معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۲

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته دوم فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته دوم فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر است.

دو شرکت مدعی مدیریت «خط لوله » مِدوِدچوک

به نقل سایت آژانس آرما (مخفف عنوان «آژانس جستجو و مدیریت املاک و دارائی‌ها») دو شرکت ادعای مدیریت خط لوله فراورده‌های نفتی که از شهر ساماره روسیه به سوی غرب کشیده شده و از راه اوکراین می‌گذرد را دارند که این خط لوله متعلق به شرکتی است به ویکتور مدودچوک نماینده پارلمان اوکراین و رئیس شورای سیاسی حزب «سکوی اپوزیسیون برای زندگی» ارتباط داده می‌شود. آژانس آرما نامی از شرکت های نبرده اما منبعی در شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرده که یکی از این شرکت ها، «اوکرترانس نافتا» می‌باشد. شایان ذکر است شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین 19 فوریه تصمیم گرفت این خط لوله را ملی اعلام کند؛ زیرا که  ادعا می‌شود خط لوله مزبور بطور غیر قانونی در اختیار شرکتی که مرتبط به مدودچوک است قرار گرفته است.

نماینده پارلمان: اندازه اقتصاد سایه در اوکراین برابر نیمی از تولید ناخالص داخلی اوکراین است

دانیلو هتمانتسف رئیس کمیته امور مالی، مالیات و گمرکی شورایعالی اوکراین اعلام کرد: به اعتقاد او بزرگی اقتصاد سایه در اوکراین برابر نیمی از تولید ناخالص داخلی کشور است. وی گفت: من عقیده دارم که اندازه اقتصاد سایه در اوکراین برابر نیمی از تولید ناخالص داخلی است، به عنوان نمونه، در سال گذشته، تولید ناخالص داخلی 4.5 هزار میلیارد گریونا بود، اگر تقسیم بر دو شود، میزان تقریبی اقتصاد سایه را بدست می آورید. البته این رقمی است که هیچ کسی آن را مورد تایید قرار نخواهد داد و در این باره هیچ پژوهشی قابل پذیرش و اعتمادی وجود ندارد؛ زیرا اقتصاد سایه قابل اندازه گیری نیست. وی تاکید کرد: موضوعاتی مانند قاچاق و اقتصاد سایه تهدیدات مستقیم برای امنیت ملی اوکراین محسوب می‌شود. تمامی اقدامات لازم برای مرحله نخست سایه زدایی از اقتصاد اوکراین هم اکنون تصویب شده که متن جدید قانون نظارت مالی، مالیات و قوانین بانکی یکی از آنهاست.

پیش بینی «انرگواتم» در خصوص سود یک میلیارد گریونایی در سه ماهه نخست امسال

پتر کوتین، سرپرست شرکت ملی تولید انرژی اتمی «انرگواتم» اعلام کرد: بر اساس پیش بینی‌ها، این موسسه در سه ماهه نخست امسال یک میلیارد گریونا سود خالص کسب خواهد کرد. وی گفت: بر اساس نتایج مالی سه ماهه نخست سالجاری، ما انتظار داریم که نزدیک به 2.4 میلیارد گریونا سود ناخالص و بیش از 1 میلیارد گریونا سود خالص دریافت کنیم. وی افزود: این شرکت دولتی در سه ماهه نخست سال گذشته 1.5 میلیارد گریونا متضرر شده بود. کل درآمد «انرگو اتم » در فصل نخست سال 2021 برابر 16.7 میلیارد گریونا بود که 13 درصد بیشتر از مدت مشابه گذشته است. علاوه بر این «انرگواتم» در سه ماهه نخست امسال، 1.3 میلیارد گریونا به عنوان سود سهام و مالیات به بودجه دولتی واریز کرده است.

افزایش 16 در صدی کارفرمایان فعال در حوزه فناوری اطلاعات

بر اساس آمار وزارت دادگستری اوکراین و آماری که در نتیجه نظرخواهی دست اندرکاران و متخصصان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دست آمده، در حال حاضر 212,547 نفر شخص حقیقی به عنوان کارفرمایان در زمینه فناوری اطلاعات در اوکراین مشغول به کار می‌باشند. ظرف یک اخیر سال تعداد آنها 29,111 نفر (16 درصد) افزایش یافته است.

«اوکرانرگو» در سال گذشته 27.5 میلیارد گریونا ضرر کرده است

در حالی که بر اساس گزارشات مالی شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» تحت ریاست آندری کوبولیف در سال گذشته 37 میلیارد گریونا ضرر ثبت شده، شرکت سهامی خاص ملی انرژی اوکراین «اوکرانرگو» سرنوشت مشابه ای داشته و در سال گذشته متحمل 27.5 میلیارد گریونا ضرر شده است. لازم به ذکر است که «اوکرانرگو» در سال 2019 بیش از 1.86 میلیارد گریونا سود خالص دریافت کرده بود. سود خالص این شرکت در سال  2018 هم برابر 2.6 میلیارد گریونا اعلام شده بود.

ادامه همکاری تنها تولید کننده اورانیوم به همکاری با « انرگواتم »

شرکت دولتی «کارخانه معدن و غنی سازی شرق» که تنها تولید کننده اروانیوم در اوکراین است به همکاری‌های خود با شرکت دولتی تولید انرژی اتمی «انرگواتم» ادامه می دهد. دو شرکت قصد دارند در زمینه تامین اورانیوم توافقنامه امضا کنند. لازم به ذکر است: شرکت انرگواتم اخیراً شرکت غنی سازی شرق را به عدم اجرای قرارداد تامین اورانیوم متهم کرده بود. بر اساس قرارداد فیمابین دو موسسه، سال گذشته شرکت معدنی متعهد به تحویل 1000 تن مواد اولیه و سنگ معدنی اروانیوم غنی شده بود و در مقابل انرگواتم بهای 901 تن از این مواد اولیه را پرداخت کرد؛ اما موسسه معدنی شرقی تنها 654 تن مواد اولیه تحویل داده بود.

دلایل افزایش قیمت کالاهای مصرفی

آندری نواک در تفسیر دلایل رشد فزاینده قیمت کالاهای مصرفی اعلام کرد: شتاب در آهنگ رشد قیمت ها و تورم قابل درک است؛ زیرا قیمت تمامی حامل های انرژی از اول ژانویه افزایش یافته و از آنجا که قیمت انرژی بخش جدانشدنی از قیمت هر کالا و خدمات است، این امر خود به خود به افزایش قیمت ها منجر می‌شود. وی گفت: نه تولید کننده و نه فروشنده نمی‌توانند ضرر کنند؛ پس در نتیجه افزایش هزینه‌ها، آنها نیز مجبورند قیمت کالاهای خود را افزایش دهند. تنها یک موضوع قابل توجه است که قیمت کالاها و خدمات مختلف با آهنگ های متفاوت در حال رشد است و این آهنگ به میزان تقاضا و همچنین میزان انباشت کالاهایی که با قیمت های پیشین تولید شده در انبارها بستگی دارد؛ قیمت چنین محصولاتی با آهنگی کندتر از دیگر محصولات که موجودی کمی در انبارها دارند افزایش می یابد. وی افزود: در نتیجه افزایش قیمتها، نرخ تورم در سالجاری هم اکنون 1 درصد بیشتر از  7.5 درصد تعیین شده در بودجه امسال است.

رشد قیمت های مصرفی در مقیاس سالانه به 8.5 درصد افزایش یافت

رشد قیمت کالاهای مصرفی در اوکراین در ماه مارس امسال در مقیاس سالانه 8.5 درصد افزایش یافت. لازم به ذکر است: این شاخص در ماه فوریه 7.5 درصد، در ژانویه 6.1 درصد و در دسامبر 5 درصد بود. سازمان دولتی آمار اوکراین ضمن اعلام این خبر، توضیح داد: تورم اقتصادی در ماه مارس 1.7 درصد افزایش یافته، در حالی که این رشد در ماه فوریه یک درصد و در ژانویه 1.3 درصد بود. همچنین اعلام شد که در ماه مارس امسال تورم پایه ای1.6 درصد رشد داشته و این شاخص از آغاز سال 2.4 درصد افزایش را نشان می دهد.

سازمان امنیت اوکراین: نرخ بالای کامزد عملیات بانکی با کارت های بانکی، عامل تهدید امنیت ملی

سازمان امنیت اوکراین با ارسال گزارشی به شورایعالی اوکراین در مورد تهدیدهای ناشی از انحصار سامانه‌های پرداختی بین المللی VISA و MasterCard در بازار هشدار داد. در این نامه آمده است: چنین انحصاری، منافع ملی اوکراین را تهدید می‌کند؛ زیرا در مقایسه با کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان بسیار بالاست و منجر به ایجاد مانع برای کسب و کارها و سبب رشد اقتصاد سایه می‌شود. سرگئی آندروشچنکو معاون رئیس سازمان امنیت اوکراین از دانیل گتمانتسف رئیس کمیته امور مالی، مالیات و گمرک پارلمان خواسته است تا برخی از قوانین اصلاح شوند و تعرفه‌های عادلانه و موجه اقتصادی برای خدمات پرداختی کارتهای بانکی تعیین شوند.

واریزی‌های «نفت و گاز اوکراین» به بودجه دولتی کاهش یافته است

شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» در دوره زمانی ژانویه – مارس امسال 20.6 میلیارد گریونا مالیات و عوارض به بودجه دولتی واریز نمود. این در حالیست که شرکت مذکور در دوره زمانی مشابه سال گذشته 24.1 میلیارد گریونا پرداخت کرده بود. در همین حال اعلام شد: میزان واریزی‌های شرکت «نفت و گاز اوکراین» در سه ماهه نخست سالجاری 8.2 درصد کل درآمد بودجه دولتی را در مدت مذکور تشکیل داده است. درآمد بودجه دولتی در سه ماهه نخست امسال از محل مالیات و عوارض دریافتی از شرکت مذکور معادل 13.1 درصد کل درآمدهای بودجه در مدت مذکور بود.

پرداخت 84 میلیون گریونا وام در چارچوب افزایش بهره وری استفاده از انرژی

بانکهای اوکراینی مشارکت کننده در برنامه دولتی ارایه وام برای صرفه جویی و افزایش بهره وری استفاده از انرژی تاکنون بیش از 2 هزار فقره وام به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرده اند. ارزش کل وام های پرداختی  83.8 میلیون گریونا اعلام شده است. تنها در هفته نخست اجرای این برنامه بالغ بر 44 میلیون گریونا وام پرداخت شد. بر اساس گزارش سازمان دولتی بهره وری و صرفه جویی در مصرف انرژی، دریافت کنندگان این وام ها، وجوه مذکور را برای عایق کردن منازل شخصی یا خرید وسایل گرمایشی با بهره وری بیشتر هزینه می‌کنند. این سازمان اعلام کرد: با استفاده از این وام ها، صاحبان منازل نه تنها بهره وری مصرف انرژی را افزایش می دهند و در نتیجه مبالغ قبض های برق و گاز کاهش می یابد بلکه سرانه مصرف انرژی نیز کمتر می‌شود.

سازمان دولتی آمار ریز هزینه‌های اوکراینی‌ها را محاسبه کرد

سازمان دولتی آمار میزان مبالغی که اوکراینی‌ها برای خرید خواروبار، نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات هزینه می‌کنند را اعلام کرد. بر اساس گزارش این سازمان در سال گذشته 384.1 میلیارد گریونا محصولات و مواد غذایی در داخل اوکراین فروخته شده که 14.1 درصد بیشتر از سال پیش از آن است. شیر و لبنیات بیشترین سهم را در هزینه کرد اوکراینی‌ها در مواد غذایی با 11.5 درصد یا 44.3 میلیارد گریونا داشته اند. پس از آن میوه و سبزیجات با 8.2 درصد یا 31.3 میلیارد گریونا، گوشت و فرآورده‌های گوشتی با 7 درصد یا 26.7 میلیارد گریونا از قرار دارند. فروش نوشیدنی‌های الکلی در ساختار جزئی فروشی سال گذشته نیز معادل15.6 درصد یا 59.8 میلیارد گریونا و عرضه دخانیات برابر 8 درصد یا 30.8 میلیارد گریونا بود. 

سهم کالاهای اوکراینی در فروشگاه‌ها در مقایسه با کالاهای وارداتی

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: سهم فروش کالاهای اوکراینی در بازار خرده فروشی در سال گذشته به 53.4 درصد افزایش یافت؛ این در حالیست این سهم در سال 2019 برابر 52.4 درصد و در سال 2018 برابر 53.2 درصد اعلام شده بود. سهم مواد غذایی تولید اوکراین در بازارهای خرده فروشی در سال گذشته برابر79.4 درصد و سهم کالاهای مصرفی و غیر غذایی معادل 32.9 درصد محاسبه و اعلام شد. همچنین 99.1 درصد تخم مرغ، 96.5 درصد گوشت، 95.1 درصد کره و 94 درصد شیر عرضه شده در بازارهای خرده فروشی در سال گذشته تولید اوکراین بوده اند. این سهم برای میوه و سبزیجات تنها 47.2 درصد اعلام شده است. در بخش کالاها و محصولات غیر غذایی سهم فروش رایانه‌های اوکراینی، خودرو و تلفن‌های همراه تولید اوکراین در بازار خرده فروشی داخلی در سال گذشته به ترتیب 3.7، 1.8 و 0.2 درصد بود که کمترین سهم اعلام شده است.

جستجو برای یافتن سرمایه گذار برای کارخانه هواپیماسازی خارکف

ایگور فومنکو معاون مدیر کل هلدینگ دولتی «اوکرآبارون پروم » اعلام کرد: جستجوها برای یافتن سرمایه گذاری که آماده سرمایه گذاری 150 میلیون دلاری در چارچوب برنامه جایگزینی قطعات وارداتی (از روسیه) برای هواپیمای آنتونف 74 در این موسسه باشد، ادامه دارد. وی گفت: در جلسه 16 آوریل هیات مدیره شرکت اقداماتی برای حل بحران در این کارخانه مورد بررسی قرار گرفت. وی تاکید نمود: برای ساخت هواپیماها در کارخانه هواپیماسازی خارکف باید برنامه جایگزینی قطعات وارداتی (از روسیه) اجرا شود. تامین 100 تا 150 میلیون دلار برای تجدید طراحی و تولید قطعات هواپیمای آنتونف 74 لازم است. بدون حمایت سرمایه گذاری داخلی یا خارجی، دولت توان تامین این مبلغ را ندارد. برنامه جایگزینی قطعات 3 سال طول خواهد کشید. وی بدون ذکر نام افزود: یک سرمایه گذار بالقوه هم اکنون وجود دارد.

سپرده گذاران «اوشادبانک» دیگر از تضمین دولت برخوردار نخواهند بود

سپرده گذاران بانک دولتی اوشاد بانک اوکراین (بانک پس انداز) سالهاست بطور 100 درصد در برابر ورشکستگی این بانک بیمه می‌باشند زیرا دولت بازگشت و عودت سپرده‌های آنها را بطور کامل تضمین می‌کند. اما وضعیت ممکن است تغییر کند. هیات دولت از طرح پیشنهادی محدود نمودن خسارت دولت برای سپرده گذاران این بانک تا سقف 200 هزار گریونا حمایت کرده است. لازم به ذکر است: سقف جبرانی 200 هزار گریونا از سوی صندوق تضمین سپرده‌های اشخاص حقیقی برای تمام بانکهای عضو این صندوق تضمین شده است. آن دسته از سپرده گذارانی که اوشادبانک را برای سپرده‌های خود انتخاب کرده اند با توجه به این تضمین بوده است که در صورت ورشکستگی بانک 100 درصد سپرده آنها از سوی دولت جبران خواهد شد. در صورت تصویب طرح مذکور، دولتی دیگر مسئولیتی در قبال خسارت سپرده گذاران در صورت ورشکستگی اوشاد بانک نخواهد داشت و خسارت سپرده گذاران تنها تا سقف 200 گریونا جبران خواهد شد. الکسی گونچارنکو نماینده پارلمان گفت: کابینه وزیران از این تصمیم حمایت کرده و لایحه مربوطه برای تصویب در شورایعالی به این شورا ارسال خواهد شد. لازم به ذکر است یکی از شروط صندوق بین المللی پول و بانک جهانی عضویت همه بانکهای اوکراینی در صندوق تضمین سپرده‌های اشخاص حقیقی است.

قانون تغییر ساختاری وام های رهنی ارزی خارجی تصویب شد

شورایعالی اوکراین در شور دوم، قانون تغییر ساختار وام های رهنی ارزی را تصویب کرد. بر اساس این قانون وام های رهنی که موعد پرداخت آن سررسیده است و بدهکاران مربوطه ممکن است مسکن خود را از دست بدهند، مجدداً محاسبه و تعیین خواهند شد. در همین چارچوب وام های ارزی بر اساس معادل گریونایی آنها محاسبه خواهند شد. پس از تغییر ساختاری وام های مذکور، بانکها برای مدت سه سال حق مصادره مسکن تحت وثیقه وام های رهنی را نخواهند داشت. موضوع وام های رهنی که توسط دریافت کنندگان آنها تسویه و پرداخت نمی‌شدند بسیار مهم بود و این مشکل پس از سال 2014 و حمله روسیه به اوکراین و جنگ در مناطق اشغالی و سقوط ارزش گریونا ایجاد و منجر به ورشکستگی بانکهای زیادی شد.

هلدینگ دولتی « اوکرآبارون پروم»: آماده افزایش دو برابری تولید تسلیحات هستیم

یوری هوسیف مدیر مجتمع صنعتی دولتی «اوکرآبارون پروم» اعلام کرد: با توجه به شدت گرفتن تنش ها از سوی نیروهای کشور متجاوز در نزدیکی مرزهای اوکراین، این هلدینگ آماده است در صورت نیاز، تولید تسلیحات برای ارتش اوکراین را به دو برابر افزایش دهد. وی گفت: شرکت های تابع و متعلق به این مجموعه در سال گذشته قراردادهای منعقده و سفارشات نظامی دولت را زودتر از موعد آنها بطور کامل انجام داده اند. در مجموع ارزش تولیدات موسسات این شرکت در سال گذشته 30.2 میلیارد گریونا بود اما ظرفیت شرکت های صنایع دفاعی اوکراین بسیار بیشتر می‌باشد.

عدم رشد قابل انتظار تولید فولاد در سه ماهه اول

افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی در آغاز سال نتوانست تولید کنندگان اوکراینی فولاد و نورد را وادار به افزایش تولید نماید و در سه ماهه نخست سالجاری افزایش تولید بخش ذوب و تولید آهن و فولاد به رشد پیش بینی شده نرسید. بر اساس گزارشات، اتحادیه «اوکرمتالورگ پروم» در دروه زمانی ژانویه - مارس امسال 5.29 میلیون تن فولاد تولید کردند که حتی 0.5 درصد کمتر از تولید این کالا در مدت مشابه سال گذشته بود. در مدت مذکور 5.31 میلیون تن چدن تولید شد که حاکی از رشد 4.3 درصدی است. لازم به ذکر است در 13 آوریل امسال در صنایع فولاد و چدن اوکراین 17 عدد از 21 کوره بلند، 7 عدد از 8 کوره گرم، 14 عدد از 16 خط مبدل، 5 عدد از 15 کوره‌های برقی و 15 عدد از 17 خط ریخته گری بدون وقفه فعال بوده اند. در سه ماهه نخست امسال بخش متالورژی اوکراین حدود 500 میلیون متر مکعب گاز طبیعی (9.7 درصد بیشتر نسبت به سال قبل) و 2.8 میلیارد کیلووات ساعت برق ( 2.2 درصد بیشتر نسبت به سال گذشته) مصرف کرد.

افزایش 20 درصدی بهای دخانیات در سال گذشته

بر اساس گزارش سازمان دولتی آمار اوکراین میانگین بهای سیگارت های دارای فیلتر در ماه مارس امسال 45.31 گریونا (2 دلار) بوده که نشان از افزایش 20.1 درصدی قیمت این نوع دخانیات در طول یک سال گذشته دارد. قیمت هر بسته سیگارت بدون فیلتر بطور متوسط 40.33 گریونا اعلام شد که حاکی از افزایش 18.4 درصدی در طول یک سال است.

اعلامیه تغییر قواعد صادرات کالا به کشورهای مشترک المنافع

اداره دولتی حمایت از مصرف کنندگان اوکراین اعلام کرد: در اجرای دستور ریاست جمهوری مبنی بر لغو برخی توافق نامه‌هایی که در چارچوب کشورهای مستقل مشترک المنافع منعقد شده، اوکراین طی سال های 2021-2020 مذاکرات و رایزنی‌هایی با کشورهای آذربایجان، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان درباره شرایط همکاری و هماهنگی فرم های دوجانبه گواهی نامه دامپزشکی جهت جلوگیری از تاخیر در صادرات کالا به کشورهای فوق الذکر را برگزار نموده است. بدین ترتیب پس از لغو توافق نامه همکاری‌های دامپزشکی با کشورهای مشترک المنافع از نیمه آوریل سالجاری تجارت کالا در چارچوب قوانین جاری اوکراین و با در نظر گرفتن مقررات کشورهای مقصد و مقررات بین المللی مربوطه صورت خواهد گرفت.

بررسی اختلاف نظرات در توافقنامه منطقه تجارت آزاد اوکراین و ترکیه

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ضمن جمع بندی نتیجه سفرش به ترکیه و مذاکره با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود، درباره روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور گفت: آزادسازی تجارت دوجانبه حائز اهمیت است و امضای توافقنامه تجارت آزاد می‌تواند باعث افزایش میزان تبادلات تجاری بطور چمشگیری شود و همزمان ما درک می‌کنیم که این گامی‌پرمسئولیت است که باید با توجه به منافع ملی هر یک از طرفین برداشته شود. وی افزود: طرفین درباره بررسی کلیه موارد اختلاف نظر توسط مراجع ذیربط به منظور نیل به تفاهم جهت امضای سند فوق الذکر به توافق رسیده اند. رئیس جمهور ترکیه ضمن اشاره به عدم کاهش میزان تبادل تجاری بین دو کشور علیرغم شیوع بیماری همه گیر، به امضای هر چه سریع تر توافق نامه تجارت آزاد ابراز امیدواری نموده که امضای این توافق نامه به قول اردوغان باعث افزایش میزان تبادل تجاری به 10 میلیارد دلار می‌شود.

حمل بیش از 2 میلیون تن محمولات از بندر دریادی چِرنومورسک

اداره بنادر دریائی اوکراین اعلام کرد: طی ماه مارس امسال 2.15 میلیون تن محموله از بندر چرنومورسک (ایلیچوفسک) عبور کرده از آن جمله میزان تردد کالاهای صادراتی معادل 1.77 میلیون تن را تشکیل داده که این رقم در مقایسه با ماه مارس سال گذشته 1.4 در صد افزایش را نشان می دهد. میزان تردد سنگ و مواد معدنی در مارس امسال معادل 54 هزار تن ثبت شد که در مقایسه با ماه مارس سال گذشته دو برابر شده است. میزان کود شیمیائی و معدنی که از بندر چرنومورسک طی محدوده زمانی فوق الذکر رد شده بیش از 24 هزار تن بوده و این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال 2020 چهار برابر شده است. همنچنین در ماه مارس سال جاری 79 هزار تن روغن و 10 هزار تن فراورده‌های نفتی از بندر چرنومورسک رد شده است.

درخواست تسهیل در صدور گواهینامه مهارت ملوانان جهت ثبت در وزارت دادگستری از سوی وزارت زیرساخت

وزارت زیرساخت های اوکراین دستور مربوط به تغییر در قواعد و مقررات قبلی صادره توسط این وزارت را به وزارت دادگستری جهت ثبت ارسال نموده است. ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساخت ها در فیس بوک خود نوشت: این اقدام وزارت زیرساخت باعث کاهش میزان رشوه خواری ناشی از لزوم امتحان گرفتن از ملوانان هر پنج سال مطابق مقررات قبلی می‌شود.

افزایش 7 در صد میزان تردد غلات از بنادر اوکراین در ماه مارس

در ماه مارس امسال، 3.4 میلیون تن اقلام عمده غلات از بنادر اوکراین انتقال یافته که این رقم در مقایسه با ماه قبلی 6.5 در صد افزایش یافته است شایان ذکر است در فوریه امسال میزان تردد غلات از بنادر اوکراین معادل 3.17 میلیون تن اعلام شد که از این رقم، 672 هزار تن گندم، 2.5 میلیون تن ذرت و 188 هزار تن جو از طریق بنادر اوکراین انتقال یافته است. اولین رتبه در واردات گندم از اوکراین را مصر به خود تخصیص داد که در ماه مارس 167.7 هزار تن غلات را از اوکراین خریداری نموده و چین با 1.03 میلیون تن ذرت و 86 هزار تن جو در ماه فوق الذکر ز اوکراین وارد کرد.

دعوت کریکلیی از کارآفرینان آذربایجانی برای شرکت در خصوصی سازی‌های اوکراین

ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساختهای اوکراین از کارآفرینان و سرمایه داران آذربایجانی خواست تا در خصوصی سازی‌های موسسات دولتی اوکراین شرکت کنند. وی در جریان مذاکره با پرویز شهبازوف وزیر نیروی آذربایجان و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور اعلام کرد: آذربایجان همچنان شریک تجاری کلیدی اوکراین در منطقه قفقاز جنوبی است و طرف اوکراینی آماده تعمیق مناسبات دو جانبه با این کشور است. طرفین در این مذاکرات ضمن بررسی و توافق درباره مسائل فنی و اجرای تصمیمات صورتجلسه آخرین نشست کمیسیون، پیرامون احداث یک هاب در پست مرزی «چونگار» در استان خرسون اوکراین با سرمایه گذاری شرکت آذربایجانی «سوکار» به توافق دست یافتند. کریکلیی همچنین برنامه‌های وزارت زیرساختها برای اجرای طرح های سرمایه گذاری دارای چشم انداز در بخش های حمل و نقل و زیرساختهای جاده ای را معرفی نمود.

بانک مرکزی اوکراین از کاهش ذخایر بین المللی خبر داد

بانک مرکزی اوکراین از کاهش ذخایر بین المللی اوکراین در تاریخ اول آوریل سالجاری خبر داد. به گزارش بانک مرکزی اوکراین میزان ذخایر ازر و طلا در یک آوریل نسبت به اول مارس 5 درصد کاهش یافته و معادل 27 میلیارد و 35 میلیون دلار شده است در حالی که این ذخایر در تاریخ اول مارس برابر 28 میلیارد و 543 میلیون دلار بود.

اوکراین امید دارد که تا ماه سپتامبر بخش بعدی وام صندوق بین المللی پول را دریافت کند

اولگ اسوتنکو مشاور اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد: ما انتظار داریم که نخستین بازنگری در برنامه همکاری با صندوق بین المللی پول تا ماه ژوئیه امسال انجام شود؛ در این صورت بخش بعدی وام صندوق در ماه سپتامبر پرداخت خواهد شد. وی گفت: ما بر اساس سناریوی اصلی در جهتی حرکت می‌کنیم که توافقنامه میان اوکراین و صندوق وجود دارد و در چنین صورتی ما تا ماه سپتامبر پول دریافت خواهیم کرد، آخرین مهلت مطلوب برای بررسی موضوع اوکراین در شورای مدیران صندوق بین المللی پول ماه ژوییه است؛ زیرا مدیران صندوق در ماه آگوست به مرخصی می روند. مشاور اقتصادی رئیس جمهور تاکید نمود: تمامی اقدامات لازم برای دریافت بخش بعدی وام از صندوق باید تا ماه ژوئیه انجام شوند: هم اکنون وزارت دارایی با صندوق بین المللی پول در حال مذاکره و بحث درباره کسری بودجه سال آینده است اما این یک مانع برای مذاکره نیست. همچنین موضوع بانک مرکزی در همه موارد توافق شده از جمله اصلاحاتی در قانون بانکها و قانون بانک مرکزی اعمال خواهد شد تا استقلال آن افزایش یابد. اوستنکو افزود: قرار است امسال 600 میلیارد گریونا بدهی دولتی اوکراین پرداخت شود و تاکنون و در ماه مارس، بهره 150 میلیارد گریونایی پرداخت شده است.

صادرات 14.5 میلیون تن گندم در سال تجاری جاری

از ابتدای سال تجاری 2020-2021 تا 14 آوریل امسال 36.7 میلیون تن غله از اوکراین صادر شده که 11.1 میلیون تن کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. در مدت فوق الاشاره در سال تجاری جاری 14.5 میلیون تن گندم، 4.1 میلیون تن جو، 1.7 میلیون تن چاودار، 17.4 میلیون تن ذرت از اوکراین به بازارهای خارجی صادر شده است.

احتمال ممنوعیت صادرات آفتابگردان و روغن آن

النا نروبا مدیر توسعه تجاری شرکت Maxigrain اعلام کرد: احتمال بازنگری در سهمیه مجاز صادرات آفتابگردان و روغن آن در اوایل ماه می امسال و ممنوعیت صادرات آن وجود دارد. وی گفت: با توجه به افزایش شدید قیمت روغن نباتی در سالجاری چنین احتمالی وجود دارد. طرحی هست که در صورت ممنوعیت صادرات بخش اعظمی از درآمدهای ارزی از محل صادرات این محصول فدای پوپولسیم خواهد شد. زیرا «روغن آفتابگردان نباید بیشتر از 70 گریونا قیمت داشته باشد»، در حالی که قیمت جهانی این محصول ممکن است بیشتر باشد. وی توضیح داد: از یک طرف اوکراین در فصل گذشته دانه آفتابگردان نسبتا کمی (13.1 میلیون تن) برداشت کرد؛ اما از طرف دیگر تورم مواد غذایی و کمبود این محصول در بازار جهانی مشاهده می‌شود و در نتیجه کشاورزان اوکراینی توانستند بیش از هر زمان دیگری از این محصول کسب درآمد کنند. در دوره زمانی سپتامبر 2020 تا فوریه 2021 بیش از 3.28 میلیون تن روغن آفتابگردان تولید شده که 0.2 میلیون تن از در بازار داخلی وجود دارد.

قصد اتحادیه اروپا برای همکاری با اوکراین در حوزه انرژی هیدروژن

اتحادیه اروپا قصد دارد با اوکراین و مراکش در بخش انرژی هیدروژنی همکاری کند. کادری سیمسون کمیسر اتحادیه اروپا در حوزه انرژی اعلام کرد: سیاستهای راهبردی ما شامل همکاری در منطقه با همسایگان اتحادیه، به ویژه اوکراین و مراکش برای توسعه پروژه و حمایت از تجارت ها در مناطق همجوار است. در حوزه انرژی هیدروژنی، ظرفیت های زیادی برای همکاری وجود دارد. وی گفت: اتحادیه اروپا هم اکنون در زمینه انرژی هیدروژنی با ژاپن و آمریکا همکاری می‌کند.

اوکراین در اوایل ماه مه باید 64 میلیون دلار به صندوق بین المللی پول بپردازد

اوکراین در ماه می‌باید 45 میلیون حق خاص اعتباری (SDR) معادل 64 میلیون دلار به صندوق بین المللی پول بازپرداخت نماید. پرداخت بعدی برای اوایل ماه آگوست برنامه ریزی شده که 45 میلیون حق خاص اعتباری است. مطابق با برنامه کنونی اوکراین در سالجاری می‌بایست به صندوق بین المللی پول یک میلیارد 155 میلیون حق خاص اعتباری پرداخت نماید. بر اساس محاسبات بانک مرکزی اوکراین در آغاز ژانویه این مبلغ معادل 1.67 میلیارد دلار بود.

سفیر سوئد: سرمایه گذاران سوئدی در اقتصاد اوکراین 540 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند

توبیاس تایبرگ سفیر سوئد در اوکراین اعلام کرد: ظرفیت های بزرگی برای همکاری میان اوکراین و سوئد وجود دارند که متاسفانه اجرایی نشده اند. وی گفت: سامانه قضایی ناقص اوکراین مانع تحقق و اجرای فرصت ها و ظرفیت های همکاری میان دو کشور است. کارآفرینان سوئدی تا کنون 540 میلیون دلار در اقتصاد اوکراین سرمایه گذاری کرده اند. بر اساس اطلاعات من، سرمایه گذاری‌های سوئد از سال 2014 کاهش نیافته و میزان این سرمایه گذاری‌ها در آن سال 340 میلیون دلار بود و در پایان سال گذشته حجم این سرمایه گذاری بالغ بر 540 میلیون دلار بود، شرکت های سوئدی پس از انقلاب و وقایع میدان، بازار اوکراین را ترک نکرده اند.

کسری تجارت خارجی اوکراین در بخش کالا به 256.5 میلیون دلار رسید

کسری تجارت خارجی اوکراین در بخش مبادلات کالایی در دو ماه نخست امسال بالغ بر 256.5 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به نصف تقلیل یافته است. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: صادرات کالا از اوکراین در دو ماه نخست سالجاری 8.4 میلیارد دلار بود که 4.5 درصد نسبت به دو ماه نخست سال گذشته رشد را نشان می دهد. ارزش واردات کالا به اوکراین در همین مدت 8.7 میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال 2020 تنها نیم درصد افزایش یافته است. بیشترین صادرات کالا از اوکراین در دو ماه ژانویه-فوریه امسال به کشورهای چین (1.09 میلیارد دلار)، لهستان (647.6 میلیون دلار)، ترکیه (55.21 میلیون دلار) و بیشترین واردات کالا به اوکراین از کشورهای چین (1.4 میلیارد دلار)، آلمان (757.7 میلیون دلار) و فدراسیون روسیه (730.9 میلیون دلار) ثبت شده است. اوکراین در دو ماهه نخست امسال با 201 کشور جهان معاملات دو جانبه داشته است.

 سرمایه گذاری یک میلیارد گریونایی«ArcelorMittal» در مدرن سازی کارخانه کریوروژاستال

شرکت «ArcelorMittal» بزرگترین موسسه جهانی در حوزه متالورژی، نزدیک به یک میلیارد گریونا برای نوسازی زیست محیطی کارخانه خود در شهر کریوی روگ سرمایه گذاری می‌کند. سرویس مطبوعاتی ریاست جمهوری پس از ملاقات ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اکراین با لاکشمی میتال رئیس هیات مدیره شرکت «ArcelorMittal»  این خبر را اعلام کرد. طرفین در این ملاقات درباره توسعه متالورژی «سبز» و سازگار با محیط زیست و افزایش سرمایه گذاری‌ها از سوی شرکت مذکور در اوکراین با «مد نظر قرار دادن خصوصیات زیست محیطی مطابق با استانداردهای بین المللی» گفتگو کردند. زلنسکی پس از این ملاقات گفت: این شرکت به عنوان بزرگترین سرمایه گذار خارجی در اوکراین و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان، برنامه سرمایه گذاری میلیاردی را در کشور ما اجرا خواهد کرد، تقریباً یک میلیارد گریونا سرمایه گذاری در نوسازی محیط زیستی تولید فولاد انجام خواهد شد. رئیس جمهور بر لزوم تکمیل هر چه سریعتر نوسازی بخش تولید کک و کوره بلند که بزرگترین آلاینده‌های محیط زیست هستند، تأکید کرد. این شرکت آمادگی خود را برای اجرای کامل برنامه مذکور تا پایان سال 2023 مورد تایید قرار داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما