معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۴- ۰۰:۰۱ - مشاهده: ۵۶۹

پارک های علم و فناوری پرتغال

مهم ترین پارک های علم و فناوری پرتغال به تفکیک منطقه و شهر، به همراه آدرس در کشور پرتغال 17 پارک فناوری وجود دارد که به تفکیک منطقه و شهر در گزارش زیر آمده است:

در کشور پرتغال در مجموع 17 پارک فناوری وجود دارد که به تفکیک منطقه و شهر در جدول زیر آمده است:

شهر یا منطقه

پارک های علم و فناوری

لیسبون

  Lispolis

 Parque da Mutela

 Madan Parque

شمال پرتغال

Tecmaia

 Avepark

Portuspark

 UPTEC

مرکز پرتغال

Tagus Valley

 Parkurbis

 Coimbra iParque

 iocant Park 

Beira Atlântico Parque

Sines Tecnopolo

جنوب پرتغال

Algarve STP

مدیرا

Madeira Tecnopol

Centro Empresarial e Tecnológico

آسورش

Azores Park

 

مهمترین پارک های علم و فناوری پرتغال


 Tagus park : یک پارک علم و فناوری (STP) است که در منطقه لیسبون (حدود 15 کیلومتری مرکز شهر )  واقع شده است  و مساحت آن در کل  150 هکتار است.  این پارک در سال 1992 با ابتکار دولت مرکزی به عنوان یک شرکت خصوصی با سرمایه مختلط راه اندازی شد.  در حال حاضر 16 سهامدار  از بخش بانکی (31%) ، دانشگاه و موسسات تحقیق و توسعه (26%) ، مقامات محلی (17٪) ، بخش شرکت (17%) ، آژانس های دولتی مرکزی (7%) و دیگران ( 2%) در آن سهم دارند.

            مأموریت  Tagus park ایجاد یک گروه محلی است که شامل شبکه‌های همکاری و روابط تجاری است که باعث ایجاد فرایندهای یادگیری جمعی و ایجاد اشتراک، انتشار و استفاده از دانش نوآورانه می‌شود. شرکتهای جوان مبتنی بر فناوری که در مرحله  ابتدایی قرار دارند، عمدتاً در زمینه‌های ICT ، الکترونیک ، بیوتکنولوژی ، محیط زیست ، انرژی ، مواد جدید و شیمی فعال هستند. مقامات محلی پرتغال معتقدند که  Tagus park به یک مرجع بین المللی در پارک های علمی تبدیل شده است.

این پارک از سالهای اولیه فعالیت خود از تحقیقات (R&D) بین شرکتها حمایت کرده و دریچه ای بر روی رویکرد نوآوری برای مبتکرین و جوانان علاقمند و تازه کار در عرصه نوآوری گشوده است. این فلسفه به شرکتهایی که در این پارک مستقر هستند این امکان را می دهد که نتایج فعالیت های تحقیق و توسعه خود را از طریق توسعه فعالیت های تحقیقاتی مشترک، خرید یا مجوز حقوق IP از یکدیگر و ایجاد سرمایه گذاری‌های مشترک و شرکت های Spinoff با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در حال حاضر حدود 12000 نفر در حال کار در پارک  هستند که شامل استارت آپ های تازه کار و همچنین چندین شرکت بزرگ (برخی شناخته شده در سراسر جهان)، یک واحد دانشگاهی، موسسات تحقیق و توسعه و تعدادی شرکت خدمات پشتیبانی است. این پارک شامل مناطق تجاری و تفریحی و به دنبال مفهوم "کار ، زندگی و بازی" است. در مجموع 150 شرکت ، 25 استارت آپ، 24 واحد خدمات تجاری و یک کمپ دانشگاهی و 2 موسسه R & D در این پارک دارای فعالیت هستند.    

این پارک، خدماتی را به کارآفرینان جوان شامل  فضای آزاد ، مشاوره ، تدوین برنامه کسب و کار و پشتیبانی ارائه می دهد تا بتوانند نسبت به راه اندازی رسمی‌ شرکت خود اقدام کنند. یک محیط 1.600 متر مکعبی وجود دارد که در فضای  باز و دفاتر و آزمایشگاهها به استارت تاپ ها فضایی برای یک دوره زمانی شش ماهه داده می‌شود تا طی این مدت آنها بتوانند استاندارهای لازم را برای ایجاد شرکت مربوطه  تجاری ایجاد کنند. این پارک همچنین زمین‌هایی را واگذار می‌کند تا شرکت های بزرگ یا موسسات RTD بتوانند ساختمان‌های خود را در آن تأسیس کنند.

 

LISPOLIS: در سال 1991 در زمینی به مساحت 12 هکتار به بهره برداری رسید. دارای واحد تحقیقاتی و 1800 پست شغلی است. از مهمترین حوزه‌های تحقیقاتی در این پارک فناوری می‌توان به بیوتکنولوژی، انرژی، متریال و فناوری تولید، پایداری و محیط زیست، فناوری‌های صنعتی مواد غذایی و شیمیایی و ... اشاره کرد. این پارک فناوری سالن‌های متعددی را برای حمایت از مشاغل کوچک، متوسط و بزرگ در حوزه استارت آپ و شرکت های چند ملیتی فراهم می‌کند.

   بر اساس تقسیم بندی اعلامی در سایت رسمی این پارک فناوری 44 درصد از فعالیت های آن در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات، 8 درصد در زمینه اتوماسیون و پشتیبانی، 18 درصد در زمینه مشاوره و پشتیبانی و 34 درصد در زمینه‌های دیگر می‌باشد.

 

Estrada do Paço do Lumiar 44, 1600-546 Lisboa

700 101 217(351+)

geral@lispolis.pt

www.lispolis.pt

 

MADEIRA TECNOPOLO: در سال 1997 و در زمینی به مساحت 46 هکتار به بهره برداری رسید. در حاضر دارای 22 واحد و 450 پست شغلی است.  از جمله فعالیت ها و اهداف این پارک فناوری می‌توان به پیشبرد پروژه‌های اعضای پارک، حمایت از نوآوری‌ها ، برگزاری نمایشگاه، کنگره و دیگر رویدادها اشاره کرد. شاخه‌های فعالیت اعضای این پارک عبارتند از: جامعه اطلاعاتی، فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات نوین، محیط زیست و آموزش و پرورش حرفه ای و آموزش الکترونیکی

Caminho da Penteada, Funchal

 Tel: (351) 291-720000

 Fax: (351) 291-720011

admin@madeiratecnopolo.pt

www.madeiratecnopolo.pt

PARKUBIS: این پارک فناوری در منطقه Covlhão در زمینی به مساحت 100 هزار متر مربع و با هدف حمایت از مشاغل استارت آپی و تقویت اقتصادی منطقه Beira Interior و با همکاری دانشگاه Beira Interior -UBI در حال فعالیت است. از جمله اهداف این مرکز ایجاد ارتباط بین دانشگاه UBI و بازار کار، تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در فعالیت های بر پایه تکنولوژی، حمایت از فعالیت های تحقیقاتی در زمینه فناوری، حمایت از استارت آپ در منطقه، تبدیل منطقه به جاذبه ای برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و ... می‌باشد.

Parque de Ciência e Tecnologia da Covilhã, SA, 6200-865 Covilhã

info@parkurbis.pt

Tel: [+ 351] 275 957 000

Fax:[+ 351] 275 957 005

/http://www.parkurbis.pt

Sines Tecnopolo: فعالیت های این پارک فناوری از سال 2007 آغاز شده و در حال حاضر با 400 پست شغلی جدید از حدود 550 شرکت حمایت می‌کند. این پروژه با حمایت شهرداری شهر Sines، موسسه پلی تکنیک Beja، موسسه پلی تکنیک Setúbal و دانشگاه‌های Algarve و  Évoraشکل گرفت. از اهداف اصلی این پارک فناوری می‌توان به ایجاد زمینه جهت پروژه‌های تحقیاتی در زمینه علم و فناوری نوین، ارائه خدمات مشاوره ای به شرکت‌های کوچک و متوسط و کمک به ایجاد شرکت های بر پایه فناوری اشاره کرد. این پارک دارای 24 واحد تحقیقاتی در زمینه محیط زیست و 8 واحد آزمایشگاهی است. از جمله زمینه فعالیت های این پارک می‌توان به حمل و نقل دریایی، تعمیر کشتی و ناو، تولید مواد غذایی، تولید انرژی و مواد معدنی، تولید دارو، کشاورزی و شیلات، توریست، بیوتکنولوژی، آلودگی‌های زیست محیطی و دریایی، منابع طبیعی، فناوری محیط زیست و انرژی‌های بادی آبی و خورشیدی اشاره کرد.

Z.I.L. II, Lote 122-A, 7520-309 Sines - Portugal

info@sinestecnopolo.org

Tel: 269000300

https://www.sinestecnopolo.org

Madan Parque: این پارک فناوری در منطقه آلمادا در شهر ستوبال در سال 1995 به بهره برداری رسید. این پارک فناوری که در فضای داخلی دانشگاه نوا NOVA لیسبون واقع شده در فاز اول در زمینی به مساحت 2.5 هکتار و ذیل پروژه Almada Digital به بهره برداری رسید. این پارک فناوری دارای 54 شرکت دانش بنیان زیر مجموعه است که از این مجموعه 70 درصد در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند. فعالیت اصلی این پارک ایجاد بستر جهت پیشبرد فعالیت های شرکت های زیر مجموعه و ایجاد ارتباط بین بازار کار و دانشگاه Nova در زمینه فعالیت های دانش بنیان است.

Rua dos Inventores 2825-182 CAPARICA

info@madanparque.pt

Tel:210 438 600

Fax:210 438 601

www.madanparque.pt

AvePark: این پارک فناوری در سال 2008 در زمینی به مساحت 280هزار متر مربع در شهر براگا افتتاح شد. در بخش آکادمیک ، این پارک فناوری به عنوان محور مهم تحقیقاتی 20هزار دانشجو و 1100 استاد دانشگاه Minho را پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر دارای 20 شرکت تحقیقاتی فعال و 500 پست شغلی است. پیش بینی شده است که از زمان افتتاح و در یک بازه زمانی 10 تا 15 سال 4000 فرصت شغلی و 200 شرکت به این مجموعه اضافه شود. این مرکز در حال راه اندازی موسسه اروپایی مهندسی پزشکی ترمیمی است که قرارداد آن به ارزش سرمایه گذاری 100 میلیون یورو در سال 2017 به تایید و امضای اتحادیه اروپا رسید. 

                                               Lugar Da Gandra, 4805-017 Barco

Info@avepark.pt

Tel: 253 470 600

www.avepark.pt

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما