معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۸

عملکرد بانکداری دیجیتالی در کلمبیا

امروزه بیش از 78 درصد معاملات بانکی این کشور از طریق تلفن‌های همراه یا اینترنت انجام می‌شود. اینگونه است که نهادها با این واقعیت سازگار شده اند.

همه چیز با ظهور خودپردازها و کارت های پلاستیکی آغاز شد که بدون حضور در شعبات بانکها اجازه برداشت و پرداخت را می داد. سپس با رواج اینترنت، نهادهای مالی دفاتر مجازی ایجاد کردند و کم کم به کاربران خود خدمات ارائه نمودند. اما کار زمانی به اوج رسید که تلفن‌های هوشمند وارد بانکداری مجازی و دیجیتال شدند. این جهش تکنولوژیک به بانک ها امکان داد تا امروزه بدون شعبات فیزیکی به ارائه خدمات بپردازند.

این روند ارائه خدمات دیجیتالی در دوره همه گیری و قرنطینه‌های بهداشتی شتاب فزاینده ای یافت و منجر به این نتیجه شد که در نیمه دوم  سال 2020، قریب به 9.911 میلیون تراکنش بانکی در کلمبیا انجام شود. از این تعداد، 5.230 میلیون از طریق تلفن‌های همراه و 1.996 میلیون از طریق اینترنت انجام شده است. این رقم 78 درصد از کل تراکنش های بانکی است. بنا به گزارش های منتشره، فعالیت های تلفن همراه سالانه 46 درصد رشد داشته و این افزایش برای خدمات از طریق اینترنت 18 درصد بوده است، در حالی که معاملات در شعبات بانک 32 درصد کاهش یافته است.

بانکداری دیجیتال دیگر فقط مربوط به نهادهای بزرگ یا آپ های مالی (Fin Tech) نیست، بلکه این وظیفه کلیه موسسات مالی شده است. در دوره ورود تکنولوژی‌های برتر به حوزه خدمات مالی و بانکی، ارائه خدمات به کاربرانی که از این فن آوری‌ها بهره می‌برند کلیدی و گریز ناپذیر است.

کریستینا آراستیا، نایب رئیس بازرگانی بانک کلمبیا Banco de Colombia مدعی است که شاخص ها نشان می دهد این کشور در زمینه بانکداری دیجیتال قوی است. به گفته وی در سال 2020 بانکداری دیجیتالی 88 درصد از فعالیتهای بانکداری را شامل شده است که به معنی نمایندگی 30 میلیون حساب کاربری در بانکها است.

این میزان از موفقیت تا حد زیادی مدیون کانالهای دیجیتالی است که بخش مالی را در اختیار دارد و از آنها استفاده می‌کند. در یک مورد برنامه "بانک مردمی‌کلمبیا" People Bancolombia، در  سال 2020، نزدیک به 5.5 میلیون مشتری فعال بوده اند و بیش از 4 میلیارد تراکنش ثبت شده است، که این نشان دهنده 55.10 درصد از کل عملیات ثبت شده از طریق کانال های این بانک است.

مدیر استراتژی دیجیتال در بانک بوگوتا Banco de Bogotá تایید کرد  بخش مالی و بانکی در کلمبیا، یکی از بخش هایی است که بیشترین سرمایه گذاری را برای به خدمت گرفتن فن آوری‌های نوین جذب کرده است. به گفته وی این موضوع باعث شده تا ارائه خدمات بانکی به سمت بانکداری دیجیتال سوق یابد و صنعت fintech شکوفا شود. فناوری‌های جدید امکان نوآوری و خدمت رسانی به مشتریان از طریق کانال های مدرن، با محصولات مختلف و حتی تبدیل سنتی ترین مدل های تجاری را ایجاد می‌کنند. چهار سال پیش بانک د بوگوتا، اولین پروژه بانکداری دیجیتال را با ایجاد یک لابراتور دیجیتال در بازار مالی کلید زد و از آن زمان تا کنون بیش از 2 میلیون عملیات را با حجم 2.1 تریلیون پزو انجام داده است.

منبع :

- مجله سمانا . شماره 2040 ، مورخ 20- 27 جون 2021

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما