معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۸

اخبار اقتصادی اتریش (هفته سوم خرداد)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:
  • اتریش به زودی به شرایط اقتصادی پیش از بحران بازخواهد گشت

 وینرتسایتونگ: به گزارش موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش WIFO  اتریش به سرعت درحال بهبود شرایط اقتصادی می‌باشد و تا پایان سال جاری به شرایط اقتصادی پیش از بحران بازخواهد گشت. گفته می‌شود بخشی از تولید ناخالص داخلی که از جایگاه تولید حاصل می‌شود، تا پایان فصل پاییز به سطح پیش از بحران بازخواهد گشت. همچنین در خصوص شرایط بازار کار نیز این گزارش بسیار خوش بین است، با این حال شرایط بازار کار پیچیده تر از بخش تولید می‌باشد. 

 

  • اکثریت اتریشی‌ها نسبت به شرایط اقلیمی حساس می‌باشند

کوریه: بیشتر اتریشی‌ها نسبت به شرایط اقلیمی حساس هستند و تغییرات آب و هوایی را پیگیری می‌کنند. اما  اطمینان چندانی ندارند که دولت به اندازه کافی برای محافظت از آب و هوا تلاش می‌کند. دو سوم افرادی که در یک نظرسنجی در خصوص قوانین مربوط به محیط زیست و اقلیم شرکت کرده اند، موافق تصویب قوانین بیشتر برای تشویق شهروندان به الگوهای مصرفی هستند که تاثیرات منفی کمتری در شرایط آب و هوایی داشته باشد و در حدود چهل درصد به اقدامات دولت در این حوزه اعتماد دارند. طبق آمار از هر 10 اتریشی حدود 7 نفر هنگام خرید مواد غذایی به مسائل زیست محیطی و حفاظت از آب و هوا توجه می‌کنند، آگاهانه محصولات محلی و منطقه ای را خریداری می‌کنند و یا به محصولات سازگار با محیط زیست توجه می‌کنند. دو سوم در هنگام سفر، به کاهش ردپای کربنی خود توجه دارند  و 57 درصد اظهار داشتند که به دلایل زیست محیطی از مصرف گوشت قرمز دوری گزیده‌اند.  

 

  • پیش بینی بانک مرکزی اتریش: رشد 9 .3 درصدی تولید ناخالص داخلی

استاندارد: بانک مرکزی اتریش با تاکید بر افزایش روند رشد با شیب مثبت در سه ماهه نخست سال جاری، نسبت به بهبود شرایط تا سال 2023 بسیار خوش بین است و بازگشت به شرایط پیش از بحران را تا سال 2023 مقدور می داند. بانک مرکزی برای سال جاری رشد تولید ناخالص داخلی را 3.9 درصد پیش بینی کرده است. پس از کاهش تولید ناخالص داخلی 6.7 درصدی در سال 2020 ، بانک مرکزی رشد به ترتیب 9 . 3 و 2. 4  درصدی را برای سالهای 2021 و 2022 پیش بینی کرده است. به گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم در سال جاری به دو درصد خواهد رسید و برای سال های 2022 و 2023 با کاهشی اندک به 8 . 1 درصد برسد.

 

  • کاهش میزان دی اکسید کربن به دنبال دور کاری

کوریه: آمار سال 2020 نشان دهنده کاهش محسوس تولید دی اکسید کربن در سال بحران کرونا و همزمان با افزایش دورکاری در بسیار از مشاغل می‌باشد. طبق آمار یورواستات، آلمان یکی از کشورهایی است که این کاهش میزان آلاینده‌های آب و هوایی و گازهای گلخانه را در سراسر کشور همزمان با افزایش دورکاری به صورت مستقیم مشاهده نمود. گفته می‌شود در آلمان در سال 2020، در حدود 19 میلیون نفر در دورکاری به سر برده اند و این امر سبب کاهش میزان اثر کربن تا 72 درصد شده است. در اتریش نیز روند مشابهی قابل رصد بوده و گفته می‌شود میزان خط اثر کربن تا 66 درصد در سال 2020 کاهش داشته است. 

  •  درآمد 50 میلیارد یورویی برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا از محل مالیات غول های اینترنتی

کرونه: براساس بیانیه وزرای دارایی کشورهای عضو گروه 7، کشورهای اروپایی با دریافت 15 درصد مالیات از شرکت هایی همچون گوگل، آمازون و فیس بوک، درآمدی 50 میلیارد یورویی در سال کسب خواهند نمود. طبق محاسبات 3  میلیارد یورو در این میان سهم اتریش از این درآمد خواهد بود. بیشترین درآمد در این میان نصیب بلژیک، ایرلند و آلمان خواهد شد .

 

  • کسری بودجه استان وین به دنبال بحران کرونا

استاندارد: اداره مالی شهرداری وین اعلام کرد به دنبال بحران کرونا، این شهر با کسری بودجه ای بالغ بر  1.1 میلیارد یورو در سال جاری روبرو است. گفته می‌شود بودجه پیش بینی شده برای استان وین در سال 2021 بالغ بر 9 . 14 میلیارد یورو بوده است. دولت وین اعلام کرده است که این کسری تا 5 برابر بیشتر از میزان کسری در زمان بحران اقتصادی 2008 می‌باشد.

 

  • اتریش رتبه پنجم را در شاخص رفاه در جهان از آن خود کرد

او آر اف: در مقیاس بین المللی شرایط مردم اتریش در سال های اخیر و حتی همزمان با بحران سلامت و اقتصادی کرونا، شرایط مساعدی بوده است. موسسه گروه مشاوران بوستون با بررسی میزان رفاه، این شاخص را در اتریش در دوره بحران کرونا مورد بررسی قرار داده است و این کشور را با توجه به میزان رفاه اجتماعی و توان مقابله با بحران در میان 141 کشور جهان در جایگاه پنجم ارزیابی کرده است. این گزارش همچنین مسائلی همچون زیرساخت های دیجیتالی، سامانه‌های کنترل آب و هوا و حفاظت زیست محیطی و امنیت اجتماعی را به عنوان عوامل اصلی تعیین کننده رفاه و شکوفایی جوامع در سال های پیش رو معرفی کرده است.

 

  •  یک سوم شعبه‌های بانک ها در اروپا تا 2023 بسته خواهد شد

کوریه: توسعه زیرساخت های دیجیتال در حوزه بانکی و مالی در زمان بحران کرونا نشان داده که بانک ها با تعداد کمتری شعبه می‌توانند خدمات یکسانی را ارائه نمایند  و این امر تحولی در صنعت بانکداری اتحادیه اروپایی ایجاد خواهد نمود. بنابراین ممکن است تا سال 2023 بیش از 40 درصد شعب از بین بروند. همزمان با این مساله سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات به منظور کاهش هزینه‌های اتوماسیون انجام خواهد گرفت.از آنجا که معاملات بین المللی و پرداخت های کارت اعتباری و همچنین حجم تأمین مالی مصرف کننده در سال همه گیری 2020 کاهش یافته است، بانک های خرده فروشی به طور متوسط 4 درصد گردش مالی کمتری ایجاد کرده اند، با بررسی یک چهارم بانک ها، سود عملیاتی 40 درصد سقوط کرده است. به طور متوسط، سود هر مشتری با 8 درصد کاهش از 210 به 193 یورو رسیده است.

 

  •  رکود اقتصادی حوزه یورو نصف میزان پیش بینی شده در ماه‌های اخیر

استاندارد: در ابتدای سال 2021، اقتصاد در منطقه یورو تنها نیمی از آنچه تصور می‌شد کاهش داشته است.  به گزارش مرکز آمار اروپا یورواستات، از ژانویه تا مارس 2021، تولید ناخالص داخلی 0.3 درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافته است. پیش از این ، یوروستات کاهش 0.6 درصدی را پیش بینی کرده بود. با این حال ، دفاتر ملی آمار در کشورهای حوزه یورو بسیاری از داده‌ها را به‌روزرسانی کرده اند. به عنوان مثال سه اقتصاد بزرگ آلمان ، فرانسه و ایتالیا، شرایطی بهتر از آمار پیش بینی شده برای شش ماه نخست دارند. در ابتدای سال 2021  تولید ناخالص داخلی آلمان 1.8 درصد ،  اسپانیا 0.5 درصد و فرانسه 0.1 درصد کاهش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما