معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۹۴

مهمترین اخبار اقتصادی ژاپن (نیمه دوم اسفند 1399 و نیمه اول فروردین‌ 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن که در نیمه دوم اسفند 1399 و نیمه اول فروردین 1400 در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح زیر است:

بیشتر شرکت های ژاپنی در سال مالی ۲۰۲۱ رشد اقتصادی را پیش بینی می‌کنند

یک نظرسنجی ان اچ کی نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد شرکت های بزرگ ژاپنی انتظار دارند که در سال مالی جدید که از آوریل آغاز می‌شود اقتصاد به حالت قبل بازگردد. امید بسیاری از آنها به واکسیناسیون سراسری ویروس کرونا است. ان اچ کی در اواسط ماه مارس که وضعیت اضطراری در توکیو و سه استان مجاور آن در جریان بود از ۱۰۰ شرکت نظرسنجی کرد که ۹۹ شرکت به آن پاسخ دادند.

در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت کنونی اقتصاد 52.5 درصد گفتند که اقتصاد ثابت مانده است. کاهش هزینه کرد مصرف کننده و نیز تاثیر درخواست ها برای ماندن در خانه و کاهش ساعات کاری در هنگام وضعیت اضطراری از دلایلی بود که برای عدم تغییر وضعیت اقتصادی مطرح شد. در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت اقتصادی در ۶ ماه اول سال مالی جدید 76.8% گفتند که رشد ملایمی را پیش بینی می‌کنند و 5.1% گفتند که انتظار دارند رشد بیشتری داشته باشد. واکسیناسیون گسترده، بهبود هزینه کرد مصرف کننده، کاهش محدودیت های اجتماعی و پایان کاهش ساعات کاری از دلایل خوش بینی پاسخ دهندگان بود.

اختراع دستگاهی برای تبدیل سریع دی اکسید کربن توسط توشیبا

توشیبا، سازنده لوازم الکترونیکی ژاپنی، با یک دستگاه جدید جمع آوری و تبدیل دی اکسید کربن، به جهشی بزرگ در جهت کاهش انتشار کربن دست یافته است. به گفته این شرکت، این دستگاه سریعترین فرآوری در جهان را دارد. این دستگاه جدید با واکنش های شیمیایی با استفاده از جریان برق، دی اکسید کربن را به مونوکسیدکربن تبدیل می‌کند. مونوکسید کربن می‌تواند به عنوان ماده اولیه برای محصولاتی مانند سوخت هواپیما بکار رود. کیتاگاوا ریوتا، محقق ارشد توشیبا، می‌گوید این فناوری در ترکیب با انرژی‌های تجدیدپذیر، کلیدی برای تحقق هدف کربن صفر خواهد بود.

در حال حاضر، این تجهیزات می‌تواند در سال یک تن دی اکسید کربن را فرآوری کند، اما این شرکت به دنبال نسخه‌های بزرگتری است که بتواند انتشار گازهای گلخانه ای در کارخانه‌ها و سایر تأسیسات را تا حد چشمگیری کاهش دهد

آتش سوزی در یک کارخانه تولید تراشه در ژاپن و احتمال صدمه بیشتر به صنعت خودروسازی این کشور

خودروسازان ژاپنی در حال ارزیابی تأثیر یک آتش سوزی در یک کارخانه داخلی بزرگ نیمه‌هادی هستند. این در حالی است که این صنعت در حال حاضر با کمبود جهانی روبرو است. این آتش سوزی جمعه گذشته در یک کارخانه Renesas Electronic در شمال توکیو رخ داد. برخی از تجهیزات آسیب دیده و تولید تراشه برای خودرو تا حدی متوقف شده است. Renesas قصد دارد ظرف یک ماه به تولید کامل خود بازگردد. خودروسازان افرادی را برای کمک به این کارخانه اعزام کرده اند.

از جمله شرکت هایی که از تراشه‌های رنساس استفاده می‌کنند می‌توان به تویوتا، نیسان و هوندا اشاره کرد. خودروسازان ژاپنی پیش از این به دلیل کمبود تراشه جهانی مجبور به کاهش تولید شده بودند. سایر تراشه سازان ظرفیت کمی ‌برای جبران این کمبود دارند. تحلیلگران می‌گویند آتش سوزی Renesas ممکن است خودروسازان را مجبور به کاهش بیشتر تولید کند.

پرتاب ماهواره ای برای آزمایش فناوری پاکسازی زباله‌های فضایی

یک شرکت نوپای ژاپنی می‌گوید برای آزمایش فناوری‌هایی به منظور پاکسازی زباله‌های فضایی، یک ماهواره پرتاب کرده است. مقامات شرکت Astroscale در توکیو می‌گویند یک موشک سایوز روسی که روز دوشنبه از قزاقستان پرتاب شد، این ماهواره آزمایشی را در مدار قرار داد، و ادامه می دهند که عملکرد این ماهواره به درستی انجام می‌شود.

این مقامات می‌گویند ماهواره تمیز کننده آنها از یک وسیله مغناطیسی برای جمع آوری زباله‌ها استفاده می‌کند. زباله‌های فضایی و خود ماهواره وقتی که دوباره وارد جو زمین شوند، خواهند سوخت. این ماهواره زباله‌های ساختگی را در فضا پخش کرده و سپس آنها را جمع آوری می‌کند، و فناوری تعیین موقعیت زباله‌ها را نیز آزمایش می‌کند.

شرکت Astroscale می‌گوید اولین شرکت خصوصی است که ماهواره ای برای آزمایش فناوری تمیز کردن زباله‌های فضایی پرتاب کرده است. این شرکت می خواهد از این فناوری استفاده تجاری کند. زباله‌های فضایی یک مشکل رو به افزایش هستند چرا که ماهواره‌های رها شده و قسمت هایی از موشک ها در مدار زمین باقی می مانند و خطر برخورد را افزایش می دهند

میتسوبیشی یک شرکت مرتبط با صنایع دفاعی داخلی ژاپن را می خرد

شرکت ژاپنی صنایع سنگین میتسوبیشی با یک رقیب داخلی توافق کرده است که کسب و کار مرتبط با صنایع دفاعی آن شرکت را بخرد. شرکت Mitsui E&S Holdings موافقت کرده است که میتسوبیشی، کسب و کاری که به کشتی‌های نیروی دریایی نیروهای دفاع از خود ژاپن خدمات ارائه می دهد را در اختیار بگیرد. ایزومی ساوا سیجی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره صنایع سنگین میتسوبیشی گفت شرکتش امیدوار است با تلفیق نقاط قوت هر دو شرکت رقابت پذیری و بهره وری را تقویت کرده و همچنین مسئولیت خود در همکاری برای امنیت دریایی را ایفا کند. میتسوبیشی همچنین توافق کرده است که ساخت قایق های گشت زنی برای گارد ساحلی ژاپن را به عهده بگیرد. میتسوبیشی هنوز افشا نکرده که برای خرید آن شرکت چه مبلغی پرداخت خواهد کرد. اما تخمین زده می‌شود که این رقم در حدود دهها میلیون دلار باشد. میتسوبیشی ظاهرا مجذوب ثبات نسبی در قراردادهای مرتبط با صنایع دفاعی است. همه گیری جهانی ویروس کرونا کسب و کار هواپیماسازی این شرکت از جمله اولین پروژه جت مسافرتی ژاپن، را با مشکل مواجه کرده است.

ژاپن کمک های اقتصادی جدید به میانمار را متوقف می‌کند

دولت ژاپن قصد دارد برای وادار کردن ارتش میانمار به توقف خشونت بر ضد غیرنظامیان و برقراری دوباره دموکراسی، فعلا کمک های اقتصادی جدید به این کشور را به حالت تعلیق درآورد. هدف این اقدام فشار بر ارتش میانمار است در حالیکه تماس با آنها حفظ خواهد شد. دولت ژاپن معتقد است تعلیق کمک اقتصادی به میانمار موثرتر از تحریم های اعمال شده از سوی کشورهای غربی است. روز سه شنبه، اعضای حزب اصلی حاکم لیبرال دموکرات پیش نویس قطعنامه ای را تهیه کردند که از دولت می خواهد در زمینه ارائه کمک های رسمی جدید توسعه به میانمار مراقب باشد. آنها از دولت خواستند هنگام بررسی همکاری اقتصادی و دفاعی با میانمار اوضاع در حال تغییر آن کشور را نیز در نظر داشته باشد.

موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن، گفته است ژاپن بزرگترین ارائه کننده کمک های اقتصادی به میانمار است و موضع دولت در این باره روشن است که هیچ پروژه جدیدی وجود نخواهد داشت. کمکهای رسمی ‌توسعه ژاپن به میانمار در سال مالی ۲۰۱۹ که در مارس ۲۰۲۰ پایان یافت، در کل حدود ۲۰۰ میلیارد ین یا حدود 1.8 میلیارد دلار بوده است.

تشکیل یک کنسرسیوم در ژاپن برای تولید پلاستیک سازگار با محیط زیست

شرکت های ژاپنی برای تولید نوع جدیدی از پلاستیک که به کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن کمک می‌کند، در حال همکاری با یک دانشگاه پیشتاز در این زمینه هستند. هدف این گروه، توسعه فناوری تولید انبوه پلاستیک از مواد ارگانیک است که به عنوان زیست توده (Biomass) شناخته می‌شوند. ماده اصلی از ریز جلبک اوگلنا بدست می آید. یک کنسرسیوم بین Seiko Epson، ان ای سی، دانشگاه توکیو و یک شرکت خطرپذیر به نام Euglena تشکیل شده است. پلاستیک زیست توده مبتنی بر ماده تشکیل دهنده پارامیلون خواهد بود که از اوگلنا بدست می آید. اوگلنا از طریق فوتوسنتز دی اکسید کربن را جذب می‌کند. محققان معتقدند این ماده نسبت به پلاستیک معمولی که از سوخت های فسیلی بدست می آید، می‌تواند جایگزین بسیار سازگارتری با محیط زیست باشد. حجم وسیعی از گاز دی اکسید کربن در فرآیند تولید پلاستیک انتشار می یابد. این کنسرسیوم امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن پلاستیک زیست توده تولید کند

قانون افزایش سن بازنشستگی به ۷۰ سال در ژاپن اجرایی شد

قانون جدیدی که شرکت ها را ملزم می‌کند کارمندان خود را تا سن ۷۰ سالگی سر کار نگه دارند روز پنجشنبه در ژاپن اجرایی می‌شود. یک بررسی که توسط وزارت امور داخلی انجام شده دریافته است که سال گذشته ۹ میلیون و ۶۰ هزار شاغل در سنین ۶۵ سال به بالا وجود داشته است. این کارگران مسن 13.6% نیروی کار این کشور را تشکیل می دهند. به دلیل کاهش نرخ موالید، پیر شدن جمعیت و همینطور کمبود نیروی کار انتظار می رود تعداد کارمندان مسن در ژاپن بالاتر هم برود.

در حال حاضر، شرکت های ژاپنی موظفند کارمندانی که مایل به ادامه کار هستند را تا سن ۶۵ سالگی سر کار نگه دارند.  در قانون جدید پنج انتخاب به شرکت ها داده شده تا کارمندان مسن تر خود را حفظ کنند. آنها می‌توانند سن بازنشستگی این افراد را به ۷۰ سال افزایش دهند، سن بازنشستگی را کامل حذف کنند، یا بدون تغییر سن بازنشستگی اجازه دهند کارمندان بیشتر از سقف سنی به کار خود ادامه دهند.

شرکت ها همچنین می‌توانند کارهای خود را به بازنشستگانی که کسب و کار مستقل خود را شروع کرده اند و به صورت آزاد کار می‌کنند برون سپاری کنند. گزینه آخر هم این است که شرکت ها از کارمندانی که تصمیم می‌گیرند کار خود را در نهادهای غیر انتفاعی و سایر نهادهای مفید برای جامعه ادامه دهند حمایت کنند. طبق این قانون، شرکت ها و کارمندان باید درباره گزینه انتخابی برای سن بازنشستگی به توافق برسند

خط آهن سیبو قطاری خورشیدی راه اندازی می‌کند

گرداننده یک خط آهن در ژاپن به عنوان بخشی از تلاش ها برای ایجاد یک جامعه کربن صفر، در حال بکار گرفتن قطاری است که با نیروی خورشیدی کار کرده و انتشار دی اکسید کربن آن صفر است. این قطار از اوایل ماه آوریل در استان سایتاما واقع در شمال توکیو بکار گرفته خواهد شد. این قطار در خط یاماگوچی که 2.8 کیلومتر طول دارد کار خواهد شد. گرداننده این قطار، خط آهن سیبو، می‌گوید این خط آهن سالانه یک میلیون مسافر حمل می‌کند.مقامات می‌گویند این قطار عملا عاری از انتشار گاز دی اکسید کربن خواهد بود. این قطار با استفاده از نیروی تولید شده در نیروگاه خورشیدی سیبو در استان کاناگاوا و دیگر تاسیسات کار خواهد کرد. تا کنون میانگین انتشار دی اکسید کربن این خط آهن حدود ۳۰۰ تن در سال بوده است.

هوندا نائوشی، یک مقام خط آهن سیبو، می‌گوید: «ما درباره کمک به کاهش گاز دی اکسید کربن فکر کرده ایم چرا که قطارها میزان بسیار زیادی برق مصرف می‌کنند. امیدواریم که بتوانیم آگاهی مردم درباره محیط زیست را افزایش دهیم.» انتظار می رود دیگر گردانندگان خط آهن اقدامات خود برای انرژی سبز را سرعت بخشند. خط آهن توکیو برای یکی از خط های خود در توکیو هم اکنون به انرژی قابل تجدید روی آورده است.

بهبود خوشبینی تجاری در بین شرکت های تولیدی ژاپن

یک بررسی دقیق در ژاپن نشان می دهد که خوشبینی تجاری در میان تولیدکنندگان بزرگ به سطح قبل از همه گیری جهانی ویروس کرونا بازگشته است. اما انتظار می رود که در برخی از بخش های دیگر از جمله هتلداری و رستورانداری بهبود این خوش بینی زمان بیشتری طول بکشد. بانک ژاپن هر سه ماه یکبار نظرسنجی تانکان را انجام می دهد. این نظرسنجی حدود ۹۵۰۰ شرکت را تحت پوشش قرار می دهد. حس خوشبینی تجاری تفاوت بین درصد شرکت هایی که می‌گویند تجارت خوب است و آنهایی که می‌گویند تجارت خوب نیست را نشان می دهد. این جدیدترین گزارش روز پنجشنبه منتشر شد. این گزارش نشان می دهد که اعتماد به نفس در تولیدکنندگان بزرگ با ۱۵ واحد افزایش به ۵ رسیده است. این بهبود نسبت به گزارش قبلی، که در ماه دسامبر منتشر شد، به خاطر رشد در صادرات بوده است. این سومین افزایش متوالی سه ماهه را نشان می دهد. این رقم همچنین در سطح سپتامبر ۲۰۱۹ یعنی پیش از آغاز بحران ویروس کرونا است. اما نتایج تانکان برای بسیاری از شرکت های غیر تولیدی تصویری متفاوتی را نشان می دهد. این بخش به طور کلی در مسیر بهبودی قرار داشت اما هنوز در سطح منفی یک بود. اعتماد به نفس در بین مدیران در آژانس های گردشگری و رستوران‌ها بشدت کاهش یافت. کسب و کار آنها طی این همه گیرى با محدودیت هایی، از جمله کوتاه شدن ساعات کار در بارها و رستوران‌ها، کاهش یافت.

تاکید ژاپن و آمریکا بر تحقق منطقه اقیانوس های هند و آرامی عاری از کربن

انتظار می رود که سوگا یوشیهیده نخست وزیر ژاپن و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طی دیدار پیش روی خود بار دیگر بر همکاری جهت تحقق منطقه اقیانوس هند تا اقیانوس آرامی عاری از دی اکسید کربن تاکید کنند. کاتو کاتسونوبو دبیر اول کابینه ژاپن روز جمعه اعلام کرد که این گفتگوها شانزدهم آوریل در واشنگتن برگزار خواهند شد.

کاتو اشاره کرد که انتظار می رود رهبران دو کشور بر همکاری جهت تحقق منطقه اقیانوس هند تا اقیانوس آرامی آزاد و باز و نیز مقابله با همه گیری جهانی ویروس کرونا، تغییرات آب و هوایی و رسیدگی به مسائل مرتبط با چین و کره شمالی تاکید کنند. به احتمال زیاد آنها همچنین بر سر تقویت زنجیره‌های عرضه نیمه‌هادی‌ها و نیز همکاری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله شبکه‌های بی سیم 5G بحث و تبادل نظر خواهند کرد. دو کشور در نظر دارند برای تاکید دوباره بر اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان در بحبوحه فعالیت های دریایی فزاینده چین، پس از این نشست یک سند مشترک صادر کنند.

مقاماتی از وزارت ترابری ژاپن به دلیل بسته شدن کانال سوئز از مصر بازدید می‌کنند

پس از آنکه یک کشتی با مالکیت ژاپنی حدود یک هفته پیش کانال سوئز را مسدود کرد، آکابا کازویوشی وزیر ترابری ژاپن می‌گوید وزارتخانه اش مقاماتی را به مصر می فرستد. این کشتی باری که در مالکیت یک شرکت ژاپنی واقع در استان اهیمه در غرب ژاپن است، ماه گذشته در کانال سوئز گیر کرد و منجر به آن شد که هیچ کشتی دیگری نتواند از این کانال عبور کند. آکابا روز جمعه به خبرنگاران گفت او از مقامات دولت مصر و دیگر افرادی که شبانه روزی برای رها سازی این کشتی فعالیت کردند، سپاسگزار است. او کانال سوئز را یک آبراه مهم برای اقتصاد جهان از جمله ژاپن خواند.

آکابا گفت وزارت ترابری در حال ارسال گروهی از کارشناسان به مصر است تا از افرادی که برای باز کردن دوباره این آبراه به سختی کار کردند تشکر کرده و نیز در مورد راه‌های افزایش همکاری با دولت مصر بحث و تبادل نظر کنند. به گفته این وزارتخانه، چهار نفر از مقامات به مصر اعزام خواهند شد، و در صورتی که از آنها خواسته شود تا در تحقیقات در مورد این حادثه و اقدامات برای جلوگیری از وقوع مجدد آن کمک کنند، آماده همکاری خواهند بود.

افت شدید فروش خودروهای نو در ژاپن طی سال مالی گذشته

فروش خوردروهای نو در ژاپن در سال مالی گذشته که ماه مارس به پایان رسید به شدت افت داشت. در طول این سال دو بار به علت همه گیری جهانی ویروس کرونا در ژاپن وضعیت اضطراری اعلام شد که باعث کاهش شدید مراجعه خریداران به فروشندگان شد. بنا به اعلام انجمن فروشندگان خودروی ژاپن، در سال میلادی گذشته حدود چهار میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودروی نو به فروش رفته است. این تعداد 7.6 درصد نسبت به سال پیش از آن کمتر است. این دومین سال متوالی بود که میزان فروش کاهش داشت. در دسته خودروهای با اندازه معمولی، کامیون‌ها و اتوبوس ها، میزان فروش با افت 8.9 درصدی به ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار دستگاه رسید.فروش خودروهای کوچک 5.3 درصد کاهش داشت و به یک میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه رسید. فروش اتوبوس به تنهایی 40.4 درصد افت داشت چرا که تقاضا برای جایگزینی این نوع خودرو در صنعت گردشگری به شدت کاهش داشت. انجمن فروشندگان خودروی ژاپن می‌گوید با توجه به امکان تاثیرگذاری کمبود عرضه نیمه‌هادی‌ها بر تولید خودرو، چشم انداز بازار فروش خودروهای نو در سال مالی جاری همچنان مبهم است

سفارش خرید بزرگ ترین کشتی تفریحی ژاپن توسط خط کشتیرانی NYK

خط کشتیرانی NYK ژاپن سفارش خرید یک کشتی را داده است که بزرگ ترین کشتی تفریحی بین المللی ثبت شده در ژاپن خواهد بود. قرار است این شرکت، کشتی مورد نظر را در سال ۲۰۲۵ تحویل بگیرد. این کشتی حدود ۵۲ هزار تن ظرفیت خواهد داشت که از ظرفیت «آسوکا دو» (Asuka II) بزرگ ترین کشتی تفریحی ژاپن که این شرکت در حال حاضر آن را اداره می‌کند، بیشتر خواهد بود. مسافران این کشتی جدید حتی در دریا به اینترنت Wi-Fi دسترسی خواهند داشت و بدین ترتیب نیاز افرادی که در هنگام سفر کار می‌کنند نیز برآورده خواهد شد.

این کشتی با هر دو سوخت نفت یا گاز طبیعی مایع کار می‌کند، که باعث تولید گازهای گلخانه ای نسبتا کمی‌توسط آن می‌شود. کشتی‌های تفریحی بین المللی به علت همه گیری جهانی ویروس کرونا متوقف شده اند. اما خط کشتیرانی NYK انتظار دارد تا چهار سال آینده که این کشتی تحویل داده می‌شود، تقاضا بار دیگر به روند عادی بازگردد. این کشتی به سیستم تهویه و دستگاه‌های تصفیه هوایی با فیلترهای مرغوب مجهز است. آسانسورهای آن نیز بدون تماس کار خواهند کرد.

مجلس نمایندگان ژاپن بودجه بی سابقه ۲۰۲۱ را تصویب کرد

مجلس نمایندگان پارلمان ژاپن بودجه بی سابقه ای را به ارزش بیش از ۱۰۶ تریلیون ین معادل حدود یک تریلیون دلار برای سال مالی که از آوریل شروع می‌شود تصویب کرده است. این رقم شامل بودجه‌هایی برای مبارزه با همه گیری جهانی ویروس کرونا، ارتقا تحولات دیجیتالی، حرکت به سوی کربن صفر و کمک به افراد برای درمان ناباروری میشود.

پس از آنکه این بودجه در کمیته بودجه تایید شد، مجلس نمایندگان روز سه شنبه در یک جلسه عمومی آن را به بحث گذاشت. مجلس نمایندگان بودجه مورد نظر را در یک رای گیری با حمایت اکثریت قانونگذاران از حزب لیبرال دموکرات و حزب کومِی، شریک کوچک ائتلافی آن، تصویب کرد.

بودجه تصویب شده در مجلس نمایندگان بلافاصله به مجلس سنا رفت و اگر مجلس سنا ظرف ۳۰ روز به آن رای ندهد، به طور خودکار تصویب خواهد شد

خودداری ژاپن از تامین وام در پروژه‌های نیروگاه‌های زغال سنگی

رئیس بانک همکاری بین المللی ژاپن گفته است که این موسسه مالی دولتی تامین وام برای پروژه‌های جدید نیروگاه‌های برق زغال سنگی در خارج از کشور را متوقف خواهد کرد. مائه دا تاداشی، در بحبوحه افزایش مخالفت ها با استفاده از زغال سنگ و نقش بانک ها در تامین وام برای آنها این مطلب را روز سه شنبه ایراد کرد. او گفت: «اکنون گرایش به تغییر و دوری از کربن است. خودداری از زغال سنگ به عنوان منبع انرژی که بیشترین گاز دی اکسید کربن را منتشر می‌کند، افزایش یافته است.» بانک همکاری بین المللی ژاپن برای پروژه‌های انرژی خارج از کشور با حضور فعال شرکت های ژاپنی وام تامین می‌کند. در ماه دسامبر، این بانک تصمیم گرفت تا به طور مشترک با بانک های خصوصی ژاپن برای ساختن یک نیروگاه برق زغال سنگی در ویتنام حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وام ارائه کند. این پروژه موسوم به وانگ آنگ ۲ مورد انتقاد سرمایه گذاران خارجی بوده است. مائه دا گفت که احتمالا وانگ آنگ ۲ آخرین پروژه ای خواهد بود که بانک های خصوصی ژاپنی در آن شرکت دارند.

اعلام ورشکستگی ۱۱۰۰ شرکت در ژاپن به دلیل کرونا

یک شرکت پژوهشی اعتبارسنجی می‌گوید که در ژاپن از ماه فوریه سال گذشته به دلیل همه گیری جهانی ویروس کرونا ۱۱۰۰ شرکت ورشکسته شده اند. شرکت تیکوکو دیتابانک می‌گوید تا صبح چهارشنبه، ۱۱۰۰ شرکت به دلیل شیوع کرونا یا کاملا ورشکسته شدند و یا در حال اعلام مراحل انحلال حقوقی هستند. بارها و رستوران‌ها با ۱۷۲ مورد در صدر فهرست قرار دارند، به دنبال آن شرکت های ساختمانی با ۹۲ مورد و هتل ها و مهمانخانه‌ها با ۷۹ مورد قرار دارند. توکیو ۲۶۴ مورد ورشکستگی، استان‌های اوساکا و کاناگاوا به ترتیب ۱۰۸ و ۶۴ مورد ورشکستگی را ثبت کرده اند. شرکت تیکوکو دیتابانک به افزایش قابل توجه ورشکستگی‌ها در میان بارها و رستوران‌ها در مناطق شهری تحت وضعیت اضطراری دولت اشاره می‌کند. این شرکت می‌گوید اگر وضعیت اضطراری برای توکیو و سه استان همسایه آن تمدید شود کاهش بلندمدت هزینه کرد شخصی اجتناب ناپذیر خواهد بود و احتمالا منجر به ورشکستگی‌های بیشتری خواهد شد.

شرایط نامطلوب کاری زنان در ژاپن در مقایسه با کشورهای پیشرفته

یک بررسی سالانه در مورد محیط کاری زنان نشان می دهد که ژاپن در میان اقتصادهای بزرگ در ردیف یکی مانده به آخر قرار دارد. مجله اکونومیست پیش از روز دوشنبه که روز جهانی زن است، جدیدترین شاخص «سقف شیشه ای» خود را منتشر کرد. این مجله ۲۹ عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی را بر اساس ۱۰ شاخص مانند نرخ مشارکت نیروی کار و تفاوت درآمد برحسب جنسیت رده بندی می‌کند. ژاپن به دلیل تعداد کم زنانی که دارای قدرت تصمیم گیری هستند در رده ۲۸ قرار گرفت. این کشور دارای کمترین درصد زنانی است که سمت مدیریتی دارند و نماینده پارلمان هستند. کره جنوبی پس از ژاپن در ردیف آخر قرار دارد. اکونومیست می‌گوید که جوامع ژاپن و کره جنوبی همچنان زنان را مجبور می‌کنند که بین خانواده و کار یکی را انتخاب کنند. سوئد در بالاترین رده این فهرست قرار دارد. این کشور دارای سیستم مرخصی زایمان با حقوق برای مدت نسبتا طولانی هم برای مادران و هم برای پدران است. زنان در این کشور بیش از ۴۰ درصد سمت های مدیریتی را برعهده دارند.

شرکت های هواپیمایی ژاپنی تست پی سی آر ارزان قیمت ارائه می دهند

شرکت های هواپیمایی ژاپن در تلاش هستند تا با اطمینان دادن به مردم از انجام تست پی سی آر ارزان قیمت، تعداد مسافران داخلی را افزایش دهند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که همه گیری ویروس کرونا همچنان به درآمد کل آنها آسیب می رساند. شرکت هواپیمایی ژاپن ایرلاینز می‌گوید که همه مسافران داخلی می‌توانند از روز پانزدهم مارس تا پایان ژوئن با کمتر از بیست دلار تست پی سی آر بدهند. برای واجد شرایط بودن مسافران باید در باشگاه مشتریان این شرکت هواپیمایی عضو باشند. شرکت هواپیمایی آل نیپون ایرویز و شرکت هواپیمایی ارزان قیمت Peach Aviation خدماتی مشابه را ارائه می دهند.

دولت ژاپن پیشنویس لایحه بازیافت زباله‌های پلاستیکی را تصویب می‌کند

دولت ژاپن با تصویب پیشنویس لایحه ای با هدف کاهش زباله‌های پلاستیکی و بازیافت این مواد به عنوان یک منبع بازیافتی موافقت کرده است. در این پیشنویس که روز سه شنبه در نشست کابینه تصویب شد تمام اقدامات از لحظه طراحی محصولات پلاستیکی تا زمانی که به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند یا بازیافت می‌شوند گنجانده شده است. به طور مثال دولت سامانه ای را برای تشخیص محصولات سازگار با محیط زیست راه اندازی خواهد کرد. تولیدکنندگان ملزم خواهند بود به منظور بازیافت راحت محصولاتشان برنامه‌هایی طراحی کنند. خرده فروشی‌ها نیز ملزم می‌شوند از ارائه قاشق و چنگال پلاستیکی اضافه خودداری کنند و به استفاده از کارد و چنگال های ساخته شده از مواد دیگر روی آورند. از کسب و کارهایی که در زمینه تولید و فروش محصولات پلاستیکی فعالیت می‌کنند خواسته خواهد شد برای جمع آوری اقلام تولیدی استفاده شده، برنامه‌های بازیافت طراحی کنند. دولت در نظر دارد که این لایحه پیشنهادی را در نشست جاری پارلمان ارائه و آن را به تصویب مجلس برساند.

اصلاحیه قوانین مرتبط با فرودگاه­ها و شرکت­های حمل و نقل هوایی ژاپن

دولت ژاپن در جلسه هیات دولت 9 مارس 2021 خود اصلاحیه قوانین حمل و نقل هوایی این کشور را تصویب کرد. بر طبق این اصلاحیه شرکت­های حمل و نقل هوایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار ضرر و زیان­های جدی شده ­اند از دولت کمک مالی دریافت خواهند نمود. دولت ژاپن قصد دارد بعد از کاهش هزینه­ های فرودگاهی، بودجه­ای حدود 120 میلیارد ین را نیز جهت کمک به شرکت­های هواپیمایی در بودجه سال مالی جدید خود بگنجاند.

شاخص خوشبینی تجاری در ژاپن برای سه ماهه نخست سال منفی شد

یک بررسی دولت ژاپن نشان می دهد که احساس خوشبینی تجاری میان شرکت های بزرگ ژاپنی بار دیگر به زیر صفر رسیده است. این شاخص خوشبینی برای سه ماهه ژانویه تا مارس به منفی 4.5 رسید. این در حالی است که برای سه ماهه پیش از آن، این شاخص مثبت 11.6 بود. از سه ماهه دوم سال میلادی گذشته تا کنون، این نخستین بار است که این شاخص به زیر صفر می رسد. رقم منفی برای این شاخص به معنی این است که بیشتر شرکت ها احساس می‌کنند که کسب و کار آنها در سه ماهه جاری از سه ماهه پیش از آن بدتر است. احساس بدبینی در وضعیت کسب و کار در بخش هایی که به خاطر اعلام دومین وضعیت اضطراری در ماه ژانویه ضربه دیده اند، بیشتر بود.

این شاخص برای بخش حمل و نقل منفی 28.4 و برای بخش هتل داری و رستوران داری منفی 17.5 بود. این در حالی است که بخش مربوط به فناوری اطلاعات و تجهیزات مخابراتی با شاخص مثبت 19.1 از بقیه بخش ها پیش بود. مسئولان وزارت دارایی کاهش در شاخص کلی را به بدبینی در میان شرکت های غیر تولیدی نسبت داده اند و اشاره داشتند که در میان شرکت های تولیدی، این شاخص مثبت بوده است.

فاکتورهای کاغذی مانع‌ دورکاری حداکثری در ژاپن

ژاپن در دوره کرونا و به ویژه در وضعیت اضطراری، خواستار انجام کار از راه دور شد با این حال در نظرسنجی سانسان، اپراتور مدیریت کارت ویزیت؛ مشخص شد که ۸۲.۵٪ از کارکنان هنوز مجبور به مراجعه به دفاتر برای پردازش فاکتورها هستند، حتی اگر آنها در بخش های حسابداری یا مالی هم نباشند.

این نظرسنجی و پرسشنامه آنلاین در اواسط ژانویه ۲۰۲۱ با هدف ۱۰۰۰ نفر از کارمندان اداری انجام شد که به عنوان بخشی از وظایف خود فاکتورها را کنترل می‌کنند. مشکل زیاد بودن فرم های کاغذی در ادارات قبل از همه گیری کرونا نیز مطرح بود و شرکت های ژاپنی به این موضوع پرداخته بودند که چگونه می‌توان استفاده کاغذ در ادارات را کاهش داد.

در این نظرسنجی، وقتی از پاسخ دهندگان در مورد قالب فاکتورهایی که دریافت کرده اند سئوال شد، بیش از ۹۰ درصد اعلام کردند که بیش از نیمی از فاکتورهای خود را در قالب کاغذ دریافت کرده اند. موارد مربوط به پردازش فاکتورها شامل دریافت، باز کردن، بایگانی، بررسی جزئیات و فرم های درخواست برای پرداخت است.

ژاپن به دنبال گواهی‌های دیجیتال بر روی تلفن‌های هوشمند برای مسافرت های بین المللی

مسافران بین المللی در آینده خواهند توانست به نتیجه آزمایش ویروس کرونا و وضعیت واکسینه شدن خود بر روی تلفن‌های هوشمند خود دسترسی داشته باشند. مسئولان در توکیو در حال آزمودن یک فناوری هستند که می‌تواند به از سرگیری کامل مسافرت های بین المللی کمک می‌کند.

یک برنامه کاربردی (اپلیکشین) به نام CommonPass بخشی از سامانه ای است که با حمایت مجمع جهانی اقتصاد در یک تلاش جهانی در حال توسعه است. مسئولان هفته گذشته در فرودگاه‌ هانِدا در توکیو این اپلیکیشن را امتحان کردند. نمونه بزاق پنج نفر در محل آزمایش پی سی آر جمع آوری شد. این نمونه‌ها به مرکزی در آن نزدیکی برای آزمایش فرستاده شد. حدود دو ساعت پس از آن، این افراد نتیجه منفی آزمایش ویروس کرونا را بر روی تلفن‌های هوشمند خود دریافت کردند

با اتصال این اطلاعات به این اپلیکیشن، کاربران می‌توانند نتیجه آزمایش ها را به صورت QR کد نشان دهند که در قالب یک گواهی است که به صورت جهانی پذیرفته شده است. شرکت های Japan Airlines و All Nippon Airways قصد دارند تا این اپلیکیشن را به زودی آزمایش کنند. شرکت All Nippon Airways همچنین قصد دارد که گواهی دیجیتال مشابهی را برای وضعیت واکسینه شدن و نتیجه آزمایش پی سی آر با یک اپلیکیشن دیگر به نام «IATA Travel Pass» بررسی کند

طرح کمک مالی ژاپن به خانوارهای کم درآمد دارای فرزند

دولت ژاپن قصد دارد برای کمک به امرار معاش خانوارهای کم درآمد دارای فرزند در دوران همه گیری کرونا به ازای هر فرزند ۵۰ هزار ین یا حدود ۴۶۰ دلار به آنها پرداخت کند. این طرح در نشست وزرای کابینه در روز سه شنبه تصویب شد. دولت قبلا یک طرح کمک مالی مشابه را ارائه داده بود که تنها شامل خانوارهای تک والدی می‌شد. این طرح جدید شامل خانوارهای دو والدی که با کاهش درآمد مواجه شده اند نیز می‌شود. دولت همچنین قصد دارد حمایت خود را از سازمان‌های غیرانتفاعی که به افرادی که دچار انزوای اجتماعی شده اند کمک می‌کنند، افزایش دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما