معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱۳

تلاش ترکیه برای گسترش خطوط ریلی در داخل و ایجاد شبکه ریلی فرامرزی از اروپا تا آسیا

سرمایه‌گذاری‌های ترکیه در بخش ریلی با 202.2 میلیارد لیر ترک 18.6 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این کشور را تشکیل می‌دهد و بخش ریلی از نظر میزان حجم سرمایه‌گذاری در رتبه دوم جای دارد.

حزب عدالت و توسعه تاکنون توانسته است نسبت به ساخت 1213 کیلومتر خط ریلی قطار سریع‌السیر اقدام نموده و شبکه خطوط ریلی کشور را به 12 هزار و 803 کیلومتر توسعه دهد.

ترکیه توانست خطوط ریلی سیگنالی را نسبت به سال 2003 میلادی با 161 درصد افزایش به 6 هزار و 526 کیلومتر و طول خطوط ریلی الکتریکی را با 176 درصد افزایش به 5 هزار و 753 کیلومتر برساند.

این کشور موفق شد از نظر بهره‌برداری سیستم خطوط ریلی قطارهای سریع‌السیر به رتبه هشتم در جهان و ششم در اروپا دست یابد.

یکی از پروژه‌های موفق ریلی ترکیه در سال‌های اخیر احداث خط ریلی مارمارای از بستر دریای مرمره در سال 2013 میلادی بود که دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول را به هم وصل نموده و زمینه حرکت قطارهای باری از اروپا به آسیا را فراهم نمود.

استفاده از خطوط ریلی در حمل و جابه جایی کالا در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که میزان بار حمل شده با استفاده از خطوط ریلی کشور در اواخر سال 2020 معادل  35 درصد افزایش یافته است. ترکیه در نظر دارد تا در زمینه حمل ریلی با ایجاد 25 مرکز لجستیک در فضایی به وسعت 14.8 میلیون متر مربع زمینه لازم را برای حمل بارهای این کشور به ظرفیت 60.6 میلیون تن فراهم نماید.

بزرگترین پروژه مدرنیزاسیون خط ریلی ترکیه، خط ریلی شهر سامسون به سیواس است که اخیرا به پایان رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. شبکه‌های خطوط ریلی قطار سریع‌السیر شهرهای آنکارا - سیواس، ادیرنه - کارس و خطوط ریلی قطار سریع‌السیر از شرق به غرب کشور از کریدورهای مهم ریلی در کشور به شمار می‌روند.  

ترکیه در راستای توسعه شبکه ریلی کشور و دستیابی به تکنولوژی ملی در ساخت قطارهای برقی در داخل با سرعت 225 کیلومتر در ساعت نیز فعالیت‌های خود را آغاز نموده و پروژه‌های خود در این زمینه را به اتمام رسانده است. ساخت نمونه اولیه این نوع قطارها در سال 2022 به اتمام خواهد رسید و این کشور در سال 2023 نسبت به تولید انبوه قطارهای برقی اقدام خواهد کرد. مسئولان سازمان راه‌آهن این کشور در نظر دارند تا نسبت به مدرنیزاسیون شبکه ریلی خود در همه ابعاد از جمله لوکوموتیوهای برقی، دیزلی، ماشین‌آلات تعمیر و نگهداری خطوط، سیستم‌های کنترل قطار، واگن‌ها و تولید موتورهای دیزلی اقدام نمایند.

بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده و در راستای سیاست توسعه و مدرنیزه کردن شبکه خطوط ریلی کشور قرار است در سال 2023 سهم سرمایه‌گذاری این بخش نسبت به کل سرمایه‌گذاری در کشور به 60 درصد افزایش یافته و طول خطوط ریلی کشور به 16 هزار و 675 کیلومتر رسیده و سهم حمل و جابجایی مسافران از طریق خطوط ریلی نیز از 1.3 درصد به 5 درصد افزایش یابد.

ترکیه در این اواخر با توسعه شبکه خطوط ریلی خود توانست از اروپا تا پکن یک مسیر ریلی ایجاد کرده و با گذر از دریای سیاه دسترسی خود به بازارهای بین‌المللی را بیش از پیش گسترش داده و با استفاده از این شبکه ریلی نقش فزاینده‌ای در پیشبرد اهداف اقتصادی داشته باشد.

توسعه شبکه ریلی ترکیه و استفاده از این خطوط در حمل بارهای تجاری از اروپا تا آسیا و در طول مسیر به کشورهای حوزه دریای خزر و آسیای میانه دامنه مانور و دسترسی این کشور به بازارهای پیرامون را آسان‌تر نموداست.

نقشه مسیر خطوط ریلی از اروپا به آسیا و طول خطوط ریلی در کشورهای مختلف بر سر مسیر ترانزیت از پراگ در چکیا تا شهر زی آن Xian در چین

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما