میلیارد دلار درآمد صادراتی، یعنی معادل 2.2 میلیارد دلار متعلق به صادرات طلا بوده است.

    مالاوی

حمایت آژانس بیمه تجارت آفریقا از کارخانه انرژی خورشیدی مالاوی

آژانس بیمه تجارت آفریقا (ATI) از کارخانه انرژی خورشیدی سالیما در مالاوی اعلام حمایت کرد. نیروگاه 60 مگاواتی سالیما که دومین پروژه انرژی خورشیدی در مالاوی است، به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین پروژه‌ها در زمینه برق مالاوی است که ظرفیت نصب شده آن در حدود 439 مگاوات خواهد بود. این کارخانه قرار است از آگوست 2021 شروع به کار نماید.

جمهوری دمکراتیک کنگو (کینشازا)

یافتن نقطه عطف برای لیتیومو پروژه قلع جمهوری دموکراتیک کنگو

سرمایه گذاران در نظر دارند 40 میلیون دلار برای شروع پروژه مانونو در جمهوری دموکراتیک کنگو سرمایه جمع کنند. قرار است یکی از بزرگترین پروژه‌های لیتیوم و قلع در سطح جهان باشد که تقریباً 180،000 تن قلع در طول 60 سال عمر معدن تولید می‌کند. شرکت AVZ Minerals Limited، مستقر در استرالیا، در این مرکز کار می‌کند. این کنسرسیوم روز جمعه اعلام کرد که تعهدات محکمی ‌برای جمع آوری پول از سرمایه گذاران پیچیده، حرفه‌ای و نهادی برای تسریع در پیشرفت پروژه 1 Tier دریافت کرده است. نایجل فرگوسن، مدیرعامل AVZ، گفت، اعتبارات مورد نیاز، AVZ را برای افزایش سهام شرکت در پروژه فراهم می‌کند و سرمایه در گردش لازم را برای شروع برنامه کارهای اولیه سرمایه تأمین می‌کند. وی گفت: افزایش سهام AVZ به 75 درصد از پروژه Manono ارزش قابل توجهی به سهامداران AVZ خواهد افزود. فرگوسن گفت: ما از سهامداران جدید خود استقبال می‌کنیم و از سهامداران فعلی خود برای پشتیبانی مداوم آنها در توسعه این دارایی واقعاً مهیج در سطح جهانی، سپاسگزاریم. پروژه لیتیوم و قلع تقریباً 500 کیلومتری شمال لوبومباشی در قسمت جنوبی جمهوری دموکراتیک کنگو واقع شده است.

 جمهوری کنگو (برازاویل)

مذاکرات بین جمهوری کنگو و صندوق بین المللی پول

راه اندازی مجدد بحث و گفتگو با صندوق بین المللی پول بخشی از تعهدات مقامات کنگو برای ادامه اصلاحات آغاز شده با هدف ترمیم تعادل عمده اقتصاد کلان است. آناتول کولینت ماکوسو، نخست وزیر هنگام ارائه برنامه اقدام دولت به پارلمان در 21 ژوئن گفته بود ادامه مذاکرات با صندوق بین المللی پول ضروری است. در این زمینه، ما باید شروع به ارسال سیگنال‌های قوی به شرکا و طلبکاران خود کنیم، به ویژه از نظر بهبود حاکمیت از یک سو و با تعهدات برای اعمال دقیق برنامه که نتیجه آن مذاکرات با صندوق بین المللی پول خواهد بود. به گفته یک منبع نزدیک به نمایندگی صندوق بین المللی پول در برازاویل، تبادل نظر بر روی موضوعاتی از جمله: مدیریت بدهی، اصلاحات مالی دولت از طریق بهینه سازی درآمد و هزینه، بهبود حاکمیت از طریق ساختار مبارزه با فساد و سرمایه گذاری در امور اجتماعی، قابل پیش بینی است.

کنیا

انجمن خلبانان کنیا خواهان حمایت صندوق بین المللی پول از هواپیمایی کنیا شدند

انجمن خلبانان کنیا معروف به  KALPA با حضور در صندوق بین المللی پول خواهان حمایت این نهاد از هواپیمایی کنیا شدند. این انجمن با استناد به رکود 7 ساله و ضرر 127 میلیارد شیلینگی این نهاد در زمان مذکور از این صندوق بین المللی پول خواستند تا به کمک این خط هوایی بیاید و مانع از رکود بیشتر و تعدیل نیروی این سازمان شود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما