معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۴

نگاهی به سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آنگولا در سال 2020

در این مطلب نگاه مختصری به وضعیت سرمایه گذاری در کشور آنگولا شده است.

بر اساس گزارش آژانس تشویق سرمایه گذاری و صادرات آنگولا (AIPEX) [i]  در سال 2020 به میزان 220.8 میلیون دلار در این کشور سرمایه گذاری مستقیم صورت گرفته و نزدیک به 1531 فرصت شغلی ایجاد شده است. سرمایه گذاری صورت گرفته بیشتر جذب حوزه‌های صنعت، بازرگانی، کشاورزی، خدمات، ماهیگیری و ساخت و ساز شده اند. این آژانس تعداد کشورهایی که در سال گذشته در آنگولا سرمایه گذاری مستقیم کرده اند را 15 کشور عنوان کرد. امارات متحده عربی با سرمایه گذاری در 4 پروژه و به میزان 153.3 میلیون دلار در رتبه اول قرار گرفته است. چین با 44.1 میلیون دلار ، پرتغال با 878 هزار دلار ، مالزی با 300 هزار دلار، اتریش 567 هزار دلار، هلند و انگلستان 500 هزار دلار، موریس 102 هزار، دانمارک 25 هزار و کنیا و اسپانیا هر کدام  با 20 هزار دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

بخش بازرگانی و صنعت با 25 پروژه مجموعا بیش از 75 درصد از اشتغال را ایجاد نمود. بیشترین میزان سرمایه گذاری در بخش خدمات به میزان 158 میلیون دلار و پس از آن صنعت با 48 میلیون دلار و بازرگانی با 14.4 میلیون دلار بوده است.

در مجموع پروژه‌هایی که آژانس تشویق سرمایه گذاری و صادرات آنگولا برای سرمایه گذاری در سال 2020 ثبت کرده است 345 پروژه به ارزش 3.4 میلیارد دلار بود. بر اساس گزارش آژانس این میزان سرمایه گذاری نزدیک به ده هزار شغل در کشور ایجاد می‌کند. در استانهای لواندا، بنگو، و بنگوئلا بیشترین سرمایه گذاری صورت گرفته است. 

آنگولا مانند بسیاری از کشورهای آفریقایی برای توسعه اقتصادی به شدت نیازمند سرمایه گذاری خارجی است و به این منظور از نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول مشورت می‌گیرد. این کشور پس از ثبات نسبی و انتخابات 2017 تلاش نموده شرایط و تسهیلاتی را برای رسیدن به این امر در نظر گیرد. آنگولا نیز همانند بسیاری از کشورها، تحت تاثیر شیوع کورونا و عوارض اقتصادی آن قرار گرفت. لذا کرونا دلیل مهم کاهش استقبال اندک سرمایه گذاران خارجی از سرمایه گذاری در آنگولا در سال گذشته می‌باشد.

آنگولا کشوری نفت خیز و تک محصولی است که به دنبال تنوع سازی اقتصادی است. این کشور نه تنها در حوزه‌های غیر نفتی، بلکه در صنایع پائین دستی نفتی نیز سرمایه گذار کافی نداشته است و لذا در این زمینه هم دچار مشکلات اساسی است به گونه ای که حتی نمی‌تواند نیازهای داخلی سوخت خود را تامین نماید. آمار منتشر شده حاکی از آن است که در 4 ماهه نخست سال 2021 این کشور نزدیک به 306 میلیون دلار سوخت (66 درصد از سوخت مصرفی) را وارد کرده است.

[ https://www.aipex.gov.ao

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما