معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۲

اخبار اقتصادی تانزانیا( هفته سوم خرداد 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته سوم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پیش‌بینی رشد اقتصادی 5.6 درصدی در سال 2021- (سایت تانزانیا اینوست)

به گزارش بانک مرکزی تانزانیا این کشور باوجود پیامدهای شیوع ویروس کرونا، سال جاری میلادی بیشترین رشد اقتصادی را در میان کشورهای شرق آفریقا به خود اختصاص خواهد داد. در این گزارش تصریح‌شده که رشد اقتصادی تانزانیا در سال جاری میلادی 5.6 درصد خواهد بود که در میان شش کشور شرق آفریقا از بیشترین سطح برخوردار است. این در حالی است که بانک توسعه آفریقا پیش از شیوع ویروس کرونا در جهان، رشد اقتصادی بیش از 6 درصد را برای تانزانیا پیش‌بینی کرده بود. براساس گزارش منتشرشده از سوی بانک توسعه آفریقا، کشورهای دیگر منطقه شرق آفریقا ازجمله سودان، بروندی، سومالی، کومور و  سودان جنوبی در سال جاری میلادی با رکود اقتصادی مواجه هستند. ازجمله علل رشد  اقتصادی تانزانیا به رغم مشکلات ناشی از همه گیری ویروس کرونا، افزایش بهای جهانی طلا است که عمده‌ترین صادرات تانزانیا قلمداد می‌شود.

افزایش قیمت انواع کود در تانزانیا- (روزنامه دیلی نیوز)

برابر آخرین داده‌های منتشره از سوی وزارت کشاورزی تانزانیا قیمت کودها از اواسط سال 2020 روندی تصاعدی به خود گرفته و همچنان در حال افزایش است. افزایش قیمت انواع کود که یکی از مهم‌ترین نهاده‌های تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شوند، در حالی است که دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک برای سال زراعی پیش رو، افزایش هزینه‌های تولید را در نظر نگرفته و حداقل قیمت را برای این محصولات تعیین و اعلام کرده است؛ قیمت‌هایی که تا الآن مورد استقبال کشاورزان قرار نگرفته است. قیمت فسفات دی آمونیوم 7 درصد افزایش یافت درحالی‌که قیمت اوره بین مارس و آوریل 7 درصد افزایش یافت. طی سه ماه گذشته در سال 2021 هم فسفات دی آمونیوم (DAP) و هم کود اوره روند افزایشی مشابهی را نشان دادند.

بهبود در تولید روغن خوراکی تانزانیا- (روزنامه سیتی‌زن)

دانه‌های روغنی در بین محصولات زراعی از اهمیتی خاصی برخوردارند به‌طوری‌که پس از غلات دومین منبع غذا در جهان محسوب می‌شوند. در راستای توسعه کشت دانه‌های روغنی با توجه به وابستگی شدید کشور به واردات روغن، چند سالی است که توسعه کشت گیاهان روغنی به‌طور جد در دستور کار قرارگرفته است. تولید روغن خوراکی کشور بارونق گرفتن آژانس همکاری بین‌المللی کره (KOICA) اجرای پروژه 2 میلیون و 200 هزار دلاری کشت آفتابگردان در منطقه ایکونگی، منطقه سینیدا را متضمن شده که این امر منجر به افزایش تولید این محصول و به‌تبع آن روغن خوراکی خواهد شد. این پروژه در راستای برابری جنسیتی مطرح در کشور و به‌منظور ایجاد اشتغال برای دختران جوان و نوجوانان با نظارت سازمان ملل متحد و UNFPA و زیر نظارت است توسط شورای ایکونگی با عنوان «تحقق برابری جنسیتی از طریق توانمندسازی دختران و نوجوان» در حال اجرا است. در همین راستا و در طی مدت سه‌ساله اجرای این پروژه حدود 120 هزار زن و دختر نوجوان به‌صورت مستقیم در بخش کاشت، تولید و بهره‌وری روغن خوراکی فعالیت داشته‌اند.

تصویب اعتبار 875 میلیون دلاری بانک جهانی برای پروژه‌های توسعه‌ای تانزانیا- (روزنامه گاردین)

در تاریخ 27 می 2021، بانک جهانی سه پروژه توسعه‌ای در تانزانیا را با کمک مالی 875 میلیون دلار از انجمن توسعه بین‌المللی (IDA) تصویب کرد. این وام‌ها به‌منظور بهبود دسترسی جاده‌های روستایی و ایجاد فرصت‌های شغلی، تقویت محیط آموزشی یادگیری و همسویی برنامه‌های آموزشی اولویت‌دار با بازار کار در مؤسسات آموزش عالی منتخب و افزایش دسترسی به خدمات اینترنت پهن باند با کیفیت بالا اختصاص داده می‌شوند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما