معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۱

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته اول فروردین ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته اول فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

خبرهای اقتصادی داخلی:

 امضای قانون تحریم علیه قاچاقچیان از سوی رئیس جمهور

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین طی دستوری که اخیرا به امضا رساند تصمیم شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین درباره وضع تحریم های علیه افرادی که شورا آنها را قاچاقچی دانسته اجرایی کرد و این دستور در 4 آوریل در سایت ریاست جمهوری اوکراین منتشر شد. این تحریم های اقتصادی برای مدت سه سال علیه 79 شرکت مرتبط به 10 نفر از تجار به نام های وادیم آلپرین، الکساندر چوداکوف، ویکتور شِرمان، الکساندر کرافچنکو، ولادیمیر دیدوخ، ایوان بوکالو، والری پرسولیاک، یوری کوشنیر، آرست فیرمانیوک و الکساندر یریمینچوک وضع شده است. زلنسکی در این ارتباط طی پیام ویدیویی گفت: این اولین لیست ده نفره قاچاقچیانی است که مورد تحریم قرار گرفتند و در آینده این لیست تکمیل خواهد شد. وی افزود: بر اثر قاچاق کالا، خسارت وارده به بودجه دولت بالغ بر 300 میلیارد گریونا می‌شود. 

امضای قانون حمایت از بازرگانان در مناطق قرمز کرونایی از سوی رئیس جمهور

زلنسکی قانون مربوط به ارائه کمک مالی به افرادی که برای مدت قرنطینه ناشی از کرونا بیمه شده اند را به امضا رساند. بر اساس این قانون اشخاص حقیقی که مشغول به تجارت هستند، کارگران و کارمندانی که بخاطر قرنطینه در مناطق با وضعیت قرمز ناچار به توقف فعالیت های خود شده اند، کمک مالی به مبلغ 8000 گریونا را صرفا برای یک بار از محل بودجه‌های محلی دریافت خواهند کرد. 

کاهش 4 درصدی در تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال 2020

ایگو پتراشکو وزیر اقتصاد اوکراین اعلام کرد تولید ناخالص داخلی در اوکراین در سال 2020 کاهش 4 درصدی را تجربه کرد اما این نرخ کمترین نرخ در جهان بود که به لطف تلاشهای دولت در بحران پاندمی‌کرونا بدست آمد. وی گفت: در سال 2020، تولید ناخالص داخلی اوکراین 4٪ کاهش یافت. این یکی از پایین ترین نرخ های جهان است. من معتقدم که ما کارهای کافی را انجام داده ایم تا سقوط را به حداقل برسانیم و پایه رشد بلند مدت را ایجاد کنیم. در این راستا، دولت به دو وظیفه اصلی یکی جلوگیری از اخراج و دیگری اطمینان از دسترسی به منابع مالی، به ویژه برای مشاغل خرد و کوچک پرداخت. وی افزود: دولت برنامه کمک ساده و موثری را برای بیکاران موقت معرفی کرد. به طور کلی، در حدود پانصد هزار نفر از طریق کارفرمایان خود از این سازوکار استفاده کرده و از اخراج رهایی یافتند. مشاغل وقت داشتند که سازگار شوند و در صورت لزوم به کار از راه دور روی بیاورند. وزیر تصریح کرد: با توجه به دسترسی به وجوه، برنامه وام "5-7-9٪" فعال و تقویت شد. کارآفرینان یک منبع اعتباری نسبتاً ارزان دریافت کردند و بانک ها فرصتی برای ادامه روابط اعتباری با مشاغل را در اختیار داشتند. پرداخت های گسترده 8000 گریونایی انگیزه تحریک کننده ای برای تقاضای مصرف کننده ایجاد کرد. وی پیش بینی کرد: رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2021 بیش از 4 درصد خواهد بود. شایان ذکر است بانک جهانی انتظار دارد بهبود اقتصادی اوکراین در سال 2021 با رشد تولید ناخالص داخلی 3.8 درصد باشد. 

خوش بینی در رشد محصولات کشاورزی در سالجاری

یوری لوپِنکو مدیر مرکز ملی آکادمی علوم کشاورزی اوکراین اعلام کرد: پس از افت 10.4 درصدی تولید کشاورزی در سال گذشته - که این مقدار پس از سال 1994 (16.5- در صد) بیشترین افت بود- انتظار می رود امسال میزان تولیدات کشاورزی در مقایسه با سال گذشته 4.4 در صد افزایش یابد. وی گفت: میزان تولید گیاهان و نباتات در سالجاری 5.9 درصد، گیاهان زمستانی 15.9 درصد، سویا 12.9درصد و انواع میوه‌ها 10.8 درصد افزایش خواهد یافت در حالی که در زمینه تولید کلزا، سیب زمینی و سبزیجات حتی کاهش تولیدات پیش بینی می‌شود. تولید فرآورده‌های دامی 0.5کاهش خواهد یافت و صرفاً میزان پرورش طیور 1.4 درصد و خوک 0.5 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. 

وزیر بهداشت مهلت واردات 10 میلیون دوز واکسن  فایزر را اعلام کرد

 ماکسیم استپانوف وزیر بهداشت اوکراین در فیس بوک آن وزارتخانه ضمن تأئید خبری که از سوی دفتر ریاست جمهوری درباره واردات 10 میلیون دوز واکسن ساخت شرکت Pfizer منتشر شده بود نوشت: واکسن‌ها تا پایان امسال به اوکراین می رسد. وی ضمن تشکر از آلبرت بورلا مدیر عامل شرکت Pfizer گفت: قرارداد چارچوبی در این ارتباط تابحال به امضا رسیده و بخش اول محصول مد نظر در ماه‌های آینده و 10 میلیون دوز این واکسن تا پایان سالجاری به اوکراین می رسد. 

رئیس بانک مرکزی اوکراین: تاثیر قرنطینه بر تولید ناخالص داخلی چندان زیاد نیست 

کریلو شفچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: احتمالاً تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال 2021 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل پیش از قرنطینه کرونا تا اندکی کاهش یافته اما بر اساس آمار بانک مرکزی، میزان تاثیر منفی قرنطینه ای که در ماه ژانویه سالجاری در اوکراین وضع شده بر تولید سالانه ناخالص داخلی معادل 0.2 درصد باشد.وی گفت: علیرغم اعمال قرنطینه، تبادیل تجارت داخلی در ماه‌های ژانویه و فوریه 3.5 در صد افزایش یافته که دلیل آن افزایش میزان دستمزد کارکنان است. شفچنکو درباره کاهش تولید ناخالص داخلی نیز گفت: این اوضاع به علت مشکلاتی در زمینه کشاورزی از جمله بیماری دام و افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کاهش محصولات کشاورزی و افزایش هزینه‌های تولیدی کاهش یافته که باعث کاهش 22 درصدی میزان تولید کره و انواع روغن‌ها، 22.6 درصدی تولید آرد و 6.6 درصدی تولید نان و سایر انواع صنعت نانوائی در ژانویه و فوریه امسال  شده است. 

باز پرداخت 33 میلیون دلاری برای پروازهای لغو شده

شرکت خطوط هوایی اوکراین (UIA) اعلام کرد: از آوریل 2020 تا مارس 2021، این شرکت 33 میلیون دلار به مسافران برای پروازهای لغو شده پرداخت کرده است. این شرکت گفت: به ویژه، از اول ژانویه تا 31 مارس 2021، نیز حدود 30،000 درخواست مسافران را بررسی و پردازش کرده و مبلغ 6.71 میلیون دلار بازپرداخت داشته و در مجموع UIA برای 12 ماه فعالیت خود در طی همه گیر شدن کرونا ( از آوریل 2020 تا مارس 2021) ، بیش از 33 میلیون دلار به مسافران بازگردانده است. علاوه بر این، شرکت یادآوری کرد: مسافران پروازهای لغو شده گزینه‌های مختلفی مانند صدور مجدد رایگان بلیط و ثبت کد تبلیغی ثبت شده به مبلغ 125٪ از مبلغ پرداخت شده، که مدت اعتبار آن 2 سال از زمان صدور آن است ( این گزینه به شما امکان می دهد از هزینه‌های قبلی که برای یک بلیط جدید خرج کرده اید استفاده کنید). برای انتخاب داشتند. شایان ذکر است دولت اوکراین، از 28 مارس 2020 تمامی مرزهای خود از جمله مرز هوایی را به طور کامل بست و همه پروازها لغو گردید اما از  5 ژوئن سال گذشته، پروازهای داخلی و از 15 ژوئن پروازهای بین المللی از سر گرفته شد. 

گِتمانتسِف: واگذاری امتیازاتی به شرکت های هلدینگ کشاورزی عامل افزایش تورم مواد غذایی

دانیلو گِتمانتسِف نماینده پارلمان از فراکسیون «خادم ملت» و رئیس کمیسیون در امور مالی، مالیاتی و گمرکی شورایعالی اوکراین در فیس بوک خود نوشت: واگذاری امتیاز در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معادل 14 در صد به نفع شرکت های هلدینگ کشاورزی و به ضرر شرکت های صنایع تبدیلی می‌شود. وی گفت: واگذاری این امتیازات به شرکت های هلدینگ کشاورزی باعث می‌شود قیمت آرد و نان، لبنیات و مواد گوشتی افزایش یابد. وی بر لزوم اصلاح قوانین مربوطه تاکید نمود که این قوانین امروزه باعث افزایش قیمت ها و قرار گرفتن اقتصاد در سایه می‌شود

 

خبرهای اقتصادی روابط خارجی:

 سفر رئیس جمهور اوکراین به قطر

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سفر رسمی خود با قطر و در دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در مورد چشم انداز گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری، لزوم تقویت تجارت دو جانبه توجه ویژه به چشم انداز همکاری در زمینه‌های انرژی، امنیت غذایی و زیرساخت ها و همچنین همکاری‌های نظامی و فنی با تمرکز بر پروژه‌های مشترک گفتگو کرد. در این سفر، یادداشت تفاهم نفت و گاز نیز امضا شد. زلنسکی خاطرنشان کرد که اوکراین کشور قطر را به عنوان یکی از شرکای اصلی در منطقه خلیج فارس می داند و برای اطمینان کامل از امنیت غذایی قطر به صادرات محصولات کشاورزی به این کشور ادامه خواهد داد. طرفین همچنین در مورد موضوع جذب سرمایه گذاری از قطر در توسعه امکانات زیرساختی در اوکراین، از جمله ساخت جاده‌ها و پل ها، به ویژه درباره اجرای پروژه ساخت و ساز بزرگ در اوکراین گفتگو کردند و زلنسکی ابراز امیدواری کرد که شرکت های قطری امسال به پروژه‌های ساخت و ساز بزرگ ملحق شوند. دز زمینه اهمیت گسترش پروژه‌های مربوط به امتیاز بنادر اوکراین و بخش انرژی، طرفین در مورد چشم انداز ساخت یک ترمینال LNG و تنوع بخشیدن به منابع انرژی مذاکره کردند. زلنسکی  همچنین از امیر دولت قطر به دلیل کمک های بشردوستانه ای که در سال 2020 برای مقابله با کرونا در اختیار اوکراین قرار داد، تشکر کرد. تمیم بن حمد آل ثانی نیز بر تمایل طرف قطری برای توسعه بیشتر طیف گسترده ای از همکاری مشترک سودمند با اوکراین تأکید کرد. رئیس دولت اوکراین از امیر قطر دعوت کرد تا در اولین فرصت از اوکراین بازدید کند.

 اعلام آمادگی زلنسکی برای ارائه کمک به قطر در ارتباط با جام جهانی فوتبال

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سفر رسمی 4 آوریل خود به قطر در مصاحبه ای با رسانه‌های محلی ابراز علاقمندی به مشارکت اوکراین در پروژه‌های زیرساختی را ابراز نمود. وی ضمن یادآوری درباره برگزاری مسابقه قهرمانی فوتبال اروپا در اوکراین در سال 2012 و مسابقه نهائی لیگ قهرمانان در کی یف در سال 2019 گفت: ما با کمال خرسندی تبادل تجربیات با شرکای قطری را هم پیرامون ابعاد فنی و هم در ارتباط با موضوعات امنیتی به عمل می آوریم و شرکت های اوکراینی به اجرای پروژه‌های مختلف زیرساختی در چارچوب جام جهانی علاقمندند.  

 هشدار کانادا به شرکت های هواپیمائی درباره خطر پروازها در حریم هوائی اوکراین

دولت کانادا طی پیامی از سوی وزارت حمل و نقل این کشور به شرکت های هواپیمائی کانادائی توصیه کرد با توجه به «بی ثباتی در داخل اوکراین به لحاظ امنیتی» و افزایش فعالیت های جنگی در این کشور از انجام پرواز هواپیماهای آن شرکت ها از فراز شرق اوکراین و کریمه خودداری نمایند. در این پیام آمده است: «خطر بالقوه ناشی از افزایش فعالیت های نظامی و وجود تجهیزات ویژه پدافند هوائی در شبه جزیره کریمه و همچنین خطر ناشی از پیش بینی‌های اشتباهی و سؤتفاهم؛ در این منطقه وجود دارد لذا توصیه به عدم انجام پرواز هواپیماهای کانادائی بالای شهر سیمفروپول کریمه و استان دنیپروپتروفسک اوکراین و احتیاط خاص در پروازهای برفراز شهرهای کی یف، اودسا و لووف می‌شود».

 ابراز امیدواری وزیر دارائی اوکراین به توافق با صندوق بین المللی پول ظرف 2 ماه آینده

وزارت دارائی اعلام کرد:  امیدوار است طی دو ماه آینده توافقاتی با صندوق بین المللی پول در سطح staff level agreement حاصل شود. سرگئی مارچنکو وزیر دارائی اوکراین در این ارتباط گفت: ما انتظار داریم طی دو ماه آینده به توافق در سطح پرسنل برسیم و در آینده نیز به کارمان ادامه دهیم و قوانین لازم را صادر نماییم تا سرانجام قسط بعدی کمک های صندوق دریافت شود.

  تقاضا برای کارگران مهاجر اوکراینی در اتحادیه پس از کرونا تداوم خواهد داشت

واسل بوسکابونکوف رئیس انجمن شرکت بین المللی استخدامی‌برای تمام اوکراینی‌ها، اعلام کرد: تقاضا برای مهاجران کارگر از اوکراین در اتحادیه اروپا پس از رفع محدودیت های ویروس کرونا به دلیل بحران جمعیتی در اروپا ادامه خواهد داشت و پیش بینی می‌کند پس از واکسیناسیون جمعی و رفع محدودیت ها، تعداد افرادی که برای کار در اروپا می روند افزایش می یابد. وی گفت: وضعیت بازار کار اروپا به دلیل همه گیری کرونا تغییر نکرده و در حوزه‌های ساخت و ساز، کشاورزی و خدمات به افراد نیاز هست و این روند ادامه خواهد داشت. این در درجه اول به دلیل وجود یک بحران جمعیتی در اروپا و کمبود نیروی کار آزاد است؛ بنابراین، اقتصاد لهستان، جمهوری چک، کشورهای بالتیک و آلمان روی هجوم نیروی کار جدید از کشورهای غیر اتحادیه اروپا حساب می‌کنند. اگر بگویم که هیچ شغلی برای اوکراینی‌ها وجود ندارد، کوته بینانه است؛ من مطمئن هستم که اوکراینی‌ها می‌توانند در اروپا شغلی پیدا کنند. وی با اشاره به تمایل کارفرمایان لهستانی برای اصلاح قوانینی که به اوکراینی‌ها اجازه می دهد مجوز کار سه ساله در لهستان را دریافت کنند خواستار حل چالش برای حوزه کارگری شد که نه تنها برای کارفرمایان داخلی، بلکه به طور کلی برای اوکراین ایجاد خواهد کرد. شایان ذکر است: بانک ملی انتظار دارد که در سال 2021 میزان حواله‌های مهاجران کارگری به اوکراین افزایش یابد. طبق پیش بینی بانک مرکزی، کارگران مهاجر امسال حدود 13 میلیارد دلار ( 8 درصد بیشتر از سال 2020) به اوکراین منتقل می‌کنند.

 ابراز تمایل مشاور زلنسکی به انعقاد تفاهم نامه با صندوق بین المللی پول تا پایان ژوئیه     

اولگ اوستنکو مشاور اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد: هم اکنون رایزنی‌ها با صندوق بین المللی پول پیرامون امضای تفاهم نامه ای تحت عنوان Staff level agreement انجام می‌گیرد که همین سندی به عنوان تفاهم نامه مقدماتی به منظور هماهنگی برنامه‌های بعدی با صندوق فوق الذکر محسوب می‌شود. وی به مذاکرات فعلی طرف اوکراینی با صندوق درباره تنظیم بودجه دولت اوکراین برای سال آینده، کاهش میزان کسری بودجه و میزان بدهی در سال های آینده اشاره نمود و گفت: بانک مرکزی اوکراین رایزنی‌های کاری با صندوق را پیرامون سیاست های پولی و موضوع استقلال بانک مرکزی اوکراین برگزار می نماید. اوستنکو درباره پیش بینی صندوق بین المللی پول راجع به افزایش 4 درصدی تولید ناخالص داخلی اوکراین در سالجاری گفت: بر اساس بودجه دولت اوکراین 4.3 – 4.2 درصد افزایش تولید ناخالص داخلی در سال 2021 در نظر گرفته شده و رئیس جمهور بر لزوم افزایش 5 درصدی سالیانه این رقم تاکید نموده که این امر باعث رشد اقتصاد و ایجاد فرصت های لازم برای مبارزه با فقر بطور کارامد می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما