معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۴

اصلاحات مالیاتی جدید در کلمبیا

وزیر دارایی کلمبیا اصلاحات مالیاتی جدید دولت را نوعی «سرمایه‌گذاری اجتماعی» تشبیه و آن را موجب کاهش فقر، بیکاری و رکود اقتصادی توصیف کرد.

دولت ایوان دوکه مارکز در اجرای قانون مالیاتی کشور بار دیگر سعی دارد با انجام اصلاحات مالیاتی ، درآمدی معادل 15 هزار و 200 میلیارد پزو (معادل 4 میلیارد و 200 میلیون دلاری) را نصیب خزانه کشور نماید. با توجه به تجربه دولت دوکه از لایحه قبلی اصلاحات مالیاتی ، وزارتخانه‌های دارایی، اقتصاد و کشور مسئول چانه‌زنی و مذاکره با طیف وسیعی از احزاب سیاسی، گروه‌های دارای نفوذ، اصناف دانشجویی، شهرداران و فرمانداران در نقاط مختلف کشور شده‌اند تا بتوانند اجماع ملی در این زمینه صورت دهند. در همین رابطه، خوزه مانوئل رسترپو وزیر دارایی طی یک ماه‌ گذشته برای جلب نظر نخبگان اقتصادی و سیاسی در کلان‌شهرهای کشور، سفرها و جلساتی را در شهرهای مدئین، کالی، کارتاخنا، بارانکیا، ایباگه و ویجاویسنسیو ترتیب داد.

رسترپو، وزیر دارایی از این پروژه به عنوان «سرمایه‌گذاری اجتماعی» نام برده است. وی برای آماده‌سازی افکار عمومی جامعه جهت اجرایی شدن قانون جدید تصریح نموده که با اصلاحات مالیاتی، در مرحله اول بالغ بر 11 میلیون و 600 هزار نفر از شهروندان سود اقتصادی خواهند برد. وزیر دارایی تأکید نموده که از جمعیت 51 میلیون نفری کشور، 25 میلیون نفر در قالب دریافت یارانه نقدی یا بازگشت مالیات بر ارزش افزوده به صورت مستقیم عواید ناشی از این تحول مالیاتی را خواهند دید. در زمینه یارانه‌های نقدی، دولت تضمین داده تا این کمک مالی را تا پایان دسامبر 2022 واریز نماید و در عین حال میزان و پوشش این یارانه‌ها را نیز افزایش دهد. وزیر دارایی دولت دوکه برخی دیگر از مزایای قانون مالیاتی جدید را این‌گونه برشمرد:

  • واریز یارانه نقدی: با دریافت کمک نقدی ماهیانه بین 160 تا 200 هزار پزویی (معادل 45 تا 60 دلار) 9 میلیون و 800 هزار نفر از اقشار آسیب‌پذیر جامعه بهره‌مند خواهند شد.
  • کاهش فقر شدید: با درآمد حاصله از تحول مالیاتی کشور، دولت موفق خواهد شد تا میزان فقر شدید را از 15.1% به 9.6% برساند. به عبارت دیگر، 2 میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت کشور از فقر شدید نجات پیدا می‌کنند.
  • کاهش فقر: در صورت موفقیت دولت در اجرای تحول مالیاتی مدنظر، فقر در جامعه کلمبیا از 42.5% به 34.2% کاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر 4 میلیون و 200 هزار نفر از زیر خط فقر خارج می‌شوند.
  • احیای 500 هزار فرصت شغلی: دولت تلاش دارد تا با دریافت مالیات‌های جدید، 500 هزار فرصت شغلی را احیا نموده و سطح اشتغال کشور را به دوران پیش از همه‌گیری کرونا برساند. بدین طریق در مرحله اول 188 هزار نفر از جمعیت جوان بین 18 تا 28 سال کشور ماهیانه درآمدی حدود 1 میلیون پزو (معادل 300 دلار) خواهند داشت. در مرحله‌ی بعد 312 هزار نفر از واجدین شرایط سایر سنین وارد بازار کار خواهند شد.
  • اجرایی شدن طرح سالیانه 3 روز بدون مالیات غیرمستقیم در کشور: بنا به گفته وزیر دارایی، دولت در زمینه عملیاتی نمودن طرح 3 روز بدون مالیات بر ارزش افزوده جدی بوده و به آن متعهد است؛ چرا که این موضوع هم باعث رونق بیشتر کسب‌وکارها شده و هم نوعی کمک اقتصادی از جانب دولت به تمامی خانوارهای کلمبیایی محسوب می‌گردد.
  • حمایت همزمان از کارگر و کارفرما در بخش خصوصی: دولت ایوان دوکه با اجرا و توسعه برنامه حمایت از اشتغال رسمی، می‌خواهد ضمن معاف نمودن بنگاه‌های اقتصادی خُرد و کوچک، به صورت همزمان از 400 هزار کارگر و 55 هزار کارفرما پشتیبانی مالی به‌عمل آورد.
  • دانشگاه رایگان: یکی از مواهب قانون مالیاتی جدید، ورود بدون هزینه جوانان خانواده‌های محروم و آسیب‌پذیر به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی دولتی خواهد بود. وزارت آموزش کلمبیا تخمین زده است، با اجرای این طرح حدود 695 هزار دانشجو در سرتاسر کشور به تحصیل رایگان مشغول خواهند شد.

بنا بر اخبار منتشر شده در رسانه‌های کلمبیا ، قرار است بار اصلی تأمین مالی تحول اقتصادی جدید بر دوش بخش خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری باشد؛ به عبارت دیگر از مجموع درآمد 15 هزار و 200 میلیارد پزویی، 69% آن از بخش خصوصی است که مبلغی بالغ بر 10 هزار و 600 میلیارد پزو خواهد شد و 39% معادل 4 هزار و 600 میلیارد پزو باقی‌مانده نیز از طریق «صرفه‌جویی در مخارج عمومی دولت» و «مبارزه علیه فرار مالیاتی» تأمین گردد. یکی از تفاوت‌های عمده تحول مالیاتی جدید با قبلی در جامعه هدف می‌باشد. در قانون جدید طبقات متوسط و محروم از هرگونه پیامدهای مالیاتی مستقیم و غیرمستقیم معاف شده‌اند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما