معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۸

اخبار اقتصادی کوبا (فروردین 1400)

آخرین اخبار اقتصادی کوبا و جمهوری دومینیکن در فروردین ماه 1400 بویژه در ارتباط با موضوع همه گیری پاندمی‌کرونا که در مطبوعات آن کشور منتشر شده است به شرح زیر می‌باشد:

تاکید دولت آمریکا بر آهسته بودن روند عادی سازی روابط با کوبا

 دولت ایالات متحده تایید کرد که عادی سازی روابط با کوبا یک روند تدریجی خواهد بود و مسیر سیاست دولت باراک اوباما دنبال نمی‌گردد.  خوان گونزالس، دستیار رئیس جمهور ایالات متحده و مدیر ارشد نیمکره غربی در شورای امنیت ملی در مصاحبه با شبکه  CNN در این خصوص  گفت که  رییس جمهور جو بایدن در قبال کوبا از سیاست دولت باراک اوباما پیروی نخواهد کرد. وی همچنین اظهار داشت که  فضای سیاسی به طور قابل توجه تغییر کرده است. همچنین ایالات متحده به دلیل  حملات صوتی  علیه کارمندان خود در هاوانا توافق نامه امضا شده با کوبا در زمینه مهاجرت جهت اعطای 20 هزار ویزا در سال را رعایت نمی‌کند. در این خصوص   برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا در شبکه توئیتر واکنش نشان داده و اعلام داشت که  جای تعجب است که یک مقام عالی رتبه دولت ایالات متحده به افسانه ای پیرامون   حملات صوتی  علیه دیپلمات های آمریکایی در هاوانا اشاره می نماید زیرا این خزعبلات از منظر علمی مردود می‌باشد .

قدردانی مکزیک از کوبا جهت اعزام کادر درمان برای مبارزه با کووید 19

  آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک  از دولت و مردم کوبا جهت اعزام  پزشکان کوبایی به مکزیک با هدف مبارزه با کووید 19 تشکر کرد. هیات پزشکی کوبا در ماه دسامبر 2020 در اوج دومین موج بیماری و هنگامیکه تعداد بیمارستان‌ها در مکزیک برای پذیرش بیماران کفایت نمی نمود،  وارد مکزیک شد.   لوپز اوبرادور به یاد آورد شد که دولت وی یک بیمارستان مدرن 300 تخت خوابی ساخته بود ولی به دلیل فقدان متخصصان مورد نیاز، مرکز درمانی مزبور راه اندازی نشده بود. در حال حاضر پزشکان کوبایی به تدریج به کوبا باز می‌گردند.

آغاز مرحله دوم فاز 3 کارآزمایی‌های بالینی واکسن «سوبرانا 02»و «عبدالا»

 بنابر اعلام هلدینگ شرکت های پخش دارو و بیوتکنولوژی کوبا (بیوکوبافارما ) تزریق دوز دوم نامزدهای واکسن «سوبرانا 02» (در هاوانا) و «عبدالا» (در سه استان شرقی کوبا) به داوطلبانی که در فاز 3 کار آزمایی بالینی مزبور شرکت نموده اند، آغاز خواهد شد.  در تاریخ 3 آوریل  48 هزار  داوطلب در کارآزمایی واکسن «عبدالا» دوز اول را دریافت کردند. مرحله اول فاز 3 آزمایشات بالینی «سوبرانا 02» شامل 44 هزار داوطلب بود. اخیراً موسسه واکسن فینلای از شروع  تولید  (تک دوز)   نامزد واکسن «سوبرانا 02» بدون تیومرسال خبر داد. این واکسن‌ها برای افرادی که به تیومرسال حساسیت دارند، مناسب خواهد بود.

تاکید سی ان ان بر پیشرفت کاندیدای واکسن کوبا

سایت شبکه خبری سی ان ان به زبان اسپانیایی بر پیشرفت کاندیدای واکسن کوبا علیه کویید 19 علیرغم تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده تاکید کرد.   پاتریک اوپمان، خبرنگار سی ان ان در هاوانا  در اینباره گفت که به رغم افزایش مشکلات اقتصادی و تشدید اقدامات قهری توسط واشنگتن کوبا به هدفی دست یافت که هیچ کشور دیگر آمریکای لاتین قادر به انجام آن نبوده است. وی ضمن تأکید بر اینکه کوبا پنج واکسن علیه بیماری مزبور دارد (دو مورد از آنها در مرحله 3 کارآزمایی‌های بالینی هستند) افزود که ایران در حال حاضر آزمایش های گسترده ای را با 100 هزار دوز واکسن «سوبرانا 02» در دست اقدام دارد و می‌تواند تولید آنرا   در جمهوری اسلامی آغاز کند.

علاقه کشور های کاریکوم به خرید واکسن‌ها کوبایی  کووید 19

 جامعه کشور های کارائیب (کاریکوم)  علاقه خود به واکسن‌های کوبا علیه کووید 19 را ابراز کرد. به نقل از سایت «کاریکوم تودی» کشورهای عضو در حال بررسی امکان دریافت واکسن «سوبرانا 02» هستند.  الیزابت مورگان، مقاله نویس و متخصص سیاست تجارت بین الملل تأکید کرد که کوبا تنها کشور آمریکای لاتین و کارائیب است که واکسن‌های خود علیه  کوید -19 را در دست تولید داشته و کشورهایی مانند جامائیکا و سورینام علاقه مند به دریافت این واکسن‌ها هستند.

محکومیت اقدامات قهری یکجانبه دولت آمریکا علیه کوبا 

  کوبا و اتحادیه اروپا  در چارچوب برگزاری سومین دور گفتگوی مشترک در مورد اقدامات قهری یک جانبه (بصورت مجازی)،  محاصره (تحریم های) ایالات متحده علیه کوبا و تشدید آن در شرایط کووید 19 را محکوم کردند. در این نشست دو طرف معتقد بودند که سیاست واشنگتن هم به مردم کوبا و هم به منافع اقتصادی و تجاری اتحادیه اروپا آسیب می رساند. هیات کوبا از اتحادیه اروپا برای حمایت از این کشور در مبارزه با تحریم های ایالات متحده و اعلام مخالفت خود در سازمان‌های بین المللی با اجرای فصول سوم و چهارم قانون هلمز-برتون و همچنین  قرار دادن نام کوبا در لیست کشور های حامی تروریسم تشکر کرد. طرفین همچنین در مورد قانون 2271/96 شورای اتحادیه اروپا و سایر ابتکارات دیگر برای مقابله با اجرای فراسرزمینی قانون هلمز-برتون بحث و تبادل نظر کردند.

  استراتژی کوبا برای واکسیناسیون علیه کووید 19

 مقامات کوبایی اعلام نمودند که 70 درصد از جمعیت کوبا (گروه‌های جمعیتی مختلف از سنین  19 تا 80 سال) به عنوان بخشی از استراتژی واکسیناسیون در برابر کووید 19  تا ماه‌های ژوئیه و آگوست واکسینه خواهند شد. مرحله اول  استراتژی شامل دو آزمایش بالینی فاز 3 با واکسن‌های  «سوبرانا 02» (44 هزار 10 نفر) و  «عبدالا» (48 هزار نفر) انجام می‌شود. برنامه واکسیناسیون نیز دو مطالعه دیگر برای ارزیابی کارایی در گروه‌های آسیب پذیر (پرسنل بهداشتی و کارکنان حوزه بیوتکنولوژی ...) را در بر می‌گیرد که یکی از آنها  در هاوانا با 150 هزار داوطلب شروع شد و دیگری با 120 هزار نفر در استان‌های شرق کشور به زودی آغاز خواهد شد. برنامه ریزی شده که به تدریج و با استفاده از این طرح تا ماه می  1.7 میلیون نفر علیه ویروس کووید 19 واکسینه شوند.

شدت گرفتن شیوع بیماری کووید 19 در کوبا

 خوزه آنخل پورتال میراندا، وزیر بهداشت عمومی‌کوبا اعلام کرد که از آخرین هفته  ژانویه 2021 وضعیت  شیوع کووید 19 در کشور متفاوت شده و در نتیجه افزایش انتقال بیماری، بیش از 5 هزار مورد در هفته حتی در مناطقی که بیماری کنترل گردیده بود، شناسایی می‌شوند. بنابر اعلام مقامات وزارت بهداشت این کشور   از جمله دلایل  افزایش  موارد مثبت در کوبا، علاوه بر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، ورود  پنج نوع  از این بیماری و شش جهش مختلف از نوع 614 (سویه ای که در ابتدا مشخص شده بود) و چهار سویه جدید (سویه کشف شده در آفریقای جنوبی، سویه کشف شده در کالیفرنیا -آمریکا-، سویه کشف شده در انگلیس و سویه کشف شده در ووهان-چین) شناسایی شده می‌باشد که در سطح بین المللی به عنوان سویه‌های بسیار مسری شناخته شده اند و البته تاثیر قابل توجهی بر افزایش مرگ و میر مبتلایان دارند. تا پایان 8 آوریل 2021    تعداد کل افراد مبتلا به بیماری در کوبا از آغاز اپیدمی تا به حال به 84 هزار و 532 نفر بالغ گردیده که از این تعداد 5 هزار و 112 مورد فعال در بیمارستان‌ها بستری هستند. در نتیجه بیماری نیز 448 نفر فوت کرده اند.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما