معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲۹

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان (نیمه دوم فروردین ماه 1400)

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در نیمه دوم فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد.

اخبار اقتصادی داخلی:

رسما تأیید شده است که جمعیت آذربایجان فقیر است

پرتال خبری «والیوتا.آذ»: 27 فروردین ماه

ناطق جعفرلی کارشناس اقتصادی با استناد به ارقام رسمی‌گفت: « در ژانویه تا مارس سال جاری، مردم آذربایجان 9 میلیارد و 525 میلیون منات صرف تجارت خرده فروشی کردند. از این مبلغ 4 میلیارد 429 میلیون منات صرفا برای محصولات غذایی، 549 میلیون منات برای نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات، 514 میلیون منات برای سوخت، 216 میلیون 100 هزار منات برای محصولات دارویی و لوازم پزشکی هزینه شده است. این واقعیت که نیمی از درآمد مردم صرف غذا می‌شود، نشان دهنده دشوار بودن اوضاع اقتصادی این کشور است. یکی از مهمترین شاخص های فقر در جهان این است که مردم چقدر صرف غذا می‌کنند. اگر جمعیت بیش از 20-25 درصد درآمد خود را صرف غذا کند، کشور فقیر است. به عنوان مثال 100 سال پیش، مردم ایالات متحده 50 درصد از درآمد خود را صرف غذا می‌کردند و در سال 2019 این میزان 10.5 درصد بود، به این معنی است که جمعیت آمریکا طی 100 سال گذشته فقر را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. بهترین شاخص در میان کشورهای اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ است – بطوری که مردم فقط 8.4 درصد از درآمد خود را برای غذا هزینه می‌کنند. این هزینه‌ها در ایرلند 11.5 درصد، در آلمان 11.7 درصد است. در ترکیه این رقم 25 درصد و در روسیه 35 درصد می‌باشد. جمعیت کشور فقیر است و اگر 70-75 درصد درآمد صرف غذا، دارو، سوخت و آب و برق شود، این شخص دیگر پولی برای خرج تحصیل، فرهنگ، کتاب، تئاتر، سینما و موزه‌ها ندارد. و جامعه ای که هزینه کمتری برای آموزش و فرهنگ صرف کند، نمی‌تواند توسعه کند و فقر را از خود دور کند.

  حجم سرمایه گذاری‌ها در اقتصاد جمهوری آذربایجان طی سه ماه گذشته اعلام شد

خبرگزاری «ترند»: 31 فروردین ماه

در ژانویه-مارس 2021 در  جمهوری آذربایجان  2 میلیارد و 365.2 میلیون منات و یا 19.4 درصد کمتر از دوره مربوطه سال 2020 در دارایی‌های ثابت سرمایه گذاری شد. بطوری که حجم سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز 6.2 درصد، حجم سرمایه گذاری در بخش غیر نفتی و گازی 32.2 درصد کاهش یافته است. از این میزان 1 میلیارد و 761.8 میلیون منات و یا 74.5 درصد در بخش تولید، 398.2 میلیون منات (16.8 درصد) در بخش خدمت، 205.2 میلیون منات (8.7 درصد) در بخش ساخت خانه‌های مسکونی هزینه شده است. وجوه داخلی 52.1 درصد از حجم سرمایه ثابت را تشکیل می دهند.

درآمد آذربایجان از صادرات نوشیدنی‌ها 21 درصد کاهش یافته است

خبرگزاری «رپورت»: 30 فروردین ماه

به گزارش کمیته دولتی گمرک در ماههای ژانویه-مارس سالجاری جمهوری آذربایجان به ارزش 3 میلیون 414 هزار دلار نوشیدنی‌های الکلی، غیر الکلی و سرکه صادر کرده است که این میزان در مقایسه با ماههای مشابه سال گذشته 917 هزار دلار و یا تقریبا 21.2 درصد کمتر است. در مدت یاد شده درآمد از صادرات نوشیدنی 0.1 درصد کل درآمدهای صادراتی را تشکیل داده است. در سه ماه اول سالجاری ارزش نوشیدنی و الکل وارداتی به آذربایجان 13 میلیون 305 هزار دلار بوده است که این میزان در مقایسه با سال 2020 میلادی 87 هزار دلار و یا 0.65 درصد کمتر است. در مدت مذکور واردات نوشیدنی 0.5 درصد کل واردات را تشکیل داده است.

آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط از ابتکارات جدید تجاری حمایت می‌کند که موجب تشویق کارآفرینی قانونی و اشتغال رسمی‌شود

خبرگزاری «آذرتاج»: 30 فروردین ماه

مبارزه با «اقتصاد سایه»، از جمله رفع اشتغال غیر رسمی و قانونی کردن فعالیت کارآفرینی یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی پایدار است. آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط همیشه از پروژه‌ها و ابتکارات مبتنی بر اصل شفافیت و ارتقاء کارآفرینی قانونی حمایت می‌کند. پروژه استارتاپ «چاک چوک» که اخیراً راه اندازی شده است یکی از ابتکاراتی است که حذف اشتغال غیر رسمی و حسابداری مناسب را تشویق می‌کند. لازم به ذکر است که پلت فرم آنلاین «چاک چوک» (https://cakcuk.az/)که حدود 180 سرویس را در 9 گروه نظیر نظافت منزل، صنعتگر، آرایشگاه ارائه می دهد، افرادی را که این خدمات را ارائه می دهند (مجری‌ها) و کسانی که به این خدمات نیاز دارند (مشتریان) دور هم جمع می‌کند. فقط کسانی که به طور رسمی درگیر فعالیت های کارآفرینی هستند می‌توانند برای ارائه خدمات از طریق سیستم عامل ثبت نام کنند. پرداخت های آنلاین در سیستم عامل امکان حسابداری شفاف را فراهم می‌کند. از مزایای پروژه استارتاپی برای شهروندان ارائه خدمات خانگی در یک بستر واحد ، امکان انتخاب زمان و مجری سرویس ، نظارت بر روند سفارش و ارزیابی نتیجه و تضمین کارهای انجام شده است.

فرصت های جدید کریدور زنگه زور برای اقتصاد

پرتال خبری «مساوات.کم»: 26 فروردین 1400

"الهام علی یف" رییس جمهور آذربایجان در روز 13 آوریل سال جاری طی سخنرانی خود در دانشگاه "آدا" اعلام کرد: «کریدور زنگه زور نه تنها برای آذربایجان، بلکه برای ایران، ترکیه، روسیه و حتی برای ارمنستان نیز مفید خواهد بود. اگر این پروژه انجام گیرد، ارمنستان از طریق راه آهن به روسیه، ایران و ترکیه دسترسی خواهد داشت. آذربایجان خط راه آهن خود را از طریق کریدور زنگه زور به نخجوان و ترکیه متصل خواهد کرد. ما در حال حاضر از طریق گرجستان با ترکیه ارتباط داریم. (باکو ـ تفلیس ـ قارص). پس از راه اندازی کریدور زنگه زور روسیه از طریق سرزمین‌های آذربایجان و ارمنستان ارتباط بیشتری با ترکیه خواهد داشت. ایران نیز با ارمنستان ارتباط خواهد داشت. آخرین مرحله راه آهن ایران یعنی آستارا-رشت فعلا ساخته نشده است. کارها در حال انجام است. ولی ما قصد داریم در عرض مدت دو سال و نیم به مرز خود با ارمنستان راه ریلی بسازیم. پولی برای این پروژه اختصاص یافته و کارها آغاز شده است».

"رشاد حسن اف" کارشناس مسایل اقتصادی در مصاحبه با پرتال خبری «مساوات.کم» در این خصوص گفت: «مزایای اقتصادی ساخت خطوط حمل و نقل و ارتباطی از طریق راهروی زنگه زور بسیار زیاد است. البته ممکن است در آینده ارتباطات بین این مناطق و سایر مناطق ارمنستان شکل بگیرد. اما با توجه به اولویت منطقه زنگه زور راه ریلی و جاده ای در این مسیر سریعتر ساخته خواهد شد. پس از راه اندازی کریدور زنگه زور انتقال محموله‌ها از منطقه خاور میانه از طریق ایران به جمهوری آذربایجان، گرجستان، باتومی و اروپا امکان پذیر خواهد بود.  البته، رفع انسداد اقتصاد نخجوان یکی از مهمترین موضوعات است.»

این کارشناس با بیان اینکه راه اندازی کریدور زنگه زور ادغام اقتصاد نخجوان در اقتصاد اصلی را تسریع می‌کند، افزود: «مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان پتانسیل بسیار بزرگی در زمینه مصالح ساختمانی دارند. انتقال مصالح ساختمانی از مسافت کوتاه به نخجوان برای توسعه زیرساخت ها و بخش ساخت و ساز نخجوان بسیار مهم است.»

"رشاد حسن اف" افزود: «راه اندازی کریدور زنگه زور مسیرهای بزرگی برای بخش گردشگری نیز باز می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانیم مسیرهای «ترکیه ـ نخجوان ـ قره باغ ـ باکو»، «روسیه – آذربایجان - قره باغ – نخجوان - ترکیه» و «نخجوان ـ ایران» را نشان دهیم. در آینده خود ارمنستان نیز می‌تواند به این مسیرها بپیوندد.»

این کارشناس با بیان اینکه کاهش قیمت هزینه‌های حمل و نقل فرصت های خوبی برای تشویق تولید ایجاد می‌کند، افزود: «از سوی دیگر، افزایش حجم انتقال محموله‌ها ممکن است منجر به افزایش درآمد تمام کشورهای منطقه ای شود».

آذربایجان درآمد خود را از صادرات پلی اتیلن 64 درصد افزایش داده است

خبرگزاری «رپورت»: 30 فروردین ماه

به گزارش کمیته دولتی گمرک در ژانویه تا مارس سال جاری آذربایجان 33 هزار 747 تن پلی اتیلن به اشکال اولیه صادر کرده است که ارزش آن 35 میلیون و 142 هزار دلار بوده است. این رقمها در مقایسه با ماههای مشابه سال گذشته به ترتیب 13 میلیون و 649 هزار دلار (63.5 درصد) و 2 هزار و 736 تن (8.8 درصد) بیشتر است. سه ماهه گذشته ، سهم پلی اتیلن از صادرات در بخش غیرنفتی 7 درصد و سهم از کل صادرات 0.85 درصد بوده است. آذربایجان پلی اتیلن با چگالی کم و زیاد تولید می‌کند. پلی اتیلن با چگالی کم در «کارخانه اتیلن - پلی اتیلن» مربوط به شرکت «آذرکیمیا» از شرکت سوکار و پلی اتیلن با چگالی بالا در کارخانه «سوکار پلیمر» تولید می‌شود که در فوریه سال گذشته به بهره برداری رسید.

«کریدوری که آذربایجان را به نخجوان متصل خواهد کرد، به ضرر منافع هیچ کس نیست»

پرتال خبری «دیا.آذ»: 25 فروردین 1400

"الهام علی یف" رییس جمهور آذربایجان در پاسخ به پرسش کارشناس ایرانی در رابطه با نگرانی در باره کریدور نخجوان اعلام کرد: « کریدوری که جمهوری  آذربایجان را به نخجوان متصل خواهد کرد، به ضرر منافع هیچ کسی نیست. این کریدور ایران را از ارمنستان جدا نخواهد کرد. نگرانی‌هایی در رابطه با مرز وجود دارد، نگرانی‌های بی اساس هستند.

محصولات وارداتی و صادراتی طی دو ماه اعلام شد

خبرگزاری «آذرتاج»: 26 فروردین 1400

به گزارش کمیته دولتی آمار در ماههای ژانویه-فوریه سالجاری در مقایسه با دو ماه مشابه سال گذشته در بین محصولات مهم صادراتی، صادرات میوه تازه 25.4 درصد، شکر 1.9 برابر، عصاره میوه و تره بار 33.9 درصد، شرابهای طبیعی انگوری 1.9 برابر، سیب زمینی 1.7 برابر، الیاف پنبه 26.2 درصد، نخ پنبه 4.7 درصد، پلی اتیلین 27.1 درصد، خاک رس بنتونیت 23.7 درصد افزایش یافته است. صادرات تره بار تازه 27.6 درصد، روغن نباتی 26.3 درصد، چای خشک 12.7 درصد، کانسروهای میوه و تره بار 15.3 درصد، مارگارین و سایر مخلوطی‌های غذایی 31.1 درصد، توتون 70.4 درصد، آلومینیوم پردازش نشده 30.4 درصد، لوله‌های آهنین 30.1 درصد کاهش یافته است.

در ماههای ژانویه-فوریه سالجاری در مقایسه با دو ماه مشابه سال گذشته در بین محصولات مهم وارداتی، واردات شکر و شکر خام 2.5 برابر، تره بار تازه 3.2 برابر، سیگارت 45.6 درصد، داروها 1.8 برابر، لاستیکها 12.1 درصد، کودهای  معدنی 2 برابر، کامیونها 12.8 درصد، کولرهای گازی خانگی 8 درصد، یخچالهای خانگی 20.7 درصد افزایش یافته است.

واردات میوه تازه 0.3 درصد، روغن نباتی 33.7 درصد، سیب زمینی 4 درصد، روغن کره و روغنهای دیگر شیری 11.2 درصد، چای 1 درصد، گندم 77.3، گوشت قرمز 18.8 درصد، گوشت مرغ و محصولات آن 25.9 درصد، خودروهای سواری 19.6 درصد، لوله‌ها از فلز سیاه 42.5 درصد، فولاد نورد شده 56.9 درصد، ماشین حسابها و دستگاهها 10.8 درصد، میله‌ها از فلز سیاه 37.6 درصد، مبلمان 28.4 درصد، پلی اتیلین 28.1 درصد، ماشینهای لباس شویی 8.8 درصد، اتوبوسها 40.6 درصد، گوشه‌های فلزات آهنی 31.8 درصد، کلینکرهای سیمان و سیمان 19.9 درصد کاهش یافته است.

در آذربایجان انواع مختلف پنبه مقاوم در برابر محیط زیست ایجاد می‌شود

خبرگزاری «رپورت»: 25 فروردین

انستیتو تحقیقاتی علمی حفاظت گیاهان و گیاهان فنی نزد وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان می‌تواند انواع جدید پنبه مقاوم در برابر بیماری‌ها، خشکسالی و شوری زمین ایجاد کند. براساس این گزارش ، این کار با کمک تجهیزات اهدایی به انستیتو بر اساس پروژه ای که به طور مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرا شده است، امکان پذیر خواهد بود. تجهیزات با ارزش بیش از 150 هزار یورو امکان توسعه تحقیقات بیوتکنولوژی و تجزیه و تحلیل را در سطح مولکولی فراهم می‌کند. علاوه بر این، از ویژگی‌های تجزیه و تحلیل DNA تجهیزات جدید استفاده خواهد شد، زیرا ارزیابی بصری مقاومت انواع پنبه در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی گاهی منجر به خطا می‌شود. هدف از پروژه «ایجاد خطوط پنبه جهش یافته مقاوم در برابر بیماری‌ها، خشکسالی و شوری» که توسط آژانس اعتباری و توسعه کشاورزی با همکاری آژانس انرژی هسته ای اجرا می‌شود، ایجاد انواع تولیدی جدید پنبه مقاوم در برابر خشکسالی و شوری، بیماریها است. در چارچوب این پروژه، اقدامات زیادی برای آموزش متخصصان صورت گرفته، آموزشها و تبادل تجربه با مشارکت متخصصان داخلی و بین المللی انجام شده است و متخصصان فرصت آموزش در خارج از کشور را داشته اند. لازم به ذکر است که در ارتباط با توسعه بهره وری در صنعت پنبه از طریق استفاده از فناوری هسته ای در آذربایجان در سالهای 2021-2024 اجرای طرحی بین وزارت کشاوری آذربایجان و آژانس بین المللی انرژی هسته ای در نظر گرفته شده است.

جلسه بعدی کارگروه فرعی انرژی سبز برگزار شد

خبرگزاری «رپورت»: 25 فروردین

دومین جلسه کارگروه فرعی فضای انرژی سبز، ایجاد شده برای هماهنگی فعالیت های سازمان‌های دولتی مربوطه برای تهیه "استراتژی توسعه اقتصادی اجتماعی برای 2021-2025" مطابق با "آذربایجان 2030: اولویت های ملی برای توسعه اقتصادی اجتماعی »برگزار شد. این جلسه که به رهبری پرویز شهبازاف رئیس کار گروه فرعی و وزیر انرژی به صورت کنفرانس ویدئویی برگزار شد کارهای انجام شده پس از برگزاری جلسه اول مورد مذاکره قرار گرفت. گفته شد که یک لیست کلی از فعالیت های مربوط به تدوین استراتژی، پیش نویس اولیه برنامه کار، اهداف فرعی و شاخص های هدف، برنامه‌های دولتی برای تصویب، سایر اسناد و اقدامات تهیه و به مقامات مربوطه ارائه شده است. در مورد فعالیت های کارگروه فرعی برای توسعه «استراتژی توسعه اقتصادی - اجتماعی برای 2025-2021» در رابطه با مشارکت شرکت مشاوره تخصصی، نمایندگان سایر ارگانهای دولتی، شرکتهای دولتی، مراکز علمی و آموزشی، کنفدراسیونها، انجمنها، سازمانهای جامعه مدنی و سازمانهای خصوصی تبادل نظر شد.

آذپرومو نیز شریک رسمی «جایزه برند آذربایجان» است

خبرگزاری «آذرتاج»: 24 فروردین ماه 1400

تلمان علی اف رئیس «باشگاه انرژی کاسپین» گفت: بنیاد حمایت از صادرات و سرمایه گذاری  جمهوری  آذربایجان (آذپرومو) شریک رسمی‌پنجمین جایزه ملی «جایزه برند آذربایجان» است که توسط «باشگاه انرژی کاسپین» برگزار می‌شود. هدف اصلی از مسابقه « جایزه برند آذربایجان» معرفی برندهای محلی، حمایت از کارآفرینی کوچک و متوسط در این راستا است. نشانهای تجاری «جایزه برند» و «جایزه برند آذربایجان»در 50 کشور جهان مخصوص به «باشگاه انرژی کاسپین» است. آذپرومو با شرکت در نمایشگاه‌ها و نشستهای بین المللی توجه ویژه ای به تبلیغ برند های آذربایجانی می‌کند. لازم به ذکر است که 50 برند معروف 2021 از بین شرکت های محلی، خدماتی و برند های تولیدی آذربایجان در مسابقه ملی «جایزه برند آذربایجان»  انتخاب و اهدا می‌شوند. رأی گیری از 26 آوریل تا 23 مه در وب سایت www.brandaward.az برگزار می‌شود. مراسم اهدای جوایز در تاریخ 1 ژوئن به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 50 برند تجاری برنده مسابقه ملی «جایزه برند آذربایجان» و همچنین برندگان مسابقات «جایزه برند» ملی و منطقه ای که در کشورهای مختلف جهان برگزار شده است، در اواخر سال 2021 فرصت شرکت در مسابقه «جایزه برند بین المللی» را خواهند داشت. «باشگاه انرژی کاسپین» که بیش از 5000 شرکت و سازمان از 50 کشور را متحد می‌کند، در ژوئن 2002 تأسیس شد. هدف اصلی این باشگاه که یک شرکت کننده فعال در گفتگوهای دولت و تجارت است، بهبود فضای سرمایه گذاری و تجارت در آذربایجان و سایر کشورهایی که «باشگاه انرژی کاسپین» در آن فعالیت می‌کند و همچنین تشویق و مشارکت فعال در قالبهای B2G، B2B و B2C است. «باشگاه انرژی کاسپین» یک بستر بین المللی برای شبکه‌های تجاری است به طور منظم رویدادهای مختلفی را برگزار می‌کند. دفتر مرکزی «باشگاه انرژی کاسپین» که مقر آن در باکو است، دفاتر رسمی در گرجستان و قزاقستان و همچنین نمایندگان مجاز در کشورهای مختلف جهان دارد.

پیش بینی: آذربایجان در سالهای 2021-2022 صادرات گاز طبیعی را 29 درصد افزایش می دهد

خبرگزاری «آپا»: 25 فروردین

طبق پیش بینی‌های به روز شده صندوق بین المللی پول صادرات روزانه گاز طبیعی جمهوری  آذربایجان در سال جاری به  320 هزار بشکه در معادل نفت و یا 52.6 میلیون متر مکعب خواهد رسید. این میزان 14.3 درصد بیشتر از سال 2020 است. همچنین طبق این پیش بینی‌ها در سال 2022 صادرات گاز طبیعی روزانه به 360 هزار بشکه در معادل نفت و یا 59.1 میلیون متر مکعب می رسد که این 28.6 درصد بیشتر از سال 2020 است. گفتنی است طبق پیش بینی‌های این صندوق آذربایجان سال گذشته روزانه 280 هزار بشکه در معادل نفت و یا 45.99 میلیون متر مکعب گاز طبیعی را صادر کرده است. به گزارش وزارت انرژی آذربایجان سال گذشته بطور کلی 13.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صادر شده است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی خود را در مورد منطقه قفقاز شامل آذربایجان اعلام کرده است

خبرگزاری «رپورت»: 24 فروردین 1400

 صندوق بین المللی پول در شماره آوریل گزارش « Regional Economic Outlook »  برای منطقه قفقاز و آسیای مرکزی اعلام کرده است: «پیش بینی می‌شود  امسال اقتصاد کشورهای منطقه قفقاز و آسیای مرکزی 3.7 درصد و در سال 2022 میلادی 4.1 درصد بزرگ شود. بر اساس این گزارش تولید ناخالص داخلی این منطقه در سال 2020 میلادی 1.9 درصد کاهش یافته است. در سال 2021 در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی تورم 6.9 درصد، در سال 2022 میلادی 6.2 درصد پیش بینی می‌شود. تولید ناخالص داخلی کشورهای صادر کننده نفت و گاز منطقه مذکور در سالجاری 3.7 درصد، در سال 2022 میلادی 4 درصد افزایش خواهد داشت. تولید ناخالص داخلی کشورهای مذکور در بخش غیر نفتی در سال 2021 میلادی 3.5 درصد، و در سال 2022 میلادی 4 درصد افزایش خواهد داشت. پیش بینی می‌شود در کشورهای یاد شده قیمت مصرف کننده به ترتیب 7.1 و  6.5 درصد افزایش می یابد.»

گفتنی است منطقه قفقاز و آسیای مرکزی شامل کشورهای آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزیستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان می‌باشد. کشورهای صادر کننده نفت و گاز این منطقه عبارتند از آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان.

صندوق بین المللی پول: تولید ناخالص داخلی نفت آذربایجان در سالجاری 0.2 درصد و تولید ناخالص داخلی غیر نفت 3.5 درصد افزایش خواهد یافت

خبرگزاری «آپا»: 24 فروردین ماه

صندوق بین المللی پول در شماره آوریل گزارش «Regional Economic Outlook» برای منطقه قفقاز و آسیای مرکزی اعلام کرده است: «پیش بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی نفت آذربایجان در سالجاری 0.2 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین در سال 2022 نیز 0.2 درصد افزایش پیش بینی می‌شود.» صندوق بین المللی پول می‌گوید که کاهش تولید نفت در چارچوب توافق «اوپک پلاس» در فعالیت اقتصادی آذربایجان اثر منفی خواهد گذاشت.  علاوه بر این بنا به پیش بینی‌های این صندوق تولید ناخالص داخلی غیر نفت آذربایجان در سالجاری 3.5 درصد و در سال 2022 میلادی 2.5 درصد افزایش خواهد داشت. گفتنی است در سال 2020 تولید ناخالص داخلی نفت آذربایجان با کاهش 7.2 درصد 21 میلیارد و 640 میلیون منات و تولید ناخالص داخلی غیر نفت آذربایجان 2.6 درصد کاهش یافته و به 50 میلیارد و 793 میلیون منات رسیده است.

تولید ناخالص داخلی آذربایجان طی سه سال آینده به طور متوسط 3 درصد رشد خواهد کرد

خبرگزاری «آپا»: 18 فروردین ماه 1400

سرویس سرمایه گذاران مودی (Moody's) پیش بینی کرده است که نرخ رشد اقتصاد جمهوری آذربایجان در سال جاری در سایه بخش نفت و گاز حدود 3.5 درصد باشد. علاوه بر تأثیرات مثبت کاهش اقدامات محدودکننده مربوط به بیماری همه گیر  کووید 19 افزایش فعالیت اقتصادی و تولید نفت پیش بینی شده بر اساس توافقنامه اوپک، افزایش صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله ترانس – آدریاتیک، رشد امسال از تولید ناخالص داخلی این کشور حمایت خواهد کرد. «مودی» پیش بینی می‌کند که متوسط رشد تولید ناخالص داخلی در آذربایجان طی 2 الی 3 سال آینده 3 درصد باشد و این رشد با ادامه سرمایه گذاری در زمینه‌های نفت و گاز موجود پشتیبانی خواهد شد. علاوه بر این، «مودی» اشاره می‌کند که چشم انداز تنوع در کشور محدود است. اگرچه بخش حمل و نقل و تدارکات آذربایجان از زیرساخت های بهتری نسبت به سایر کشورهای منطقه و پتانسیل ایجاد درآمد بیشتر از طریق انتقال نفت و گاز از سایر تولیدکنندگان در منطقه سود می‌برد، این بخش همچنان کوچک است و تأثیر کمی‌بر رشد اقتصادی دارد. علیرغم تقاضای پایدار به محصولات غذایی آذربایجان در سایر بازارهای مهم از جمله روسیه، بخش کشاورزی نیز از جذابیت کمتری نسبت به بخش نفت و گاز برخوردار است. بخش گردشگری که برخی از پتانسیل ها را قبل از بیماری همه گیر COVID-19 نشان داده بود، با گشودن تدریجی مرزها ممکن است به زمان بیشتری برای بازیابی نیاز داشته باشد.

گفتنی است طبق پیش بینی به روز شده صندوق بین المللی پول، اقتصاد آذربایجان امسال 2.3 درصد و در سال 2022 میلادی 1.7 درصد رشد خواهد کرد.

آیا نرخ منات کاهش خواهد یافت؟

هفته نامه اطلس مورخ 29 مارس – 5 آوریل 2021: مقاله تحلیلی الخان شاهین اوغلو کارشناس سیاسی آذربایجانی :

به دلیل همه گیری ویروس کرونا در جمهوری  آذربایجان بسیاری از مشاغل تعطیل شده و فعالیت اقتصادی این کشور کاهش یافته است. علاوه بر این، نرخ دلار در روسیه و ترکیه افزایش یافته است. روسیه و ترکیه شرکای تجاری اصلی آذربایجان هستند. المان رستم اف رییس بانک مرکزی جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که تحولات صورت گرفته در سیستم مالی کشورهای متفق را با دقت پیگیری می‌کنند. وی همچنین افزود که نیاز به دلار در آذربایجان کاهش نمی یابد و این یک رویداد مثبت است.  قیمت جهانی نفت در حال افزایش است. به همین دلیل، انتظار نمی رود کاهش نرخ لیر ترکیه تاثیری بر نرخ منات داشته باشد.

رئیس بانک مرکزی خاطرنشان کرد: جمهوری  آذربایجان برای حفظ تعادل و ثبات اقتصاد کلان موجود در بازار ارز منابع کافی در اختیار دارد. ولی اظهارات رئیس بانک مرکزی گاهی سوالاتی ایجاد می‌کند. وی قبلا نیز بیان می‌کرد که نرخ منات کاهش نخواهد یافت ولی چند روز پس از این اظهارات وی نرخ منات کاهش یافته و قیمت محصولات افزایش یافت. به همین دلیل، مردم به اظهارات وی اعتماد ندارند. کاهش نرخ پول ملی کشورهای پیشرو در منطقه نه تأثیر اقتصادی بلکه تاثیر روانی بر بازار ارز آذربایجان دارد.

همانطور که از اظهارات رییس بانک مرکزی دیده می‌شود، قیمت نفت در این مسئله نقش مهمی ایفا می‌کند. زیرا، حدود 85 درصد ارز وارد شده به آذربایجان توسط بخش انرژی تامین می‌شود. در حال حاضر قیمت نفت را می‌توان برای بانک مرکزی قابل قبول دانست. از سوی دیگر، ترکیه و روسیه شرکای تجاری مهمی‌ برای آذربایجان هستند. آذربایجان با ترکیه حدود 4.5 میلیارد دلار و با روسیه بیش از 3 میلیارد دلار تجارت دارد. این رقم 23 درصد از کل تجارت خارجی آذربایجان را تشکیل می دهد. از این منظر، تغییرات اقتصادی و مالی در شرکای تجاری آذربایجان می‌تواند بر آذربایجان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر قیمت نفت کاهش یابد، ذخایر ارزی آذربایجان نیز کاهش خواهد یافت.

طلا، نقره، پلاتین و سکه‌های وارداتی به آذربایجان از پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند

خبرگزاری «آپا»: 17 فروردین 1400

کابینه وزیران جمهوری آذربایجان تغییراتی در «نام تجاری فعالیت اقتصادی خارجی جمهوری آذربایجان، نرخ عوارض گمرکی وارداتی و نرخ عوارض گمرکی صادراتی» ایجاد کرده است. طبق این تغییرات واردات نقره فرآوری نشده یا نیمه فرآوری شده یا پودر شده، طلا فرآوری نشده یا نیمه فرآوری شده یا پودر شده و پلاتین فرآوری نشده یا نیمه فرآوری شده یا پودر شده به آذربایجان از عوارض گمرکی 15 درصد معاف است. در همان زمان، جواهرات ساخته شده از فلزات گرانبها با یا بدون پوشش گالوانیک، قطعات با یا بدون فلزات گرانبها، محصولات صنعتگران طلا یا نقره و قطعات آنها از فلزات گرانبها یا فلزات با فلزات گرانبها، همچنین به استثنای سکه‌هایی که وسیله رسمی‌پرداخت نیستند (به استثنای طلا)، سایر سکه‌ها از پرداخت عوارض گمرکی 15 درصدی معاف هستند.

525 جی قزئت: 16 فروردین 1400

  • وزیر آموزش و پرورش جمهوری آذربایجان: از هفته آینده همه‌ی کادر آموزشی فارغ از سن و سال واکسن کرونا دریافت خواهند کرد.
  • جمهوری آذربایجان نخستین محموله واکسن کرونا در قالب "کواکس" را دریافت کرد.

ینی مساوات: 16 فروردین 1400

  • با ادامه روند افزایشی میزان ابتلا به کرونا تحصیل حضوری در مدارس و موسسات آموزشی در ۵ شهر بزرگ جمهوری آذربایجان متوقف شد.

شرق: 24 فروردین ماه 1400

  • پس از آغاز واکسیناسیون کادر آموزشی و معلمان علیه کرونا در سه شهر باکو، سومقاییت و آبشرون بیش از ۷۰ هزار معلم واکسن دریافت کرده اند.

کاسپی: 20 فروردین 1400

  • جمهوری آذربایجان کار احداث جاده "خدافرین- قبادلی- لاچین" را در اراضی آزاد شده آغاز کرد.

خبرگزاری آذرتاج: 25 فروردین

  • کارمندان وزارت اقتصاد واکسینه می‌شوند. بطوری که تاکنون 2600 کارمند این وزارت واکسینه شده و نزدیک به 1700 نفر دیگر درخواست کرده اند که واکسینه شوند.

خبرگزاری ریپورت: 31 فروردین ماه

  • زرینه زینال اوا به سمت رئیس شرکت «آذر سل تلکم» منصوب شد. وی قبل از این به مدت 20 سال در شرکت «بی پی» و نیز در سمتهای ارشد «پاشا هولدینگ» کار کرده است.
  • با حکم الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان رشاد نبی یف وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین آذربایجان رئیس کارگروه تهیه مفهوم «شهر هوشمند» و «روستای هوشمند» جمهوری آذربایجان تایین شد

پرتال خبری «تلگراف.کام»: 31 فرودین ماه

  • در رابطه با ماه رمضان روزهای کاری و قرنطینه در آذربایجان تغییر کرده است. به گزارش سرویس رسانه ای کابینه وزرا به منظور تامین توالی روزهای کاری و استراحت در خاک جمهوری آذربایجان، روزهای غیر کاری در 8 و 16 مه به ترتیب به روزهای کاری 11 و 12 مه 2021 تغییر یافتند. بدین ترتیب روزهای غیر کاری در آذربایجان همراه با روزهای عید فطر از 9 الی 15 مه خواهد بود و روز 16 مه (یکشنبه) روز اول هفته کاری خواهد بود. طبق تصمیم دیگری کابینه وزرا حمل و نقل عمومی (اتوبوسهای شهری) از بامداد روز 9 مه تا 6 صبح روز 16 مه در این کشور به حالت تعلیق در می آید.

 

اخبار اقتصادی دوجانبه با ایران

حجم صادرات از منطقه گمرک آستارای ایران افزایش یافته است

خبرگزاری «آذرتاج»: 16 فروردین 1400

منصور بابایی رئیس ترمینال باری اداره گمرک آستارای ایران گفت: «روزانه به طور متوسط 268 کامیون از منطقه بازرسی گمرکی از شهر آستارای ایران به جمهوری آذربایجان عبور می‌کند. حجم حمل بار از طریق منطقه بازرسی گمرکی آستارا 18 درصد افزایش یافته است. این بارها به جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع صادر می‌شود. بارهای ترانزیتی از آذربایجان به روسیه نیز حمل می‌شود. اغلب بارها میوه‌ها و سبزیجات فصلی هستند.»

لازم به ذکر است که پس از اتمام عملیات احداث پل جدید بر روی رودخانه آستارا، بار بیشتری از طریق گمرک حمل خواهد شد.

در آذربایجان با 5 نهاد دولتی دیگر در مورد انتقال به «ابر دولتی»  (G-cloud)  بحث و گفتگو شد

خبرگزاری «آپا»: 23 فروردین

به گزارش شرکت «AzInTelecom» نزد وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین، میزگردهای برنامه انتقال سیستم ها و منابع اطلاعاتی دولت به «ابر دولتی» با تصمیم شماره 428 کابینه وزرا در تاریخ 29 اکتبر 2020 در چارچوب پروژه «راه حل های دولت آزکلود» ادامه دارد.

به منظور مذاکرات مسایل هنجاری، مالی و فنی در انتقال به «ابر دولتی» مذاکراتی با نمایندگان وزارت انرژی، آژانس دولتی تبلیغات، آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط، آژانس تنظیم مسایل انرژی و بنیاد جوانان انجام گرفته است.

پرتال خبری جبهه اینفو: 25 فروردین ماه

  • واردات گوشت طیور از ایران به آذربایجان ممنوع شد.

پرتال خبری «ویرتوالاذ.ارگ»: 25 فروردین ماه

  • ایران غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد را آغاز کرد.

همکاریهای اقتصادی منطقه ای و بین المللی:

ترکیه در بین کشورهای سرمایه گذار در بخش غیرنفتی آذربایجان رتبه اول را دارد

خبرگزاری «آذرتاج»: 27 فروردین ماه

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد با ارکان اوزورال سفیر ترکیه در آذربایجان که ماموریتش به پایان رسیده است، دیدار کرد. میکائیل جباراف تأکید کرد که روابط آذربایجان و ترکیه به طور مداوم در حال توسعه بوده و امروز به اوج خود رسیده است. ترکیه یکی از اصلی ترین شرکای تجاری آذربایجان است. توافقنامه تجارت ترجیحی امضا شده بین دولتهای آذربایجان و ترکیه به گسترش روابط تجاری دوجانبه کمک خواهد کرد. تعداد شرکتهای ترکی فعال در آذربایجان در حال رشد است، همکاریهای موفقیت آمیز سرمایه گذاری در حال اجرا است. ترکیه در بین کشورهای سرمایه گذار در بخش غیرنفتی آذربایجان رتبه اول را دارد. وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد که شرکتهای ترکی فرصت کافی برای مشارکت در احیا و بازسازی مناطق آزاد شده ما و اجرای کارهای ساختمانی دارند.

خبرگزاری «رپورت»: به گزارش اداره آمار ملی گرجستان این کشور در ماههای ژانویه-مارس سالجاری از آذربایجان بطور کلی به ارزش 167.5 هزار دلار 562.2 تن گوجه فرنگی تازه و یا پوست کنده وارد کرده است.

گرجستان واردات گوجه فرنگی از آذربایجان را افزایش داده است

خبرگزاری «رپورت»: 31 فروردین ماه

به گزارش اداره آمار ملی گرجستان این کشور در ماههای ژانویه-مارس سالجاری از آذربایجان بطور کلی به ارزش 167.5 هزار دلار 562.2 تن گوجه فرنگی تازه و یا پوست کنده وارد کرده است. در دو سال گذشته در صادرات گوجه فرنگی آذربایجان به گرجستان افزایش مشاهده می‌گردد. بطوری که در سال گذشته از آذربایجان به کشور همسایه گوجه فرنگی در ماههای مه و دسامبر  صادر شده و حجم آن 330.5 هزار تن بوده است. ولی در سال 2019 صادرات این محصول 53.8 تن بوده است.

حجم گاز طبیعی صادراتی از آذربایجان به اروپا اعلام شد

خبرگزاری «آذرتاج»: 30 فروردین ماه

به گزارش کمیته دولتی گمرک در سه ماه اول سالجاری از آذربایجان به ایتالیا به ارزش 89.9 میلیون دلار 435 میلیون متر مکعب، به یونان به ارزش 16.2 میلیون دلار 57.8 میلیون متر مکعب، به بلغارستان به ارزش 8 میلیون دلار 59.7 هزار متر مکعب گاز طبیعی صادر شده است. در سه ماه به ترکیه به ارزش 548.9 میلیون دلار 4 میلیارد 118.6 میلیون متر مکعب، به گرجستان 203.9 میلیون دلار 1 میلیارد و 494.2 میلیون متر مکعب گاز طبیعی صادر شده است. گفتنی است در طول دوره گزارش از کشور بطور کلی 6 میلیارد و 165.4 میلیون متر مکعب گاز طبیعی صادر شده است که ارزش آن 867 میلیون دلار بوده است. یاد آور می‌شود ترکیه و گرجستان از طریق خط لوله قفقاز جنوبی و تاناپ گاز طبیعی آذربایجان را وارد می‌کنند. خط لوله قفقاز جنوبی در اواخر سال 2006 به بهره برداری رسید. خط لوله تاناپ در 12 ژوئن 2018 راه اندازی شد و سالانه 6 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه منتقل می‌کند. خط لوله تاپ که گاز طبیعی آذربایجان را به ایتالیا و بلغارستان منتقل می‌کند، در 15 نوامبر سال گذشته به بهره برداری رسید. قرار است تاپ سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا منتقل کند.

دولت روسیه در شرکت «سوکار» سرمایه گذاری خواهد کرد

خبرگزاری «رپورت»: 27 فروردین ماه

وزارت انرژی روسیه توافق نامه‌هایی را در مورد نوسازی 14 پالایشگاه نفت و ساخت تأسیسات جدید تولید سوخت امضا کرده است. این قرارداد تا سال 2027 ادامه خواهد داشت و ارزش کل آن 10.58 میلیارد دلار است. طبق توافق نامه‌های امضا شده با این شرکت های نفتی، آنها باید 30 مرکز فناوری برای تصفیه ثانویه نفت و همچنین امکانات جانبی و تأسیسات خارج از سایت را بازسازی و مورد بهره برداری قرار دهند. این میزان تولید بنزین را بیش از 3.6 میلیون تن در سال و تولید سوخت دیزل را بیش از 25 میلیون تن در سال افزایش می دهد. از جمله شرکت هایی که این توافق نامه را امضا کرده اند ، پالایشگاه نفت آنتی پینسک متعلق به شرکت نفت دولتی آذربایجان است.

شرکت سوکار با شرکت «بل نفت اکزیم» بلاروس تفاهمنامه امضاء کرد

خبرگزاری «آذرتاج»: 27 فروردین ماه

روز 14 آوریل بین شرکت سوکار و کنسرن نفت و شیمی‌بلاروس (بل نفت اکزیم) تفاهمنامه امضا شد. این سند را رونق عبد الله یف رئیس شرکت سوکار و آندری ریباک اف رئیس کنسرد «بل نفت اکزیم» امضا کردند. این تفاهم نامه گسترش فرصت های طرفین در زمینه تولید و فروش نفت و فرآورده‌های نفتی را در نظر می‌گیرد. بر اساس این تفاهم نامه زمینه‌های اصلی همکاری توسعه همکاری در تأمین نفت آذربایجان به بلاروس و همچنین تشدید گفتگو بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان منابع هیدروکربن، انجام حسابرسی فنی برای افزایش کارایی عملیاتی در پالایشگاه‌های بلاروس و غیره می‌باشد. این سند همچنین شامل فروش فرآورده‌های نفتی تولید شده در بلاروس، پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک و مشارکت در فروش محصولات نفتی توسط سوکار در بازار بلاروس است.

میز گرد تجارت آذربایجان و ترکیه برگزار شد

خبرگزاری «آذرتاج»: 16 فروردین 1400

به گزارش وزارت اقتصاد در چارچوب سفر وزیر تجارت ترکیه به آذربایجان میزگرد تجارت با حضور سازمانهای بازرگانی هر دو کشور بین هیئت های دو کشور تحت رهبری میکائیل جباراف وزیر اقتصاد آذربایجان و خانم رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه برگزار شد. در این میزگرد اشاره شد که روابط آذربایجان و ترکیه بر اساس احترام متقابل، دوستی و برادری به طور مداوم در حال توسعه است و اراده و دستورالعمل های سیاسی سران کشورها نیروی محرکه اصلی در توسعه همکاری‌های دو جانبه هستند. میکائیل جباراف اشاره کرد که روابط سیاسی سطح بالای بین آذربایجان و ترکیه شرایط مساعدی را برای تقویت همکاری‌های اقتصادی ایجاد می‌کند. آذربایجان و ترکیه که پروژه‌های حمل و نقل با اهمیت منطقه ای و بین المللی را با موفقیت اجرا کرده اند، به مراکز مهم حمل و نقل و لجستیک تبدیل شده اند. وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: ترکیه یکی از اصلی ترین شرکای تجاری آذربایجان است و توافق نامه تجارت ترجیحی که از مارس امسال لازم الاجرا شد، روابط تجاری دوجانبه را بیشتر گسترش می دهد. دفتر نمایندگی تجارت آذربایجان که قرار است در سرکنسولگری آذربایجان در استانبول تأسیس شود نیز به رشد تجارت متقابل کمک خواهد کرد.خاطر نشان شد که تعداد شرکتهای ترکی فعال در صنعت ، ساخت و ساز ، تجارت ، خدمات ، حمل و نقل ، کشاورزی و ارتباطات با بهره گیری از محیط مناسب تجارت در آذربایجان در حال رشد است. در حال حاضر ، بیش از 4200 شرکت از کشور ترکیه در آذربایجان فعالیت می‌کنند. ترکیه بزرگترین سرمایه گذار در بخش غیرنفتی آذربایجان است. کشوری که آذربایجان بیشترین سرمایه گذاری را در آن انجام می دهد ترکیه است. همچنین به منظور ارتقاء فرصت های سرمایه گذاری آذربایجان، برنامه ریزی شده است تا یک نمایشگاه جاده ای (Road Show) در شهرهای مختلف ترکیه برگزار شود. میکائیل جباراف با بیان دیدگاه‌های خود در مورد توسعه همکاری بین آذربایجان و ترکیه به چشم انداز توسعه روابط در سرمایه گذاری، صنعت، حمل و نقل و تدارکات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت دیجیتال، شرکت های کوچک و متوسط ، گردشگری و سایر بخشها اشاره کرد. وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه برنامه جامع بازسازی و توسعه مناطق آزادشده تهیه شده است، برنامه‌های ویژه تشویقی برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته شده است، گفت که شرکت های ترک فرصت های فراوانی برای مشارکت در این زمینه دارند.

رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه گفت که شرکتهای ترکی علاقه مند به مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه‌های ساختمانی در مناطق آزاد شده آذربایجان هستند. وزیر تجارت ترکیه همچنین خاطر نشان کرد که فرصتهای زیادی برای گسترش همکاری در بخشهای مختلف اقتصاد وجود دارد و ما تلاش های مشترک خود را برای تحقق این پتانسیل افزایش خواهیم داد.

در چارچوب این نشست، تفاهم نامه همکاری در زمینه تجارت دیجیتال بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری ترکیه به امضا رسید. این سند توسط میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان و رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه امضا شد. همچنین یک تفاهم نامه همکاری بین کنفدراسیون اصناف و صنعتگران ترکیه و کنفدراسیون ملی کارآفرینان آذربایجان به امضا رسید. این سند توسط روسای آژانس های مذکور بندوی پولاد توکن و محمد موسی یف امضاء شد.

در مورد همکاری در زمینه گمرک بین کشورهای ترک زبان بحث و تبادل نظر انجام شد

خبرگزاری «آذرتاج»: 17 فروردین 1400

روز 5 آوریل در کمیته دولتی گمرک آذربایجان با هماهنگی شورای همکاری جهان ترک نشستی با نمایندگان ترکیه و ازبکستان برگزار شد. در این نشست جواد قاسم اف معاون کمیته دولتی گمرک آذربایجان و مدیران نهادهای مربوطه این کمیته، قسمت گوزل اف و میرواحد عظیم اف معاونان دبیر کل شورای همکاری کشورهای ترک، عبد الصمد مومن اف معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان و نمایندگان حمل و نقل و گمرک این کشور، آلپر اوزل رئیس هیئت مدیره انجمن حمل و نقل بین المللی ترکیه شرکت گردند. معاون کمیته دولتی گمرک آذربایجان در مورد همکاری در زمینه شورای همکاری کشورهای ترک ابراز رضایت کرد و خاطرنشان کرد که این همکاری در زمینه گمرک با موفقیت ادامه دارد. جواد قاسم اف با تأکید بر اینکه گام های مهمی ‌برای افزایش پتانسیل حمل و نقل کشورمان برداشته شده است، در مورد اهمیت گسترش تبادل تجربه و اطلاعات الکترونیکی برای این منظور صحبت کرد. وی گفت: « توافقاتی با تعدادی از کشورها در این زمینه حاصل شده است که در کنار مدیریت موثر ریسک های گمرکی، شرایط مطلوبی را برای ساده سازی پروسه‌های گمرکی و تسریع در روند عبور از مرز ایجاد کرده است. آذربایجان در حال اجرای پروژه‌های کلان برای توسعه تجارت بین المللی و گسترش بیشتر فرصت های ترانزیت است و تقویت همکاری بین کشورهای ترک زبان سهم مهمی در این زمینه خواهد داشت.»

سپس معاونان دبیرکل شورای همکاری کشورهای ترک، معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان و دیگران در مورد گسترش همکاری بین کشورهای ترک زبان در زمینه گمرک، اهمیت مطالعه تجربه گمرک آذربایجان در زمینه دیجیتال سازی، فناوری اطلاعات و کاربرد اصل «پنجره واحد» تأکید کردند.

طرحهای بانک بین الخلق آذربایجان در «فروم ترانزیت باکو 2021: شهر هوشمند» معرفی می‌شود

خبرگزاری «آپا»: 17 فروردین 1400

به گزارش بانک بین الخلق جمهوری  آذربایجان روز 6 آوریل فروم بین المللی آنلاین «Baku Transit Forum 2021: Smart City» برگزار می‌شود. این فروم با هماهنگی پرتال اینترنتی «آذ اکسپورت» مربوط به مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی و بانک مرکزی آذربایجان برگزار می‌شود. در این نشست نمایندگان سازمانهای دولتی و روسای شرکتهای برجسته از آذربایجان، روسیه، اوکراین، گرجستان، بلاروس، قطر، امارات متحده عربی و سایر کشورها سخنرانی‌هایی درباره نسل جدید فناوری‌های پرداخت بدون پول نقد اعمال شده در زیرساخت های حمل و نقل، پروژه‌های نوآورانه، نمونه‌های پیشرفته مدل «شهر هوشمند»، مزایای اقتصادی و اجتماعی، دستاوردها و چشم اندازهای زیرساخت های حمل و نقل ارائه می دهند.

وزیر اقتصاد در اجلاس جهانی مدیریت فناوری شرکت کرد

خبرگزاری «آذرتاج»: 18 فروردین 1400

به گزارش وزارت اقتصاد میکائیل جباراف وزیر اقتصاد در جلسه آنلاین اجلاس مدیریت فناوری جهانی مجمع جهانی اقتصاد در زمینه تدوین استراتژی ملی هوش مصنوعی شرکت کرد. در این جلسه که در خصوص ایجاد هوش مصنوعی و ظرفیت توسعه آن صحبت شد، جباراف بر اهمیت تحول دیجیتال در شرایط تغییرات انقلابی تکنولوژی مشاهده شده در اقتصاد جهان، استفاده فعال از فن آوری‌های جدید و در این رابطه محیط حاصلخیز که باعث پیشرفت آموزش و نوآوری مدرن می‌شود، شکل گیری سرمایه انسانی بسیار رقابتی و انعطاف پذیر متناسب با پیشرفت سریع تکنولوژیکی در جهان و آمادگی برای عصر دیجیتال تاکید کرد. گفته شد که در آذربایجان اهمیت زیادی به توسعه دیجیتالی شدن داده می‌شود. وزیر با اشاره به اینکه این سند قصد دارد کشور ما را به فضایی از نوآوری‌های مدرن تبدیل کند، از اولویت های ملی توسعه اقتصادی - اجتماعی آذربایجان تا سال 2030 خبر داد. استفاده از فناوری‌های «هوشمند» در کشور ما به بازسازی سرزمین‌های آزاد شده و بازگشت بزرگ کمک خواهد کرد.

ذکر شد که به منظور تقویت موقعیت آذربایجان در انقلاب صنعتی چهارم که قوانین رقابت در اقتصاد جهانی را تغییر داده است و تامین جایگاه خود در میان کشورهای پیشرو، برای تحلیل و هماهنگ کردن چالش ها، ابتکارات، استراتژی‌ها و پروژه‌ها در این زمینه نزد وزارت اقتصاد یک سازمان عمومی «مرکز تحلیل و هماهنگی انقلاب چهارم صنعتی» تأسیس شده است.

گفتنی است در تاریخ 2 آوریل، دولت های آذربایجان و ترکیه تفاهم نامه همکاری در زمینه تجارت دیجیتال را امضا کردند. این سند به توسعه روند دیجیتالی شدن در کشورهای ما کمک خواهد کرد و سایر کشورهای همسایه را به پیوستن به این طرح، همکاری دیجیتال منطقه ای و تسهیل تجارت تشویق می‌کند.

لازم به ذکر است که اجلاس جهانی مدیریت فناوری مجمع جهانی اقتصاد برای اولین بار برگزار می‌شود. اجلاس آنلاین( 6 تا 7 آوریل ) به میزبانی ژاپن برگزار می‌شود و بیش از 50 دولت و بیش از 600 مدیر شرکت در آن شرکت می‌کنند. در این اجلاس بحث تحول فناوری صنعت، مدیریت فناوری جهانی و کاربرد آخرین فن آوری‌ها و سایر موضوعات مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

توافق نامه‌هایی در مورد پروژه نیروگاه خورشیدی 230 مگاواتی در آذربایجان امضا شد

خبرگزاری «آذرتاج»: 18 فروردین ماه 1400

 وزارت انرژی جمهوری آذربایجان و شرکت « آذرانرژی» با شرکت «مصدر» امارات متحده عربی برای پروژه نیروگاه خورشیدی 230 مگاواتی «توافق نامه سرمایه گذاری»، «توافق نامه خرید انرژی» و «توافق نامه اتصال شبکه انتقال» را امضا کردند. این توافق نامه‌ها توسط پرویز شهبازاف وزیر انرژی آذربایجان، بابا رضایف رئیس «آذرانرژی» و محمد جامع الراماهی مدیر عامل شرکت «مصدر» امضا شد.  وزیر انرژی در مراسم امضاء این سند گفت: «طی 10 سال آینده، تحول آذربایجان به یک کشور «رشد سبز» با استفاده گسترده از منابع انرژی تجدیدپذیر توسط رئیس جمهور الهام علی اف به عنوان یکی از اولویت های ملی برای تامین توسعه اقتصادی - اجتماعی شناسایی شده است. با امضای این قراردادها برای یک نیروگاه خورشیدی به ارزش حدود 200 میلیون دلار، یک قدم به اهداف خود برای انرژی‌های تجدید پذیر و انتشار کربن نزدیک می‌شویم.

نیروگاه خورشیدی که قرار است در باکو و منطقه آبشرون ساخته شود حدود 500 میلیون کیلووات ساعت برق در سال تولید می‌کند، 110 میلیون متر مکعب گاز طبیعی صرفه جویی می‌کند، انتشار کربن را 200 هزار تن کاهش می دهد، اشتغال جدید ایجاد می‌کند و سرمایه گذاران دیگر را به سمت پروژه‌های جدید جذب می‌کند.

در این مراسم سلطان احمد الجابر وزیر صنعت و فناوری نوین امارات متحده عربی و رئیس هیئت مدیره شرکت «مصدر» در پیام ویدئویی گفت: « امارات متحده عربی با بیش از 30 کشور در زمینه پروژه‌های انرژی‌های تجدید پذیر با ظرفیت 11 گیگاوات از طریق شرکت «مصدر» همکاری می‌کند. امروز مفتخریم که اولین پروژه انرژی‌های تجدیدپذیر خود را در آذربایجان راه اندازی کردیم. مشارکت ما با پروژه 230 مگاواتی در مقیاس صنعتی خورشیدی نه تنها به هدف انرژی پاک می رسد بلکه به ایجاد دانش ، مهارت و شغل نیز کمک می‌کند.»

بابا رضایف، رئیس شرکت «آذرانرژی» گفت: «طبق توافق نامه‌های امضا شده، اتصال نیروگاه 230 مگاواتی که توسط این شرکت ساخته می‌شود و خرید برق تولید شده در این ایستگاه توسط شرکت «آذرانرژی» انجام می‌شود. نیروگاه با اتصال به ایستگاه برق جنوبی در سیستم برق ادغام می‌شود.»

لازم به ذکر است که مطابق دستور رئیس جمهور آذربایجان مورخ 29 مه سال 2019 «در مورد تسریع اصلاحات در بخش انرژی» به منظور توسعه بخش انرژی‌های تجدید پذیر با همکاری حدود 10 شرکت انرژی بین المللی، از جمله شرکت «مصدر» همکاری شده و پیشنهادات شرکت ها در مورد پروژه‌های سرمایه گذاری کاملاً مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مراحل انتخاب در سه مرحله در یک فضای رقابت و شفافیت بالا انجام شد. در نتیجه فرآیند انتخاب، در تاریخ 9 ژانویه سال گذشته توافق نامه‌های اجرایی با شرکت «ACWA Power» پادشاهی عربستان سعودی و شرکت «مصدر» امارات متحده عربی برای اجرای پروژه‌های آزمایشی در مورد انرژی‌های تجدید پذیر امضا شد.

طرحی برای بهبود جابجایی کالاهای ترانزیتی در مرزهای کشورهای عضو گوام مورد بحث قرار گرفت

خبرگزاری «آذرتاج»: 18 فروردین ماه 1400

جلسه کمیته راهبری پروژه کمک به تجارت و حمل و نقل سازمان دموکراسی و توسعه اقتصادی - GUAM در 6 آوریل به صورت آنلاین برگزار شد. به گزارش رسیده از کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان در این نشست روسا و مسئولان ساختارهای مربوطه این کمیته از طرف آذربایجان حضور داشتند. هدف از این جلسه بحث در مورد پروژه بهبود حرکت کالاهای ترانزیتی در مرزهای کشورهای عضو GUAM از طریق استفاده از فن آوری‌های دیجیتال بود. در این نشست همچنین در مورد تبادل اطلاعات در مورد نوآوری‌ها در زمینه گمرک در کشورهای عضو، تقویت همکاری در ساده سازی روش های جابجایی کالا و وسایل نقلیه از طریق ایستگاه‌های بازرسی گمرک، تعمیق همکاری در زمینه‌های اقتصاد، تجارت و حمل و نقل بحث شد.

در این نشست در مورد خدمات الکترونیکی کمیته دولتی گمرک برای گسترش بیشتر استفاده از فناوری اطلاعات در سازماندهی کارهای گمرکی، طرح هایی ارائه شد. در طرح طرف آذربایجانی در خصوص اصلاحات «قوانین ترجیحی و ساده برای جابجایی کالا در مرز گمرک توسط افرادی که برای تولید یا اهداف تجاری در نظر گرفته نشده اند»، پروژه «سیستم نوبت دهی الکترونیکی ایجاد شده برای تنظیم عبور وسایل نقلیه از ایست های بازرسی مرزی گمرک» و پروژه «پشتیبانی از کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان در پیوستن به کنوانسیون رویه‌های ترانزیت عمومی، کنوانسیون ساده سازی مستندات در تجارت کالاها و سیستم ترانزیت رایانه ای جدید» گزارش ارایه شد.

روند عبور مرزی کامیون‌ها در ایستگاه‌های بازرسی گمرک بین آذربایجان و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت

خبرگزاری «آذرتاج»: 18 فروردین ماه 1400

در تاریخ 6 آوریل در کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان با نمایندگان شرکت های حمل و نقل دیدار برگزار شد. در این نشست شاهین علی اصغر اف رئیس اداره کل کار با ایستگاههای بازرسی گمرکی مرزی این کمیته، دلاور فرضعلی یف رئیس اداره کل همکاری‌های بین المللی، گیورگی پنچان اسکیخ مشاور امور گمرکی سفارت روسیه در آذربایجان و نمایندگان انجمن شرکتهای حمل و نقل جاده ای آذربایجان حضور داشتند. در این نشست موارد مربوط به عبور مرزی کامیون‌ها در ایست های بازرسی مرزی بین آذربایجان و روسیه، صف های دوره ای، محاسبه جریمه‌های اعمال قانون برای شرکت های حمل و نقل آذربایجانی در طرف روسیه، بازداشت رانندگان در ایستگاه‌های بازرسی مرزی مورد بحث قرار گرفت. اشاره شد که ایست های بازرسی گمرک در مرزهای آذربایجان و روسیه نقش مهمی در تجارت و ترانزیت بین المللی دارند و همکاری مثمر ثمر بین مقامات گمرکی دو کشور برای حمل سریع و آسان وجود دارد. کار بازسازی در حال حاضر در ایستگاه‌های بازرسی گمرک در حال انجام است و انتظار می رود که ساخت ایستگاه بازرسی گمرکی دیگری در سال جاری تکمیل و به بهره برداری برسد. این سرعت فرآیندهای عبور از مرز و حمل بار را افزایش می دهد. در این جلسه، مشاور گمرکی سفارت روسیه در آذربایجان به سوالات نمایندگان شرکت های حمل و نقل در زمینه فرآیندهای گمرکی، حمل و نقل و عبور از مرزها پاسخ داد و گفت که نگرانی‌های آنها بررسی می‌شود و کمک های احتمالی ارائه می‌شود.

بحث در مورد توسعه همکاری با بانک توسعه آسیا انجام شد

خبرگزاری «رپورت»: 18 فروردین 1400

 میکائیل جباراف وزیر اقتصاد آذربایجان با خانم کندیس مکدیگان رئیس نمایندگی دائمی‌بانک توسعه آسیا در آذربایجان دیدار و در خصوص توسعه همکاری‌ها گفتگو نمود. جباراف تأکید کرد که کشور ما اهمیت زیادی به همکاری با بانک توسعه آسیا می دهد و از حمایت مالی و فنی بانک تمجید کرد. اشاره شد که پروژه‌های توسعه شبکه جاده ای بانک توسعه آسیا در حال اجرا است. آذربایجان به عنوان میزبان سال 2021 در اجرای برنامه همکاری اقتصادی منطقه ای آسیای مرکزی (CAREC) این بانک فعالانه شرکت می‌کند. گفته شد که همکاری با بانک توسعه آسیا در اولویت های توسعه اقتصادی میان مدت آذربایجان برای سالهای 2022-2024 و زمینه‌های بالقوه آن مهم است. در این جلسه اجرای اولویت های توسعه اقتصادی - اجتماعی آذربایجان، همکاری‌های منطقه ای و غیره مورد بحث قرار گرفت. نماینده بانک توسعه آسیا در آذربایجان از فعالیت خود در کشور ابراز خرسندی کرد و نظرات خود را در مورد گسترش روابط بانک با آذربایجان به اشتراک گذاشت.

قرار است میوه‌های خشک ازبکستان در آذربایجان بسته بندی و صادر شود

خبرگزاری «رپورت»: 19 فروردین ماه

در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان نمایشگاه « هفته بزرگ صنعتی در ازبکستان: اینپرم» برگزار شده است. در این نمایشگاه نمایندگان آذپرومو نیز شرکت کرده اند. نمایندگان آذپرومو با شرکت کنندگان نمایشگاه دیدارهایی برگزار کرده و در خصوص صادرات و سرمایه گذاری مشترک تبادل نظر کرده اند. بطوری که با شرکتهای «Hakan Aqro Invest»، «SunnyLand Products (Bonaf)» و «Eximsol» در خصوص امکان بسته بندی میوه‌های خشک تولید شده در ازبکستان در منطقه آزاد اقتصادی آلات یا پارک های صنعتی دیگر آذربایجان و صادرات آنها به کشورهای سوم مذاکرات انجام شد. در جلسه با آژانس حمایت از سرمایه گذاری ازبکستان طرفین در خصوص جذب سرمایه گذاری تبادل تجربه کردند و درباره اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری بالقوه مشترک گفتگو کردند.

در پروژه‌های بزرگ در مناطق آزادشده با بانک توسعه اسلامی همکاری خواهیم کرد

خبرگزاری «آپا»: 20 فروردین 1400

"جیحون بایرام اف" وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در نشست خبری که با حضور "یوسف بن احمد العثیمین" دبیرکل جدید سازمان همکاری اسلامی‌برگزار شد، اعلام کرد: «حجم کارهایی که باید در مناطق آزادشده انجام گیرد، بسیار زیاد است. آذربایجان با سازمان‌ها و کشورهای مختلف از نزدیک همکاری می‌کند. موضع آذربایجان همواره این گونه بوده است که با سازمان‌ها و کشورهای دوست به صورت نزدیک تر همکاری خواهیم کرد و مشارکت آنها در روند بازسازی از مراحل اول آغاز خواهد شد. با سازمان همکاری اسلامی، نهادها و کشورهای عضو آن ارتباط عمیقی داریم. در پروژه‌های بزرگ در مناطق آزادشده با بانک توسعه اسلامی همکاری خواهیم کرد و ما از حمایت این بانک خوشحال می‌شویم».

آذربایجان امسال بیشترین نفت خام و فرآورده‌های نفتی را به ایتالیا صادر کرده است

خبرگزاری «آذرتاج»: 30 فروردین ماه

در ماههای ژانویه-مارس سالجاری آذربایجان بیشتر نفت خام و فرآورده‌های نفت خام خود را به ایتالیا صادر کرد. حجم این صادرات بالغ بر 3 میلیون و 630.3 هزار تن و ارزش آن بالغ بر یک میلیارد و 358.1 میلیون دلار آمریکا بوده است. به گزارش کمیته دولتی گمرک در سه ماه اول سالجاری از این کشور به هند به ارزش 346.1 میلیون دلار و 845.5 هزار تن، به اسپانیا به ارزش 179.8 میلیون دلار  517.8 هزار تن، به اسرائیل به ارزش 124.9 میلیون دلار 305.6 هزار تن، به پرتغال به ارزش 123.6 میلیون دلار  312.2 هزار تن، به اکراین به ارزش 111.4 میلیون دلار 339.3 هزار تن، به چین به ارزش 102.5 میلیون دلار  277.5 هزار تن، به انگلیس به ارزش 81.1 میلیون دلار 180.6 هزار تن، به بلاروس به ارزش 76.2 میلیون دلار 187.5 هزار تن، به کرواسی به ارزش 61.8 میلیو دلار 187.1 هزار تن نفت خام و فرآورده‌های نفت خام صادر شده است.  گفتنی است در این مدت از آذربایجان بطور کلی 7 میلیون 47.4 هزار تن نفت خام و فرآورده‌های نفتی صادر شده است که ارزش صادرات 2 میلیارد 644.6 میلیون دلار بوده است.

وزیر حمل و نقل و زیر ساخت ترکیه: میزان حمل و نقل در خط آهن باکو-تفلیس-قارص دو برابر شده است

خبرگزاری «آذرتاج»: 24 فروردین ماه

عادل قره اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل و زیر ساخت ترکیه گفت: در سه ماهه اول سال جاری ، راه آهن باکو-تفلیس-کارس 154 هزار 836 تن بار را در 2 هزار468 واگن حمل کرده است که این رقم تقریباً دو برابر مدت مشابه سال گذشته است. حمل و نقل در مسیر راه آهن باکو-تفلیس-قارص که پایه راهروهای جدید حمل و نقل است، به سرعت در حال رشد است. ترکیه در حال حاضر در بخش حمل و نقل و زیر ساخت طرحهای بزرگی را اجرا می‌کند. انتظار می رود نقش کریدور حمل و نقل ترکیه-روسیه (ترکیه-گرجستان-آذربایجان-روسیه) ساخته شده در خط باکو-تفلیس-قارص در حمل و نقل محموله‌های مختلف افزایش یابد.

همکاری آذربایجان و اوکراین در زمینه حمل و نقل و ترابری مورد بحث قرار گرفت

خبرگزاری «آذرتاج»: 25 فروردین 1400

روز 13 آوریل رشاد نبی یف وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین آذربایجان با ولادیسلاو کریکلی وزیر زیرساخت اکراین که به آذربایجان سفر کرده است، دیدار کرد. در این دیدار اشاره شد که همکاری بین دو کشور در زمینه حمل و نقل در سطح دو جانبه و در داخل سازمان‌های بین المللی با موفقیت در حال توسعه است. در این دیدار طرفین در مورد وضعیت فعلی و چشم انداز همکاری آذربایجان و اوکراین در زمینه حمل و نقل جاده ای و هوایی و همچنین ترابری بین المللی ترکیبی تبادل نظر کردند. آنها همچنین بر لزوم تقویت تلاش های مشترک برای گسترش همکاری در سازمان‌ها و ابتکارات بین المللی مانند GUAM و TRACECA تأکید کردند.

نشست کارآفرینان آذربایجان و ترکیه برگزار می‌شود

خبرگزاری «آذرتاج»: 25 فروردین 1400

آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط خطاب به کارآفرینان اعلام کرد: روز 20 آوریل نشست آنلاین با موضوع «نشست کارآفرینان آذربایجان-ترکیه: وضع موجود و چشم اندازها» برگزار می‌شود. در این مجمع چشم اندازهای توسعه همکاری و روابط بین شرکتهای خرد، کوچک و متوسط آذربایجان و ترکیه بحث و گفتگو خواهد شد. این نشست با حمایت آژانس توسعه کارآفرینان کوچک و متوسط، با هماهنگی شورای اجتماعی و با همکاری انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل (MUSİAD Azərbaycan)  برگزار می‌گردد. 

525 جی قزئت: 20 فروردین 1400

  • پس از ممانعت روسیه از ورود گوجه فرنگی تولیدی جمهوری آذربایجان به آن کشور در سال گذشته، به تدریج به ورود تولیدات ۸۹ مؤسسه آذربایجانی به روسیه اجازه داده شده است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما