معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۱

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 69( نیمه دوم فروردین ماه 1400)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در نیمه دوم فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

 ارزیابی صندوق بین االمللی پول از اقتصاد آفریقای جنوب صحرا

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که اولویت هایی را برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا پیشنهاد داده است تا از کم ترین رشد منطقه ای بهبود یابند. به نظر این صندوق، آفریقای جنوب صحرا با یک بحران بهداشتی و اقتصادی بی سابقه دست و پنجه نرم می‌کند. این منطقه با موج دوم همه گیری روبرو شده است که از مقیاس و سرعت اولی فراتر می رود. بیماری همه گیر تاثیر مخربی در اقتصاد منطقه داشته است. انقباض 1.9 درصدی در سال 2020 بدترین سال اقتصادی بود. این صندوق در توصیه‌های خود گفته که امیدوار است رشد اقتصادی این منطقه در سال جاری بهبود یابد؛ سیاست گذاران باید تلاش کنند تا واکسن کرونا را به موقع به مردم برسانند؛ و اصلاحات تحول آفرین و حمایت مجدد خارجی برای احیای رشد منطقه بیش از هر زمان دیگری مهم است.

پیش بینی رشد اقتصادی امسال 3.4 درصد است و انتظار نمی رود که تولید سرانه تا سال 2022 به سطح سال 2019 بازگردد. صندوق بین المللی پول در مورد موزامبیک گفته است که خشونت ها در شمال این کشور تحول اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است. صندوق پیش بینی کرده است که موزامبیک از رکود رشد 0.5 درصدی سال گذشته بهبود یابد و به 2.1 درصد برسد. این رقم در سال 2022 به 4.7 درصد خواهد رسید.

 بحث بهبود اقتصادی آفریقای جنوبی

در گفتگوی مجازی که مدیران اقتصادی آفریقای جنوبی در روز پنج شنبه 26 فروردین 1400 برگزار کردند، مدیرعامل این گروه اظهار نمود که پیش بینی می‌شود فقر، نابرابری و بیکاری در آفریقای جنوبی وضعیت بدتری بیابد، بنابراین برای تغییر این روند اقداماتی باید صورت گیرد که مهم ترین آنها اصلاحات اقتصادی است که از طریق اصلاحات اساسی ساختاری باید انجام شود. ایشان اظهار داشت که موضوع اصلاحات ساختاری روشن است اما بحث اجرای آن موضوعیت دارد. وی گفت که مشکل عدم اجرا به خود تخریبی فعلی رهبری سیاسی و فقدان دیدگاه واحد در مورد آنچه باید در کشور رشد کند بستگی دارد. و تا زمانی که انسجام از بالا وجود نداشته باشد این اتفاق نمی افتد. وی ادامه داد که برنامه بهبود اقتصادی دولت با اکثر سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی ارتباطی ندارد. مشکل پایداری برق و بدهی شرکت برق اسکوم نیز مسئله اساسی است که در کشوری که بخواهد سرمایه گذاری را جذب و رقابت ایجاد کند تامین برق بسیار مهم است.

 نامیبیا

هشدار رئیس جمهوری نامیبیا به اقلیت سفیدپوست این کشور

رئیس جمهوری نامیبیا از جمعیت سفید پوست این کشور خواست دیگران را هم در ثروتی که در طول سال های گذشته اندوخته اند سهیم کنند؛ در غیر اینصورت ممکن از برخی مزایا محروم شوند. هاگه گینگوب در سخنانی به مناسبت آغاز به کار «کمیته تشویق و توسعه سرمایه گزاری در نامیبیا» هشدار داد: ما نمی‌گوییم سفیدپوستان تمام ثروت خود را بدهند بلکه از آنها می خواهیم دیگران را هم در این ثروت سهیم کنند؛ اگر چنین نشود فقرا آن را از ما خواهند گرفت و همه چیز را نابود خواهند کرد. وی افزود: تا زمانیکه نابرابری درآمد وجود داشته و نرخ بیکاری رو به افزایش باشد، «توسعه و آرامش» جامعه در اولویت دوم خواهد بود.

گینگوب در عین حال از آن دسته سیاهپوستانی که طی 30 سال گذشته ثروت اندوزی کرده اند نیز خواست دیگران را در آن سهیم کنند. رئیس جمهور همچنین از کمیته مذکور خواست راههای نظم بخشیدن به مشکلات اجتماعی را که کشور با آنها مواجه است، بیابند و سرمایه مورد نیاز برای رفع این مشکلات را جذب کنند.

امضای توافقنامه لغو راودید میان نامیبیا و روسیه

نامیبیا و روسیه موافقتنامه لغو روادید برای اتباع دو کشور را امضا کردند. براساس این توافقنامه که به امضای وزیر کشور نامیبیا و سفیر روسیه در این کشور رسیده است، اتباع دو کشور می‌توانند به مدت 90 روز بدون دریافت روادید به روسیه و نامیبیا سفر کنند. وزیر کشور نامیبیا پس از امضای این توافقنامه ابراز امیدواری کرد دیگر کشورها نیز چنین توافقنامه ای را با نامیبیا امضا کنند. سفیر روسیه نیز امضای توافقنامه لغو روادید را به عنوان یکی از عوامل موثر در گسترش ارتباط میان مردم دو کشور و همچنین توسعه روابط اقتصادی و سیاسی روسیه و نامیبیا دانست.

 اهدای کمک های بهداشتی از سوی آمریکا به نامیبیا

دولت آمریکا تجهیزات آزمایشگاهی به ارزش 422 هزار دلار به نامیبیا اهدا کرد. این کمک ها که شامل 30 سانتریفیوژ، 12 دستگاه ورتکس، 10 یخچال و 10 فریزر می‌شود و مراسمی از سوی سفیر آمریکا به «موسسه پاتولوژی نامیبیا» اهدا گردید، قرار است در سراسر این کشور توزیع شده و توان آزمایشگاههای این کشور را برای مقابله با ویروس کووید 19 افزایش دهد. براساس گزارش ها، این کمک بخشی از بودجه 7 میلیون دلاری است که از طرف سازمان توسعه بین المللی آمریکا USAID برای کمک به نامیبیا برای مقابله با ویروس کووید 19 اختصاص یافته است. سفیر آمریکا در سخنانی گفت: اهدای این تجهیزات نشان دهنده تعهد آمریکا به کمک به نامیبیا برای مقابله با این ویروس است و آمریکا همچنان به تعهدات خود برای کمک به امنیت سلامت جهان پایبند خواهد بود.

 نیجریه

سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری قطر در نیجریه

آقای جفری اونیاما، وزیر امور خارجه نیجریه اعلام کرد، دولت قطر قصد دارد تا 5 میلیارد دلار در نیجریه سرمایه گذاری کند. این وزیر نیجریه ای که در مراسم خداحافظی آقای یاکوبو احمد، سفیر جدید آن کشور در قطر سخن می‌گفت، قطر را کشوری مهم در یکی از مهم ترین مناطق جغرافیایی جهان دانست که در عین حال دارای روابط نزدیکی با نیجریه است. آقای اونیاما همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور نیجریه به قطر در سال 2016 و سفر متقابل امیر قطر در سال 2019 به ابوجا تاکید کرد سران دو کشور بر گسترش همه جانبه روابط بویژه در حوزه اقتصاد، زیرساخت و انرژی تاکید و در مورد مسائل مهم بین المللی اشتراک نظر دارند.

 عذرخواهی وزیر نیروی نیجریه به دلیل قطع مستمر برق شهری

آقای «صالِ مامان»وزیر نیروی نیجریه از مردم آن کشور به دلیل قطع مستمر برق سراسری طی هفته‌های اخیر عذر خواهی نمود. این وزیر نیجریه ای از مدار خارج شدن برخی از نیروگاه‌های تولید برق کشور را دلیل اصلی قطعی برق عنوان کرده و مدعی شد از میان نیروگاه‌های اصلی کشور یک نیروگاه به دلیل انجام عملیات تعمیرات سالانه و یک نیروگاه به دلیل بروز اشکال در شبکه آب از مدار خارج شده و هفت نیروگاه دیگر نیز به تناوب با مشکل تامین گاز مواجه بوده اند. آقای مامان در عین حال به مردم اطمینان داد که وزارتخانه متبوع ایشان با جدیت در تلاش است تا در اسرع وقت با رفع مشکلات مورد اشاره، جریان معمول برق شهری را برقرار نماید. شایان ذکر است نیجریه همواره با مشکل تامین برق مواجه بوده و حتی بسیاری از مناطق در پایتخت آن کشور نیز روزانه کمتر از شش ساعت برق شهری دارند.

 جمهوری آفریقای مرکزی

بحران در آفریقای مرکزی قیمت سیمان را بیش از دو برابر افزایش داده است

سایت خبری journaldebangui 12 آوریل 2021 (23 فروردین1400) می نویسد با شدت گرفتن بحران در ماه دسامبر2020، یعنی روزهای منتهی به انتخابات سراسری در آفریقای مرکزی، تا به امروز قیمت سیمان در بانگی(Bangui) ظرف کمتر از 4 ماه بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است. در ابن خبر در مورد بهای مواد ضروری اولیه وارداتی نیز سیر صعودی قیمت‌ها گزارش شده است. در پابان آمده مقامات بانگی امیدوارند با افزایش تدریجی ترافیک حمل و نقل بار از طریق مسیر دوالا (Douala) به بانگی (پایتخت آفریقای مرکزی) که اخیرا بازگشایی شده به ثبات و کاهشی شدن قیمت ها کمک کند.

 سنگال

سفر رئیس جمهور سنگال به بروکسل

مکی سال رئیس جمهور سنگال روز یکشنبه 22 فروردین 1400 به پایتخت بلژیک عزیمت کرد. او به دعوت رسمی رئیس شورای اروپا به بروکسل سفر کرد. جلسات کاری با آقای چارلز میشل رئیس شورای اروپا در چارچوب همکاری بین اتحادیه اروپا و سنگال، ملاقات با مقامات بلژیک و انجام مذاکرات دوجانبه با سرمایه گذاران خصوصی، مقامات بخش بهداشت و با رئیس بانک سرمایه گذاری اروپا از جمله برنامه‌های کاری مکی سال در بلژیک عنوان شده است.

  برگزاری نشست 2022 تیکاد به ریاست مشترک سنگال و ژاپن

آقای آرای تاتسو سفیر ژاپن در سنگال اعلام کرد هشتمین دور نشست تیکاد (کنفرانس بین المللی ژاپن برای توسعه آفریقا) در سال 2022 در تونس برگزار می‌شود و مکی سال رئیس جمهور سنگال به نمایندگی از قاره آفریقا در کنار نخست وزیر ژاپن، هدایت این نشست را بر عهده خواهند داشت.

 سفارت عربستان در سنگال: توزیع بیش از صد تن برنج و خرما در آستانه ماه مبارک رمضان

سفارت عربستان سعودی در سنگال در آستانه ماه مبارک رمضان به نمایندگی از بنیاد ملک سلمان، 97 تن برنج،  25 تن خرما و همچنین کتب قرآن در شهرهای مختلف سنگال توزیع می‌کند. در مراسمی ‌که با حضور یوسف جزار کاردار سفارت عربستان در داکار و دبیرکل وزارت توسعه و برابری اجتماعی سنگال برگزار شد، کاردار سعودی اعلام کرد: میزان کمک ها در سال جاری افزایش قابل توجهی داشته است و برآنیم که 2500 خانواده و 23 مجموعه از جمله مساجد، مدارس قرآنی، زندان‌ها، بزرگان مذهبی و موسسات را پوشش دهیم.

 سیرالئون

ارتقای جایگاه سیرالئون در رتبه ­بندی جهانی شاخص آزادی اقتصادی

سیرالئون با 18 پله صعود در جایگاه 150 رتبه بندی جهانی شاخص آزادی اقتصادی (the Global Economic Freedom Ranking) در سال 2021 قرار گرفت. کارشناسان علت این صعود را اصلاحات جدی اقتصادی دولت سیرالئون در زمینه‌های بهداشت و آموزش دانسته اند. سیرالئون در سال 2020 در جایگاه 168ام این رتبه بندی حضور داشت. برای محاسبه شاخص آزادی اقتصادی 12 فاکتور مختلف ازجمله حاکمیت قانون، بازار آزاد، اندازه حاکمیت و نظارت مد نظر قرار می‌گیرد.

 غنا

تاسیس دفتر توئیتر در غنا

جک دورسی، مدیرعامل توئیتر اعلام نمود که اولین دفتر توئیتر در آفریقا، در غنا تاسیس می‌شود. وی دلیل انتخاب غنا را ثبات سیاسی، آزادی اینترنت و انتخاب این کشور به عنوان محل دبیرخانه منطقه آزاد تجاری آفریقا (AfCFTA)، عنوان کرده است.

 افتتاح کارخانه فولاد در شهر اکرا

با حضور رئیس جمهور غنا، مراسم افتتاح کارخانه تولید فولاد در شهر اکرا برگزار شد. آکوفو آدو در مراسم افتتاح این کارخانه ضمن اشاره به اهمیت تاسیس آن اظهار داشت، از زمان آغاز و اجرای طرح هر منطقه یک کارخانه، 76 شرکت بر اساس این طرح فعالیت خود را در غنا آغاز نموده و حدود 139 هزار فرصت شغلی برای مردم این کشور ایجاد شده است. وی عنوان داشت انتظار می رود با عملیاتی شدن تمامی ‌کارخانه‌های مورد نظر، بیش از 280 هزار فرصت شغلی جدید در کشور فراهم شود. گفتنی است یکی از واردات اصلی غنا فولاد می‌باشد و سرمایه گذاران هندی با توجه به اهمیت آن، اقدام به احداث این کارخانه در غنا نموده اند.

 عضویت بانک مرکزی غنا در گروه مشورتی بازل

بانک مرکزی غنا با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی، اعلام نمود که این بانک توانسته به عنوان چهارمین نهاد آفریقایی، به عضویت گروه مشورتی بازل Basel Consultative Group در آید. تونس، موریتانی و نیجریه 3 عضو دیگر آفریقایی این گروه می‌باشند. گفتنی است، گروه مشورتی بازل، یکی از پنج گروه کاری زیرمجموعه کمیته نظارت بانکی بازل می‌باشد که مسئولیت تصویب استانداردهای جهانی با هدف نظارت بر بانک ها را بر عهده دارد.

دماغه سبز

لوکزامبورگ طی پنج سال آینده کمک خود به دماغه سبز را به 78 میلیون یورو افزایش خواهد داد

لوکزامبورگ طی پنج سال آینده حمایت مالی از پروژه‌های دماغه سبز را به 78 میلیون یورو افزایش خواهد داد. توماس باربنسی کاردار سفارت لوکزامبورگ در پرایا در مصاحبه با آژانس مطبوعاتی لوسا گفت: لوکزامبورگ طی پنج سال گذشته با 58 میلیون یورو به یکی از بزرگترین اهدا کنندگان به صندوق پروژه سازی دماغه سبز تبدیل شده است و بر آن است که این سرمایه گذاری به 78 میلیون یورو افزایش یابد. او در ادامه عنوان کرد: روابط دو کشور و همکاری‌های فیمابین ریشه در روابط انسانی و دوستی بین ملت دارد و در واقع با ورود اولین مهاجران دماغه سبزی به لوکزامبورگ آغاز شده است. سازمان‌های غیردولتی لوکزامبورگ به ویژه در شهر سانتو آنتائو، جایی که اکثریت دماغه سبزی‌ها زندگی می‌کنند، نقش مهمی در تعمیق دوستی دو کشور دارند. در سال 1993 دو کشور اولین توافق نامه همکاری عمومی را امضا کردند و امروز با توسعه مناسبات دوجانبه در زمینه‌های دیگر مانند دفاع و امنیت دریایی، اشتغال زایی، آب و فاضلاب، توسعه محلی و انتقال انرژی نیز همکاری داریم. وی در ادامه اظهار داشت: دماغه سبز از زمان استقلال پیشرفت قابل توجهی داشته است و به رغم کمبود منابع طبیعی توانسته است یک دموکراسی مستحکم با حاکمیت خوب و توسعه اجتماعی موفق سامان دهد.

 توگو

امضاء تفاهم نامه همکاری میان توگو و سازمان شرکتهای سنگاپور

تفاهم نامه همکاری میان توگو و سازمان شرکتهای سنگاپور (SCE)، با حضور وزیر توسعه سرمایه گذاری توگو و مدیرعامل این سازمان، به صورت مجازی امضاء شد. براساس این تفاهم نامه، توگو از پشتیبانی و حمایتهای سازمان شرکتهای سنگاپور، در حوزه‌های مختلف همچون کشاورزی، توسعه مناطق صنعتی، توسعه دیجیتال و زیرساختها بهره مند خواهد شد. 

 زیمبابوه

درخواست عضویت مجدد زیمبابوه در جامعه کشورهای مشترک المنافع

زیمبابوه با گذراندن مراحل اولیه و ورود به مرحله دوم عضویت در جامعه کشورهای مشترک المنافع یک گام به عضویت در این جامعه نزدیک تر شده است. امرسون منانگاگوا رئیس جمهور زیمبابوه در انتخابات ریاست جمهوری 2018 اعلام کرده بود که متمایل است زیمبابوه را به جامعه کشورهای مشترک المنافع بازگرداندو در نامه ای به دبیرکل این سازمان درخواست خود را برای بازگشت مجدد به جامعه کشورهای مشترک المنافع اعلام نمود. وی  اظهار داشت این اقدام برای تعامل مجدد کشور با جهان انجام گرفته است. فرایند تائید صلاحیت زیمبابوه برای بازگشت به این سازمان نیاز به طی پروسه چهار مرحله ای دارد که زیمبابوه در حال حاضر مرحله اول را گذرانده است. در همین رابطه سخنگوی وزارت امورخارجه زیمبابوه گذراندن مراحل اولیه بازگشت به این سازمان را تائید نموده و اعلام کرده است که زیمبابوه به دنبال ترمیم روابطه خود با سازمان کشورهای مشترک المنافع  است و تلاش خواهد کرد که به عضویت در این سازمان نائل آید.

 ساخت سیستم برج مراقبت و رادارهای مرکزی فرودگاه‌ها توسط چین

دولت پس از فشارهای انجام شده توسط فرماندهی عملیات مشترک (JOC) برای اعطای معامله به شرکتی که مورد نظر آنها است، یک مناقصه چند میلیون دلاری به یک شرکت چینی اعطا کرده است تا یک سیستم برج مراقبت هواپیمایی اضافی را جایگزین کند. روسای ارتش، پلیس و اطلاعات موسوم به (JOC) مراحل شرکت قبلی یعنی Indra Sistemas شرکت اسپانیایی ایتالیایی را تائید کرده بودند اما شرکت مذکورفرآیند مهم بررسی امنیتی توسط سازمان اطلاعات مرکزی (CIO) و نیروی هوایی زیمبابوه را پشت سر نگذاشت. آسیب پذیری سیستم رادارهای مرکزی فرودگاههای زیمبابوه هنگامی آشکار شد که JOC پس از خراب شدن سیستم راهبری هواپیمایی و به هم خوردن پروازها با عجله جلسه ای فوری در سال گذشته تشکیل داد. ددیوس چینینگا ، دبیر توسعه حمل و نقل و زیرساخت ها، در مصاحبه ای با زیمبابوه ایندیپندنت گفت که این معامله به یکی از بزرگترین نهادهای دولتی چین که شرکت مهندسی بندر چین است اعطا شده است. شرکت مذکور تابعه و بازوی خارج از کشور از شرکت ساخت و ساز ارتباطات چین (CCC) می‌باشد.

 کمک اتحادیه اروپا برای ساخت 24 بیمارستان جدید در زیمبابوه

دولت متعهد شده است که شفافیت و پاسخگویی را در استفاده از بودجه اهداکنندگان جهت بخش بهداشت کشور و برای اطمینان از تداوم برنامه‌ها و تأسیس بیمارستان‌های جدید تقویت کند. بخش بهداشتی زیمبابوه در هفت سال گذشته از اتحادیه اروپا 160 میلیون دلارکمک دریافت کرده است که از طریق صندوق توسعه سلامت اداره می‌شود. حمایتها نیز از طریق صندوق جهانی افزایش یافته است. کنستانتینوچیوانگا، معاون رئیس جمهور و وزیر بهداشت و مراقبت از کودکان پس از دیدار با تیمو اولکنن، سفیر اتحادیه اروپا در زیمبابوه، اظهار داشت گفتگوها در مورد کمک های مالی همچنان در حال انجام است. وی گفت که اتحادیه اروپا از سال 2006 حمایت از برنامه‌های بهداشتی زیمبابوه را انجام می دهد. درهمین رابطه انکوب، وزیر دارایی و توسعه اقتصادی گفت که دولت قصد دارد 24 بیمارستان جدید منطقه ای ایجاد کند و قبلاً در اتحادیه اروپا برای حمایت جهت ایجاد زیرساخت های درمانی جدید و همچنین یک طرح بیمه درمانی هماهنگیهایی را انجام داده است. وی ادامه دادزیمبابوه 10 حوزه برای بخش بهداشت را جهت هدایت استراتژی ملی بهداشت (2025-2021) با توسعه زیرساخت های بهداشتی و تهیه تجهیزات از مهمترین اولویت ها تعیین کرد.

بوتسوانا

دیدار رئیس جمهور بوتسوانا از زامبیا برای تبادل نظر درخصوص ادامه همکاریها و مسائل منطقه ای

ماسیسی رئیس جمهور بوتسوانا طی دیداراز زامبیا با ادگار لونگو رئیس جمهور این کشور ملاقات و در خصوص ادامه همکاری بین دو کشور بحث و تبادل نظر کرد. در این ملاقات لونگو ضمن گفتگو و تبادل نظربه همتای خود اطمینان داد که زامبیا نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تارخ 12 آگوست 2021 بطورعادلانه ، آزاد و منصفانه اقدام خواهد کرد و همچنین آمادگی خود را برای دریافت واکسن پس ازملاقات اعلام کرد. ماسیسی نیز اظهار داشت همکاری‌ها را در مبارزه با شیوع ویروس کرونا ادامه خواهد داد. وی ادامه داد ما روابط دوجانبه خود را در توسعه روابط اجتماعی و اقتصادی ادامه خواهیم داد. لونگو نیز خطاب به ماسیسی تاکید کرد  شما رئیس فعلی تروئیکا SADC در زمینه امنیت هستید و می‌بایست راه حلی برای حمله شورشیان به موزامبیک و مخاطرات منطقه پیدا کنید. وی همچنین از همکاری‌های اخیر بوتسوانا برای از بین بردن ملخ های آفریقایی که باعث تهدید امنیت غذایی در منطقه بود و همچنین همکاری‌های منطقه ای برای تأثیرات مخرب تغییرات آب و هوا و نیز همکاری درخصوص بهره برداری از پل کازونگولا برای افزایش صادرات و تقویت روابط دو جانبه تشکر کرد. همچنین در این جلسه ماسیسی، الیاس مگوسی را برای کسب پست دبیر اجرایی سادک معرفی کرد.

اوگاندا

امضای توافقنامۀ نفتی اوگاندا و تانزانیا

روز یکشنبه ۱۱ آوریل، اوگانداو تانزانیا توافقنامۀ خط لولۀ نفت خام شرق آفریقا را امضا کردند تا ساخت این خط لوله عملاً‌ آغاز شود. این سند که طی سفر رئیس جمهور جدید تانزانیا خانم سامیا حسن سولوهو به اوگاندا و دیدار با موسونی امضا شد ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد. خانم سولوهو که پس از مرگ ماگوفولی قدرت را به دست گرفته گفت این خط لوله باعث تحکیم دوستیِ دو کشور و اشتغال‌زایی خواهد شد. وی همچنین از موسونی بابت به تأخیر انداختن مراسم به احترام درگذشت ماگوفولی سپاسگزاری کرد. پروژۀ مذکور ۴ سال طول خواهد کشید و طولانی‌ترین خط لولۀ نفت خام گرم در جهان به شمار خواهد آمد.

 بروندی

احتمال لغو تحریم‌های بوروندی تا پایان سال

به گفتۀ وزیر امور خارجۀ بوروندی، این کشور و اتحادیۀ اروپا گفت‌وگو برای لغو تحریم‌های وضع شده از سوی این اتحادیه را تسریع کرده‌اند. در سال ۲۰۱۵، پس از آنکه رئیس‌جمهور سابق تصمیم گرفت برای دور سوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، بحران سیاسی این کشور را فراگرفت و اتحادیۀ اروپا برخی از مقامات دولتی را تحریم کرد. آقای شینجیرو تاکنون دو دیدار با نمایندۀ اتحادیه و سفرای آلمان، بلژیک و فرانسه برگزار کرده است. وزیر خارجه قرار است در ماه ژوئن نیز به اروپا سفر کند تا دور بعدی گفت‌وگوها را در آنجا پیگیری کند.

 تانزانیا

مأموریت ویژه رئیس جمهور به وزیر دارائی تانزانیا

صلوحو حسن رئیس جمهور تانزانیا در مراسم ادای سوگند وزرای جدید تانزانیا در دودوما به مویگولو انچمبا وزیر جدید دارائی دستور داد هدف وزارتخانه را روی جمع آوری ماهیانه 2 تریلیون شیلینگ(700 میلیون دلار) مالیات قرار دهد. به اعتقاد صلوحو حسن رویه قبلی وزارت دارائی در جمع آوری مالیات بر ضد تولید و کسب و کار بوده است و سرمایه گذاران را فراری داده است. چراکه بجای استفاده از دانش و مدیریت از زور و اجبار استفاده می‌کنید. شما می‌بایست روشی جدید برای جمع آوری مالیات بصورت هوشمندانه طراحی کنید.

جمهوری جیبوتی

ابراز علاقه اتیوپی و جیبوتی جهت افرایش همکارهای ارتباطی

سفیر اتیوپی در جیبوتی در تاریخ 12 آوریل 2021 با رئیس بنادر و مقامات منطقه آزاد جیبوتی دیدار و در خصوص افزایش همکاری‎ها در زمینه ارتباطات راه آهن، جاده‎ای و عملیات بندری بحث و گفتگو نمود. طبق اعلام وزارت امور خارجه این گفتگوها بخشی از رایزنی ‎های منظمی است که برای تقویت بیشتر روابط مثال‎زدنی بین دو کشور انجام می ‎شود. در این دیدار ضمن تقدیر از کارهای انجام شده برای ساخت جاده 80 کیلومتری Diki و Dagoru، طرفین خواستار پیگیری دقیق‎تر برای تکمیل این پروژه در بازه زمانی معقول و همچنین لزوم تسریع در نقل و انتقال محصولات استراتژیک همچون نفت از هر دو طرف شدند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما