معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۳

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 67( هفته اول فروردین ماه 1400)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته اول فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

افزایش قیمت سوخت در آفریقای جنوبی از ابتدای ماه آوریل

انجمن خودرو آفریقای جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که انتظار می رود قیمت سوخت پس از پایان ماه مارس افزایش چشمگیری داشته باشد. این انجمن اعلام کرد افزایش قیمت سوخت باعث بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم خواهد شد. افزایش چشمگیر مالیات سوخت در بودجه سال جاری، کاهش ارزش واحد پول آفریقای جنوبی در مقابل ارزهای بین المللی و افزایش جهانی قیمت نفت خام از مهمترین دلایل این افزایش می‌باشد. انجمن خودروسازان آفریقای جنوبی پیش بینی کرده در ماه جاری قیمت سوخت نزدیک به 9 درصد افزایش  یابد که این میزان افزایش کم سابقه است.

 خاموشی‌ها در آفریقای جنوب می‌تواند 5 سال به طول بکشد

آندره درویت مدیر شرکت برق آفریقای جنوبی (اسکوم) در مصاحبه با خبرنگاران گفت که پیش بینی می‌شود خاموشیهای در آفریقای جنوبی به مدت 5 سال اینده و به صورت متناوب ادامه داشته باشد. وی گفته است آفریقای جنوبی باید با این واقعیت روبرو شود که 5 سال آینده کمبود برق خواهیم داشت. وی گفت میزان 4000 مگاوات کمبود برق داریم. وی گفت ما هرچه سریعتر نیازمند شبکه‌هایی از نسل جدید نیروگاههای تولید برق هستیم. وی گفت در صورت رشد اقتصادی ما بیش از این میزان کمبود خواهیم داشت. وی گفت هنوز نیازمند نیروگاههای فرسوده که هزینه نگهداری بالائی دارند هستیم و 12درصد برق از این نیروگاهها تامین می‌شود. مشکل برق آفریقای جنوبی مشکلی تاریخی و یکی از نقاط ضعف این کشور برای رشد اقتصادی محسوب می‌شود. با شرایط موجود به نظر نمی رسد این مشکل در آینده نزدیک مرتفع شود. خاموشی‌ها از ابتدای هفته در آفریقای جنوبی مجددا افزایش یافته است.

 کاهش ارزش سهام بانک آبسا در بازار بورس ژوهانسبورگ

گزارش مالی سال 2020 بانک آبسا که در پایان هفته در بازار بورس ژوهانسبورگ منتشر شد حاکی از کاهش 51 درصدی درآمد این بانک می‌باشد. این کاهش درآمد باعث شد تا قیمت سهام این بانک بیش از سه درصد کاهش یابد. بانکهای آفریقای جنوبی در دوره شیوع کورونا دچار خسارت شدند. قبلا گزارش مالی بانک FNB نیز حاکی از کاهش درآمد این بانک در سال 2020 بود. عدم بازپرداخت بدهی بانکها از سوی وام گیرندگان، عدم استفاده از تسهیلات سرمایه ای بانک توسط سرمایه گذارن از دلایل ضرر بانکهای آفریقای جنوبی در سال 2020 عنوان شده است.

 نامیبیا

اعطای وام 100 میلیون دلاری به نامیبیا

بانک توسعه افریقا با اعطای وام 100 میلیون دلاری، معادل 1.5 میلیارد دلار نامیبیا، به این کشور موافقت کرد. Iipumbu Shiimi  وزیر دارایی نامیبیا ضمن اعلام این خبر افزود: این وام در راستای کمک به دولت جهت مقابله با اثرات شیوع ویروس کووید 19 بر اقتصاد نامیبیا اعطا اختصاص یافته است. Shiimi  همچنین با استقبال از همزمانی اعطای این وام با برنامه‌های دولت جهت خروج از رکود شدید اقتصادی، گفت: این وام که مدت بازپرداخت آن 15 ساله است، برای اجرای برنامه دوم موسوم به «کامیابی هرامبی» هزینه خواهد شد. بنابر اعلام سخنگوی وزارت دارایی، دولت نامیبیا درخواست برای دریافت این وام را ژوئن سال گذشته به ابیجان (پایتخت ساحل عاج) مقر بانک توسعه افریقا ارائه کرده بود که در ماه مارس جاری با آن موافقت گردید. نامیبیا سال گذشته نیز برای نخستین از زمان عضویت در صندوق بین المللی پول در سال 1990، درخواست وام 300 میلیون دلاری کرده بود که مورد موافقت قرار گرفت.

 انتشار برنامه دوم توسعه هرامبی از سوی رییس جمهوری نامیبیا

رییس جمهوری نامیبیا برنامه دوم توسعه موسوم به «طرح سعادت هرامبی» را منتشر کرد. هاگه گینگوب در این برنامه جذب 27 میلیارد دلار نامیبیا سرمایه گزاری و ایجاد 24000 شغل را در طول 4 سال آینده پیش بینی کرده است. براساس گزارش ها، احداث کارخانه جدید نمک زدایی از آب اقیانوس در استان ارونگو، راه اندازی ترمینال کانتینری بندر والویس بی و همچنین ایجاد منطقه آزاد اقتصادی بخشی از برنامه‌های بلندپروازانه در طرح جدید هرامبی است ک انتظار می رود تاثیر چشمگیری بر رشد اقتصادی نامیبیا داشته باشد. گینگوب در سخنانی در اینباره گفت: این طرح فرصتی بزرگ برای ما ایجاد می‌کند تا سرمایه گزاران را دعوت به مشارکت در پروژه‌های حیاتی و بسیار مهم کنیم و کشور را به نسل های آینده تحویل دهیم. وی ضمن تاکید بر اینکه تمرکز دولت بر توسعه ظرفیت تولید برق در داخل به میزان 250 مگاوات خواهد بود، افزود: با توجه به اینکه نامیبیا از نظر منابع انرژی‌های تجدیدپذیر در جایگاه جهانی مطلوبی قرار دارد، دولت با افزایش استخراج آمونیاک سبز می‌تواند از آن برای ذخیره انرژی تولید شده از منابع تجدید پذیر استفاده کند. به گفته گینگوب، طرح هرامبی بر 5 محور حکمرانی موثر، پیشرفت اقتصادی، ارتقای شرایط اجتماعی، توسعه زیربنایی، و همکاری‌های بین المللی استوار است. گفتنی است براساس برنامه دوم هرامبی، دولت قرار است 20 هزار خانه در مناطق شهری و 24 هزار مسکن روستایی احداث کند. این در حالیست که نامیبیا در حال حاضر با کمبود 300 هزار مسکن روبروست.

 نیجریه

بوهاری: بیکاری در مناطق حومه عامل اصلی گسترش ناامنی در نیجریه است

محمدو بوهاری، رئیس جمهور نیجریه در دیدار با اعضای انجمن تولیدکنندگان کود شیمیایی نیجریه مهمترین عامل گسترش ناامنی در آن کشور را بالا بودن نرخ بیکاری در مناطق روستایی و حومه نیجریه دانست.

رئیس جمهور نیجریه با طرح این موضوع که دولت های پیش از ایشان طی ده‌ها سال بر توسعه مناطق شهری آن کشور متمرکز بوده و بی توجهی آنها به مناطق روستایی موجب عدم توازن توسعه مناطق شهری و روستایی نیجریه شده است تاکید نمود دولت تحت اداره ایشان طی چهار سال گذشته با تمرکز بر توسعه بخش کشاورزی و طراحی و اجرای سیاست های پولی و مالی ویژه برای حمایت از این بخش کوشیده است تا شکاف توسعه  مورد اشاره را ترمیم نماید. بوهاری در عین حال بر تمرکز نیجریه به توسعه و تقویت نیروهای نظامی و امنیتی در کنار تلاش برای توسعه مناطق محروم روستایی آن کشور برای غلبه بر مشکل فراگیر ناامنی در نیجریه تاکید نمود.

شایان ذکر است بر اساس اعلام اداره ملی آمار نیجریه، نرخ بیکاری در سه ماه پایانی سال 2020 در آن کشور به بیش از 33.3 درصد افزایش یافته است.

 هشدار سازمان ملل در مورد خطر وقوع قحطی در نیجریه

برنامه غذای ملل متحد در مورد خطر وقوع قحطی در برخی از کشورهای جهان بویژه در سه کشور سودان جنوبی، یمن و نیجریه هشدار داد. بر اساس اعلام این مرجع بین المللی 7.2 میلیون نفر از ساکنان سودان جنوبی، 5 میلیون نفر از مردم در یمن و 1.2 میلیون نفر از ساکنان ایالت های شمالی نیجریه در خطر فوری گرسنگی شدید و مرگ ناشی از آن قرار دارند. این سازمان همچنین نسبت به گرسنگی و قحطی در مناطقی از کشورهای افغانستان، بورکینافاسو، آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هائیتی، هوندوراس، زیمباوه، سودان و سوریه هشدار داد.

سنگال

پایان وضعیت اضطراری در سنگال

دولت سنگال روز جمعه 29 اسفند ماه 1399 پایان حالت اضطراری بهداشتی را را اعلام کرد. این تصمیمی است که برای رفع محدودیت های اعمال شده علیه بیماری همه گیر کرونا اتخاذ شده است. اما این تصمیم، در بخش آموزش با تغییرات عمده ای همراه نخواهد بود و همه چیز مطابق با پروتکل بهداشت مدارس صورت می‌گیرد  و مدارس موظف به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی هستند. پس از بیش از 8 ماه تعطیلی به دلیل Covid-19، مدارس سنگال در ماه ژوئن 2020 فعالیت خود را از سر گرفتند. از زمان بازگشایی کلاس ها، یک پروتکل بهداشتی دقیق برای حمایت از حدود 17000 مدرسه در این کشور اجرا شده است.

 کمک یک میلیون دلاری عربستان به سنگال

بنیاد خیریه وابسته به ملک سلمان موسوم به «مرکز الملک سلمان للاغاثه و الاعمال انسانیه» (KSrelief) مبلغ یک میلیون دلار جهت مبارزه با بیماری کرونا به دولت سنگال کمک مالی کرد. بر اساس اخبار  موجود، اسناد این کمک مالی، روز دوشنبه 25 اسفند 1399، در ملاقات میان آقای «یوسف جزار» کاردار سفارت عربستان سعودی در داکار و خانم «عایستا تال سال» تبادل شده است. بر اساس اطلاعاتی که کاردار سفارت عربستان در اختیار  رسانه‌های محل گذاشته است، مرکز ملک سلمان طی دهه‌های اخیر به بسیاری از کشورهای جهان، کمک های بشردوستانه اعطا کرده است. تا اوت 2020 مجموعاً 1350 پروژه به ارزش یک میلیارد دلار در خلال همکاری با 144 شریک در 53 کشور اجرا کرده است. این مرکز در زمینه امنیت غذایی، تا کنون 458 پروژه به ارزش یک میلیارد و دویست میلیون دلار اجرا کرده است. در حوزه سلامت، 359 پروژه به ارزش 779 میلیون دلار، در زمینه‌های مربوط به توسعه، 46 پروژه به ارزش 278 میلیون دلار، در زمینه اقتصادی – اجتماعی، 71 پروژه به ارزش 303 میلیون دلار، در زمینه آب و فاضلاب، 30 پروژه به ارزش 224 میلیون دلار و در مسکن و سایر حوزه‌ها، مجموعاً 152 پروژه به ارزش 118 میلیون دلار، اجرا کرده است.

مرکز ملک سلمان در سال 2019، حدود 30 کمپین ارائه خدمات پزشکی داوطلبانه در 14 کشور جهان (یمن، اردن، مراکش، کومور، اریتره، کامرون، موریتانی، نیجر، بنگلادش، نیجریه، پاکستان، تانزانیا، سودان و سنگال) با حضور 228 داوطلب و طی مدت 218 روز برگزار کرده است که در قالب آن، 9342 عمل جراحی انجام شد؛ 21521 عدد عینک تجویز گردید و مجموعاً 74703 بیمار مداوا شدند.

جزار در پایان به خدمات مرکز ملک سلمان به یمن اشاره می‌کند، طبق ادعای او، تا کنون 7 کمپین درمانی در استان‌های مختلف یمن برای ارائه خدمات پزشکی به 5371 نفر اجرا شده است. ارائه خدمات درمانی به 1770 تن از آوارگان سوری و اردنی نیز از جمله اقدامات مرکز مذکور عنوان شده است.

غنا

 اعتراض به اعمال مالیات جدید در بودجه 2021 غنا

پیشنهاد دولت غنا مبنی بر افزایش مالیات بر برخی بخش ها در بودجه 2021، موجبات اعتراض سندیکاها را فراهم کرده است و در همین خصوص، رئیس انجمن صنایع غنا در نشستی با موضوع تحلیل لایحه بودجه غنا در سال 2021 در دانشگاه مطالعات حرفه ای، عنوان داشت که این انجمن نگران اعمال این مالیات جدید و ایجاد محدودیت و مشکلاتی علاوه بر مسائل ناشی از شیوع بیماری کرونا و تاثیرات آن بر تجارت برای تجار در این کشور می‌باشد. گفتنی است دولت غنا در لایحه بودجه 2021 خود به پارلمان، مالیات برخی بخشها از جمله بخشهای سلامت و بهداشت و سوخت و انرژی را حدودا 1 درصد افزایش داده است. 

سیرالئون

سفر دو روزه رئیس جمهور سیرالئون به سنگال

 رئیس جمهور سیرالئون، جولیوس مادابیو روز 19 مارس 2021 فریتاون را به مقصد داکار ترک کرد. وی برای دیدار با همتای خود در سنگال و با هدف تقویت همکاری‌ها و بررسی فرصتهای سرمایه گذاری میان دو کشور به مدت دو روز در سنگال حضور دارد. 

 کمک 3.9 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به شوراهای محلی سیرالئون

اتحادیه اروپا 3.9 میلیون یورو جهت کمک به 5 شورای محلی سیرالئون اختصاص داد. این کمک مالی با هدف تقویت تمرکززدایی و توسعه پایدار شهری و با رویکرد توسعه اقتصادی محلی ارائه شده است. شوراهای مسکونی بندر لوکو، شهر لوکو، کنما، کایهالون و منطقه روستایی غربی هدف این کمک مالی قرار دارند. دکتر جولیوس مانتهالی رهبر تیم پشتیبانی اتحادیه اروپا اعلام کرد که برای آموزش مدیریت پشتیبانی فنی این شوراها، قراردادی با آنان امضا شده است. وی افزود اتحادیه اروپا دارای استانداردها و قوانین بسیار جدی و سطح بالایی است که شوراهای ذینفع ملزم به رعایت آن می‌باشند.

 مالی

توافقنامه بین دولت مالی و فرانسه در مورد مرحله سوم پروژه امنیت و توسعه مناطق شمالی

به گزارش روزنامه مستقل ایندیپندنت مراسم امضای توافقنامه بین مالی و فرانسه در چارچوب تأمین مرحله سوم پروژه امنیت و توسعه در مناطق شمال جمهوری مالی به ریاست زینی مولای، وزیر امور خارجه و همکاری‌‌های بین‌المللی و با حضو وزیر کشور و تمرکززدایی مالی، سفیر فرانسه و مدیرکل آژانس توسعه فرانسه در باماکو(AFD) در سالن اجتماع وزارت خارجه برگزار شد. توافقنامه مذکور توسط وزیر امور خارجه مالی و سفیر فرانسه در کشور مالی امضا شد.

لازم به یادآوریست در دو مرحله اول، آژانس توسعه فرانسه نزدیک به 500 میلیون فرانک سیفا به کشور مالی اختصاص داد و سپس با همکاری اتحادیه اروپا مبلغ دیگری به ارزش 11 میلیارد فرانک سیفا را به این کشور  اهدا کرد. در مرحله سوم اجرای حدود صد پروژه زیرساختی در بخش‌های آب، بهداشت و آموزش و ارتقا فعالیت‌های اقتصادی مد نظر می‌باشد.

نیجر

ملاقات رئیس جمهور با دبیرکل ZLECAf

آقای محمدو ایسوفو، رئیس جمهوری نیجر در روز دوشنبه مورخ 22 مارس 2021 با آقای وامکله من، دبیرکل منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) ملاقات کرد. این دیدار در مورد فعالیتهای انجام شده با هدف عملیاتی کردن AfCFTA برگزار شد.

بعد از ملاقات خود، دبیرکل منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) گفت که این آخرین گزارشی است قبل از اتمام مدت ریاست جمهوی که به وی ارائه شده است و مهم است که رئیس جمهوری از کارهایی که در این شش ماه انجام شده است آگاه باشد و درست قبل از اینکه وی سمت خود را ترک کند. دبیرکل AfCFTA علاوه بر ارائه گزارش مذکور، از این ملاقات فرصت بهره برد و  به رئیس جمهور برای کار تعیین کننده ای که در چارچوب اجرای AfCFTA انجام داده ، نیز تبریک گفت. وی گفت: "در واقع ، بدون رهبری رئیس جمهوری نیجر ، من فکر نمی‌کنم Zlecaf موفقیت آمیز انجام می‌شد."

 جمهوری دموکراتیک کنگو

شرکت رییس جمهوری دموکراتیک کنگو در سی امین کنفرانس مجمع سران دوات های کشورهای عضو ساز و کار بررسی همتایان آفریقایی

به گزارش واحد ارتباطات ریاست جمهوری دموکرایتک کنگو، رئیس دولت این کشور طی سخنرانی در کنفرانس ویدیویی سی امین مجمع سران دولت ها و کشورهای عضو سازوکار بررسی همتایان آفریقایی ضمن تایید عضویت رسمی جمهوری دموکرایتک کنگو در APRM به عنوان چهل و یکمین عضو، بر اهمیت فراوان ارتقای حکمرانی خوب و تقویت حاکمیت قانون با توجه به توسعه آفریقا تاکید کرد. رئیس فعلی اتحادیه آفریقا، فلیکس آنتوان تشیسکدی تشیلومبو، بر اهمیت حیاتی ارتقای حکمرانی خوب و تقویت حاکمیت قانون برای تحکیم توسعه آفریقا تأکید  و یادآور شد که دولت وی در جمهوری دموکراتیک کنگو بر تحکیم حاکمیت قانون، احترام به حقوق بشر ، مبارزه با فساد و مبارزه با مصونیت از مجازات تأکید دارد. وی افزود موفقیت چنین برنامه ای لزوماً به ارزیابی منظم اقدامات انجام شده نیاز دارد.

زیمبابوه

فعالیت صنعت تحت برنامه‌ها و سیاست دولت مبنی بر تولیدات داخلی

فعالان بزرگ صنعت تمام تلاش خود را تحت برنامه‌های سیاست دولت مبنی بر تولیدات داخلی به عنوان یک استراتژی برای کاهش واردات و رشد استفاده از ظرفیت شرکت های داخلی و محلی قرار داده اند. این امر پس از آن نمود پیدا کرده است که سکای نزانزا  وزیر صنعت و تجارت، پیش از این گفته بود که دولت در حال کار بر روی تعدادی از پروژه‌ها برای توسعه و رشد اقتصاد از طریق طرح جدید خود یعنی استراتژی توسعه ملی NDS از سال 2021 تا  2025 است. وی عنوان کرد تمرکز اصلی بر توسعه تولیدات داخلی و تحول ساختاری برای تقویت زنجیره‌های ارزش تولیدات داخلی خواهد بود. در این رابطه مدیران کنفدراسیون صنایع زیمبابوه (CZI) اعلام کردند که سیاست تولیدات داخلی، تقاضا برای محصولات محلی و داخلی را افزایش می دهد و فشار واردات را بر کشور کاهش خواهد داد. همچنین اعضای اصلی صنایع مذکور در سمپوزیوم اقتصادی مجازی که بدین منظور تشکیل شد، اعلام نمودند استفاده از ظرفیت صنعتی از زمان از بین رفتن سیستم های تولید بنگاه‌ها درسالهای گذشته تا حد زیادی مغفول مانده است.

برنامه واکسیناسیون دولت در مقابله با کرونا

دولت زیمبابوه با دستور منانگاگوا رئیس جمهور این کشور، مرحله دوم برنامه واکسیناسیون Covid-19 را در شهر آبشارهای ویکتوریا بعنوان مهمترین مرکز گردشگری این کشور آغاز کرد، جایی که وی اولین دوز واکسن چینی sino pharm   را دریافت کرد.

این در حالی است که کشور برنامه واکسیناسیون خود را با شروع مرحله دوم برنامه مذکور تقویت می‌کند، در همین رابطه  چیوانگا، معاون رئیس جمهور و وزیر بهداشت و مراقبت از کودکان زیمبابوه اظهار داشت که رئیس جمهور همچنین با اعضای حزب سیاسی حاکم در این مکان همراه خواهد بود و با آنها در خصوص این برنامه و موضوعات جاری جلسه خواهد داشت.

دراین رویداد که در رسانه‌ها نیز انتشار یافته است، به ساکنان شهر آبشار ویکتوریا نیز مجوز داده شد که واکسن کووید 19 را دریافت کنند. گفته می‌شود برنامه ریزی برای شروع مرحله دوم واکسیناسیون در این شهر توریستی که دارای جاذبه‌های گردشگری است به دلیل آن انجام شد که زمینه را برای از سرگیری فعالیت های گردشگری با محدودیت را  فراهم سازد.

معاون رئیس جمهور و وزیر بهداشت و مراقبت از کودکان، عنوان کرد با برنامه ریزی صورت گرفته  دولت به دنبال از سرگیری برنامه‌های عادی آموزش در مدارس و کالج ها، برنامه واکسیناسیون نمایندگان به دلیل از سرگیری فعالیت های عمومی و معلمان و سایر پرسنل در بخش های  مختلف پرورشی وآموزشی بود.

لازم به یاد آوریست درمرحله اول برنامه واکسیناسیون، اولویت دریافت واکسن با افراد و پرسنلی که بیشترین تماس و ارتباط را بواسطه نوع شغل و خدمات رسانی برای عموم مردم داشتند، اعلام گردیدکه به شرح ذیل است.

1- پرسنل بیمارستانها، درمانگاه‌ها و پزشکان، پرستاران و کلیه کادر درمانی و کارکنان مراکز بهداشتی.

2- پلیس جمهوری زیمبابوه، نیروهای دفاعی، زندانها و خدمات اصلاحی.

3- پرسنل سازمان درآمدهای زیمبابوه ZIMRA  و پرسنل اداره مهاجرت و Agritex.

کنستانتینو چیوانگا، معاون رئیس جمهور و وزیر بهداشت و مراقبت از کودکان، طی گفتگویی که با رسانه‌ها داشت هشدار داده است که اگر شهروندان  و به خصوص افرادی که به دلیل شغل خود و به واسطه ارتباط و تماس بیشتری با مردم،  به هر دلیلی از تزریق واکسن کرونای موجود خودداری کنند، دولت به زودی مجبور می‌شود گواهی واکسیناسیون COVID-19 را پیش شرط کلیه ارائه خدمات عمومی و اداری قرار دهد.

چیوانگا هنگام مصاحبه با صداوسیمای Ruvheneko Parirenyatwa در دفتر خود عنوان کرد که این اقدام برای تشویق دریافت واکسن توسط مردم و گروه‌های مشخص شده می‌باشد و  هدف از آن دستیابی به مصونیت و ایمنی حداقل 60 درصدی مردم خواهد بود.

وی همچنین عنوان داشت زمانی فرا خواهد رسید که اگر شهروندان واکسینه نشوند دیگر قادر به کار و فعالیت در جامعه نخواهند بود و نمی‌توانند در سازمانها و ادارات تردد نمایند و یا در اجتماعات و اماکن پرتردد برای کار و فعالیت حضور داشته باشند. وی در ادامه مصاحبه خود تاکید کرد که مردم باید حفظ و نگهداری گواهینامه‌های صادره بابت دریافت واکسن COVID-19 را فراموش نکنند، زیرا سرانجام آنها می‌توانند به نوعی پاسپورت ما تبدیل شوند و در عبور و مرور مورد نیاز باشند.

 اوگاندا

تعویق افتتاح پروژۀ خط لولۀ نفت خام

سازمان نفت اوگاندا (PAU) اعلام کرد افتتاح پروژۀ خط لولۀ نفت خام شرق آفریقا به علت عزاداری برای رئیس جمهور فقید تانزانیا به ماه بعد موکول شده است. تا کنون دو توافقنامه در این زمینه در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ امضا شده که به گفتۀ رسانه‌های اوگاندایی، آقای ماگوفولی نقش مهمی در انعقاد آنها داشته است. طول این خط لوله ۱٬۴۴۵ کیلومتر و هزینه پروژه ۳٫۵ (سه و نیم) میلیارد دلار می‌باشد.

 احداث ایستگاه ماهواره‌ای در اوگاندا

کابینۀ اوگاندا تصویب کرد که یک ایستگاه ماهواره‌ای در این کشور احداث شود تا قابلیت‌های فضایی را افزایش دهد. در سال ۲۰۱۹ وزیر علم و فناوری  اعلام کرد کشورش بودجه‌ای برای توسعۀ ظرفیت ماهواره‌ای تخصیص داده و در سل ۲۰۲۲ نخستین ماهوارۀ خود را پرتاب خواهد کرد. سه کشور رواندا، کنیا و اتیوپی نیز ماهواره به فضا ارسال کرده‌اند.

رواندا

خصوصی‌سازی جنگل‌ها در رواندا

وزارت محیط زیست رواندا اعلام کرد این کشور تا سال ۲۰۲۴ دست‌کم ٪۸۰ از جنگل‌هایی را که در مالکیت دولت است به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد تا بهتر مدیریت شوند و ارزش افزوده در آنها ایجاد گردد. خانم وزیر گفت فروش جنگل‌های عمومی‌بخشی از برنامۀ هفت‌سالۀ «راهبرد ملی تحول» است که تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. هم‌اکنون ٪۳۶ از جنگل‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده است. درآمد رواندا از جنگل‌ها سالانه ۶۷ میلیون دلار اعلام گردیده است.

 تانزانیا

تقدیم لایحه بودجه به پارلمان تانزانیا

 فیلیپ ماپانگو وزیر دارائی تانزانیا لایحه بودجه سال مالی 2021-2022 را تقدیم پارلمان کرد. هدف اصلی بودجه ایجاد توازن میان ثبات اقتصادی و سرمایه گذاری در پروژه‌های توسعه ای بیان شده است. بودجه جدید نسبت به بودجه سال قبل تنها ب 4 درصد افزایش به 36 تریلیون شیلینگ( حدود 16 میلیارد دلار) رسیده است. بخش اصلی تأمین بودجه برعهده سازمان مالیات تانزانیا(TRA) می‌باشد که قرار است در حدود 10 میلیارد دلار از بودجه را با اخذ مالیات تأمین کند. همچنین طبق اعلام ماپانگو دو سوم بودجه سال جدید صرف هزینه‌های جاری و یک سوم آن صرف هزینه‌های عمرانی خواهد شد.

 اعطای وام از سوی فرانسه به تانزانیا

در طول جلسه ملاقاتی که میان کابودی وزیر امور خارجه تانزانیا و فردریک کلاویه سفیر فرانسه در تانزانیا برگزار شد مقرر شد فرانسه مبلغ 150 میلیون یورو بصورت اعطای وام به تانزانیا پرداخت کند. این مبلغ قرار است در تکمیل فاز پنجم اتوبوس های سریع شهری دارالسلام هزینه شود. این پروژه 23 کیلومتری بندر دارالسلام را به منطقه اوبونگو متصل می‌کند. در این جلسه همچنین مقرر شد سفارت فرانسه شرایط لازم برای آموزش زبان فرانسوی برای 20 دیپلمات و 100 استاد تانزانیایی را بطور سالیانه فراهم کند. همچنین مقدمات لازم برای برپایی جشن‌های فرانکوفون از 17 تا 31 مارس در دارالسلام نیز فراهم شده است.

جیبوتی

 افتتاح کارخانه آب شیرین کن دوراله توسط رئیس جمهور جیبوتی

اسماعیل عمر گیله رئیس جمهور جیبوتی روز یکشنبه 14 مارس طی مراسمی، کارخانه آب شیرین کن دوراله را افتتاح نمود. این کارخانه که در طی 38 ماه ساخته شده مبتنی بر حمایت های مالی دولت جیبوتی و اتحادیه اروپا بوده است. در حال حاضر، ظرفیت تولیدی این کارخانه 22500 مترمکعب و ظرفیت تعریف شده برای آن 45 هزار مترمکعب می‌باشد. ایجاد این کارخانه در راستای سیاست های دولت جیبوتی برای مقابله با شرایط تنش آبی در آن کشور عنوان شده است.

اتیوپی

 سازمان ملل: افزایش کمک های بشردوستانه در ایالت تیگرای اتیوپی

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که تحویل کمک های بشردوستانه در ایالت تیگرای اتیوپی افزایش یافته است به نحوی که شرکای بشردوستانه به 900 هزار نفر بسته کامل غذایی، به 700 هزار نفر آب و حدود 136 هزار نفر نیز سرپناه ارائه کرده اند. این دفتر اعلام کرد شرکای بشردوستانه، استفاده از سیستم اعلان ایمیلی جدیدی را آغاز کرده اند که تحولی رضایتمند برای دسترسی‌های بشردوستانه و ارائه کمک می‌باشد و این امر به سازمانها، امکان اعزام نیروهای بیشتری به منطقه را فراهم کرده است. حدود 240 کارمند سازمان ملل و بیش از هزار نیروی بشردوستانه که خارج از سازمان ملل می‌باشند، در تیگرای حضور دارند.

کمک 52 میلیون دلاری امریکا به بحران انسانی در تیگرای

ایالات متحده آمریکا حدود 52 میلیون دلار کمک اضافی به منظور پاسخگویی به بحران انسانی در ایالت تیگرای اتیوپی در نظر گرفته است. بر اساس رسانه‌های دولتی اتیوپی به نقل از بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه امریکا، از زمان آغاز بحران در ایالت تیگرای، امریکا در مجموع حدود 153 میلیون دلار کمک های بشردوستانه ارائه نموده است

 گروه 5 ساحل

کمک های بهداشتی کمیساریای عالی ملل متحد برای پناهندگان به مالی

کمیساریای عالی ملل متحد برای پناهندگان 17 مارس 2021 ، با همکاری بانک توسعه آفریقا اقلام بهداشتی شامل  سه دستگاه امبولانس، 56 هزار ماسک،  56 هزار و 600  دستکش و  5هزارو چهارصد  جامه جراحی در راستای مبارزه با شیوع بیماری کوید -19،  به بخش بهداشتی مالی اعطا کرد.

 کومسا

پروژه صنعتی سازی

کشورهای زامبیا و زیمبابوه یادداشت تفاهم همکاری را در زمینه اجرای پروژه صنعتی سازی کومسا به امضا رساندند. این پروژه زمینه توسعه اقتصادی خودکفا، متوازن و جامع را برای دو کشور فراهم میکند. همچنین فرصتهایی را در اختیار بخش خصوصی قرار میدهد تا از منطقه آزاد تجاری قاره افریقا بهره مند شوند. دبیرکل کومسا در جریان امضای این یادداشت تفاهم که میان وزرای تجارت و صنعتی دو کشور زامبیا و زیمبابوه به امضا رسید، اظهار داشت: موفقیت این پروژه دو کشور را قادر خواهد ساخت از مسیر صنعتی سازی، تحول پایدار اقتصادی را محقق سازند.

بر اساس گزارش سال 2020 بانک جهانی متوسط ارزش افزوده بخش صنعت در منطقه کومسا 10 درصد تولید ناخالص ملی اعضای کومسا است در حالی که این نسبت در کشورهای جنوب شرق آسیا 18 درصد است. این نشان میدهد که اعضای کومسا نیازمند تحول ساختار اقتصادی خود از طریق صنعتی سازی هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما