معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی برونئی دارالسلام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برونئی دارالسلام در نیمه اول اردیبهشت 1402 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کنفرانس تجاری برونئی 2023

 بیش از 450 نفر در کنفرانس تجاری برونئی 2023 با موضوع: "برابری، پایداری، فرصت" شرکت کردند. وزیر دفتر نخست وزیری و وزیر دارایی و اقتصاد دوم داتو سری ستیا دکتر آوانگ حاجی محمد امین لیو بن عبدالله رسما این مراسم را آغاز کرد. رئیس شورای مشاوره کسب و کار آسه آن (ASEAN BAC) برونئی خانم هاسلینا بینتی حاجی محمد طیب گفت این کنفرانس فرصتی منحصر به فرد برای رهبران تجاری از همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) و کشورهای عضو آسه آن است تا در مورد اولویت های کلیدی برای یکپارچگی اقتصادی، نوآوری دیجیتال و رشد پایدار در منطقه آسیا-اقیانوسیه و آسیای جنوب شرقی بحث کنند.

 بورنئو می‌تواند مرکز اقتصاد پویا و پایدار باشد

وزیر منابع اولیه و گردشگری داتو حاجی عبدالمناف بن حاجی متوسین در سخنرانی اصلی خود در میزگرد تجاری بورنئو گفت بورنئو به دلیل فراوانی منابع طبیعی، فرهنگ‌های متنوع و موقعیت استراتژیک، پتانسیل تبدیل شدن به کانونی برای یک تجارت و اقتصاد پویا و پایدار را دارد. وی گفت: برای تحقق رشد اقتصادی پیش بینی شده و حمایت از نشاط اقتصادی منطقه باید جنبه‌های خاصی در نظر گرفته شود. یکی از عوامل مهم، ارتباط در داخل منطقه است. ابتکارات برای تقویت ارتباط بین کشورها و دولت‌های داخل و خارج از منطقه BIMP-EAGA (برونئی دارالسلام، اندونزی، مالزی، فیلیپین، منطقه رشد شرق آسه‌آن ) باید به‌دقت برنامه‌ریزی و اجرا شود. وزیر همچنین خاطرنشان کرد که تلاش‌هایی برای تحقق ایجاد یک مرکز حمل و نقل BIMP-EAGA در کشور انجام شده است که در راستای تلاش برای بهبود اتصال و همچنین حمایت از صنعت دریایی برونئی دارالسلام تحت نقشه راه صنعت خدمات می‌باشد. این میزگرد همچنین شاهد ارائه چند سخنرانی دیگر توسط سخنرانان دعوت شده بود، از جمله یکی در مورد نوسانتارا، پایتخت جدید اندونزی و معرفی داگانگ بورنئو توسط شورای مشورتی تجاری برونئی – آ سه آن ASEAN-BAC Brunei . میزگرد تجاری در بورنئو یکی از عناصر برنامه اقتصاد برونئی است که توسط شورای مشورتی تجاری برونئی دارالسلام – آ سه آن  و شورای مشورتی تجاری برونئی دارالسلام - APEC با همکاری وزارت دارایی و اقتصاد و با مشارکت سازمان‌های پیشرو بخش دولتی و خصوصی برای پیوند دادن اولویت های APEC و آ سه آن  با جامعه تجاری برگزار می‌شود.

تجارت برونئی و گوانگشی در سال گذشته به 60 میلیون دلار رسید

تجارت بین برونئی دارالسلام و منطقه گوانگشی ژوانگ چین در سال گذشته با 531.1 درصد افزایش به 60 میلیون دلار رسید، در حالی که ارزش سرمایه گذاری 3.6 میلیارد دلار است. این گزارش از روند رو به رشد تجارت و روابط دوجانبه توسط دوو شیلین یکی از مقامات وزارت بازرگانی منطقه گوانگشی ژوانگ، در جریان بازدید رسمی از انجمن یک کمربند یک جاده برونئی-چین به اشتراک گذاشته شد. دوو شیلین رهبری یک هیئت اقتصادی و تجاری متشکل از 35 کارآفرین از گوانگشی چین به برونئی را برای ایجاد همکاری تجاری بر عهده دارد. وی تاکید کرد: افزایش تجارت و سرمایه گذاری به کریدور اقتصادی برونئی-گوانگشی (BGEC) نسبت داده می‌شود که در اواخر سال 2014 برای ترویج سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی به ویژه در نوآوری زیستی، کشاورزی و آبزی پروری امضا شد. وی یادآور شد: سومین جلسه کمیته همکاری مشترک کریدور اقتصادی برونئی-گوانگشی (BGEC JCC) در ماه فوریه، شاهد امضای یادداشت تفاهم برای ارتقای همکاری کریدور اقتصادی گوانگشی-برونئی و تضمین چندین توافقنامه همکاری پروژه‌های صنعتی بود. همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تعدادی از پروژه‌های کلیدی در حال اجرا گسترش یافته است.

 برونئی آماده استقبال از سرمایه گذاری است

 سرپرست هیئت توسعه اقتصادی برونئی (BEDB) و شرکت دارالسلام اینترپرایس (DARE)  دانیل لئونگ در نشست دوجانبه B2B برونئی دارالسلام-اندونزی-مالزی-فیلیپین شرق آسه آن (BIMP-EAGA) گفت که برونئی دارالسلام با تمرکز بر پنج حوزه - نفت و گاز پایین دست، غذا؛ فن آوری اطلاعات و ارتباطات؛ خدمات؛ و گردشگری فضای سرمایه گذاری حمایتی ایجاد می‌کند. این فرصتی را برای سرمایه گذاران منطقه ای فراهم می‌کند تا مشارکت و سرمایه گذاری با شرکت های برونئی را کشف کنند. او گفت که بخش مواد غذایی نمونه خوبی برای همکاری با فرصت های زیادی مانند آبزی پروری با ارزش بالا و کشاورزی با فناوری پیشرفته و همچنین فعالیت های زنجیره ارزش است. لئونگ گفت: وزارت دارایی و اقتصاد، هیئت توسعه اقتصادی برونئی، شرکت بندر موآرا و سهامداران، با هدایت نقشه راه صنعت دریایی برونئی دارالسلام، درگیر ابتکاراتی برای بهبود اتصال و تسهیل جریان کالاها و خدمات در منطقه برای مرکز حمل و نقل BIMP EAGA هستند. او گفت که بندر موآرا بطور استراتژیکی در آسه آن واقع شده است و بهبود ارتباط با چین و فراتر از آن فرصتی را برای توسعه آن به یک هاب بزرگ برای خدمت به جزیره بورنئو و بقیه منطقه فراهم می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما