معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۴

اخبار اقتصادی تانزانیا (هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر ارائه می‌گردد:

امضای توافقنامه نهایی انتقال نفت خام از اوگاندا به تانزانیا

طی سفر رئیس جمهور اوگاندا به تانزانیا، دو کشور پنجمین توافق مهم دولتی را امضا کردند که در نهایت اجازه می دهد یک خط لوله 4.16 میلیارد دلاری برای انتقال نفت خام از غرب اوگاندا به سواحل اقیانوس هند در تانزانیا احداث شود. امضای توافق نامه در کاخ ریاست جمهوری تانزانیا در دارالسلام و در مراسمی‌با حضور رئیس جمهور اوگاندا یووری موسوونی و همتای تانزانیایی وی سامیا سولوهو حسن انجام شد. دو کشور تانزانیا و اوگاندا و سرمایه گذاران، شرکت نفت فرانسوی توتال و شرکت ملی نفت چین قبلاً شاهد امضای تفاهم نامه همکاری در سال 2017، توافق نامه دولت میزبان، توافق نامه دارنده سهام (برای شرکت خط لوله) و قرارداد تعرفه، در آوریل 2021 در اوگاندا بودند. به گفته رئیس جمهور اوگاندا، این کشور تاکنون بیش از 6.5 میلیارد بشکه نفت کشف کرده که این تنها 40 درصد از منطقه دریاچه آلبرت است. وی افزود مناطق بالقوه دیگری با ذخایر نفتی در اوگانگا بعنوان 60 درصد دیگر ظرفیت تلقی می‌گردند. از سوی دیگر رئیس جمهور سامیا سولوهو حسن با بیان اینکه تانزانیا 60 درصد از درآمد مالیاتی خط لوله را به دست می آورد، ایجاد شغل و تقویت روابط دوجانبه را از مزایای حاصل از این پروژه خواند.

کمک مالی 53 میلیون یورویی آلمان به سازمان منطقه ای شرق آفریقا (EAC)

دولت آلمان مبلغ 53.8 میلیون یورو برای حمایت بیشتر از سازمان منطقه ای EAC در زمینه‌های آموزش، بهداشت و فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظر گرفته است. EAC یک سازمان بین دولتی منطقه ای متشکل از شش کشور بوروندی، کنیا، رواندا، سودان جنوبی، تانزانیا و اوگاندا است که دفتر مرکزی آن در آروشای تانزانیا است. در این چارچوب سفیر آلمان در تانزانیا اعلام کرد که 49 میلیون یورو از طریق یک بانک سرمایه گذاری و توسعه دولتی آلمان به منظور حمایت از برنامه تزریق واکسن و ایمن سازی در برابر ویروس کرونا به شش کشور شریک تامین اعتبار می‌گردد. این کمک هزینه تعدادی از فعالیت ها از جمله تکمیل ساختمان ستاد مرکزی اتحاد جهانی واکسن، تجهیزات، عملیات، صندوق تحقیق و پایداری را تأمین خواهد کرد. سفیر آلمان همچنین افزود 4.8 میلیون یورو باقیمانده از مهارت های دیجیتالی برای اقتصاد نوآورانه در آفریقای شرقی پشتیبانی خواهد کرد.

چهل و پنجمین دوره نمایشگاه‌های بین المللی تجارت دارالسلام (نمایشگاه سباسبا)

برابر آخرین گزارش سازمان توسعه تجارت تانزانیا (Tan Trade)، علی رغم شرایط کرونایی حاکم بر جهان، 54 شرکت خارجی از 7 کشور، در چهل و پنجمین دوره نمایشگاه‌های بین المللی تجارت دارالسلام حضور خواهند داشت. در این گزارش تصریح شده که در هفته آخر ماه ژوئن سال جاری و در بزرگترین نمایشگاه تجاری منطقه شرق آفریقا که موسوم به سباسبا می‌باشد، حدود 2803 شرکت کننده محلی نیز شرکت خواهند داشت. طبق اظهارات ادوارد نکومولا، سرپرست اطلاعات و ارتباطات TanTrade، کشورهایی شرکت کننده در این نمایشگاه را چین، غنا، کنیا، پاکستان، سوریه، هند و امارات متحده عربی تشکیل می دهند. این نمایشگاه حول سه محور اصلی کشاورزی، معدن و صنعت و کارآفرینان برگزار می‌گردد. این مناطق به غرفه داران امکان نمایش و فروش محصولات خود و دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی را خواهد داد.   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما