معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۶

آغاز بزرگترین پروژه گازرسانی اروپا در شمال یونان

بزرگترین پروژه گازرسانی اروپا قرار است تا پایان سال 2025 در یونان تکمیل شود. با تکمیل این پروژه، یونان یک گام دیگر به اهداف و برنامه های خود برای تبدیل شدن به‌هاب انرژی منطقه نزدیک تر خواهد شد.

نخست وزیر یونان اعلام کرد تا پایان سال 2025، بیش از 34 شهر و شهرستان در شمال یونان در قالب بزرگترین پروژه گازرسانی اروپا، دارای لوله کشی گاز خواهند شد که در این صورت بیش از 25 درصد در هزینه‌کرد خانوار برای انرژی صرفه جویی می‌شود.

به گفته آقای میچوتاکیس، 70هزار مشترک جدید تا پایان سال 2025 به شبکه گازرسانی یونان متصل خواهند شد. نخست وزیر یونان این اظهارات را در مراسم افتتاح خط گازرسانی به شش شهر بزرگ دراما، اوروس، کاوالا، رودوپی، ثاسوس و خانتی در شمال یونان ایراد کرد.

بر اساس این گزارش، در مرحله اول پروژه گاز رسانی در شمال یونان خط لوله ای به طول 500 کیلومتر برای گازرسانی به این شش شهر ساخته و به شبکه گاز یونان متصل خواهد شد. در مراحل بعدی، این خط لوله به دیگر شهرهای یونان گسترش خواهد یافت و پیش بینی می‌شود تا سال 2036 بیش از 200هزار مشترک جدید به آن اضافه شوند. 

به نوشته روزنامه کاتی مرینی یونان، این پروژه به عنوان بزرگترین پروژه گازرسانی اروپا قرار است طی پنج سال آینده تکمیل شود. به گفته نخست وزیر یونان، بیش از شش هزار شغل جدید در قالب این پروژه گازرسانی برای مهندسان و کارگران یونانی بوجود خواهد آمد.

یونان، رژیم صهیونیستی و قبرس در سال گذشته میلادی توافقنامه گازی شرق مدیترانه موسوم به ایست مد (EastMed) را در آتن امضاء کردند که بر اساس آن، گاز سرزمین‌های اشغالی از طریق لوله در زیر دریا به قبرس و سپس یونان ترانزیت شده و از طریق یونان به دیگر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و همسایگان یونان خواهد رسید.

در قالب این پروژه انتقال گاز، یک خط لوله به طول ۱۸۷۲ کیلومتر ساخته خواهد شد. این خط لوله امکان انتقال سالانه ۹ تا ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از رژیم صهیونیستی به قبرس و یونان و سپس ایتالیا و کشورهای اروپای مرکزی را فراهم می‌کند. کارشناسان پیش بینی می‌کنند این پروژه ۱۰ درصد نیاز اتحادیه اروپا به گاز طبیعی را تامین می‌کند. در زمان حاضر روسیه بیشترین نیاز اروپا به گاز طبیعی را تامین می‌کند.

دولت یونان طی دو سال گذشته اعلام کرده که قصد دارد این کشور را به‌هاب انرژی منطقه تبدیل کند. علاوه بر پروژه ایست مد، پروژه خط لوله ترنس آدریاتیک موسوم به  "TAP" سال گذشته تکمیل شد. در قالب این پروژه، گاز آذربایجان (از میدان شاه دنیز) به یونان صادر خواهد شد. بعلاوه، خط لوله گاز بلغارستان به یونان موسوم به "IGB" نیز قرار است سالیانه یک میلیارد مترمکعب از گاز آذربایجان را به بلغارستان و سپس یونان منتقل کند. در صورت تکمیل این پروژه، نیاز بلغارستان و یونان به گاز روسیه به میزان 50 درصد کاهش خواهد یافت.

پروژه خط لوله گاز بلغارستان به یونان همچنین به انتقال گاز مایع از ترمینال گاز الکساندروپلی یونان به بلغارستان را فراهم خواهد کرد. گاز مایع بندر الکساندروپلی قرار است توسط آمریکا به یونان منتقل و سپس به بلغارستان ترانزیت شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما