معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۷

اخبار اقتصادی سوئیس (هفته دوم فروردین‌ماه 1400)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های سوئیس در هفته دوم فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:

کمک بشردوستانه 60 میلیون فرانکی سوئیس به سوریه

سوئیس همچنان به طور فعال درگیر حل سیاسی درگیری‌ها در سوریه است که در ده سال گذشته، کل کشور و منطقه را در یک بحران انسانی بی سابقه فرو برده است. پنجمین کنفرانس سوریه به ریاست اتحادیه اروپا و سازمان ملل در تاریخ 30 مارس در بروکسل برگزار شد. در این جلسه، یوهانس ماتیاسی، معاون قائم مقام وزیر خارجه سوئیس، 60 میلیون فرانک به مردم سوریه و منطقه اهدا کرد.

درگیری‌های سوریه و آثار مخرب آن کشورهای همسایه را نیز تحت تأثیر قرار داده است. بیش از 5.5 میلیون نفر از سوریه به کشورهای اطراف فرار کردند. به همین دلیل اقدامات سوئیس در این راستا فراتر از مرزهای سوریه است.

برنامه همکاری 2019 الی 2022 سوئیس شامل سوریه، اردن، لبنان، عراق و ترکیه می‌شود. اهداف این برنامه عبارتند از محافظت از افراد درگیر و رفع بدبختی آنها، ترویج همزیستی مسالمت آمیز و ایجاد چشم اندازهای امید برای افراد آسیب دیده - در زمینه‌های دارای اولویت همچون "حمایت و مهاجرت" ، "آموزش و درآمد"، "پیشگیری از درگیری و ایجاد صلح" و "آب و سرویس بهداشتی". این برنامه همکاری بین المللی را به سیاست مهاجرت پیوند داده و بر مشارکت فعال سوئیس در زمینه پیشگیری از درگیری و ایجاد صلح تأکید می‌کند.

صنعت ماشین آلات نساجی سوئیس معضل چین را دارد

در میان اتهامات مربوط به کار اجباری مربوط به اویغورها و سایر اقلیت ها در زنجیره تأمین پوشاک چین، صنعت نساجی سوئیس در مورد روابط خود با چین و وابستگی آن به چین با سوالات جدی مواجه شده است.

شرکت های سوئیسی مانند Rieter و Uster که ماشین آلات نساجی به کارخانه‌های چین از جمله سین کیانگ می فروشند، اکنون خودشان با سوالاتی دشوار در خصوص وابستگی سنگین صنعت خود به چین روبرو هستند.

فهمیدن اینکه چند ماشین نساجی سوئیس به سین کیانگ می رسد بسیار دشوار است. اطلاعات مشتریان نشان می دهد سین کیانگ در سال 2019 انواع مختلف ماشین آلات نساجی به ارزش 6.4 میلیون دلار (6 میلیون فرانک) از سوئیس وارد کرده و این باعث شده است که این کشور آلپی به سی و هفتمین کشور بزرگ صادر کننده ماشین آلات به این منطقه تبدیل شود.

وقتی صحبت از ماشین آلات نساجی می‌شود، داده‌های OEC نشان می دهد که سین کیانگ بیشتر ماشین آلات خود را از سه کشور آلمان (26.8 میلیون دلار، 46.5 درصد)، ژاپن (23.4 میلیون دلار، 40.6 درصد) و ایتالیا (7.4 میلیون دلار ، 12.8 درصد) وارد می‌کند.

سوئیس، صادرکننده عمده لوازم جانبی بافندگیست که در ماشین‌های بزرگ ریسندگی و بافندگی استفاده می‌شوند. همچنین داده‌های گمرک نشان می دهد که در سال 2019، پس از چاپگرهای صنعتی، لوازم جانبی بافندگی دومین صادرات عمده سوئیس به سین کیانگ بوده است. طی سه سال گذشته، سوئیس سالانه لوازم جانبی ماشین بافندگی به ارزش حدود 2 میلیون دلار به این منطقه خودمختار صادر کرد.

کاهش فروش خرده فروشان سوئیسی نسبت به سال قبل

به گزارش اداره آمار فدرال که روز پنج شنبه منتشر شد، میزان فروش خرده فروشان سوئیسی در ماه فوریه 6.9 درصد کمتر از فوریه سال قبل بود. طبق این گزارش، این کاهش قابل توجه به دلیل افت فروش در بخش غیر غذایی (20.5%-) بوده است. بیشترین کاهش فروش مربوط به فروشگاه‌های لباس، ساعت و جواهرات و داروخانه‌ها (33.6٪-) و همچنین مغازه‌های فروش لوازم خانگی، منسوجات، کارهای خودانجام و مبلمان (24.0-) بوده است. از سوی دیگر، فروشگاه‌های مواد غذایی نسبت به فوریه 2020 رشد فروش 6.8 درصدی داشتند.

قیمت ها در سوئیس دوباره اندکی افزایش یافت

شاخص بهای مصرف کننده ملی از فوریه تا مارس 0.3٪ افزایش یافت. طبق گزارش روز پنج شنبه اداره آمار فدرال، لباس، کفش، روغن گرمایش و به ویژه سوخت گران شده اند. با وجود این افزایش، قیمت ها در ماه فوریه کمتر از یک سال قبل بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، تورم 0.2- است.

سوئیس موجودی اورانیوم طبیعی که در خارج از کشور نگهداری می‌شود را دو برابر می‌کند

مقدار اورانیوم طبیعی که سوئیس در خارج از کشور ذخیره می‌کند در سال 2020 از مرز یک میلیون کیلوگرم عبور کرد.

اداره انرژی فدرال سوئیس (SFOE) روز سه شنبه اعلام کرد این مقدار دو برابر وزن ثبت شده در سال 2019 است که عمدتا در نتیجه خریداری و همچنین پردازش اورانیوم و تبدیل آن به سوخت قابل استفاده بدست آمده است.

بر اساس فهرست ذخایر هسته ای سوئیس در خارج از کشور که توسط SFOE منتشر شده است، مقدار اورانیوم با غنای پایین اندکی کاهش یافت، در حالی که موجودی اورانیوم حاصل از فرآوری مجدد از 68416 کیلوگرم به صفر رسید. میزان مواد دیگر مانند توریم، اورانیوم و پلوتونیوم بازیافت شده و باغنای بالا در سهام خارجی بدون تغییر باقی ماند.

مواد هسته ای تحت مالکیت اپراتورهای نیروگاه‌های هسته ای سوئیس را می‌توان در آلمان، فرانسه، انگلیس، ایالات متحده و سوئد یافت.

چهار نیروگاه هسته ای فعال در این کشور 19.1 درصد از انرژی سوئیس را در سال 2019 تأمین کردند. نیروگاه‌های بزرگ آبی، 66 درصد از انرژی کشور را تأمین می‌کنند در حالی که نیروگاههای خورشیدی و بادی و نیز نیروگاههای آبی کوچک و زیست توده‌ها، تامین کننده 8.4 درصد از انرژی این کشور هستند. سوزاندن زباله تامین کننده زیر 2٪ از این مقدار است. از سال 2020، تامین برق از منابع غیرقابل تأیید - که برق خاکستری نامیده می‌شود - دیگر مجاز نیست.

افزایش تقاضا برای اجاره خانه در طول تعطیلات در سوئیس

به دلیل محدودیت گزینه‌ها برای گذراندن تعطیلات در طول بحران کرونا،  مردم سوئیس به طور فزاینده ای تعطیلات خود را در خانه سپری می‌کنند. این بدان معنی است که میزان رزرو چنین خانه‌هایی در e-domizil ، کارگزار آپارتمان‌ها و خانه‌های اجاره ای برای گذران تعطیلات، بسیار بالاست اگرچه مهمان خارجی وجود ندارد.

در ماه‌های نوامبر تا مارس امسال، میزان رزرو این خانه‌ها در پورتال آنلاین e-domizil نسبت به سال قبل 88 درصد افزایش داشته است و در مقایسه با ارقام مربوط به زمستان 2018/2019 که کرونا هنوز مسئله ساز نبوده، رزروها افزایش 70 درصدی را نشان می دهند که طبق بنیانیه روز سه شنبه e-domizil «انفجاری» بوده است. این پلتفرم آنلاین 15 سال است که در بازار سوئیس فعال است.

طبق گزارش e-domizil ، رزروهای تابستانه این پلتفرم برای اواسط آوریل تا پایان اکتبر آینده 237 درصد در مقایسه با سال گذشته و در مقایسه با دو سال پیش، حداقل 67 درصد افزایش داشته است.

 صنعت هتلداری سوئیس همچنان از بحران ماه فوریه رنج می‌برد

پاندمی‌کرونا هنوز هم در صنعت هتلداری سوئیس جای زخم های عمیقی برجا گذاشته است. براساس گزارش روز سه شنبه اداره آمار فدرال (FSO)، اقامت شبانه در هتل در ماه فوریه با 39.9 درصد کاهش، به 2 میلیون رسیده است. پاندمی‌کرونا در ماه ژانویه تعداد اقامت های شبانه را 58 درصد کاهش داده بود. در هتل های سوئیس، میهمانان محلی عمده متقاضیان این اتاقها را تشکیل می دهند در حالیکه تعداد گردشگران خارجی بسیار کمتر هستند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما