معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۷

تأثیر مثبت بازارهای جهانی بر اقتصاد آذربایجان

مرکز تحلیل و ارتباطات اقتصادی با انتشار گزارشی اثرات مثبت بازارهای جهانی بر اقتصاد آذربایجان را مورد ارزیابی قرار داده که بخش هایی از آن به شرح ذیل ارائه می گردد.

        اگرچه اقتصاد جهانی در حال بهبود است، اما نگرانی‌هایی مانند مشکلات بدهی، نوسانات بازار مالی و تورم هنوز وجود دارد.  بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) شاخص قیمت مواد غذایی در ماه می سال جاری 39.7 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. قیمت روغن نباتی، غلات، شکر، گوشت و شیر که سبد غذایی اصلی را تشکیل می دهند و همچنین قیمت انرژی در بازارهای جهانی در حال افزایش است.

به همین ترتیب به دلیل غلبه انرژی و محصولات غذایی در صادرات جمهوری آذربایجان، افزایش قیمت این محصولات، باعث افزایش درآمد صادراتی این کشور می‌شود. به عنوان مثال، در چهار ماه اول سال جاری، صادرات آذربایجان 25.1 درصد   افزایش داشته است.

لذا علی رغم کاهش حجم فیزیکی صادرات آذربایجان، به دلیل افزایش قیمت ها، ارزش محصولات صادراتی ارتقا یافته است. بدیهی است که در اثر افزایش شاخص قیمت کالاها، قیمت محصولات وارداتی آذربایجان نیز رشد یافته است. به عنوان مثال آذربایجان در چهار ماه نخست سال جاری، 18.9 درصد کمتر وارد کرده است، اما بلحاظ قیمت واردات 4.3 درصد افزایش داشته است.

آقای وصال قاسملی رئیس مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی اعلام کرده است: بر اساس برآوردها، محصولات صادراتی در آذربایجان نسبت به محصولات وارداتی گران تر شده است که این امر تأثیر مثبتی بر تجارت خارجی آذربایجان دارد و موجب  افزایش نرخ ارز واقعی منات می‌شود.

طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری آذربایجان، در برابر عوامل هزینه‌های خارجی و داخلی غیر پولی و همچنین فعال شدن تقاضای معوق، تورم واقعی در ماه می‌به 4.9 درصد افزایش یافته و در کانال هدف قرار گرفته است. بنابراین مازاد حساب جاری آذربایجان 5.6 درصد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست سال جاری، صادرات دو رقمی غیرنفتی و قیمت نفت بالای 70 دلار و همچنین افزایش صادرات گاز، تقاضای ارز در بازار محلی را برآورده می‌کند. در همین زمان، مازاد بودجه دولت برای 5 ماه امسال به 368.9 میلیون منات (200 میلیون دلار) یا 4 درصد هزینه‌های بودجه رسیده است. بنابراین، حساب جاری و مازاد همزمان بودجه دولت - ضمن حفظ نرخ ارز منات - تورم را نیز مهار می‌کند. سطح پایین بدهی خارجی بخشهای دولتی و خصوصی و همچنین بخش بانکی در آذربایجان اجازه نمی دهد که منات تحت فشار قرار گیرد. افزایش 7.7 درصدی سپرده‌های مردم در چهار ماه اول و رشد گردش غیر نقدی را نیز می‌توان دلیلی بر نرخ ارز منات و ثبات قیمت ها دانست. 

این واقعیت که قیمت نفت به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسیده است، درآمد آذربایجان را نیز افزایش می دهد. هنگام تنظیم بودجه، قیمت هر بشکه نفت 40 دلار در نظر گرفته شده بود در حالی که قیمت فعلی نزدیک به دو برابر حد پیش بینی شده است و این امر درآمد بودجه دولت و صندوق نفت دولتی را افزایش می دهد. با تسریع در بهبود اقتصاد جهانی، تقاضا برای حامل های انرژی در حال افزایش است و این امر تأثیر مثبتی بر قیمت نفت و اقتصاد آذربایجان خواهد داشت. 

https://azertag.az/xeber/Vusal_Qasimli_Dunya_bazarlarinin_Azerbaycan_iqtisadiyyatina_tesiri_musbetdir-1814491

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما