معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹۱

اخبار اقتصادی اروگوئه (هفته چهارم خرداد)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های اروگوئه در هفته چهارم خرداد 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

انعطاف پذیری در مرکوسور: اروگوئه امیدوار است نظر مخالف آرژانتین را برگرداند(خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

مسئولان دولت اروگوئه همچنان امیدوارند بتوانند دولت آلبرتو فرناندز رئیس جمهوری آرژانتین را در ارتباط با موضوع " انعطاف پذیری در خصوص قوانین اولیه مرکوسور" متقاعد نمایند تا بدین ترتیب اعضای این بلوک منطقه ای بتوانند بصورت مستقل برای انجام توافقات تجاری با سایر بلوک ها و کشورهای منطقه اقدام نمایند. این درحالی است که آرژانتین نه تنها نشانه ای از موافقت نشان نمی دهد، بلکه برعکس بر حفظ پیمان و توافقات اولیه ی مرکوسور (مبنی بر ورود به بازارهای خارجی صرفاً با نظر موافق تمامی اعضای این بلوک)، تأکید دارد. در این راستا اروگوئه همچنان بر پیشبرد راهبرد لازم جهت دسترسی به رأی موافق برزیل، پاراگوئه و آرژانتین (در راستای آزادی عمل اعضاء برای انعقاد توافقات تجاری با سایر کشورها) تاکید می ورزد. فرانسیسکو بوستیشو وزیر خارجه و خانم آربلچه وزیر اقتصاد اروگوئه به تازگی در برزیل، نظر مساعد طرف برزیلی را به دست آورده اند. پاراگوئه طی هفته‌های اخیر موضع بی طرفانه اتخاذ کرده است. با این وجود بوستیشو و آربلچه هفته گذشته به آسانسیون سفر کرده و با همتایان پاراگوئه ای خود گفت و گو کردند. ریاست جمهوری اروگوئه متعاقباً گزارش داد، تبادل نظر میان طرفین مثبت و نقاط مشترکی میان آنها وجود داشت. با این وجود، در مذاکراتی که در چارچوب مرکوسور صورت می‌گیرد، حمایت هر چهار عضو این بلوک ضروری است و تصمیمات نه با اکثریت بلکه با اتفاق نظر تمام اعضاء صورت می‌گیرد. لذا اگر نظر موافق آرژانتین حاصل نشود، هرگونه تصمیمی همچون سال های گذشته با شکست مواجه خواهد شد، همانگونه که در دولت های خورخه باتشه (از حزب کلرادو)، تاباره واسکز و خوزه موخیکا (از جبهه گسترده) چنین اتفاق افتاده بود و هم اکنون پیغام های دریافتی از آرژانتین نیز گویای آن است که در دولت ائتلافی به ریاست ملی گرایان نیز چنین خواهد شد. به همین دلیل، تیم مشاوران رئیس جمهور اروگوئه در صورت عدم دستیابی به هدف اصلی برای ایجاد انعطاف پذیری در قوانین اولیه مرکوسور، راهبردها و جایگزین‌های دیگری را برای دستیابی به توافقات تجارت آزاد با سایر کشورها و بلوک های جهانی تحت بررسی قرار داده اند. این راهبرد مشابه سیستمی است که اروگوئه با مکزیک برای امضای توافق تجارت آزاد در سال 2003 (در جریان سیزدهمین نشست کشورهای ایبروامریکن) اعمال نموده بود که البته در همان زمان نیز (پس از مذاکرات طولانی مدت با سه عضو دیگر مرکوسور) موفق شده بود نظر مساعد آنها را مبنی بر اینکه به اروگوئه اجازه انعقاد این توافق داده شود، بدست آورد.

گزارش تحقیقی: چرا اروگوئه کشوری گران است؟(روزنامه ال اوبزروادور- اروگوئه)

مرکز مشاوره خدمات تجاری و مالی CPA Ferrereدر تازه ترین مطالعه که به درخواست شبکه فروشگاهی تاتا در اروگوئه انجام داده است، دلایل گران بودن قیمت اصلی ترین اقلام مصرفی در سبد خانواده‌ها در اروگوئه در مقایسه با کشورهای آرژانتین، برزیل و شیلی را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس این گزارش، از جمله مهمترین دلایل گران بودن اصلی ترین اقلام مصرفی که به اروگوئه وارد می‌شوند (از جمله مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، پوشاک و غیره) را می‌توان ناشی از وجود برخی قوانین و مقررات موجود در این کشور دانست که زمینه ساز تمرکز و ارتباط واردکننده با شبکه‌های توزیع در کشور شده و رقابت میان واردکنندگان را محدود کرده و تحت تأثیر قرار داده اند. اقتصاددانانی که در تهیه این گزارش مشارکت داشتند، پیشنهاد نمودند که تدابیر ثبت محصولات وارداتی مورد بازبینی قرار گرفته و اقداماتی برای ترویج رقابت میان برخی برندهای مختلف به گونه ای شفاف در دستور کار قرار گیرند. در این بررسی همچنین آمده است، در ارتباط با تولیدات داخلی اروگوئه (نظیر اقلامی چون آرد، برنج، شکر، روغن آفتابگردان، ماکارونی و غیره) قیمت های اروگوئه در مقایسه با حداقل دو کشور از سه کشور مذکور، اندکی گران تر است که دلیل این موضوع نیز ناشی از بالا بودن هزینه‌ها در شبکه‌های تولید و پخش ذکر شده است.

حضور لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه در اکسپوی بین المللی دبی(روزنامه ال اوبزروادور- اروگوئه)

خرمن کاردوسو وزیر گردشگری اروگوئه در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست با لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور و فرانسیسکو بوستیشو وزیر خارجه اروگوئه، از حضور لاکاژه پو در بزرگترین نمایشگاه تجاری جهان در امارات متحده عربی ( که سال گذشته به دلیل بیماری همه گیر کرونا به تعویق افتاده بود) خبر داد. در اکسپوی دبی 2020 مسئولان و نمایندگانی از وزارتخانه‌های گردشگری، روابط خارجی، آموزش و فرهنگ، صنعت، موسسه ملی زراعت انگور و موسسه ملی گوشت(ایناک) شرکت خواهند کرد. تولید مواد غذایی، انرژی‌های تجدید پذیر، نوآوری و فناوری‌ها در عرصه دیجیتال و گردشگری بصورت پایدار از جمله موضوعاتی هستند که در دستور کار هیأت اروگوئه ای در اکسپوی دبی قرار دارند. جذب سرمایه گذار از جمله اهداف مهم اروگوئه در این رویداد خواهد بود که قرار است از  ابتدای اکتبر سال جاری لغایت 31 مارس 2022 با حضور هیات هایی از کشورهای مختلف برگزار شود. 21 فوریه 2022 "روز اروگوئه" در این رویداد خوانده شده است.

نشست وزیران خارجه مرکوسور بار دیگر به تعویق افتاد(روزنامه اولتیما اورا- پاراگوئه)

نشست وزیران خارجه کشورهای عضو مرکوسور که پس از یک تعویق یک هفته ای قرار بود سه شنبه  هفته جاری در آرژانتین (رئیس دوره ای مرکسور) با هدف بررسی راهبرد تجاری این بلوک، برگزار شود، تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد. در این نشست که مقرر شده بود با حضور وزیران اقتصاد کشورهای عضو برگزار شود، قرار بود، موضوع "تعرفه‌های مشترک خارجی" (AEC) به منظور رفع اختلاف نظرات درباره میزان تعرفه‌ها در دستور کار قرار گیرد. وزارت خارجه پاراگوئه دلیل تعویق دوباره این نشست را عدم دستیابی طرفین به یک راه حل مشترک درخصوص موضوع مذکور دانست، چرا که دولت آلبرتو فرناندز رئیس جمهور آرژانتین پیشنهاد جدیدی را در مقابل پیشنهادهای مطروحه درباره مسائل تعرفه ای ارائه داده است که هنوز پاسخ مشخصی به دست نیامده است، لذا تا زمانی که "حداقل توافق پایه" میان طرفین حاصل نشود، برگزاری این نشست تا تاریخی نامشخص به تعویق خواهد افتاد. شایان ذکر است، متوسط تعرفه‌های خارجی که از سوی مرکوسور اعمال می‌شود، 12 درصد است که در مقایسه با متوسط جهانی که 5.5 درصد است، فاصله زیادی دارد.

اظهارات وزیر خارجه اروگوئه درباره مرکوسور(روزنامه ال اوبزروادور- اروگوئه)

فرانسیسکو بوستیشو وزیر خارجه اروگوئه هفته گذشته درحال ورود به پارلمان این کشور برای توضیح درخصوص موضوعات مختلف از جمله انعطاف پذیری در این بلوک تجاری، در راهروهای مجلس با عبارات همیشگی که می‌گویند: "در مرکوسور برزیل هرچه بخواهد؛ آرژانتین آنچه که بتواند؛ و اروگوئه هرآنچه که بگذارند؛ انجام می دهند و پاراگوئه نیز کاری انجام نمی دهد." مواجه شد. واقعیتی که وزیر خارجه نیز تأسف انگیز اما واقعی دانست. بوستیشو خاطرنشان کرد، برچسب یا مارک مرکوسور در سطح جهانی بی ارزش شده است و حتی اتحادیه اروپا نیز رغبتی برای نهایی سازی موضوعات مختلفی که بر روی میز قرار دارند، نشان نمی دهد. وی در عین حال از پیشنهادات اروگوئه و ابراز علاقه این کشور برای ورود به بازارهای جهانی از جمله چین ابراز امیدواری کرد.

امکان اتصال مستقیم شرکت گوگل به اروگوئه و آمریکای لاتین توسط یک کابل زیردریایی

(روزنامه ال ابرسروادور)

شرکت گوگل اخیرا اعلام نمود قصد دارد توسط یک کابل زیردریایی جدید، اروگوئه را به‌طور مستقیم به مقر گوگل در ایالات‌متحده وصل کند و زیرساخت‌های اینترنتی بهتری برای این کشور فراهم سازد. مسیر این کابل از سواحل شرقی ایالات‌متحده تا شهر لاس تونیناس آرژانتین ادامه خواهد یافت و توسط کابل‌های زمینی شهرهای پرایا گرانده برزیل و پونتا دل استه اروگوئه به این کابل متصل خواهند شد. این خبر موجب خوشحالی مقامات اروگوئه‌ای شده و این موضوع را یک دستاورد مهم در توسعه روابط این کشور با این شرکت بزرگ دانستند. شرکت گوگل نیز در روزهای گذشته با خرید یک زمین بزرگ در شهر کانلونس اروگوئه قصد دارد تا ساختمانی بنا و مرکز اطلاعات و داده‌های خود در آمریکای لاتین را گسترش دهد. یکی از مزایای بزرگ این پروژه، اتصال مستقیم و بدون نیاز واسطه میان کشورهای ایالات‌متحده، آرژانتین، برزیل و اروگوئه به یکدیگر است و از طرفی موجب ارتقا سرعت اینترنت با ترافیک کمتر در منطقه خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما