معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۲

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی (هفته چهارم اردیبهشت 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته چهارم اردیبهشت 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر ارائه می‌گردد:

مشکلات شرکت های کوچک، متوسط و خرد

شرکت های کوچک، متوسط و خرد(SME) آفریقای جنوبی که از یک تا ده نفر را بکار می‌گیرند از ماه مارس 2020 هیچ منغعتی از ابتکار کمک تجاری کووید-19 نبرده اند. ابتکار کمک های کووید-19 از سوی دولت آفریقای جنوبی برای کمک به مشاغل و صنایع معرفی شد و هدف آن گذر از بحران کرونا در شرایط بسته سراسری بود.

آمار نشان می دهد که این شرکت ها در استان‌های خاوتنگ، کیپ غربی و کوازولوناتال بیشترین ضربه را از کووید متحمل شده اند. بخش هایی که بیشترین آسیب را دیده اند شامل خرده فروشی، ساخت و ساز، تولید و گردشگری است. این تاثیرات بر اقتصاد آفریقای جنوبی نگران کننده است زیرا آنها نقش اساسی در اقتصاد دارند. شرکت های کوچک، متوسط و خرد 47 درصد نیروی کار را به خدمت می‌گیرند و 20 درصد در GDP سهم دارند. بزرگترین مانع بر سر راه آنها دسترسی به امور مالی است و تامین سرمایه یا وام بطور فزاینده ای برای آنها دشوار شده است.

افزایش تورم مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در آفریقای جنوبی

تورم مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در آفریقای جنوبی 6.3 درصد نسبت به سال گذشته(آوریل 2020- آوریل 2021) افزایش یافته است. مواد غذایی به 9 دسته تقسیم می‌شوند: نان و غلات- ماهی- میوه- گوشت- شیر- تخم مرغ و پنیر- روغن- شکر و شیرینی- سبزیجات و سایر. همه آنها به جز نان و غلات و میوه تورم سالانه بیش از 5 درصد را در ماه گذشته تجربه کردند. بیشترین افزایش سالانه مربوط به روغن‌ها می‌باشد. اما عامل اصلی تورم در مواد غذایی گوشتی بود که نرخ تورم سالانه 7.1 درصد را تجربه کرد. شیر، تخم مرغ و پنیر نیز با نرخ تورم 7.8 درصدی در ماه آوریل 2021 روبرو شدند. از سال 2019 قیمت اقلام خوراکی و مواد سوختی در آفریقای جنوبی روند افزایشی را شاهد بوده و بروز بحران کرونا بر شدت آن افزوده است.

صنعت برق آفریقای جنوبی همچنان دچار مشکل خواهد بود

آقای آندره درویتر مدیر شرک برق آفریقای جنوبی (اسکوم) در جلسه با نمایندگان پارلمان گزارشی از وضعیت برق و نیروگاه‌های برق این کشور ارائه نمود. وی در مورد نیروگاه‌های تولید برق گفت که نیروگاه‌های فرسوده با بیش از 40 سال عمر، مستعد مشکلات زیادی هستند. فرسودگی باعث خاموشی‌های غیرمترقبه و هزینه بالای تعمیر و نگهداری شده است. وی ادامه داد به صورت جدی برنامه تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها را در دست اقدام داریم و انتظار می رود تا پایان سه ماهه سوم سال جاری خاموشی‌ها کاهش یابد. وی گفت بطور قطع شرکت برق توان تامین برق برای کشور را به ویژه زمانی که نیروگاه‌ها دچار نقص فنی شوند، ندارد.

وی همچنین در مورد تقسیم شرکت اسکوم به سه بخش تولید، انتقال و توزیع برق اعلام کرد که این برنامه در دست اجرا قرار دارد و برای اجرای کامل آن نیازمند 500 میلیون رند است. وی گفت انتظار داریم بخش انتقال برق تا پایان ماه دسامبر جاری مجزا شود و بخش های تولید و توزیع برق نیز تا پایان سال 2022 به صورت مجزا فعالیت خود را آغاز کنند.

هزینه پنهان مصادره زمین در آفریقای جنوبی

آقای تیتو امبوانی وزیر دارایی آفریقای جنوبی در کمیته پارلمان این کشور در پاسخ به سوال نمایندگان در خصوص مصادره زمین‌های کشاورزی بدون پرداخت غرامت گفت که این اقدام می‌تواند به اقتصاد آفریقای جنوبی آسیب جدی بزند. وی گفت تاکنون تحقیق و مطالعه رسمی در خصوص خسارات احتمالی و نوع خسارات این اقدام صورت نگرفته است. اما وی گفت مصادره زمین‌ها می‌تواند عدم اطمینان به اقتصاد آفریقای جنوبی را بیشتر و در نتیجه سرمایه گذران را از آن دورتر کند که این حداقل خسارت خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما