معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۳

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتیوپی در هفته اول مردادماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل اراِئه می‌گردد:

برداشته شدن محدودیت صادراتی سنگ‌های قیمتی

وزارت معادن و نفت اتیوپی محدودیت‌های صادرات سنگ‌های قیمتی همچون اپال، یاقوت و زمرد را لغو کرد. بر این اساس دیگر افراد مجبور به صادرات تنها 20 درصد از مواد معدنی خام به خارج از کشور نبوده و می‌توانند مواد معدنی را به میزان دلخواه صادر نمایند. شایان‌ذکر است اتیوپی در سال مالی گذشته 681 میلیون دلار صادرات مواد معدنی و عمدتاً طلا داشته است که 400 میلیون دلار بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

برگزیده شدن اتیوپین ایرلاین به‌عنوان بزرگ‌ترین ایرلاین آفریقایی درزمینهٔ حمل بار و مسافر

طبق اعلام انجمن هواپیمایی آفریقا، اتیوپی ایرلاین به‌عنوان بزرگ‌ترین ایرلاین آفریقایی در حمل بار و مسافر در سال 2020 برگزیده شد. این شرکت هواپیمایی در سال مذکور نیم میلیون تن بار و بیش از پنج هزار نفر مسافر را از طریق فرودگاه بوله در آدیس‌آبابا جابجا نمود.

صدور مجوز دسترسی به پایگاه داده‌های ارزیابی قیمت از سوی گمرک

کمیسیون گمرک اتیوپی تصمیم گرفت به واردکنندگان اجازه دسترسی به پایگاه داده‌های ارزیابی قیمت خود را بدهد. این مسئله که برای مدت‌ها محل مناقشه مأموران گمرک و جامعه تجاری اتیوپی بود. از دید کارشناسان این امر به شفافیت بیشتر منجر خواهد شد.

افزایش سپرده‌های بانکی در اتیوپی به 1.3 تریلیون بیر

میزان سپرده‌ها در بانک‌های اتیوپی نسبت به سال گذشته با افزایش 25 درصدی به رقم 1.3 تریلیون بیر رسید که در حدود 2 برابر بودجه سال مالی جدید اتیوپی است. حجم سپرده‌ها در کامرشیال بانک که بیش از نیمی از آن را به خود اختصاص می‌دهد با افزایش 23 درصدی به 735 میلیارد بیر رسید. میزان سپرده‌ها در آواش بانک به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک خصوص اتیوپی با 44 درصد افزایش به 107 میلیارد بیر و سپرده‌های بانک ابی سینا به‌عنوان سریع‌ترین بانک خصوصی در حال رشد با 86 درصد افزایش به 88 میلیارد بیر رسید.

کسب درآمدهای 77 و 82 میلیون دلاری از صادرات دانه‌های روغنی و محصولات لبنی و پروتئینی 

طبق اعلام موسسه توسعه صنایع غذایی، آشامیدنی و دارویی اتیوپی، طی 11 ماهه سال مالی گذشته، 77 میلیون دلار از صادرات دانه‌های روغنی، حبوبات و فرآورده‌های روغن خوراکی، درآمد کسب‌شده است. صادرات دانه‌های روغنی فرآوری شده و روغن فراوری نشده آووکادو نیز در مقایسه با سال ماقبل دو برابر شده است. همچنین میزان صادرات محصولات لبنی و گوشت در سال مالی گذشته 82 میلیون دلار بوده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما