معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۵

اجلاس بین‌المللی تجارت اسلامی «قازان سامیت»

نمایشگاه و اجلاس بین‌المللی «قازان سامیت» از سال 2009 هرساله با حضور نمایندگان کشورهای مختلف جهان تشکیل شده و در پایان مراسم نیز بیانیه اجلاس به امضا می‌رسد. مهمترین موضوعات مورد بحث در این اجلاس امور مالی و بانکداری اسلامی، صنعت حلال، دیپلماسی جوان، توسعه صادرات، بنگاه‌های کوچک و متوسط و سرمایه‌گذاری می‌باشد. هدف از این اجلاس مساعدت و حمایت در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری اسلامی ‌به ویژه با کشورهای جهان اسلام است.

تاریخچه اجلاس 

ایده برگزاری اجلاس بین‌المللی تجارت اسلامی و اعتبارات، در ماه ژوئن سال 2008 در کنفرانس بین‌المللی سرمایه‌گذاری قازان به وجود آمد. متعاقبا در تاریخ 25 الی 26 ژوئن 2009 اولین اجلاس بین‌المللی تجارت اسلامی و اعتبارات برگزار گردید که از برگزارکنندگان آن می‌توان به موسسه لینووا (تاتارستان-روسیه)، دانشکده تحقیقات و آموزش اسلامی (عربستان)، مدرسه تجاری کوالالامپور (مالزی)، مرکز اقتصاد و اعتبارات اسلامی روسیه تحت نظارت دانشگاه اسلامی روسیه (تاتارستان–روسیه)، اشاره نمود. در این اجلاس  هر ساله نمایندگان کشورهای مختلف جهان در شهر قازان گردهم آمده و در پایان مراسم نیز بیانیه اجلاس به امضا می‌رسد.

هدف اجلاس

هدف از برگزاری این اجلاس مساعدت و حمایت در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری موسسات و فعالان شرکت‌کننده در این اجلاس با اصول اسلامی و به ویژه با کشورهای جهان اسلام است. 

برنامه اجلاس

  • مشخص نمودن استراتژی‌های توسعه روابط بین‌المللی اقتصادی روسیه با کشورهای اسلامی،
  • استقرار همکاری‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری مستقیم بخش خصوصی روسیه و کشورهای اسلامی،
  • نشر بررسی‌ها و راهکارها و توصیه‌ها در حوزه عملکرد سیستم اقتصادی و اعتباری اسلامی.

شرکت‌کنندگان در اجلاس

  • نمایندگان نهادهای دولتی
  • تجار و فعالین اقتصادی
  • روسا و شرکای حوزه تجارت هدفمند
  • شرکت‌های مشاوره مرتبط
  • دانشمندان، کارشناسان مذهبی، دانشجویان متخصص
  • نمایندگان رسانه‌های گروهی

 عموما میهمانان از کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران ، امارات متحده عربی، مالزی، قرقیزستان، اندونزی، تایلند، الجزیره، آذربایجان، سنگاپور، ترکیه، کوبا، سودان، عربستان سعودی، افغانستان، بحرین، اردن، مراکش، پاکستان، قطر و قزاقستان می‌باشند. در سال جاری نیز از تاریخ 28 الی 30 جولای 2021 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی "کازان اکسپو" دوازدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی "کازان سامیت: روسیه – جهان اسلام" برگزار گردید. این اجلاس یکی از مهمترین فرصت‌های همکاری متقابل مناطق فدراسیون روسیه و کشورهای جهان اسلام می‌باشد. در این اجلاس پلتفرم‌های بین‌المللی برای بررسی موضوعات همکاری‌های مشترک و پروژه‌های مختلف، معرفی ظرفیت‌ها و امکانات اقتصادی و سرمایه‌گذاری فراهم شده است.

در سال 2019 این اجلاس در بالاترین سطح برگزار گردید و بیش از 5000 نماینده از سازمان‌های بین‌المللی، ارگان‌های دولتی، موسسات مالی، سفرای 25 کشور، نمایندگان پارلمان، سرمایه‌گذاران و تجار 72 کشور و نیز 250 نماینده از خبرگزاری‌ها گردهم آمدند.

مهمترین موضوعات مورد بحث در این اجلاس در حوزه امور مالی و بانکداری اسلامی، صنعت حلال، دیپلماسی جوان، توسعه صادرات، بنگاه‌های کوچک و متوسط و سرمایه‌گذاری می‌باشد. در چارچوب این اجلاس همچنین نمایشگاه صنایع حلال روسیه و اجلاس صنایع ماشین‌سازی برگزار می‌گردد/.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما