معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۰۰

اخبار کرونایی اتریش (فروردین ماه 1400)

اخبار کرونایی اتریش که در رسانه‌های این کشور بازتاب یافته اند به شرح زیر می‌باشد:

استعفای وزیر بهداشت اتریش

به دنبال هفته‌ها گمانی زنی در خصوص احتمال استعفای آقای رودولف آنشوبر وزیر بهداشت، امور اجتماعی و حمایت از مصرف کننده اتریش(حزب سبز)، وی پس از پانزده ماه فعالیت، طی کنفرانسی خبری در تاریخ 13 آوریل 2021 (24 فروردین 1400) استعفای خود را از این سمت اعلام نمود. 

آقای آنشوبر در اظهارات خود در کنفرانس خبری، فعالیت خود به عنوان وزیر بهداشت را چالش برانگیز خواند و افزود 15 ماه اخیر برای من همانند 15 سال گذشته است. بزرگترین همه گیری در صد سال اخیر و عدم دانش و آمادگی کافی برای مقابله با این بحران چند بعدی، از دیگر نکات ذکر شده توسط آنشوبر بود. آقای آنشوبر همچنین افزود: آز آغاز بحران کرونا، وزارت بهداشت به عنوان نظام تعیین کننده مسیر اتریش و ارگان اصلی و جهت دهنده در تمامی تصمیمات دولت بوده است؛ من به لحاظ روحی و روانی خسته نشده ام، بلکه توان جسمی‌برای ادامه کار در این سمت را ندارم. در این شرایط اتریش نیازمند وزیر بهداشتی است که آمادگی جسمانی صد درصدی داشته باشد که این آمادگی را من متاسفانه ندارم و با عنایت به نظر پزشک خانوادگی ام، تصمیم به کناره گیری از این سمت گرفته ام. 

سایر موارد اشاره از سوی آقای آنشوبر: 

- بحران کرونا، مساله ای ناشناخته برای همه کشورها و دولت ها می‌باشد و بدون شک همه کشورها از جمله اتریش و وزارت بهداشت اتریش تمامی تلاش خود را کرده اند تا بتوانند بهترین تصمیم را در مقاطع حساس اتخاد نمایند. وی همچنین به حجم وسیع تست های کرونا در سراسر اتریش اشاره کرد و اتریش را  یکی از پیشروان در اروپا و در سطح دنیا در این زمینه دانست. وی گفت اتریش تا کنون     2.2  (دو و دو دهم) میلیون نفر را واکسینه کرده و با تمامی مشکلات پیش رو در مسیر واکسیناسیون بر اساس اولویت در حال حرکت است و استفاده از ماسک های FFP2  و تصمیم اجباری ساختن  استفاده از آن در سراسر اتریش را، تصمیمی قاطعانه و درست دانست. 

-اشاره به تهدیدات کتبی و شفاهی نسبت به شخص وی و اینکه از پاییز سال گذشته ناچار به رفت و آمد با مراقب های شدید امنیتی و پلیسی بوده است.

- اشاره به اختلافات شدید بین احزاب، کارشناسان و مردم در موج سوم و اینکه در این زمان اتخاذ تصمیم در وزارت بهداشت امری ساده نبوده است. بسیاری از اوقات در مسیر تصمیم گیری‌ها احساس تنهایی کردم، با این وجود، از اینکه جلوی بازشدن فروشگاه‌ها و هتل ها و دیگر زیرساخت ها را گرفتم راضی هستم، زیرا در غیر این صورت با فاجعه انسانی در اتریش روبرو می‌شدیم.

سباستیان کورتز صدراعظم بلافاصله پس از کنفرانس خبری آقای آنشوبر در بیانیه ای کتبی تاکید کرد: وزیر آنشوبر امروز صبح مرا از تصمیم خود برای کناره گیری با خبر کرد، من و همه ما در دولت به تصمیم وی احترام می‌گذاریم. بحران کرونا پس از آغاز ائتلاف بین سبزها و فیروزه ای‌ها، تمامی‌توان دولت را به خود معطوف کرد و توان و فعالیت های متخصصانه آقای آنشوبر بسیار به دولت برای کنترل شرایط کمک رسانی کرد. کورتز از آقای آنشوبر  بابت همکاری در 15 ماه گذشته تشکر و قدردانی نمود و برای وی آرزوی سلامتی کرد.  

- در پست های توئییتری پس از اعلام استعفای آقای آنشوبر، نسبت به اینکه وی در سخنان خود هیچ اسمی از صدراعظم نبرده، بسیار مورد بحث کاربران قرار گرفت. 

- مناقشه وزارت بهداشت و وزارت دارایی در خصوص تعیین سقف 200 میلیون یورویی برای خرید واکسن و انتقادات زیاد به علت اشکالات مشهود در متن آیین نامه‌های کرونا و وجود تناقضات بسیار و حتی غلط های نگارشی و دیکته ای فاحش در آنها از جمله چالش های آقای آنشوبر در دوره مسئولیت وی بود. 

- ولفگانگ موکنشتاین پزشک عمومی و رییس مرکز خدمات درمانی و پیشگیری وابسته به مجموعه درمانگاه‌های صندوق بیمه سلامت وین به عنوان جانشین  آقای آنشوبر از سوی ورنرکوگلر معاون صدراعظم از حزب سبز معرفی گردید.  

- آقای آنشوبر نویسنده ای فعال و دارای مقالات و کتب متعدد می‌باشد . وی از سال ۱۹۹۰ کاندیدای حزب سبزها برای ورود به مجلس اتریش می‌شود و پس از ورود به پارلمان، به عنوان سخنگوی این حزب در امور حمل و نقل، امنیت و انرژی هسته ای فعالیت می نماید. وی سابقه ای در امور پزشکی نداشته است.  

- با وجود سه دور تعطیلی‌های سراسری سختگیرانه و اتخاذ سایر تمهیدات از جمله اجباری نمودن ماسک های FFP2 ، اجرای کارزار  تست های گسترده و واکسیناسیون  حدود 2 میلیون از جمعیت 7 میلیونی افراد واجد شرایط، تلاش های دولت اتریش در کنترل موج های همه گیری ویروس کرونا چندان موفقیت آمیز نبوده است.  بر همین اساس، علی رغم اعتراضات شدید به ویژه از سوی جامعه اقتصادی، تعطیلی‌های سراسری (لاک دان) در سه استان شرقی این کشور از جمله وین در فاصله 2 آوریل تا 2 می  2021 اعلام شد. بر اساس آمار وزارت بهداشت اتریش، در 24 گذشته منتهی به 14 آوریل 2021 تعداد مبتلایان  2313 نفر  و تعداد فوت به دلیل کرونا  42 نفر بوده است. از این رو، تعداد افراد فوت شده در اتریش از ابتدای بحران کرونا به 9748 نفر رسیده است.  

"دیگر جای نفس کشیدن هم نیست. “

بخش مراقبت های ویژه بیمارستان‌های اتریش ماه‌هاست که با توجه به شرایط همه گیری کرونا و افزایش روز افزون تعداد مبتلایان با حداکثر ظرفیت خود در حال تلاش برای نجات بیماران کرونا می‌باشد و ناگزیر بوده است تا از بخش های دیگر بیمارستان و مراکز درمانی نیز درخواست کمک پرسنلی نماید. عمل های جراحی که اولویت جان نجات بیمار را نداشته اند به آینده موکول شده اند تا تخت ها و اتاق های مراقبت های ویژه برای بیماران کرونایی و دیگر بیماری‌های حاد خالی بماند. روز دوشنبه 12 آوریل، میشائیل لودویگ شهردار وین در خصوص تکمیل بودن ظرفیت بخش مراقبت های ویژه بیمارستان‌های وین و اولویت بندی بیماران هشدار داد.

وینرتسایتونگ نگاهی به شرایط کنونی بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان‌های وین کرده است. پرسنل درمانی در صحبت با روزنامه وینرتسایتونگ اظهار داشته : تعداد دستگاه‌های تنفسی و پمپ قلب و ریه محدود است و ما در سال گذشته بسیار وقت ها ناچار شده ایم تا این دستگاه‌ها را از یک بیمار پنجاه ساله باز کرده و به یک بیمار کرونایی جوانتر متصل نماییم، زیرا شانس زنده ماندن بیمار 40 ساله بیشتر بوده است. پرستار بیمارستان عمومی وین، ماه‌هاست که در بخش مراقبت های ویژه مربوط به بیماران کرونایی فعالیت می‌کند و شرایط کنونی را در این بخش اسفناک خوانده است. وی همچنین در خصوص بیمار 70 ساله ای گزارش می دهد که برای پذیرش وی این سوال مطرح بود که آیا بستری کردن وی فایده ای خواهد داشت یا نه و شانس داشت که یک تخت برای وی خالی بود، در غیر این صورت امکان بستری وی را نداشتیم. تنها اضافه شدن یک تخت اضافه به بخش مراقبت های ویژه، سبب خواهد شد که پرسنل امکان مراقبت از بیمار را داشته باشند.

پرشدن ظرفیت بخش مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها به عنوان دلیل اصلی لاک دان

در حال حاضر دوره جدید لاک دان در وین تا 2 ماه می تمدید شد و دلیل اصلی این تمدید از سوی مراجع قانون گذار به ویژه استانداری وین، پر شدن ظرفیت بخش مراقبت های ویژه بیمارستان وین می‌باشد. توماس چیپیونکا اقتصاد دان موسسه مطالعات پیشرفته وین که تمرکز بر مسائل اقتصادی و نظام سلامت  دارد این دلیل را کافی و قطعی نمی داند و معتقد است : ما همیشه از پر بودن بخش مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها صحبت به میان می آوریم، طوری که انگار دیگر مسائل را به طور کامل در کنترل داریم و مشکل دیگری در حال حاضر وجود ندارد. بلکه حتی  با کافی بودن تعداد پرسنل بیمارستانی وتخت های مراقبت ویژه و دستگاه‌های تنفسی مورد نیاز، همچنان برای کاهش میزان ابتلا و کنترل شرایط نیاز به اعمال تمهیدات محدود کننده داریم. زیرا پرسنل و زیرساخت های کافی، از وخامت حال بیماران کرونایی جلوگیری نمی‌کند و ما همچنان افزایش نرخ مرگ و میر را در جریان همه گیری شاهد هستیم. تبعات بیماری در طولانی مدت نیز همچنان به طور کامل پایش و پژوهش نشده اند وسوال های بسیاری باقی است. نخستین پژوهش ها از بریتانیا، نشان از تبعات نورولوژیک در 30 درصد بیماران پس از ابتلا به ویروس را به ثبت رسانده است. همچنین رفتن به بخش مراقبت های ویژه به خودی خود، تجربه وحشتناکی است که در حال حاضر با تمام قوا باید از رسیدن به شرایطی که فرد ناچار به رفتن به بخش مراقبت های ویژه شود، جلوگیری به عمل آید.

پرستار بیمارستان عمومی وین، از تصمیم دولت وین در خصوص تمدید دوره لاک دان خشنود است و این تصمیم را عاقلانه و درست ارزیابی می‌کند. وی می افزاید : به نظر ما تصمیم تمدید دوره لاک دان تصمیمی درست بود، زیرا هربار که محدودیت ها کاهش یافتند، تعداد مبتلایان و بیماران بخش مراقبت های ویژه بیمارستان به طرز وحشتناکی افزایش یافتند. وی همچنین اجباری شدن استفاده از ماسک های FFP2 در مراکز عمومی در سطح شهر را نیز تصمیم درست و کارآمد می خواند. این پرستار همچنین به عدم رعایت قوانین از سوی مردم اشاره می‌کند و از مسیر کانال دانوب که هرروز برای رسیدن به محل کار از آن جا عبور می‌کند اشاره می‌کند و می افزاید : مسیر هر دو طرف در امتداد کانال رود دانوب در مرکز شهر گاه آنقدر مملو از جمعیت است که با دوچرخه امکان عبور از این معبر وجود ندارد. من هرروز ناچار هستم که افرادی را در مسیر ببینم که در حال تفریح و ملاقات با دوستان و افراد دیگر هستند، در حالی که بعد از پایان جشن و تفریح همان افراد ناچار به مراجعه به بیمارستان و بستری در بخش مراقبت های ویژه می‌گردند، و این مساله من را بسیار برآشفته و عصبانی می‌کند. من معتقد هستم که تبعات و شرایط وخیم همه گیری با این وجود هنوز به بیمارستان راه پیدا نکرده، با این وجود در همین شرایط نیز واقعا به حداکثر ظرفیت روانی، پرسنلی و زیرساخت رسیده ایم و شرایط بسیار وخیم است. از زمانی که نوع جهش یافته ویروس موسوم به جهش بریتانیایی به اتریش رسید، ما هرروزه بیماران جوانی را داریم که بدون داشتن هیچ سابقه بیماری و با سلامت کامل دیگر اعضای بدن، در بخش مراقبت های ویژه بستری می‌شوند. در حال حاضر بیشتر بیماران در گروه سنی بین 40 تا 60 سال قرار دارند، ولی در روزهای گذشته حتی بیماران 21 یا 37 ساله ای را نیز در بخش مراقبت های ویژه داشته ایم. بیمار 21 ساله تنها کسی بوده است که در سه هفته گذشته جان سالم به در برده و توانستیم وی را به بخش عادی بیماری‌های عفونی منتقل نماییم. 

بسیاری دیرتر فوت خواهند کرد.

این پرستار در ادامه می افزاید: حتی وقتی افراد از بخش مراقبت های ویژه به بخش عمومی‌برده می‌شوند، در برخی موارد بدن ریه پیوندی را پس می زند، یا مشکلات کلیوی سبب مرگ آنان می‌شود و از این رو بسیاری از بیماران با آنکه بهبود یافته اند اما به دلیل آنکه بسیاری از اعضای اصلی بدن مورد حمله ویروس قرار می‌گیرد و تخریب می‌شوند، فوت می‌کنند. به عنوان مثال بیمار 50 ساله ای که اصلا نمی دانسته که به کرونا مبتلا است، ناگهان زمین می خورد و در بیمارستان متوجه می‌شود که به کرونا مبتلاست. فرد 45 ساله دیگری، همزمان که با تلفن با فرزندانش صحبت می‌کرد مشکل تنفسی پیدا کرده است و اصلا پیش از آن متوجه بیماری نشده بوده است. از این رو این ویروس بسیار روند فریبنده ای دارد.

این پرستار، شرایط کاری خود را به لحاظ روانی بسیار ناگوار می داند و فشار عصبی را بیش از حد تحمل. بد ترین تصویر، این است که هرروز و هر لحظه؛ بیمارانی را ببینی که توان نفس کشیدن ندارند و زیر دست شما بدون اینکه بتوانید هیچ کاری برای آنان بکنید، جان می دهند و در خفگی فوت می‌کنند. در آغاز پذیرش معمولا هنوز به هوش هستند و امکان ارتباط با بیمار وجود دارد، تنها پس از گذشت سه روز، شرایط وخامت جدی پیدا می‌کند و ناچار به بیهوشی مصنوعی می‌شویم،در حالی که هیچ دارویی نیز کمکی به بیمار نمی‌کند. بیشتر مواقع بیماران در اتاق های سه تخته نگهداری می‌شوند و شاهد فوت هم اتاق هایشان می‌باشند و هرلحظه با نگرانی در خصوص خودشان از ما سوال می‌کنند.

گاه تخت مرگ را برای آنان آماده می‌کنیم.

مساله دیگری که با آن روبرو هستیم، مربوط به بیمارانی است که امکان آخرین دیدار با عزیزانشان را ندارند و تنها تلفنی از آنان خداحافظی می‌کنند و در تنهایی می میرند و ما پرستاران مسئول فراهم آوردن تخت مرگ برای آنان هستیم.

این پرستار همزمان با فشار روانی و عصبی که به وی وارد می‌شود، به دلیل وخیم بودن شرایط و کمبود پرسنل، فشارجسمی‌بیش از حدی را نیز در ماه‌های گذشته تحمل کرده است. این پرستار 35 ساله، اظهار می دارد که در 9 سال خدمت در بیمارستان هیچگاه چنین شرایط وخیمی را تجربه نکرده است. شیفت های کاری ما 5 / 12 ساعت است و ما حداقل 6 ساعت در لباس ها و پوشش های محافظ مخصوص هستیم. بدنمان کاملا از عرق خیس شده است و به دلیل کمبود اکسیژن و داشتن ساعت ها ماسک بر دهان، سردردهای شدیدی داریم. همکارانی که جوان نیستند هم یا مرخصی گرفته اند یا تنها کارهای خارج از بخش عفونی و مراقبت های ویژه را انجام می دهند. بیشتر پزشکان مایل به پوشیدن لباس های مخصوص برای ساعت های طولانی نیستند و از این رو برای بسیاری از امور مارا به اتاق مریض می فرستند، و ما وظایفی را انجام می دهیم که در حالت عادی در محدوده وظایف پزشک نوشته شده است و در مجموع همه به جز ما پرستاران سعی دارند تا کمتر با بیماران کرونایی در ارتباط باشند.

این پرستار با آنکه دوز اول واکسن را دریافت کرده است اما همچنان نگران است تا ویروس را با خود به بیرون از بیمارستان و به منزل بیاورد و به همکاران خود اشاره دارد که با آنکه هر دو دوز کامل واکسن را دریافت کرده بودند، اما بازهم مبتلا به کرونا شدند.

تصمیم به استعفا و ارزش قائل نشدن عموم برای پرسنل بیمارستانی

این پرستار نسبت به حرف های بی پایه و اساس برخی از مطبوعات انتقاد می‌کند و می نویسد ما هیچوقت دریافتی بیشتری به دلیل ارتباط با بیماران کرونایی نداشته ایم و این حرف کاملا کذب است و می افزاید در دو هفته اخیر بارها به فکر استعفا و خروج از بیمارستان افتادم و وقتی شرایط حتی با گذشت یکسال همچنان تغییری نکرده است، دیگر قادر به ادامه نیستم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما