معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۷/۱۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم مهرماه 1404مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

مهارت‌های دیجیتال؛ عامل کلیدی توسعه سرمایه انسانی

«رپورت»: مهارت‌های دیجیتال عامل اصلی توسعه سرمایه انسانی خواهد بود. به گزارش «رپورت»، آرزو نقی‌یوا، معاون رئیس اداره توسعه پایدار و سیاست اجتماعی وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان، در سخنرانی خود در اجلاس جوانان برای اقلیم که در چارچوب «هفته اقدامات اقلیمی‌باکو ۲۰۲۵» برگزار شد، اظهار داشت: «مهارت‌های دیجیتال در جمهوری آذربایجان به عنوان عامل کلیدی در توسعه سرمایه انسانی ایفای نقش خواهد نمود.»

وی خاطرنشان ساخت که وزارت اقتصاد در چارچوب همکاری با سازمان‌های بین‌المللی، به تحلیل نیازهای بازار کار پرداخته و تدوین برنامه‌های آموزشی جدید با حمایت مالی دولت را ادامه می‌دهد. در حال حاضر، حدود ۹۰ درصد ظرفیت این برنامه‌ها توسط دولت تأمین مالی می‌شود که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۰، پنجاه درصد افزایش یافته است. نقی‌یوا افزود: «آموزش بنیان هرگونه تحول به شمار می‌رود. با آموزش مهارت‌های نوین به جوانان و شکل‌دهی نگرش اخلاقی آنان نسبت به فناوری، می‌توانیم تحول دیجیتال را به نیروی محرکه توسعه پایدار، عدالت و نوآوری تبدیل نماییم.»

https://report.az/xarici-siyaset/arzu-nagiyeva-reqemsal-bacariqlar-insan-kapitalinin-inkisafinda-esas-amil-olacaq 

 رئیس «کوپ 29»: آذربایجان در سال 2040 به کشوری مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی تبدیل خواهد شد

«رپورت»: جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۴۰ به کشوری مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی تبدیل خواهد شد.

به گزارش«رپورت»، این مطلب را مختار بابایف، رئیس «کوپ 29» در سخنرانی خود در سومین روز از هفته اقدام اقلیمی‌باکو اعلام کرد. به گفته وی، جمهوری آذربایجان با بهینه سازی حمل و نقل شهری در تغییرات اقلیمی نیز نقش دارد:

توسعه مترو در آذربایجان و گام‌های بسیاری که در این زمینه برداشته شده، بدون تأثیر مثبت بر آب و هوا نخواهد بود. همانطور که با اتوبوس‌های برقی، بهره‌وری را افزایش داده‌ایم، این را در مورد سایر وسایل حمل و نقل نیز به کار خواهیم گرفت.

اگر ۲۰ سال پیش ما ۵-۶ دقیقه در جاده‌های باکو وقت می‌گذراندیم، اکنون یک ساعت را در جاده‌ها می‌گذرانیم. این امر به ویژه در ساعات شلوغی صادق است. تقریباً غیرممکن است که در آن ساعات برنامه‌ریزی کنیم. این نه تنها در مورد باکو، بلکه در مورد اکثر شهرها نیز صدق می‌کند. بنابراین، سازماندهی مناسب حمل و نقل برای توسعه شهرها بسیار مهم است.

https://report.az/cop29/muxtar-babayev-azerbaycan-2040-ci-ilde-iqlim-dayaniqliligina-uygun-olkeye-cevrilecek

   هماهنگی منطقه‌ای در حمل‌ونقل؛ توافق آذربایجان، قزاقستان و گرجستان برای تعرفه واحد در «کریدور میانی»

«رپورت»: شرکت‌های راه‌آهن جمهوری آذربایجان، قزاقستان و گرجستان طی توافقی مشترک، بر سر تعیین تعرفه‌ای واحد و بلندمدت در سراسر مسیر کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل ترانس‌خزر موسوم به «کریدور میانی» به اجماع دست یافتند. به گزارش «رپورت»، این توافق در چارچوب «هفتمین همایش بین‌المللی کسب‌وکار حمل‌ونقل و لجستیک جاده ابریشم جدید» در شهر آلماتی و در قالب «برنامه اقدامات مشترک برای رفع موانع در کریدور میانی» میان سه شرکت «راه‌آهن قزاقستان»، «راه‌آهن آذربایجان» و «راه‌آهن گرجستان» به امضا رسید.

در بیانیه صادره تأکید شده است که هدف اصلی این برنامه، ارتقای سطح کارآمدی حمل‌ونقل در مسیر کریدور میانی است؛ مسیری که امروز به‌عنوان یکی از کریدورهای کلیدی اوراسیایی میان چین، آسیای مرکزی و اروپا جایگاهی راهبردی یافته است. بر این اساس، سندی با رویکرد یکپارچه‌سازی فرآیندهای لجستیکی و توسعه زیرساخت‌های مسیر به امضا رسید. برنامه مزبور دربرگیرنده محورهای اصلی همچون تعیین تعرفه واحد و بلندمدت در طول مسیر کریدور میانی و نیز افزایش ظرفیت انتقال در این مسیر است.

مطابق این توافق، سه طرف متعهد شدند فعالیت‌های خود را در حوزه توسعه بنادر، تقویت زیرساخت‌های ریلی و لجستیکی، رفع موانع و گلوگاه‌ها و همچنین دیجیتالی‌سازی رویه‌ها به‌صورت هماهنگ و هم‌افزا دنبال کنند.

شرکت «راه‌آهن قزاقستان» در پایان تصریح کرد که امضای این سند، آغازی برای مرحله‌ای نوین در مسیر توسعه کریدور میانی خواهد بود؛ مسیری که از منظر پایداری، رقابت‌پذیری و اهمیت راهبردی، نقشی برجسته در آینده حمل‌ونقل منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا خواهد کرد.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycan-qazaxistan-ve-gurcustan-orta-dehliz-uzre-vahid-tarif-barede-razilasib

وزیر اقتصاد: سهم بخش غیرنفتی و گازی در تولید ناخالص داخلی به ۷۰ درصد خواهد رسید

«رپورت»: امسال سهم بخش غیرنفتی و گازی در تولید ناخالص داخلی در آذربایجان به ۷۰ درصد خواهد رسید.

به گزارش «ریپورت»، این مطلب را میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد آذربایجان در دومین مجمع ملی رقابت‌پذیری که در باکو برگزار شد، بیان کرد. لازم به ذکر است که سال گذشته، تولید ناخالص داخلی آذربایجان ۱۲۶ میلیارد و ۳۳۷ میلیون منات بود که  ۶۷.۸۵ درصد از این مقدار، معادل ۸۵ میلیارد و ۷۱۲.۴ میلیون منات، به بخش غیرنفتی و گازی اختصاص داشت.

به گفته میکائیل جباروف، رقابت‌پذیری محصولات و خدمات تولید شده در آذربایجان به تدریج افزایش خواهد یافت. وی افزود: «نیروی محرکه اصلی اقتصاد، بخش غیرنفتی و گازی است. در سال‌های 2021 تا 2024، این بخش به طور متوسط رشد 6.7 درصدی را نشان داد. این شاخص خوبی است، اما ما همواره به دنبال نرخ‌های بالاتر هستیم.»

İqtisadiyyat naziri: "Qeyri-neft-qaz sektorunun ÜDM-də payı 70 %-ə çatacaq"

 بررسی فرصت‌های همکاری آینده بین آذربایجان و بریتانیا

«رپورت»: تبادل نظر گسترده ای میان آذربایجان و بریتانیا در مورد فرصت‌های همکاری آینده صورت گرفت.

به گزارش «رپورت» به نقل از وزارت دارایی، آنار کریموف، معاون اول وزیر دارایی، با هیئتی به سرپرستی الکساندر تایرل، مدیر کشوری وزارت تجارت و بازرگانی بریتانیا دیدار کرد. در این دیدار، وضعیت فعلی و چشم‌انداز آینده همکاری اقتصادی و مالی میان دو کشور و همچنین اجرای مفاد پروتکل هفتمین نشست کمیسیون مشترک بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی که در آوریل سال جاری در لندن برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار، تمرکز بر ارتقای سرمایه‌گذاری، همکاری در زمینه مالیات و گمرک، کاربرد فناوری‌های پیشرفته در کشاورزی و امنیت غذایی و نیز تقویت ارتباطات میان محافل تجاری بود. همچنین، موضوعات تبادل تجربه در زمینه تحول دیجیتال، فناوری‌های مالی و خدمات حرفه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. آنار کریموف خاطرنشان کرد که مدرن‌سازی و تنوع‌بخشی اقتصادی از اولویت‌های توسعه بلندمدت آذربایجان است و همکاری با بریتانیا در این زمینه فرصت‌های بیشتری برای این کشور جهت سازگاری با چالش‌های جدید فراهم می‌کند. الکساندر تایرل نیز با اشاره به نقش مهم کمیسیون بین دولتی در توسعه روابط دوجانبه، بر اهمیت پروژه‌ها و ابتکارات مشترک تأکید نمود.

Azərbaycan və Böyük Britaniya gələcək tərəfdaşlıq imkanlarını müzakirə edib

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما