معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار کرونایی اتریش (فروردین ماه 1400)

اخبار کرونایی اتریش که در رسانه‌های این کشور بازتاب یافته اند به شرح زیر می‌باشد:

نشست مؤسسۀ پژوهش اقتصادی (ایفُو)

بیماری واگیردار کووید-19 به سرعت و بدون مهار، در سراسر جهان گسترش یافته است. دولت مرکزی و همچنین دولت های ایالتی در آلمان، به منظور مقابله با فرا گیری و جلوگیری از فروپاشی نظام درمان، زندگی اقتصادی و اجتماعی را به شدت محدود کردند. بسیاری از شرکت ها به دلیل قطع زنجیره‌های دریافت کالا، تولیدات خود را کاهش داده و یا آن را متوقف کرده اند. هم اکنون به صورت آشکار مشاهده می‌شود که هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی کووید-19 سرسام آور است.

رکود اقتصادی دوران پسا کرونا سبب ایجاد شکاف در همبستگی میان کشورهای اروپایی شده است.

تاثیرات اجتماعی و اقتصادی همه گیری جهانی کرونا و رکود اقتصادی پیش رو موجب ایجاد شکاف بزرگی میان کشورهای شمال و جنوب اروپا به ویژه در زمینه صندوق احیاء اروپا گردیده است. در روزهای نخست ماه می ۲۰۲۰، کمیسیون اتحادیه اروپایی آمار اولیه خود را در خصوص عمق مشکلات اقتصادی ایجاد شده منتشر نمود. تنها در فاصله دو ماه پس از آن، این کمیسیون آمار قبلی خود را تغییر داد و در گزارش اخیر، شرایط را بسیار وخیم تر از گمانه زنی‌های اولیه در ماه می ارزیابی نموده است.

گزارش آنکتاد در زمینه سرمایه گذاری جهانی

در سی‌امین سالگرد انتشار گزارش سالانه سرمایه گذاری جهانی، آنکتاد گزارشی با عنوان "تولید بین المللی ورای بیماری همه گیر کرونا WIR2020 International Production, Beyond the Pandemic را در اختیار کشورهای عضو قرار داده است. همانگونه که ملاحظه می‌شود این گزارش توضیحاتی را در زمینه آخرین روندها و چشم انداز سرمایه گذاری جهانی و منطقه‌ای ارائه داده و ضمن بررسی جدیدترین تحولات مرتبط با سیاست‌های ملی و توافق‌نامه‌های سرمایه گذاری بین‌المللی، اثرات شیوع بیماری همه‌گیر کرونا بر روندها و سیاست‌ها را مورد ارزیابی قرار داده است.

پیش بینی صندوق بین المللی پول در خصوص وضعیت اقتصادی اسپانیا

براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی اسپانیا در سال 2020 به میزان 12.8 درصد کاهش می یابد که این میزان بیشترین درصد کاهش در سطح جهان است. با این وجود، روند رشد اقتصادی این کشور در سال 2021 با 2 درصد افزایش به 6.3% خواهد رسید. علاوه بر این، رقم کسری تجاری اسپانیا را نیز مورد بازبینی قرار داده و آن را با افزایش 4.4 درصدی نسبت به اعلام قبلی خود در ماه آوریل برای سال 2020، برابر 13.9% تولید ناخالص داخلی اعلام کرده است. این حفره عظیم کسری در سال 2021 تا حدودی پر شده و به 8.3% تولید ناخالص داخلی می رسد که نزدیک به 1.6% بیشتر از اعلام قبلی صندوق در این باره می‌باشد. این وضعیت موجب خواهد شد که بدهی خالص دولتی به 123.8% تولید ناخالص داخلی در سال 2020 و 124.1% تولید ناخالص داخلی در سال آینده برسد.

بررسی زوایای نگرانی دولتمردان مجارستان از تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور

افزایش تعداد آمار مبتلایان به ویروس کرونا ( 13 نفر) در مجارستان، موجب افزایش نگرانی مقامات رسمی در حوزه  سلامت و بهداشت عمومی و نیز آثار منفی آن بر اقتصاد این کشور شده است.  از این رو ظرف چند روز اخیر ضمن اطلاع رسانی عمومی از طریق شبکه‌های دیدار و شنیداری و انجام مصاحبه‌های متعدد  از سوی  اعضای ستاد ملی کرونا و نخست وزیر ، با برخی از مسئولین اتحادیه اروپا نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است.