معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷۷

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان (نیمه اول فروردین ماه 1400)

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در نیمه اول فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد.

اخبار اقتصادی داخلی

اظهارات رئیس جمهور آذربایجان در خصوص قره باغ

جنگ تمام شده، فرصت های جدیدی پدید آمده است. در این میان، من فکر می‌کنم مهمترین فرصت حمل و نقل است. امروز ما در حال حاضر فعالانه بر روی راهرو زانگازور کار می‌کنیم. در اجلاس سران که در نخجوان برگزار شد گفتم که در گذشته، گرفتن زنگازور از آذربایجان و الحاق آن به ارمنستان تقسیم جغرافیایی جهان ترک بود. زنگازور، سرزمین آذربایجان باستان، اکنون نقش اتحاد جهان ترک را بازی خواهد کرد. از آنجا که پروژه‌های حمل و نقل، ارتباطات و زیرساخت های عبوری از زنگازور کل جهان ترک را متحد می‌کند و همچنین فرصت های اضافی را برای سایر کشورها از جمله ارمنستان ایجاد می‌کند. ارمنستان در حال حاضر هیچ ارتباط ریلی با متحد خود روسیه ندارد. این اتصال ریلی می‌تواند از خاک آذربایجان برقرار شود. ارمنستان هیچ ارتباط راه آهن با همسایه خود ایران ندارد. این خط آهن از طریق نخجوان انجام شدنی است.

جمهوری آذربایجان از طریق جمهوری خودمختار نخجوان با ترکیه، آسیای میانه و اروپا متصل می‌شود. یعنی از این مسیر یک دالان جدید حمل و نقلی ایجاد خواهد شد. آذربایجان این کار را آغاز کرده است. من اطمینان دارم که کشورهای شریک نیز از این فرصت ها استفاده خواهند کرد.

میزان صادرات و واردات برق جمهوری آذربایجان در دو ماه اول سالجاری

در ماههای ژانویه-فوریه سالجاری میلادی جمهوری آذربایجان 333.9 میلیون کیلو وات ساعت برق صادر کرده است که این رقم در مقایسه با ماههای مشابه سال گذشته 6.2 میلیون کیلو وات ساعت بیشتر است. در مدت یاد دشه به ایران 5.9 میلیون کیلو وات ساعت، به ترکیه 12.7 میلیون کیلو وات ساعت، به روسیه 14.7 میلیون کیلو وات ساعت و به گرجستان 300.3 میلیون کیلو وات ساعت برق صادر شده است. در مدت یاد شده واردات برق 21.1 میلیون کیلو وات ساعت بوده است که 5.8 میلیون کیلو وات ساعت از ایران، از روسیه 15.3 میلیون کیلو وات ساعت و از گرجستان 0.02 میلیون کیلو وات ساعت برق وارد شده است.

اولین ذخایر گاز و میعانات در میدان «شفق-آسیمان» در دریای خزر کشف شد

کارهای تحقیقاتی جامع در عمق 7189 متری چاه اکتشافی حفر شده در میدان «شفق-آسیمان» در بخش آذربایجان دریای خزر انجام شد و اولین ذخایر میعانات گازی کشف شد. به گزارش شرکت سوکار حفاری لایه فاصله در این زمینه با موفقیت انجام شده است. در همان زمان، به منظور تعیین کامل ذخایر میدان طراحی فنی مناسب برای حفاری یک لوله جانبی ارزیابی اضافی در جهت قوس سازه انجام می‌شود. کار اکتشاف در میدان «شفق-آسمان» به عنوان بخشی از یک پروژه مشترک شرکتهای سوکار و «بی پی» در حال انجام است. حفاری چاه از 11 ژانویه سال گذشته آغاز شده است. لازم به ذکر است که میدان شفق-آسیمان در 125 کیلومتری جنوب شرقی باکو واقع شده است. مساحت این بلوک 1100 کیلومتر مربع است. عمق دریا در اینجا 650-800 متر است. میدان «شفق-آسمان» در سال 1961 با بررسی‌های لرزه ای کشف شد. در 7 اکتبر 2010 شرکتهای سوکار و «بی پی» توافق نامه ای را در مورد «اکتشاف، توسعه و تقسیم تولید بلوک دریایی میدان «شفق-آسمان» در بخش آذربایجان دریای خزر» امضا کردند. مدت توافق 30 سال است و سهم هر یک از طرفین 50 درصد تعیین شده است. بر اساس این توافق نامه شرکت «بی پی» در سال 2012 اندازه گیری‌های لرزه ای سه بعدی را در میدان «شفق-آسمان» انجام داد. بر اساس پردازش و تفسیر داده‌های به دست آمده، شرکا محل اولین چاه اکتشافی حفاری در این میدان را تعیین کردند و حفاری چاه در سال 2020 آغاز شد.

آیا ایجاد تغییرات اقتصادی و مالی در کشورهای همسایه باعث کاهش نرخ منات می‌شود؟

"وقار بایرام اف" نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان گفت: «بانک مرکزی جمهوری آذربایجان در خصوص کاهش نرخ پول ملی کشورهای همسایه ما موضعگیری کرد. از این موضع بانک مرکزی جمهوری آذربایجان معلوم می‌شود که تصمیم این بانک در ماه‌های آینده نیز نقش مهمی در تعیین نرخ منات خواهد داشت. مسلم است که کاهش ارزش پول ملی کشورهای پیشرو در منطقه ما نه تنها تاثیر اقتصادی بلکه تاثیر روانی بر بازار ارز ما دارد. همچنین از موضع مذکور بانک مرکزی جمهوری آذربایجان معلوم می‌شود که قیمت نفت در بازار جهانی عامل مهمتری در این مسئله است. زیرا 85% از ارز ورودی به کشور توسط بخش انرژی تشکیل می‌شود. در حال حاضر قیمت نفت را می‌توان برای بانک مرکزی کشورمان یک قیمت قابل قبول دانست. ترکیه و روسیه شرکای تجاری مهمی‌ برای آذربایجان هستند. ما با ترکیه حدود 4.5 میلیارد دلار و با روسیه بیش از 3 میلیارد دلار تجارت داریم. این تجارت 23% از کل تجارت خارجی کشورمان را تشکیل می دهد. از این منظر، برای به حداقل رساندن تاثیر تغییرات اقتصادی و مالی در شرکای تجاری مهم ما بر گردش تجارت خارجی کشورمان، باید اقداماتی در این راستا انجام دهیم».

شرکت سوکار 5 هزار شغل را کاهش می دهد

گزارش هایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اخراج 5 هزار کارمند از سوی شرکت دولتی نفت «سوکار» منتشر شده است. برخی از کارمندان این شرکت گفتند که در ماه فوریه از این شرکت اخراج شده اند. در میان آنها کسانی هستند که سالها در صنعت نفت کار کرده اند. شاکیان ادعا می‌کنند که آنها مجبور به استعفا شده و 50 درصد حقوق ماهانه خود را دریافت می‌کنند. ابراهیم احمد اف معاون اداره روابط عمومی سوکار گفت که این مسئله مربوط به کارمندان این شرکت نبوده، بلکه در مورد کاهش برخی از پست ها است. کاهش های ذکر شده در سوکار توسط جامعه ما اشتباه درک شده است. ما قبلاً گفتیم که سوکار اخراج گسترده کارمندان را پیش بینی نمی‌کند. این کاهش ها مربوط به واحدهای خاص شغلی است. زیرا امروز سوکار نیازی به شغلی که برخی از کارمندان در آن کار می‌کنند ندارد. ولی این به معنی آن نیست که شرکت آنها را اخراج می‌کند. این افراد همچنان 50 درصد حقوق ماهانه خود را دریافت می‌کنند. سوکار به عنوان یک شرکت دولتی همیشه بر اساس مسئولیت اجتماعی خود رهبری می‌شود. بنابراین اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از اخراج های گسترده صورت می‌گیرد.

این افراد آموزشهای داخلی را با هزینه شرکت می‌بینند. یعنی اگر شخصی تاکنون شغل حفاری داشته باشد، این شرکت به وی پیشنهاد می دهد دوره مناسب را بگذراند و در زمینه دیگری تخصص پیدا کند. بعداً، وقتی جای خالی در آن شغل اعلام می‌شود، دیگر کارگران از خارج استخدام نمی‌شوند، بلکه از پایگاه خود استخدام می‌شوند. در اسرع وقت، هر یک از کارمندان درگیر جای خالی مربوطه می‌شوند و مجدداً 100 درصد حقوق به وی تعلق می‌گیرد.

خلاصه اخبار اقتصادی  جمهوری آذربایجان

خبرگزاری «رپورت»:

ـ ماههای ژانویه-فوریه سالجاری  جمهوری آذربایجان به ارزش 1.819 میلیون دلار نوشیدنی و سرکه صادر کرده است که این رقم در مقایسه با ماههای مشابه سال گذشته 37.4 درصد کمتر است

ـ با دستور الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در شرکتهای «آذال»، «راه آهن»، «متروی باکو» و «باکو بوس» شورای نظارت تاسیس شد

کاسپی:
- در دو ماه اول سالجاری میلادی نفت انتقال یافته از خط لوله "باکو-تفلیس-قارص" ۱۲ درصد کاهش یافته و به ۳۳ میلیون و ۵۰۴ هزار بشکه رسیده است.

پرتال خبری «جبهه اینفو»:

ـ صادرات خودرو از ترکیه به آذربایجان در ماههای ژانویه-فوریه سال 2021 در مقایسه با دو ماه اول سال گذشته 11.5 درصد کاهش یافته و ارزش آن 14 میلیون 982 هزار دلار بوده است

خبرگزاری «آپا»:

ـ به گزارش رسیده از مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی آذربایجان شرکت «سوکار پلیمر» در ماههای ژانویه-فوریه سالجاری به ارزش 29.9 میلیون دلار محصول صادر کرده است که این میزان در مقایسه با ماههای مشابه سال گذشته 49.5 درصد بیشتر است

ـ به گزارش بانک مرکزی در سال گذشته جمهوری آذربایجان در خارج بیش از 825 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است

ـ نماینده آژانس پاکسازی مین آذربایجان گفت: تاکنون بیش از 3.6 میلیون متر مربع از مناطق آزاد شده از مین پاکسازی شده است. بیش از 2 هزار مین ضد تانک و بیش از 4 هزار مین ضد نفر در آن مناطق کشف و خنثی شد.

ـ در ماههای ژانویه-فوریه سالجاری آذربایجان به ارزش 642.5 هزار دلار ابریشم صادر کرده است که این رقم در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته 22.9 درصد بیشتر است

خبرگزاری «آذرتاج»:

ـ از آغاز فعالیت خط لوله تاپ تاکنون از این خط لوله 1 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی آذربایجان از ایستگاه گاز کیپویی یونانستان به اروپا انتقال شده است.

روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران

ظرفیت بارگیری بندر چابهار افزایش یافته است

بهروز آکایی رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: هند دو جرثقیل 100 تنی به ارزش 7.5 میلیون دلار به بندر چابهار ایران تحویل داده است. جرثقیل سوم تا پایان امسال به چابهار آورده می‌شود. این جرثقیل ها کانتینرهایی را از کشتی‌های پهلو گرفته در بندر به واگن‌ها و کامیون‌ها بارگیری می‌کنند. بارهای ارسالی از کشورهای جنوب شرقی آسیا به اروپا و بالعکس وارد بندر چابهار می‌شود و از اینجا از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب به اروپا انتقال داده می‌شود. خط آهن قزوین - رشت - آستارا (ایران) - آستارا (آذربایجان) که اساس این کریدور بین المللی را تشکیل می دهد از آذربایجان عبور کرده و تا روسیه و اروپا گسترش می یابد. جرثقیل های تازه نصب شده در بندر چابهار ظرفیت حمل بندر را افزایش می دهند. این به نوبه خود باعث افزایش تجارت بین آسیا و اروپا و افزایش میزان حمل و نقل کالا خواهد شد. کلیه محموله‌ها از طریق خاک آذربایجان به صورت ترانزیت حمل می‌شوند و این باعث افزایش درآمد ارزی به بودجه می‌شود.

ایران آماده است در روند مین ‌زدایی مناطق آزاد شده شرکت کند

"جیحون بایرام اف" وزیر امور خارجه آذربایجان در روز 30 مارس سال 2021 میلادی در نهمین "کنفرانس قلب آسیا، روند استانبول" با "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری «آپا» به نقل از بخش مطبوعات وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، وزرای امور خارجه دو کشور در خصوص مسایل مربوط به مناسبات همکاریهای دوجانبه ای موجود بین آذربایجان و ایران تبادل نظر کردند.

طرف ها همچنین نتایج آخرین جلسه کمیسیون همکاری‌های مشترک بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و بشر دوستانه را عالی ارزیابی کردند.

وزرا همچنین مسایل امنیت منطقه ای، به ویژه وضعیت ایجاد شده در منطقه پس از جنگ 44 روزه و اجرای بیانیه‌های سه جانبه ای را مورد مذاکره قرار دادند. طرف ها در مورد روند بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان تبادل نظر کردند.

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار اعلام کرد: «شرکت های ایرانی آماده هستند تا در روند مین ‌زدایی و بازسازی مناطق آزاد شده شرکت کنند».

توقف محموله صادراتی دارچین از ایران

بازرسان آژانس امنیت غذایی آذربایجان از ورود 495 کیلوگرم دارچین از ایران به جمهوری آذربایجان جلوگیری کردند که در نتیجه بازرسی‌ها مشخص شد که نمونه‌های گرفته شده از دسته محصول برای مصرف مناسب نیست.

فرصت های جدیدی برای همکاری با باکو به وجود آمده است

"محمود واعظی" رییس دفتر رییس جمهور ایران در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: «فرصت های جدیدی برای گسترش هر چه بیشتر روابط ایران و آذربایجان به وجود آمده است. پتانسیل هر دو کشور برای توسعه روابط فیمابین با استفاده از این فرصت ها نیز افزایش یافته است. روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و علمی رو به توسعه است.  توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور در زمینه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت ضروری است. علیرغم همه گیری کرونا، ایران و آذربایجان همکاری خوبی در زمینه حمل و نقل بین المللی داشته‌اند. هر دو کشور این کار را در سطح بالایی سازماندهی کردند و هیچ گونه تأخیر و مشکلی در حمل بارها مشاهده نشده است. همکاری متقابل در این راستا ادامه خواهد داشت. ایران آماده است تا تجربه خود در مبارزه با ویروس کرونا را با آذربایجان به اشتراک بگذارد».

رییس دفتر رییس جمهور ایران افزود: «به مناسبت عید نوروز به دولت و مردم آذربایجان تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت دارم».

روابط اقتصادی منطقه ای و بین المللی

روسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان وضعیت قره باغ را مورد مذاکره قرار دادند

روسای جمهور روسیه و آذربایجان وضعیت قره باغ را مورد مذاکره قرار دادند. همچنین اعلام شده است که آذربایجان و ارمنستان به صورت جدی به رژیم آتش بس پایبند هستند. با توجه به مذاکرات انجام گرفته با "آلکساندر اوئرچوک" معاون نخست وزیر روسیه در باکو، برقراری روابط اقتصادی و ارتباطات حمل و نقل در منطقه قفقاز جنوبی مورد بررسی قرار گرفه است. فعالیت معاونان نخست وزیران روسیه، آذربایجان و ارمنستان عالی ارزیابی شده است. سران دو کشور چند مسئله مهم از جمله همکاری دو کشور در راستای مبارزه با بیماری همه گیر را نیز مورد مذاکره قرار دادند. طرف ها همچنین بر تقویت همکاری استراتژیک بین روسیه و آذربایجان و نیز توسعه پروژه‌های مفید و متقابل تاکید کردند.  

معاون وزیر امور خارجه آذربایجان : «چین به تعهدات خود به درستی عمل می‌کند»

"رامیز حسن اف" معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد: «ما روابط سیاسی خود با چین را بسیار عالی ارزیابی می‌کنیم. روابط دو کشور در همه زمینه‌ها توسعه می یابد. چین به عنوان یک شریک مسئول، به تعهدات خود در مناسبات با جمهوری آذربایجان، از جمله در مبارزه با کرونا به درستی عمل می‌کند. امیدوار هستیم روابط ما از این به بعد نیز در سطح بسیار بالایی توسعه یابد».

آذربایجان می‌تواند مأموریت انتقال ترافیک اینترنت از اروپا به چین را بر عهده بگیرد

گروه شرکتهای بین المللی «NEQSOL Holding» برزگترین شرکت ارتباطات گرجستان «Caucasus Online» را خریداری کرد. خرید سهم های این شرکت بخشی از طرح بین المللی وسیعی «هولدینگ نگسول» است که از سال 2018 آغاز شده و به نام «جاده ابریشم دیجیتال» شناخته می‌شود. هدف این پروژه توسعه یک شبکه زیرساخت فیبر نوری ترانزیتی مدرن است که اروپا را از طریق گرجستان و آذربایجان به بازارهای آسیای مرکزی و جنوبی متصل می‌کند. «Caucasus Online» صاحب خط کابل فیبر نوری زیردریایی در زیر دریای سیاه است که اینترنت ترانزیتی از اروپا به قفقاز جنوبی و دریای خزر را فراهم می‌کند.

اگرچه دولت گرجستان به دنبال لغو این معامله است ولی این کشور هم از طریق شرکت «Caucasus Online» که صاحب کابل فیبر نوری در زیر دریای سیاه است و هم از طریق خطوط کابل دیگر می‌تواند نیازهای اینترنتی خود را تأمین کند. این خط که در امتداد کف دریای سیاه قرار دارد، حدود 15 سال است که فعالیت می‌کند و بسیار قدیمی‌شده است. سرمایه گذاری‌های جدید توسط «NEQSOL Holding» فرصت های زیادی برای نوسازی و توسعه زیرساخت ها ایجاد می‌کند که مزایای زیادی برای گرجستان نیز به همراه خواهد داشت. طرف گرجی معتقد است که امتیاز خود در تبدیل شدن به یک مرکز دیجیتال در قفقاز جنوبی را از دست می دهد. ولی از طریق همین پروژه جاده ابریشم دیجیتال است که گرجستان می‌تواند مزایای بیشتری کسب کند، زیرا آنها به آسیای مرکزی و جنوبی دسترسی پیدا می‌کنند. در سایه ایجاد واقعیت های جدید در منطقه ممکن است در آینده نزدیک مسیر جایگزینی (کریدور زنگازور) تشکیل شود و در این راستا گرجستان باید علاقه بیشتری به پروژه جاده ابریشم دیجیتال داشته باشد. طرف ارمنی نیز تلاش می‌کند تا دولت گرجستان را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا 80 درصد اینترنت را از طریق این خط دریافت می‌کند. ولی در حال حاضر گاز طبیعی خریداری شده توسط ارمنستان از روسیه، البته به طور موقت، از طریق آذربایجان حمل می‌شود. ترمیم اتصالات حمل و نقل در منطقه نیز برنامه ریزی شده است. با توجه به این، نگرانی محافل ارمنی نیز بی اساس به نظر می رسد.

به گفته مسئول آذربایجانی این پروژه، خرید شرکت «Caucasus Online» مطابق با هنجارهای قانونی انجام شده است. بطوری که در سال 2019 «NEQSOL Holding» به طور کامل تاسیس کننده اصلی (شرکت مادر) شرگت «Caucasus Online» را مطابق با هنجارهای بین المللی و قوانین حوزه قضایی مربوطه خریداری کرده است. مشخص نیست که چرا طرف گرجی تلاش می‌کند معامله را لغو کند. پذیرش این معامله تأثیر مثبتی بر اعتبار بین المللی گرجستان، فضای سرمایه گذاری و اعتماد سرمایه گذاران خارجی خواهد داشت و فرصت های جدیدی را برای همکاری‌های منطقه ای و ایجاد مشاغل جدید بوجود خواهد آورد. با اجرایی شدن این پروژه، آذربایجان همپای تبدیل شدن به یکی از قطب های حمل و نقل به یک قطب بزرگ دیجیتالی در منطقه نیز تبدیل خواهد شد. بطوری که آذربایجان می‌تواند مأموریت انتقال ترافیک اینترنت از اروپا به چین را بر عهده بگیرد.

وزارت خارجه در رابطه با رفت و آمد به ترکیه با کارت شناسایی بیانیه صادر کرد

بخش رسانه ای وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در رابطه با رفت و آمد به ترکیه با کارت شناسایی بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «تمامی مراحل قانونی «پروتکل شماره 1 بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری ترکیه در مورد اصلاحیه‌های توافق نامه بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری ترکیه در مورد معافیت متقابل ویزا امضا شده در 25 فوریه سال 2020» امضاء شده در 10 دسامبر سال 2020 در باکو توسط هر دو طرف انجام شده است و این پروتکل از تاریخ 1 آوریل 2021 لازم الاجرا می‌شود. از این تاریخ، شهروندان جمهوری آذربایجان می‌توانند بر اساس گذرنامه‌های دیپلماتیک، خدمتی و عادی و نیز بر اساس شناسنامه‌های بیومتریک جمهوری آذربایجان بدون ویزا به جمهوری ترکیه سفر کنند. شهروندان جمهوری آذربایجان دارای اسناد معتبر عبور از مرز فوق الذکر برای ورود، ترانزیت و اقامت در خاک جمهوری ترکیه برای مدت نود (90) روز از ویزا معاف می‌شوند.

موافقتنامه جدید با پاکستان در مجلس ملی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت

توافقنامه دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری پاکستان در مورد همکاری برای پیشگیری، محدود کردن و کاهش عواقب حوادث غیر مترقبه به مدت سه سال به امضاء رسیده است. در این سند آمده که اگر طرفین حداقل سه ماه پیش از پایان مدت قرارداد و از طریق کانال های دیپلماتیک، نسبت به ارسال یادداشت رسمی ‌برای فسخ این توافقنامه اقدام نکنند، این توافقنامه به طور خودکار برای سه سال دیگر تمدید می‌شود. این توافقنامه در جلسه علنی پارلمان آذربایجان در 2 آوریل مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

توافق نامه جدید زمینه ایجاد روابط نزدیکتر بین اتحادیه اروپا و آذربایجان را فراهم می‌کند

آنا پیسونرو رئیس بخش رسانه ای کمیسیون اروپا گفت: «مذاکرات در مورد توافق جامع جدید بین آذربایجان و اتحادیه اروپا در حال انجام است. اتحادیه اروپا در حال حاضر منتظر موضع آذربایجان در مورد بخش تجاری این توافقنامه است و امیدوار است که مذاکرات را ادامه دهد. همانطور که جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در جلسه شورای انجمن اتحادیه اروپا و آذربایجان گفت، اتحادیه اروپا می خواهد با آذربایجان توافقنامه جامع جدیدی را امضا کند که مبتنی بر دموکراسی، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی است و به توسعه اقتصادی کشور و تقویت روابط تجاری دوجانبه کمک کند. توافق جدید زمینه همکاری آینده و روابط نزدیکتر بین اتحادیه اروپا و آذربایجان را ایجاد خواهد کرد. توافقنامه جدید از تلاش های آذربایجان برای ایجاد تنوع اقتصادی حمایت خواهد کرد. این امر بیشتر از فضای کسب و کار پشتیبانی می‌کند و به توسعه پایدار کشور برای منافع شهروندان کمک می‌کند.

علاقه به نفت ایران و ونزوئلا روز به روز افزایش می یابد

ظفر ولی یف کارشناس مسایل انرژی گفت: « طی یک ماه گذشته، حجم فروش نفت ایران و ونزوئلا در حال رشد است. حادثه کشتی در کانال سوئز هیچ ارتباطی با تحویل نفت تحریمی ونزوئلا به بازارهای آسیا ندارد. زیرا نفت تحریم شده هرگز وارد کانال های حمل و نقل بین المللی نخواهد شد. در این صورت، لازم است سیستم AIS فعال شود. تمایل برای استفاده از نفت ایران و ونزوئلا در پالایشگاه‌های خصوصی چین در حال افزایش است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما