معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۹

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 70( نیمه اول اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در نیمه اول اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

حضور شرکت ترکیه ای برای کمک به تولید برق آفریقای جنوبی

شرکت ترکی Karpowership جزء گزینه‌های اولویت دار به عنوان تولید کننده مستقل برق برای کمک به کاهش  مشکلات تأمین برق آفریقای جنوبی گنجانده شده است. این شرکت با استفاده از سه کشتی تولید برق، به تامین برق آفریقای جنوبی کمک می‌کند. گوئد مانتاشه، وزیر منابع معدنی و انرژی آفریقای جنوبی روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت که حضور این کشتی‌ها در سه بندر کوخه در کیپ شرقی، خلیج ریچاردز بی در کوازلوناتال و سالدانا بی  در کیپ غربی تأیید شده اند. این بیانیه اضافه کرده است برنامه مناقصه برای تولید کنندگان برق مستقل در اوت سال 2020 با هدف کاهش محدودیت های برق رسانی کشور و کاهش استفاده گسترده از ژنراتورهای دیزلی تولید برق در میان مدت و بلند مدت، عرضه شد. مانتاشه گفت: پیشنهادات در 22 دسامبر 2020 بسته شد و در مجموع 28 پاسخ پیشنهاد را با ظرفیت بالقوه قرارداد 5117 مگاوات جذب گردید که این به وضوح نشان دهنده علاقه بخش خصوصی برای شرکت در چشم انداز انرژی آفریقای جنوبی است. وی گفت که کمیت و کیفیت پاسخ های پیشنهادی به ارزیابی قیمت رقابتی بستگی دارد.

چرا کشتی‌های برقی؟

نیروگاه‌های شناور مقرون به صرفه، تحت مالکیت خصوصی و قابل استفاده هستند که می‌توانند در بندرهای آفریقای جنوبی پهلو بگیرند. هر کشتی قدرت شامل ژنراتور تولید برق، کنترل الکتریکی و پستهای خاص خود است. این کشتی همچنین شامل کارگاه تعمیر و نگهداری و توانایی‌های مهندسی مخصوص به خود می‌باشد. پست داخلی نمی‌تواند بدون تأخیر طولانی یا مهندسی پیچیده به شبکه ملی متصل شود. کشتی‌ها می‌توانند از طریق سوخت مایع (HFO / RFO) و گاز طبیعی کار کنند. با کارایی و در دسترس بودن بالا ، کشتی‌های برقی می‌توانند برق بی وقفه را در سطوح مختلف ولتاژ بالا تأمین کنند. کارکرد و نگهداری کشتی‌های نیروگاهی نیز توسط Karadeniz Energy Group  وابسته به  هولدینگ Karpowership تأمین می‌شود.

 رکورد فروش مواد معدنی آفریقای جنوبی در سال جدید

دکتر رولوف بوتا مشاور اقتصادی گروه Optimum می‌گوید که میزان فروش مواد معدنی آفریقای جنوبی در دوماه اول سال جاری معادل 120 میلیارد راند بوده است که این مبلغ همتراز با کل محصولات کشاورزی آفریقای جنوبی در سال 2020 می‌باشد. وی می‌گوید با توجه به تقاضای بازار مواد معدنی این روند همچنان ادامه خواهد داشت. با توجه به اینکه نقش معدن و مواد معدنی آفریقای جنوبی همچنان در اقتصاد این کشور پررنگ است می‌توان پیش بینی کرد در سال جدید در صورت ادامه روند فروش، بر وضعیت اشتغال و در کل اقتصاد آفریقای جنوبی تاثیر مثبت داشته باشد. مهمترین محصولات معدنی تولید شده در سال جدید به ترتیب آهن، پلاتین، زغال سنگ و طلا بوده اند.

 بانکهای بزرگ آفریقای جنوبی متهم به طرفداری از گروههای سیاسی شدند

اتحادیه‌ها و انجمن‌های تجاری آفریقای جنوبی از اقدام بانک اف ان بی برای مسدود کردن حساب شرکت AYO Technology انتقاد کرده و گفتند که 4 بانک بزرگ آفریقای جنوبی (اف ان بی، آبسا، ندب بانک و استاندارد) به جای توجه به اولویتهای اقتصادی کشور بازیچه گروههای سیاسی هستند. شرکت آیوتکنولوژی می‌گوید که اقدامات قانونی را علیه بانک اف ان بی به خاطر بسته شدن حسابهایش آغاز کرده است. این شرکت اعلام کرده است که به دلیل مسدود شدن حسابهایش بیش از 2000 کارگر این شرکت بیکار خواهند شد. انجمن کارگران، اتحادیه تجار سیاه پوست و ... به این تصمیم بانک اف ان بی اعتراض کردند. نادیا ماهاراج رئیس بخش ریسک بانک اف ان بی اظهار داشته است که "به این شرکت قبلا اخطار مسدود شدن حسابها را داده است. وی گفته دلیل بسته شدن حساب این شرکت را نمی‌تواند اعلام کند چرا که حساب بانکی و موضوعات مربوط به آن مسئله ی منحصر به بانک و مشتری می‌باشد".

 نامیبیا

احتمال فساد در مناقصه خرید تراکتور از سوی وزارت کشاورزی نامیبیا

بانک توسعه افریقا خواستار بررسی مجدد نتایج مناقصه دولت نامیبیا برای خرید 327 دستگاه تراکتور به ارزش حدود 20 میلیون دلار شده است. بانک توسعه افریقا چندی پیش با اعطای وام 210 میلیون دلاری به دولت نامیبیا با هدف کمک به احیای اقتصاد این کشور موافقت نمود. وزارت کشاورزی، آب و اصلاحات ارضی نیز اعلام کرد قصد دارد در راستای صنعتی سازی بخش کشاورزی و افزایش محصولات غذایی بخشی از این وام را به خرید تراکتور از کشورهای دیگر اختصاص دهد. اما انتشار گزارش هایی از احتمال بروز فساد در روند برگزاری این مناقصه موجب شد بانک توسعه افریقا از وزارت کشاورزی بخواهد تمام 5 پیشنهاد ارائه شده در این مناقصه را مجددا بررسی نموده و گزارش آن را به بانک ارائه دهد. به گفته وزیر کشاورزی، ارزیابی مجدد پیشنهادات در ماه مارس انجام شده و گزارش آن نیز به بانک توسعه افریقا ارسال گردیده است.

تعهد نامیبیا به کاهش 92 درصدی گازهای گلخانه ای تا سال 2030

نامیبیا اعلام کرده قصد دارد تا سال 2030 میزان انتشار گازهای گلخانه ای را 92 درصد کاهش دهد. براساس برنامه اعلامی از سوی Timoteus Mufeti کمیسیونر محیط زیست نامیبیا، این کشور قصد دارد در چارچوب کنوانسیون تغییرات آب و هوایی پاریس، با صرف هزینه ای بالغ بر 100 میلیارد دلار نامیبیا (6.5 میلیارد دلار امریکا) تا سال 2030 میزان انتشار گارهای گلخانه ای را 92 درصد کاهش دهد. Mufeti ضمن بلندپروازانه خواندن این طرح افزود: 90 درصد بودجه مورد نیاز برای اجرای این برنامه از منابع خارجی و تنها 10 درصد توسط منابع داخلی تامین خواهد شد.

ماداگاسکار

 کمک یک و نیم میلیون یورویی فرانسه به ماداگاسکار برای مبارزه با خشکسالی

دولت فرانسه تحت برنامه جهانی غذا سازمان ملل 1.5 میلیون یورو در تاریخ 18 ژانویه 2021 به ساکنان منطقه "کری"  واقع در جنوب ماداگاسکار کمک نمود. این کمک­ها به رهبری برنامه جهانی غذا (WFP) و سه سازمان غیردولتی فرانسوی شامل سازمان اقدام علیه گرسنگی،GRET  و Humanité et Inclusion" صورت گرفت و اولین کمک غذایی اختصاص یافته به ماداگاسکار در 2021 می‌باشد.

این بودجه برای کمک به بیش از 50 هزار نفر اختصاص خواهد داشت. از این مبلغ، 750 هزار یورو به رهبری برنامه جهانی غذا برای جلوگیری از سوء تغذیه زنان باردار و شیرده (بیش از 1200 زن ) و کودکان 6 تا 23 ماهه (1800 نفر) و درمان 20 هزار کودک در خطر سوءتغذیه برنامه ریزی شده است. 750 هزار یوروی دیگر نیز توسط موسسات غیردولتی فرانسه به عنوان مکمّل کمک های برنامه جهانی غذا با هدف ارائه کمک های غذایی اضطراری به افراد دارای معلولیت، بهبود دسترسی و کیفیت خدمات، ایجاد کلینیک های سیار در منطقه جنوب، در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. سه سازمان غیردولتی فرانسوی، حضور پررنگی در جنوب این کشور دارند.

 نیجریه

تجارت 460 میلیون دلاری اندونزی و نیجریه

آقای «هندرو جاناتان»، رئیس مرکز توسعه تجارت اندونزی اعلام کرد ارزش تجارت آن کشور با نیجریه قریب به 460 میلیون دلار می‌باشد. این مقام اندونزیایی که در جریان سفر  خود به لاگوس با خبرنگاران سخن می‌گفت با ابراز رضایت از رشد تجارت دو کشور  در سال های اخیر، بر اهتمام دو طرف بر تداوم این روند تاکید نمود.

شایان ذکر است عمده ترین اقلام صادراتی اندونزی به نیجریه عبارتند از دارو، لاستیک خودرو، پارچه و کاغذ و عمده ترین واردات آن کشور از نیجریه نیز عبارتند از نفت، گاز و لاستیک طبیعی.

 تصویب دریافت دو وام خارجی از سوی سنای نیجریه

سنای نیجریه با لوایح ارسالی دولت برای دریافت دو وام به ارزش تقریبی 2.7 میلیارد دلار موافقت نمود. بر این اساس دولت فدرال نیجریه قادر خواهد بود به منظور ترمیم پیامدهای اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا وامی ‌به ارزش 1.5 میلیارد دلار را از بانک جهانی دریافت نماید. این دولت همچنین قادر خواهد بود در چارچوب همکاری‌های خود با دولت برزیل وامی‌ به ارزش 995 میلیون یورو (تقریبا معادل 1.2 میلیارد دلار) را از آن کشور برای خرید تراکتور و راه اندازی خط تولید آن در نیجریه اخذ نماید.

 غنا

حمایت آلمان از تولید واکسن در غنا

سفیر آلمان در غنا در مصاحبه با روزنامه دیلی گرافیک، ضمن اشاره به چالش های تولید واکسنهای مختلف در آفریقا اظهار داشت، هم اکنون تنها یک درصد از نیازهای واکسن آفریقا در  این قاره تولید می‌شود و بدین منظور و با توجه به شرایط مساعد علمی، سیاسی و زیرساختی در غنا و با همکاری دولت غنا، آژانس همکاری‌های بین المللی آلمان (GIZ) و شرکتهای MERCK و BBraun آلمان، مطالعات اولیه جهت تولید واکسن در غنا آغاز شده است و به همین منظور، هیئت صنعتی- تجاری آلمان در غنا (AHK)، اخیرا اولین فروم پزشکی و بهداشتی را با حضور مقامات مربوطه برگزار کرد.

 سیرالئون

حمایت وزیرخارجه سیرالئون از زنان فعال اقتصادی کشورش در لیبریا

خانم نبیلا تونس وزیر امورخارجه و همکاری‌های بین المللی سیرالئون روز چهارشنبه 14 آوریل 2021 ضمن کمک مالی (5 هزار دلار) به زنان فعال اقتصادی در لیبریا و تحسین آنان وعده داد در صورت استفاده صحیح از کمک مالی، این روند ادامه خواهد داشت. وی که جهت حضور در نشست مجلس اکوآس در شهر مونروویا حضور دارد، با بازدید از زنان شاغل سیرالئونی در لیبریا از آنان خواست جهت حمایت از برنامه‌های توسعه ای دولت، در سرشماری سال جاری شرکت نمایند.

 حمایت 30 میلیون دلاری بانک جهانی از ارتقای سیستم آماری سیرالئون

بانک جهانی در واکنش به تقاضای کشورها و شرکای ذینفع و در راستای ایجاد و ارتقای زیرساخت آماری و گردش اطلاعات آزاد به دولت سیرالئون کمک مالی اختصاص می دهد. داده‌ها و اطلاعات دقیق و مناسب به اتخاذ سیاست های صحیح در جهت کاهش فقر کمک شایانی می‌کند. در چارچوب پروژه هماهنگ سازی و ارتقای سیستم آماری در غرب آفریقا، بانک جهانی 30 میلیون دلار کمک مالی جهت تقویت سیستم آماری سیرالئون اختصاص داده است. یکی از فعالیت های مورد حمایت این پروژه، سرشماری ملی میان مدت شامل نخستین سرشماری دیجیتال در سیرالئون می‌باشد که توسط اداره آمار این کشور اجرا خواهد شد. فراتر از سرشماری ملی میان مدت، تعهد بانک جهانی به تقویت سیستم آماری سیرالئون از طریق اجرای پروژه HIWSA می‌باشد.

مالی

امضای توافقنامه بین دولت مالی و بانک جهانی

به گزارش روزنامه دولتی اسار، الحسینی سانو، وزیر اقتصاد و دارایی و خانم سوکینا کان، مدیر اجرایی بانک جهانی در تاریخ 20 آوریل 2021 (31 فروردین 1400) توافقنامه ای جهت تأمین طرح ارتقا دسترسی به منابع مالی برای اهداف کارآفرینی و اشتغال در کشور مالی(Pafeem) امضا نمودند که ارزش آن بالغ بر 60 میلیون دلاریا 33.8 میلیارد فرانک سیفا (30 میلیون دلار وام و 30 میلیون دلار کمک) می‌باشد. با امضای این توافقنامه دولت مالی برای ارتقای سطح کارآفرینی و اشتغال جوانان و زنان مورد حمایت قرار می‌گیرد. وزیر اقتصاد و دارایی در پایان مراسم امضای توافقنامه یادشده اظهار داشت که از ابتدای سال 2021 این پنجمین توافقنامه بین دولت مالی و بانک جهانی برای دریافت وام و کمک است که مجموعاً بیش از 397.81 میلیون دلار معادل حدود 219.35 میلیارد فرانک سیفا می‌باشد.

طرح ملی پاسخگویی به ناامنی غذایی و تغذیه 2020-2021

به گزارش روزنامه ایندیپندنت رضوان آگ محمد علی، کمیسر امنیت غذایی جمهوری مالی با سالی‌هایدوک، نماینده برنامه جهانی غذا (PAM) در کشور مالی و با حضور شرکای فنی و مالی این کشور به صورت مجازی جلسه داشت. هدف از این جلسه ارائه طرح ملی پاسخگویی به ناامنی غذایی و تغذیه به شرکا بود.

کمیسر امنیت غذایی کشور مالی در این نشست اظهار کرد: در سال  2021 حدود 1.3 میلیون نفر از افراد آسیب پذیر در کشور مالی به طرح ملی پاسخگویی به ناامنی غذایی نیاز دارند. وی افزود، هزینه کل پاسخگویی به مشکلات غذایی در سال 2021 بالغ بر 20 میلیارد فرانک سیفا است که دولت مالی مبلغ 9 میلیارد فرانک سیفا را در این خصوص اختصاص کرد و مابقیه را با کمک شرکا فنی و مالی تأمین خواهد شد

 بورکینافاسو

آغاز برنامه همکاری جدید سوئیس (2025-2021) در بورکینافاسو

سوییس با هدف حمایت از پروژه‌های حکومت داری خوب و دموکراسی " برنامه SWISS COOPERATION 2021-2025 را در بورکینافاسو راه اندازی کرد . در این برنامه به چالش های مهمی‌ که کشور در سال های اخیر با آن مواجه بوده مانند، فقر، امنیت، انسجام اجتماعی، عدم امنیت غذایی و اعتماد بین شهروندان و دولت را در بر می‌گیرد . برای اجرای این برنامه دولت سوییس مبلغ 90 میلیارد فرانک سیفا ( 5.256 میلیون فرانک سوییس ) بودجه در نظر گرفته شده است. سوییس از 1970 ، از تلاش بورکینافاسو برای کاهش فقر و توسعه پایدار حمایت کرده است. فدرال سوییس در مناطق شرق ، مرکز ، غرب و شمال بورکینافاسو در حال فعالیت می‌باشد.

 واکنش ها به خبر واکسیناسیون کرونا در بورکینافاسو

بورکینافاسو در زمره ی آن دسته از کشورهای آفریقایی بوده که موضوع کرونا را چندان جدی نگرفته و حتی آمار دقیق قابل ارائه از، مبتلایان و مرگ و میر ناشی از آن منتشر نشده است. با این وجود به تازگی ، وزیر بهداشت این کشور اعلام کرده از اول آوریل 2021 ، پروژه  واکسیناسیون کووید19 طراحی شده را اجرایی خواهند نمود. به گفته این مقام بورکینابی 380.000 دوز این واکسن در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما اجرای آن داوطلبانه است.

براساس این گزارش 9 میلیون و 800 هزار نفر در سراسر کشور تحت پوشش قرار می‌گیرند و اولویت با کارکنان بخش بهداشت، نیروهای امنیتی، انتظامی و ارتش و کارکنان بخش های عمومی خواهد بود. براین اساس، هزینه این طرح بیش از 50میلیارد فرانک می‌باشد که، 33 میلیارد فرانک توسط دولت و شرکای توسعه ای و17 میلیارد فرانک توسط اتحادیه جهانی واکسیناسیون تامین خواهد شد.

در غرب آفریقا، غنا، ساحل عاج، بنین و توگو  طرح واکسیناسیون را از ماه‌ها قبل شروع کرده اند. اعلام خبر اجرای طرح واکسیناسیون کووید 19، با واکنش های متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی بورکینافاسو مواجه شده است. منتقدان که بیشترین واکنش را نشان داده اند، با ابراز تردید درباره اثربخشی و اعتبار این  واکسن می‌گویند، واکسن کرونا با عجله تهیه شده و پیامدهای منفی ممکن است داشته باشد و تضمینی وجود ندارد که باعث ایمنی بدن در مقابل این ویروس شود. عده ای دیگر از منتقدان صداقت غربی‌ها و شرکت های تولید کننده را زیرسوال برده و تصریح می‌کنند که ، این دولت ها چرا واکسن مالاریا را تولید نمی‌کنند در حالیکه سالانه بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر در افریقا براثر مالاریا جان خود را از دست می دهند. بنابر این هدف از تولید این واکسن مسائل تجاری و اقتصادی است. ضمنا هیچ شرکت تولیدی، مسئولیت عوارض استفاده از این واکسن را قبول نکرده است . طیف دیگری از منتقدان از واکسن کرونا بعنوان سلاح جمعیتی یاد کرده که ، هدف از آن عقیم سازی آفریقایی‌هاست.

جمهوری آفریقای مرکزی

بحران در آفریقای مرکزی قیمت سیمان را بیش از دو برابر افزایش داده است

سایت خبری journaldebangui 12 آوریل 2021 (23 فروردین1400) می نویسد با شدت گرفتن بحران در ماه دسامبر2020، یعنی روزهای منتهی به انتخابات سراسری در آفریقای مرکزی، تا به امروز قیمت سیمان در بانگی(Bangui) ظرف کمتر از 4 ماه بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است. در این خبر در مورد بهای مواد ضروری اولیه وارداتی نیز سیر صعودی قیمت‌ها گزارش شده است. در پابان آمده مقامات بانگی امیدوارند با افزایش تدریجی ترافیک حمل و نقل بار از طریق مسیر دوالا (Douala) به بانگی (پایتخت آفریقای مرکزی) که اخیرا بازگشایی شده به ثبات و کاهشی شدن قیمت ها کمک کند.

 اولین محموله واکسن آسترازنکا برای استفاده سربازان سازمان ملل وارد بانگی شد

17 آوریل2021 (28 فروردین1400) محموله ویژه حاوی اولین دوز واکسن آسترازنکا برای مبارزه با ویروس کرونا  بمنظور استفاده انحصاری سربازان ماموریت حافظ صلح سازمان ملل (مینوسکا) وارد فرودگاه بانگی پایتخت آفریقای مرکزی شد. Denise Brown رمعاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس ماموریت صلح بانی در آفریقای مرکزی در این رابطه گفت واکسن‌های دریافتی در واقع برای واکیسناسیون سربازان حافط صلح سازمان ملل و محافظت از آنان در برایر ویروس کرونا با هدف حفظ سلامتی مامورین در راستای انجام وظیقه آنان در محافظت از آفریقای مرکزی، شهروندان و اقشار آسیب پذیر این کشور خواهد بود. در پایان این خبر آمده "مینوسکا اولین ماموریت سازمان ملل است که واکسن کرونا دریافت می‌کند. این واکسن‌ها برای کلاه آبی‌ها، کادر و اعضای سازمان ملل در آفریقای مرکزی و همچنین خانواده‌های آنان مصرف خواهد شد".

شایان ذکر است آفریقای مرکزی هنوز کارزار واکسیناسیون برای شهروندانش را آغاز نکرده و کماکان در انتظار برنامه کوواکس برای تحویل آسترازنکا از طریق سازمان بهداشت جهانی(OMS) می‌باشد.

 اوگاندا

وضع عوارض سالانه بر وسایط نقلیه

وزارت دارایی اوگاندا تصمیم گرفته است از مالکان خودروها و موتورسیکلت‌ها عوارض سالانه دریافت کند. این مبلغ برای هر خودرو ۲۰۰ هزار شیلینگ و برای هر موتورسیکلت ۵۰ هزار شیلینگ پیشنهاد شده است. همچنین جریمۀ ۲ میلیون شیلینگی و دو سال حبس برای کسانی که این عوارض را نپردازند پیش‌بینی شده است. این وزارتخانه گفته مبالغ مذکور را صرف بهبود راه‌ها خواهد کرد ولی این اقدام انتقادهایی را نیز در پی داشته است.

 استقراض برای پروژۀ خط لوله نفت

اوگاندا هفتۀ گذشته ۱۳۰ میلیون دلار از چند بانک داخلی قرض گرفت تا بتواند بخشی از قسط اولِ سهم خود در پروژۀ خط لولۀ نفت خام شرق آفریقا را بپردازد. کل سهم این کشور ٪۱۵ معادل ۲۳۳ میلیون دلار می‌باشد. سهم دیگر شرکای این پروژه از این قرار است:

شرکت توتال: ٪۷۲

شرکت ملی نفت اوگاندا: ٪۱۵

شرکت ملی نفت تانزانیا: ٪۵

شرکت سینوک: ٪۸

 جمهوری دمکراتیگ کنگو

قرارداد 127 میلیون دلاری چین برای نوسازی یکی از قدیمی‌ترین بندر جمهوری دمکراتیک کنگو

سایت خبری deskeco.com 6 آوریل 2021 (17 فروردین1400) با درج این عنوان «چین قرارداد 127 میلیون دلاری نوسازی بندر کاله‌می را بدست آورد»،  می‌نویسد کاله‌می (Kalemie) در استان تانگانیکا (Tanganyika) واقع در شرق جمهوری دمکراتیک کنگو به عنوان یک زیرساخت محوری در شبکه حمل و نقل شرق کشور و تجارت با شرق آفریقا نقش حیاتی دارد، اما به دلیل رسوب، مانع از لنگر انداختن کشتی‌های بزرگ دریایی می‌شود؛ صندوق ارتقای صنعت (FPI) تحت سرپرستی وزات صنایع ج.د.کنگو و شرکت چینی China Gezhouba International Engineering 5 آوریل 2021 (16 فروردین 1400) قراردادی را با ارزش 127 میلیون دلار برای بازسازی این زیرساخت متعلق به دوران استعماری را منعقد کردند. بندر کاله‌می در ساحل غربی دریاچه تانگانیکا در شمال استان کاتانگا (Katanga) قرار دارد. آقای پاتریس کیته‌بی (Patrice Kitebi) مدیرعامل صندوق ارتقای صنعت (FPI) در این مراسم گفت "با بازسازی این بندر، و تسهیل در پهلو گرفتن و بارگیری کشتی‌های بزرگ، هدف افزایش ظرفیت صادرات از 1500 تن در حال حاضر، به 15 هزار تن در سال محقق خواهد شد". این قرارداد همچنین بازسازی الحاقی (ضمیمه) نظامی ‌بندر و ساخت یک ساختمان اداری برای مدیریت استانی صندوق ارتقای صنعت (FPI) استان تانگانیکا را نیز شامل می‌شود. در پایان این خبر آمده پس از نوسازی این بندر علاوه بر گشایش اقتصادی برای استان‌های شرقی ج..د.کنگو، فعالیت‌های مختلف تجاری و عرضه محصولات غذایی در منطقه دریاچه‌های بزرگ (Grands Lacs) و همچنین اتصال ج.د.کنگو به بنادر بوجومبورا(Bujumbura) [بروندی] ، امپلونگو (Mpulungu) زامبیا، کیگوما (Kigoma) [تانزانیا] با هدف واردات کالا، تسهیل خواهد شد.

کنیا

درخواست کنیا از همسایگان برای لحاظ نمودن استانداردهای محصولات کشاورزی

به گفته وزیر کشاورزی پیتر مونیا ، دولت کنیا اکنون اعلام کرد که واردات ذرت از کشورهای همسایه را ممنوع نکرده و در عوض از شرکای تجاری جامعه آفریقای شرقی خواسته است که استانداردهای بهداشتی را برای محصولات کشاورزی تصویب کنند تا بتوانند به بازار آن دسترسی داشته باشند. وی در بیانیه ای در وب سایت وزارت گفت: "کنیا در تلاش است تا امنیت مصرف کننده را تضمین کند." در 5 مارس ، اداره کشاورزی و مواد غذایی کنیا واردات ذرت را با استناد به آزمایشات دانه از اوگاندا و تانزانیا که سطح مایکوتوکسین‌ها را فراتر از حد ایمنی نشان داد ، منع کرد و روز چهارشنبه ، بوروندی اعلام کرد که با ممنوعیت مشابهی پس از آنکه وزارت بهداشت کنیا اعلام کرد محصولات حاوی مقادیر زیادی مواد سرطان زا است، روبرو گردیده است.

 تایید واکسن روسی توسط کنیا براساس اعلام روسیه

روسیه اعلام داشت که کنیا واکسن Sputnik V روسیه را برای استفاده در برابر ویروس کرونا ویروس جدید تأیید کرده است. این صندوق، که در حال تبلیغ واکسن در سطح جهانی است ، گفت که 47 کشور اکنون Sputnik V را برای استفاده تصویب کرده اند.

 بحران ناامنی غذایی در کنیا

بر اساس گزارش گروه راهنمای امنیت غذایی کنیا (KFSSG) تخمین زده شده که 1.4 میلیون نفر در مناطق خشک و نیمه خشک با بحران ناامنی غذایی حاد یا حتی نتایج بدتر نیز روبرو هستند. بارندگی کمتر از میانگین در شرق کنیا باعث برداشت ضعیف در مناطق حاشیه نشین کشاورزی در این کشور آفریقای شرقی و همچنین "کاهش منابع مرتعی در مناطق چوپانی شد که منجربه تنش و بحران نتایج شمال و شرق کنیاو هشدار زودرس قحطی شد. پیش بینی می‌شود میزان زیر متوسط باران‌های طولانی مدت از مارس تا می 2021 بر تولید محصولات زراعی و بازسازی منابع مرتعی تأثیر منفی بگذارد. با این حال ، فصل بارانی طولانی فوریه-اوت 2021 برای غرب کنیا به احتمال زیاد بارش بیش از حد متوسط متصور است که باعث بهبود عرضه بازار ملی می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما