معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۵

اخبار اقتصادی کوبا (هفته دوم خرداد 1400)

آخرین اخبار اقتصادی کشور کوبا در هفته دوم خرداد 1400 که در مطبوعات آن کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می گردد:

طرح های جدید دولت کوبا بمنظور اصلاحات اقتصادی در این کشور

شورای وزیران کوبا اخیرا" مصوباتی را برای مدیریت شرکت های دولتی و غیر دولتی ابلاغ نموده است. از جمله این طرح ها می‌توان به چگونگی نحوه فعالیت شرکت های تعاونی غیر کشاورزی، شرکتهای خرد، کوچک و متوسط و شرکت های خویش فرما اشاره داشت. در این رابطه نخست وزیر کوبا طی اظهاراتی اعلام نموده است: " در شرایط جدید، شرکت های دولتی همچنان به عنوان بخش اصلی اقتصاد کشور به فعالیت خود ادامه داده لیکن بطور همزمان بر فعالیت شرکت های غیر دولتی افزوده خواهد شد. اما این روند جدید به مفهوم خصوصی سازی اقتصاد کوبا نمی‌باشد" .

قرار است در شرایط جدید شرکت های خرد، کوچک و متوسط در بستر بخش های دولتی و خصوصی تشکیل و نحوه مدیریت مشابهی برای هر دو بخش در نظر گرفته شود. همچنین در طرح جدید دولت کوبا، آن دسته از فعالیت های اقتصادی که برای شرکت های خویش فرما ممنوع خواهد بود مشخص شده و آنان می دانند که در چه حوزه‌هائی می‌توانند به فعالیت اقتصادی بپردازند.

دولت کوبا پس از بررسی تجارب حاصل از سیاست های اصلاحات اقتصادی خود که از سال 2012 میلادی آغاز نموده درصدد است تا به شکل آهسته به توسعه واحدهای اقتصادی بویژه تعاونی‌های غیر کشاورزی (بجز در بخش ساخت و ساز و ساختمان سازی) بپردازد. در این راستا رئیس جمهور کوبا اخیرا" طی اظهاراتی اعلام داشت که این روند توسعه اقتصادی کوبا، افزایش اشتغال بویژه در میان نیروهای ماهر و متخصص، افزایش بهره وری و ظرفیت های اقتصادی کشور و در نهایت منافع فعالین اقتصادی و گسترش نوآوری و استفاده از فناوری‌های جدید را بدنبال خواهد داشت.

تاکید رئیس جمهور کوبا بر نیاز اقتصاد این کشور به تمرکز بر تولید محصولات کشاورزی

میگل دیاز کانل، رئیس جمهور و دبیر اول حزب کمونیست کوبا در هفته جاری و در جریان برگزاری نشست دبیرخانه حزب کمونیست کوبا در یکی از استان‌های مرکزی این کشور تاکید کرد که تلاش های حزب کمونیست باید بر کمک به حل مشکلاتی مانند تولید مواد غذایی در کشور متمرکز شود. نامبرده در این راستا افزود که اگرچه کشاورزی یکی از بخش های اصلی اقتصاد است، لیکن در حال حاضر یکی از بخش هایی است که کمترین تاثیر بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور را دارد. شرکت کنندگان در جلسه همچنین، سندی را در مورد پیگیری و کمک حزب به فعالیت های  بخش غیر دولتی و سند دیگری در مورد نیاز به هوشمندسازی فرآیندها و خدمات حزب کمونیست کوبا با بهره گیری از فناوری دیجیتال و رایانه ای را بررسی کردند.

افزایش تولید برق کوبا از منابع تجدید پذیر

بنا به اعلام رئیس اتحادیه تولید کنندگان برق کوبا (UNE)، دولت این کشور تاکنون مبلغ 250 میلیون دلار در برنامه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور سرمایه گذاری کرده است. میزان ظرفیت نصب شده در این زمینه تاکنون به حدود 340 هزار مگاوات ساعت در سال می‌باشد که این رقم تولید برق، سبب صرفه جویی در مصرف 88400 تن سوخت فسیلی شده است.

بنا به گزارش UNE، تاکنون 72 مزرعه خورشیدی در سراسر کوبا با ظرفیت 215 مگاوات پنل خورشیدی نصب گردیده و 12 مگاوات دیگر نیز از پنل های‌های نصب شده بر روی سقف ساختمان‌های دولتی بوده است که در مجموع 7% کل میزان برق مصرفی در ساعت های اوج مصرف را پوشش می دهد. این گزارش تاکید می‌کند که کشور کوبا دارای شرایط خوبی برای نصب پنل های خورشیدی می‌باشد. به طوری که روزانه از هر متر مربع این پنل ها، 5 کیلو وات ساعت برق بدست می آید و به این ترتیب تاکنون 42 شهرستان و منطقه این کشور نسبت به نصب پنل های خورشیدی اقدام نموده اند. همچنین، با این روش بیش از 3000 خانه مسکونی در مناطق دور افتاده از مناطق شهری و روستایی در 14 استان کشور برق مورد نیاز خود را از این پنل ها تامین می‌کنند.

اتحادیه تولید کنندگان برق کوبا همچنین، در حال راه اندازی 15 مزرعه بادی و چندین مزرعه خورشیدی دیگر از طریق عقد قرارداد با سرمایه گذاران خارجی است. در صورت به سرانجام رسیدن این طرح های جدید، ظرفیت تولید برق کشور از منابع تجدید پذیر به 900 مگاوات ساعت افزایش خواهد یافت.

ایجاد گذرنامه دیجیتالی سلامت در کوبا

ایجاد گذرنامه دیجیتالی کوبا برای افرادی که واکسیناسون علیه بیماری کرونا را به انجام رسانه اند در دانشگاه علوم انفورماتیک (UCI) هاوانا مراحل پایانی خود را می‌گذراند. این گذرنامه دیجیتال -که دارای کد شناسائی کیو آر (QR) می‌باشد- همه مشخصات دارنده را با امضای مقام های صلاحیت دار سازمان بهداشت جهانی (WHO) در خود جای داده است. این گذرنامه که تنها از سوی وزارت بهداشت عمومی‌ کوبا در اختیار افراد ذیصلاح قرار خواهد گرفت کلیه استانداردهای جهانی را دارا بوده و در تمامی‌کشورها قابل ارائه می‌باشد. این گذرنامه همچنین می‌تواند بر روی دستگاه‌های تلفن همراه افراد نصب و یا با ایمیل برای آنان ارسال و یا در دیگر دستگاه‌های دیجیتالی مانند رایانه‌های شخصی به شکل یک تصویر ذخیره گردد.

مقام های بهداشتی کوبا در انتظار مجوز آزمایش واکسن بر روی کودکان

دکتر ویسنته ورز، رئیس انستیتوی واکسن سازی فینلای از آغاز کارآزمایی بالینی واکسن‌های «سوبرانا 02» و «سوبرانا پلاس» بر روی کودکان در آینده ای نزدیک خبر داد. آقای ویسنته ورز گفت در صورتی که «مرکز کنترل داروها و تجهیزات پزشکی» دستورالعمل های مربوط را به تصویب برساند، این مرحله کارآزمایی بر روی 300 کودک (در سن 12 تا 18 سال) از شهر هاوانا آغاز خواهد شد و در آینده ای نزدیک کودکان 3 تا 11 ساله را نیز شامل خواهد شد.

آمار مصرف دخانیات در کوبا

بر اساس گزارش منتشره از سوی پژوهشگاه ملی سلامت کوبا از میان هر 5 کوبایی بالای 15 سال، یک نفر مصرف کننده سیگار و دخانیات است که به این ترتیب 21.6% کل جمعیت این کشور معادل 2،014،460 نفر مصرف کننده دخانیات هستند. بنا بر گزارش یاد شده، سالانه 13 هزار نفر (روزانه 36 نفر و در هر ساعت 2 نفر) در این جزیره حوزه کارائیب بخاطر مصرف سیگار و دخانیات جان خود را از دست می دهند. بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه 8 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر مصرف دخانیات فوت می‌کنند.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما