اخبار اقتصادی پرتغال
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در هفته اول آبان ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
پرتغال «بهشتی» برای خودروهای ارزانقیمت چینی
بر اساس مطالعهای که توسط شرکت مشاورهای سیمون-کوچر(Simon-Kucher) انجام شده است، محبوبیت برندهای چینی در بازار داخلی پرتغال نشان میدهد که مردم این کشور با کیف پول خود خرید میکنند و دیگر به لوگوی برندهای اروپایی توجه نمیکنند. یک مطالعه جهانی در مورد بخش خودرو توسط شرکت مشاوره Simon-Kucher که در سه ماهه دوم سال 2025 با بیش از 6700 پاسخ در 20 بازار (210 پاسخ در پرتغال) انجام شد، نشان میدهد که "قیمت و ارزش، عوامل تعیینکننده در خریدهای پرتغالیها هستند" و بازار ملی در بین تمام کشورهای مورد بررسی، از نظر حساسیت به قیمت، جلوتر از کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، برزیل و حتی چین است. گفتنی است که سهم بازار خودرو BYD چین بین ماههای ژانویه و سپتامبر ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ بیش از دو برابر شده و از ۰.۹۷٪ به ۲.۱۷٪ افزایش یافته است، و فروش آن در نه ماه اول سال ۲۰۲۵ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲۴٪ افزایش یافته است. طبق دادههای انجمن خودروسازی پرتغال (ACAP)، در همین دوره، این بخش ۸.۷۵٪ رشد داشته است.
البته شایان ذکر است که طبق دادههای منتشر شده توسط انجمن خودروسازی پرتغال (ACAP)، تولید خودرو در پرتغال تا ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته ۷.۴ درصد افزایش یافته و به ۲۵۷,۳۵۹ دستگاه رسیده است.
منبع: اکو ساپو
https://eco.sapo.pt/2025/10/28/portugal-e-o-paraiso-para-carros-baratos-e-china-agradece/
https://eco.sapo.pt/2025/10/10/producao-automovel-em-portugal-avanca-74-ate-setembro/
اجلاس پلاستیک - رویداد جهانی: بحث برای آیندهای پایدار
اجلاس جهانی پلاستیک، متخصصانی از سراسر جهان را در مورخ 6 اکتبر 2025 در لیسبون گرد هم آورد تا در رویدادی که نقش پلاستیکها را در آیندهای سبز تقویت میکرد، در مورد راهحلهای پایدار برای اقتصاد چرخشی بحث کنند. مدیریت پایدار پلاستیک و گذار به اقتصاد چرخشی، محور اصلی اجلاس جهانی پلاستیکها ۲۰۲۵ بود که توسط انجمن صنایع پلاستیک پرتغال (APIP) با همکاری همتایان اسپانیایی (ANAIP)، برزیلی (ABIPLAST/ABIEF) و مکزیکی (ANIPAC A.C.) برگزار شد. این نشست بیش از ۱۲۵۰ متخصص، شرکت، نماینده دولت و جوانان از کشورهای مختلف را گرد هم آورد تا در مورد راهحلهای مشخص برای کاهش آلودگی و زباله بحث کنند. در این دومین دوره، دو ویژگی جدید را به همراه داشت: ترجمه همزمان به پنج زبان، از جمله عربی و ماندارین، و این واقعیت که این یک رویداد بدون کربن است. در این اجلاس ماریا دا گراسا کاروالیو، وزیر محیط زیست و انرژی پرتغال، نیز حضور داشت و طرح اقدام جدید اقتصاد چرخشی را که هدف آن تکمیل طرح اقدام "زمین" و تقویت پایداری در همه بخشها است، به اشتراک گذاشت.
در میان تهدیدهای اصلی برای گذار زیستمحیطی، سبزشویی به عنوان یکی از بزرگترین خطرات شناخته شده است. دستکاری پیامهای زیستمحیطی، اعتماد عمومی را تضعیف میکند و رویههایی را که همچنان به سیاره آسیب میرسانند، پنهان میکند. بدون دادههای علمی قابل اعتماد و شفافیت، سرمایهگذاری در پایداری اعتبار خود را از دست میدهد. مانع دیگری که ذکر شد، بوروکراسی و قانونگذاری بیش از حد بود که مانع نوآوری و رقابتپذیری میشود. - https://plasticssummit-globalevent.com/
منبع: اکو ساپو
https://eco.sapo.pt/2025/10/16/plastics-summit-global-event-o-debate-para-um-futuro-sustentavel/
تقویت همکاری بینالمللی برای توسعه در قرن بیست و یکم: پرتغال در دفاع از همکاری سهجانبه
نشست بینالمللی همکاریهای سهجانبه که با همکاری موسسه همکاریهای زبان پرتغالی کاموئش و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی جنوب – جنوب سازمان ملل برنامه ریزی شده بود، در تاریخ ۲۹ و ۳۰ اکتبر برگزار شد. به همین مناسبت، آنا ایزابل ژاویر، معاون وزیر امور خارجه در امور همکاریهای پرتغال، و دیما الخطیب، مدیر دفتر همکاری جنوب-جنوب سازمان ملل متحد (UNOSSC)، مقالهای را به طور مشترک نوشتهاند که به شرح زیر میباشد:
در حالی که جهان به دنبال راههای فراگیرتر و مؤثرتر برای رسیدگی به چالشهای مشترک است، پرتغال و دفتر همکاری جنوب-جنوب سازمان ملل متحد (UNOSSC) استدلالهای قانعکنندهای را در حمایت از همکاری سهجانبه ارائه میدهند. آنها با هم از شرکا - از دولتها و سازمانهای توسعه گرفته تا بخش خصوصی و جامعه مدنی - میخواهند تا دانش، منابع و نوآوری را برای هدایت توسعه پایدار به اشتراک بگذارند. پیام آنها ساده اما قدرتمند است: در عصری که با پیچیدگی و وابستگی متقابل مشخص میشود، پیشرفت به مشارکتهای مبتنی بر اعتماد، همبستگی و مسئولیت مشترک بستگی دارد.
همکاری مثلثی در عمل
در کوههای پارک ملی گورونگوزا(Gorongosa) موزامبیک گیاهان قهوه به معکوس کردن جنگلزدایی و احیای تنوع زیستی طبیعی کمک میکنند، همچنین درآمد و امنیت غذایی را برای جوامع روستایی در گورونگوزا افزایش میدهند. کشاورزان، کارشناسان کشاورزی و محققان از سه کشور پرتغالیزبان به طور منظم با هم ملاقات میکنند - نه فقط برای کشت دانهها، بلکه برای پرورش اعتماد و دانش. این ابتکار Tricafé نام دارد که مشارکتی بین موزامبیک، برزیل و پرتغال میباشد. بر اساس اصول سود متقابل، همبستگی و مسئولیت مشترک، پروژه Tricafé نمونهای عینی از چگونگی ریشه دواندن نوع جدیدی از همکاری بینالمللی است و نقش حیاتی اعتماد را در ایجاد مشارکتهای مرتبط و پایدار نشان میدهد. این اتحاد نتایج ملموسی به همراه داشته است: در هشت سال گذشته، پروژه Tricafé زندگی بیش از ۱۰۰۰ خانواده کشاورز را که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در زنجیره ارزش قهوه دخیل بودهاند، بهبود بخشیده است. در محدوده این ابتکار، موسسه عالی زراعت، از طریق آژانس همکاری پرتغال، موسسه همکاری و زبان کاموئش، بودجه، آموزش و ارتباط با بازارهای اروپایی را فراهم میکند. کارشناسان برزیلی دانش و بهترین شیوههای خود را در تولید قهوه گرمسیری و مدیریت مشارکتی به اشتراک میگذارند، در حالی که کشاورزان موزامبیکی تلاشهای خود را در تطبیق روشهای پایدار جنگلداری کشاورزی با خاک و آب و هوای خود رهبری میکنند. نتیجتاً این همکاری باعث شد که قهوه کشت شده در گورونگوزا به بازارهای منطقهای و بینالمللی، از جمله اروپا، برسد. در این مشارکت، هر شریک یاد میگیرد، سرمایهگذاری میکند و مسئولیتهای فنی و مالی را به اشتراک میگذارد. پویایی چرخهای از دانش مشترک، احترام متقابل و منافع و اهداف جمعی در قلب همکاری مثلثی قرار دارد.
با اتحاد دو کشور در حال توسعه و یک شریک سوم - که اغلب یک دولت دیگر و/یا یک سازمان بینالمللی است - برای طراحی و اجرای مشترک ابتکارات، این نوع همکاری شکافها را پر میکند و جوامع صلحآمیزتر و مرفهتری را ترویج میدهد. همکاری مثلثی جایگزین همکاری شمال-جنوب یا جنوب-جنوب نمیشود؛ در عوض، آنها را تکمیل میکند و اغلب تأثیر آنها را افزایش میدهد. این همکاری چندجانبهگرایی را ترویج میدهد و مبتنی بر مشارکت با بازیگران متعدد و سطوح مختلف است که ریشه در تبادل و هدایت همبستگی دارند.
پرتغال، که در استراتژی همکاری پرتغال 2030 برنامه ریزی کرده است، تعهد خود را به همکاری مثلثی، چه در سطوح نهادی و چه در سطوح عملیاتی، تقویت مینماید. این تقویت به مشارکت با کشورهای جنوب جهان و شمال جهان که ارزشهای یکسانی دارند و به افزایش تعامل با سیستم چندجانبه، به ویژه با دفتر سازمان ملل متحد برای همکاری جنوب-جنوب (UNOSSC) تبدیل میشود که نقش کلیدی در ترویج همکاری جنوب-جنوب و همکاری مثلثی به عنوان مسیرهایی برای همکاری متعادلتر بین ملتها و پیشرفت سریعتر در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) ایفا میکند. هم پرتغال و هم UNOSSC معتقدند که در شرایط فعلی بحرانهای متعدد و تحولات سریع، حال و آینده به ایجاد اعتماد بستگی دارد که همکاری مثلثی به بهترین شکل آن را تجسم میبخشد. این کشور از طریق آژانس همکاری کاموئش صندوق همکاری مثلثی پرتغال-آمریکای لاتین-آفریقا را ایجاد کرده است که توسط دبیرخانه عمومی ایبرو-آمریکایی (SEGIB) مدیریت میشود. این مکانیسم از ابتکاراتی پشتیبانی میکند که در آن شرکای این مناطق به طور مشترک پروژههایی را طراحی و اجرا میکنند که به نیازهای واقعی محلی پاسخ میدهند.
پرتغال همچنین با افتخار از پنجره همکاری مثلثی تحت صندوق سازمان ملل متحد برای همکاری جنوب-جنوب (UNFSSC) حمایت میکند. از طریق آن، در حال پیشبرد یک پروژه آزمایشی اقتصاد آبی با آنگولا، شیلی و جامائیکا هست - که علم، سیاست و جوامع دانشگاهی و تحقیقاتی را به هم متصل و تابآوری را در سه منطقه ایجاد میکند. این تلاشها پرتغال را به عنوان تسهیلکننده همکاریهای بین منطقهای قرار میدهد - تقویت روابط بین آمریکای لاتین و آفریقا، ایجاد دانش از طریق این مشارکتها و کمک به ایجاد پایههای نهادی برای جهانی مشارکتیتر و تابآورتر را بیشتر میکند.
دقیقاً با همین روحیه است که پرتغال و UNOSSC با سایر سازمانهای چندجانبه مانند سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) همکاری نزدیکی دارند و پرتغال به همراه سازمان اخیر، نهمین نشست بینالمللی همکاری سهجانبه را در لیسبون، در تاریخ ۲۹ و ۳۰ اکتبر 2025 برگزار کردد.
منبع: سایت وزارت خارجه – اوبزروادور
https://observador.pt/opiniao/reforcar-a-cooperacao-internacional-para-o-desenvolvimento-para-o-seculo-xxi-portugal-em-defesa-da-cooperacao-triangular/
تکمیل اتصال ریلی بین لیسبون و مادرید تا سال ۲۰۳۰
دولتهای پرتغال و اسپانیا و کمیسیون اروپا بر سر مجموعهای از اقدامات توافق کردهاند که امکان پیشرفت در مسیر ریلی بین لیسبون و مادرید را تا سال ۲۰۳۰، با سفری پنج ساعته، فراهم میکند. تا سال ۲۰۳۴، این خط ریلی پرسرعت باید تکمیل تر شده و زمان سفر را به تقریباً سه ساعت کاهش دهد.
منبع: سیک نوتیسیاش
https://sicnoticias.pt/pais/2025-10-30-ligacao-ferroviaria-entre-lisboa-e-madrid-em-cinco-horas-avanca-ate-2030-ebc51bf5