معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۵

اخبار اقتصادی برونئی دارالسلام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برونئی دارالسلام در تیر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد.

 کنفرانس بازار سرمایه اسلامی‌برونئی دارالسلام

پهین حاجی ابوبکر آپونگ وزیر امور داخلی برونئی دارالسلام در افتتاحیه کنفرانس بازار سرمایه اسلامی‌برونئی دارالسلام 2021 بر پتانسیل سرمایه اسلامی‌برای فعال سازی پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و تأثیرات مثبت اجتماعی و زیست محیطی حاصل از بازده مالی آن تأکید کرد. آقای پهین ابوبکر که معاون رئیس هیئت مدیره نهاد پولی برونئی دارالسلام (بانک مرکزی AMBD) نیز می‌باشد، همچنین بر اهمیت همکاری مداوم میان ذینفعان اصلی در تحقق چشم انداز رشد اقتصادی مقاوم ، پایدار و فراگیر تأکید نمود.

 کنفرانس بازار سرمایه اسلامی‌برونئی دارالسلام 2021، BICAM 2021 توسط موسسه رهبری و دارایی اسلامی‌برونئی BILIF با همکاری مرکز بین المللی آموزش در امور مالی اسلامی مالزی (INCEIF) و با حمایت بانک مرکزی برونئی دارالسلام AMBD برگزار شد.

در طی این کنفرانس دو روزه، شرکت کنندگان در مورد مسائل و چالش های مربوط به توسعه بازار سرمایه اسلامی‌به ویژه در متن برونئی دارالسلام و متعاقباً در مورد استراتژی‌های ارتقاء تاب آوری، پایداری و فراگیر شدن اکوسیستم بازار سرمایه اسلامی‌به گفتگو پرداختند .شرکت کنندگان، همچنین فرصت یادگیری تجربیات کشورهای دیگر در مورد تأثیر رشد بازار سرمایه را کسب کردند.

رشد شاخص صادرات برونئی در ماه مارس 2021

بر اساس گزارش اداره برنامه ریزی اقتصادی و آمار، حجم کل تجارت برونئی دارالسلام در طول ماه مارس 2021 نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به میزان 19 درصد رشد داشته است و از 1416.4 میلیون دلار برونئی به 1685.6 میلیون دلار برونئی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، ارزش صادرات با رشد 9.3 درصدی نسبت به سال گذشته به 1162.3 میلیون دلار برونئی در مقایسه با 1063.1 میلیون دلار برونئی در مارس 2020 رسیده است که علت عمده آن افزایش صادرات مواد شیمیایی از 137.7 میلیون دلار به 200.8 میلیون دلار و صادرات سوخت های معدنی از  908.5 میلیون دلار به 934.8 میلیون دلار برونئی بوده است. علت عمده افزایش صادرات سوخت های معدنی با وجود کاهش حجم صادرات نفت خام از 104.19 هزار بشکه در روز به 96.11 هزار بشکه در روز، بیشتر به دلیل افزایش قیمت متوسط نفت خام از بشکه ای 39.81 دلار آمریکا به 66.68 دلار آمریکا بود. 

گذرنامه برونئی در رتبه پنجم فهرست قدرتمندترین گذرنامه‌های جهان قرار گرفت

 گزارش شاخص Sovereign Man ، گذرنامه برونئی دارالسلام را به عنوان پنجمین گذرنامه قدرتمند جهان ارزیابی کرد. بر اساس این ارزیابی برونیایی‌ها می‌توانند بدون ویزا به 140 کشور سفر کنند. بر اساس این گزارش در میان کشورهای منطقه آ سه آن، سنگاپور رتبه اول، مالزی دوم و برونئی دارالسلام رتبه سوم را به دست آورد.

پیشبرد توسعه اقتصادی برونئی دارالسلام

دارالسلام اینترپرایس DAReیا(Darussalam Enterprise) اصلی ترین توسعه دهنده و مدیر پارک های صنعتی در برونئی دارالسلام است. دانیل لئونگ ، رئیس مدیریت سایت های صنعتی DARe ، طی سخنانی با عنوان "دسترسی مشاغل به بازار " ضمن اعلام این مطلب گفت که این سازمان 27 پارک را در هر چهار منطقه برونئی با سطوح مختلف زیرساختی برای ادغام صنایع مختلف تلفیق کرده است که شامل حدود 15 تا 20 هزار هکتار با تسهیلات کامل می‌باشد. وی استراتژی دارالسلام اینترپرایس برای برنامه‌های توسعه شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSME) را توصیف کرد که پنج هدف را در اولویت قرار می دهد: ارائه آموزش و توسعه؛ تسهیل اکوسیستم طرفدار تجارت؛ تشویق مشارکت شرکت های MSME در اقتصاد؛ ترویج فرهنگ کارآفرینی و بهبود توانایی دارالسلام اینترپرایس. لئونگ گفت DARe دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی را برای ایجاد فرصت های جدید و رشد شرکت ها و همچنین افزایش صادرات شرکت های محلی تسهیل می‌کند که این کار را از طریق مشاوره استاندارد، DARe Links و تسهیل صادرات انجام می دهد.

افزایش تجارت کل برونئی در ماه آوریل 2021 به میزان 91.8 درصد

حجم کل تجارت برونئی دارالسلام در ماه آوریل 2021، مبلغ 2,193.1 میلیون دلار برونئی تخمین زده شد که 91.8 درصد نسبت به 1,143.7 میلیون دلار برونئی در ماه مشابه سال گذشته افزایش داشت.

در همین حال، از لحاظ تغییرات ماه به ماه، تجارت کل در آوریل 2021 نسبت به مارس 2021 به میزان 30.1 درصد افزایش یافته است. مجموع صادرات با 56.6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 1,138.6 میلیون دلار برونئی در مقایسه با 727.3 میلیون دلار برونئی در آوریل 2020 رسید که دلیل عمده آن افزایش صادرات سوخت های معدنی از 624.5 میلیون دلار برونئی در آوریل 2020 به 837.6 میلیون دلار برونئی در آوریل 2021  و افزایش صادرات مواد شیمیایی از 90.6 میلیون دلار برونئی (آوریل 2020) به 262.7 میلیون دلار برونئی (آوریل 2021) بوده است. از لحاظ شاخص نوع کالا، در این ماه سوخت های معدنی 73.6 درصد و پس از آن مواد شیمیایی 23.1 درصد، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل 2.3 درصد، کالاهای تولیدی 0.2 درصد و کالاهای متفرقه 0.2 درصد از سهم صادرات برونئی را تشکیل می دهند. بازار اصلی صادرات در آوریل 2021، سنگاپور (31.9درصد) و پس از آن جمهوری خلق چین (24.5 درصد) و ژاپن (15.9 درصد) بود.

شرکت Muara Port ، موتور رشد برای اقتصاد برونئی

چهار سال پیش، شرکت MPC)Muara Port Sdn Bhd) به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری مشترک بینDarussalam Assets Sdn Bhd از برونئی و Beibu Gulf Holding از هنگ کنگ بصورت یک شرکت با مسئولیت محدود با هدف تبدیل شدن به یکی از موتورهای رشد اقتصاد کشور تاسیس شد. دکتر حاجی محمد امین لئو عبدالله وزیر در دفتر نخست وزیری و وزیر دوم دارایی و اقتصاد برونئی دارالسلام طی مراسم توسعه ترمینال کانتینر شرکت MPC  ضمن اذعان این مطلب گفت، از آن زمان تاکنون MPC توانسته است با بهره گیری از توانایی‌ها و هم افزایی‌های هر دو سهامدار به تلاش در راستای تنوع اقتصادی برونئی دارالسلام کمک کند. وی افزود: طی چهار سال گذشته این شرکت به حدود 440 هزار معادل کانتینر بیست فوت با متوسط سالانه 110 هزار کانتینر تسهیلات ارائه کرده است.

APEC خواستار کمک به بهبود اقتصادی ناشی از بحران کووید 19 شد

حسن البولکیه سلطان برونئی دارالسلام در جریان جلسه غیررسمی رهبران همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد گفت بهبود اقتصادی به تسریع در تحویل واکسن کووید 19 به مردم بستگی دارد و بنابراین کار APEC باید در تکمیل تلاش های بین المللی جهت تأمین دسترسی عادلانه و مقرون به صرفه به واکسن به عنوان کالای عمومی جهانی ادامه یابد. جلسه APEC به ریاست نخست وزیر نیوزیلند ، Jacinda Ardern به عنوان رئیس APEC در سال 2021 برگزار شد. این جلسه با محوریت تلاش های بخش های اقتصادی و بهداشتی در پاسخ به همه گیری کووید 19 در منطقه آسیا و اقیانوسیه بود. سلطان برونئی در سخنان خود با تأکید بر اهمیت ادامه همکاری نزدیک APEC در مقابله با چالشهای کنونی APEC را  به بررسی همکاری در تولید مشترک واکسن و کیت های کووید 19 برای منطقه آسیا و اقیانوسیه تشویق کرد. وی همچنین از کشورهای APEC خواست تا برای دستیابی بهتر به رشد پایدار و فراگیر ، رویکرد خود را در توسعه اقتصادی بررسی کنند. وی گفت تلاشهایی مانند توانمندسازی مردم؛ افزایش بهره وری شرکت های خرد، کوچک و متوسط؛ ایجاد زیرساخت های پایدار و استفاده از فناوری‌های نوآورانه عناصر اصلی کمک به کشورهای APEC برای انطباق با "عصر جدید" است. سلطان برونئی افزود این عناصر همچنین در مسیر برونئی به سمت اقتصاد پویا و پایدار تا سال 2035 به عنوان فعال کننده‌های اساسی شناخته می‌شوند. از این رو همکاری نزدیک با اقتصادهای APEC از طریق به اشتراک گذاری بهترین روش ها و مشارکت در ابتکارات ظرفیت سازی برای برونئی حائز اهمیت است. رهبران شرکت کننده در این نشست ضمن تایید عدم آمادگی، هماهنگی و انعطاف پذیری اقتصادهای APEC در دوره همه گیری، بر سرمایه گذاری جهت تقویت سیستم های بهداشتی قویتر توافق کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما