معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۹

اخبار مهم اقتصادی اسلوونی ( هفته دوم خرداد1400)

مهمترین اخبار اقتصادی اسلوونی که مورد توجه رسانه‌های این کشور قرار گرفته است به شرح ذیل ارائه می گردد:

فروش بانک NKBM به میلیاردر مجاری

وبگاه سیول نت- بانک NKBM (نوا کردیت بانک ماریبور) اعلام کرد شندور چانی مدیر عامل OTP بانک مجارستان قرارداد خرید100 درصد سهام بانک NKBM را امضاء کرد. او تی پی بانک مجارستان در حال حاضر مالکیت بانک SKB را در اختیار دارد و با خرید بانک NKBM به عنوان بزرگترین بازیگر بازار بانکی اسلوونی و حتی بزرگتر از بانک دولتی ان ال بی مطرح می‌باشد . این بانک 29 درصد بازار اسلوونی را در اختیار خواهد داشت.80 درصد سهام بانک NKBM متعلق به بنیاد آمریکایی آپولو و 20 درصد آن متعلق به بانک اروپایی بازسازی و توسعه است. معامله انجام شده در سه ماهه دوم سال آینده میلادی نهایی خواهد شد. ارزش دقیق قرار داد امضا شده اعلام نشده است اما رسانه‌ها تخمین می زنند که این مبلغ نزدیک به یک میلیارد یورو می‌باشد. 

حوزه بانکداری تنها بخش مورد علاقه شندور چانی (ثروتمندترین فرد مجاری) نیست. شرکت Metoda Inveast متعلق به شندور چانی پروژه " ترمینال مسافربری امونیکا" در محل ترمینال اتوبوس و راه آهن فعلی لوبلیانا را نیز در دست اجرا دارد.  

کسری بودجه اسلوونی

وبگاه رادیو و تلویزیون اسلوونی - درآمد بودجه اسلوونی در چهار ماهه اول سالجاری میلادی 3.48 میلیارد یورو بوده که 14 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته می‌باشد. این درحالی است که مصرف بودجه در همین مدت 26.2 درصد افزایش نشان می دهد و به 4.71 میلیارد یورو رسیده است. بر این اساس کسری درآمد دولت در چهار ماه اول سالجاری میلادی  برابر با 1.22 میلیارد یورو است.

رشد تولیدات ناخالص داخلی در سه ماهه اول سالجاری میلادی 

 وبگاه رادیو و تلویزیون اسلوونی- میزان تولیدات ناخالص داخلی اسلوونی در سه ماهه اول سال جاری میلادی در سطح سالیانه 1.6 درصد افزایش داشته است . صادرات اسلوونی در سه ماهه اول سال جاری میلادی  بطور متوسط 0.8 درصد و واردات 0.5 درصد افزایش داشته است. البته صادرات کالا ( 4.2 درصد) و واردات کالا ( 2.7 درصد ) افزایش داشت، اما صادرات و واردات خدمات کاهش داشت و بسیار کمتر از مدت زمان مشابه در سال گذشته بوده است. صادرات خدمات 14.1 درصد و واردات خدمات 12.2 درصد کاهش داشت. کاهش صادرات و واردات خدمات بیش از همه به دلیل کاهش تعداد سفرها می‌باشد.  

با بهبود وضعیت اپیدمی، انتظارات اقتصادی شرکت ها و مصرف کنندگان در اسلوونی و اتحادیه اروپایی نیز بیشتر شده است. به ارزیابی اداره تجزیه و تحلیل و توسعه اقتصاد کلان جمهوری اسلوونی، با افزایش فعالیت های مرتبط با مبادلات بین المللی و از میان برداشته شدن محدودیت های کرونایی در نیمه دوم سال جاری، میزان ارائه خدمات نیز افزایش پیدا خواهد کرد و این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد فعالیت های اقتصادی داشته باشد. پیش بینی‌های فعلی در رابطه با رشد فعالیت های اقتصادی و وضعیت در بازار کار امیدوار کننده است. ادامه روند تقویت فعالیت های اقتصادی  ،بیش از همه به وضعیت اپیدمی در اسلوونی و بازارهای شرکای مهم اسلوونی و سرعت واکسیناسیون بستگی خواهد داشت.

اداره تجزیه و تحلیل و توسعه اقتصاد کلان جمهوری اسلوونی در جدیدترین گزارش خود رشد تولیدات ناخالص داخلی اسلوونی در سال 2021 میلادی را 3.5 درصد و برای سال 2022 معادل 4.6 درصد پیش بینی کرده است. تعداد شاغلین در اسلوونی در سه ماهه اول سال جاری میلادی 1035000 نفر بود که 10000 نفر کمتر از مدت مشابه سال گذشته میلادی بوده است.  همچنین تورم در ماه می سال جاری در سطح سالیانه 2.1 درصد و در سطح ماهیانه 0.9 درصد بوده است. 

کمک بلاعوض دولت اسلوونی به کارخانه تولید تلویزیون

خبرگزاری اسلوونی - دولت اسلوونی در جلسه کمیته اقتصادی با اختصاص بودجه بلاعوض برابر با یک میلیون یورو به شرکت Hisense Europe Electronics ،کارخانه تولید تلویزیون، موافقت کرده است. این کارخانه در ماه ژانویه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده است و بر این اساس انتظار می رود موقعیت های شغلی جدید در این کارخانه ایجاد شود.

پیش بینی ضرر احتمالی دو میلیارد یورویی گردشگری اسلوونی در سالجاری میلادی

روزنامه دلو- کارکنان گردشگری اسلوونی و هتل داران پیش بینی می‌کنند فصل گردشگری سالجاری به دلیل مسائل ناشناخته و وضعیت دشوار اپیدمی، بدتر از سال گذشته باشد.

تعداد شب خواب گردشگران در اسلوونی در سال 2019 میلادی 15.7 میلیون نفر بود. این تعداد در سال 2020 میلادی 42 درصد کاهش داشت لذا می‌توان نتیجه گیری کرد ضرر گردشگری اسلوونی در سال گذشته میلادی بیش از یک میلیارد یورو بوده است. پیش بینی‌ها برای سالجاری چندان رضایت بخش نیست چون تعداد آلودگی به ویروس کرونا در آوریل سالجاری بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است . 

هتلداران اسلوونی باور دارند بن‌های گردشگری در سالجاری نیز به آنها کمک خواهد کرد. در سال گذشته بن‌های گردشگری تقریبا معادل 237 میلیون یورو نقد شدند. سازمان گردشگری اسلوونی برای تبلیغ فعالیت های گردشگری 10.32 میلیون یورو در اختیار دارد. دولت اسلوونی برای سالجاری میلادی برای هر شهروند این کشور معادل50 یورو بن گردشگری اختصاص داده است . 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما