معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۲

بررسی چالشهای مجارستان در موج سوم کرونا

دولت مجارستان در کنترل موج  اول و دوم کرونا از موفقیت نسبی برخوردار و در بین کشورهای منطقه اروپای مرکزی، مجارستان در زمره دارندگان کمترین آمار مرگ و میر و مبتلا به ویروس کرونا قرار گرفت.  به نظر می سد به همین علت، دولت در تابستان سال گذشته و بویژه در ماههای اگوست پاره ای از محدودیت های کرونایی را کاهش داد. به دنبال آن گردشگری داخلی به شکل بی سابقه ای رونق گرفت و این بار به جای سفر به سایر کشورهای اروپایی، مقصد اول گردشگران، سفر به شهرهای توریستی مانند بالاتون و سایر مناطق با جاذبه‌های توریستی  بوده است . گرچه عده ای نیز سفر به کشورهای همسایه مانند کرواسی، اسلوونی و همچنین ایتالیا را بر گردشگری داخلی ترجیح دادند.

با شروع تدریجی موج دوم کرونا در سه ماهه چهارم آمار مبتلایان و تلفات انسانی در مقایسه با موج اول، افزایش یافت. در آستانه سال جدید میلادی و بالتبع سفر اتباع این کشور از دیگر کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، اتریش ، آلمان و ... ، موجب ازدیاد ارتباط و تزاحم عمومی و به تدریج زمینه ساز تشدید شیوع ویروس کرونا به ویژه از نوع ویروس انگلیسی در این کشور گردید. بر اساس اعلام مراکز رسمی ، آمار کل مبتلایان در موج سوم کرونا به مرز 600 هزار نفر و تعداد کل جان باختگان به مرز 20 هزار نفر رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار رسمی، تعداد آمار جان باختگان در سال 2020 میلادی (بدون احتساب آمار سه ماهه اول سالجاری میلادی ) 10 هزار نفر بیش از سال 2019 میلادی بوده است. طبق ارزیابی این مرکز با توجه به کاهش آمار تصادفات ناشی از کاهش مسافرت ها ، علت اصلی مرگ در این دوره ویروس کووید- 19 بوده است.

اولویت اصلی دولت مجارستان به منظور کنترل این بحران و کاهش فشار روحی کادر درمان و همچنین کاستن فشارهای مالی دولت ناشی از تعطیلی مراکز خدماتی و تولیدی ، اجرای طرح واکسن عمومی است و بر این اساس خرید واکسن از اروپا و کشورهای شرق از جمله چین و روسیه را با جدیت پیگیری نموده و تاکنون مجوز 5 نوع واکسن ( اسپوتینک، سینو فارم ، آسترازنکا، مدرنا ، فایزر ) و در طی چند روز گذشته دو نوع واکسن جدید چین و هندی را نیز صادر کرده است.

علیرغم انتقادات وارده علیه دولت مبنی بر صدور مجوز استفاده از واکسن روسی و چینی از جانب اتحادیه اروپا و همچنین عدم استقبال گسترده عمومی نسبت به واکسن‌های فوق(شرقی )، آقای اوربان نخست وزیر و یانوش ادر، رئیس جمهور این کشور با تزریق واکسن چینی سعی نمودند اعتماد مردمی را در ایمن بودن واکسن‌های شرقی  جلب نمایند.

در مجموع چالش دولت مجارستان در خصوص همه گیری ویروس کرونا را میتوان در افزایش آمار جان باختگان ( بویژه سالمندان) ، افزایش فشار اقتصادی ، افزایش خسارات واحدهای خدماتی مانند هتلداری و گردشگری، نارضایتی بخش های کادر درمان (خستگی ، پائین بودن دستمزد و... ) کمبود احتمالی ( تخت و دستگاههای ونتیلاتور و...)، رعایت نکردن جدی پروتکل های بهداشتی ، شیوع گسترده نوع جهش یافته ویروس انگلیسی ( عامل بیش از 80 درصد مبتلایان جدید )، عدم تکافوی واکسن در اجرای طرح واکسیناسیون عمومی ، افزایش انتقادات سیاسی احزاب مخالف و.. دانست.

براساس تازه ترین آمار منابع رسمی مجارستان ، از ابتدای پاندمیک کرونا تا کنون، آمار مبتلایان به بیش از 593710 نفر، جان باختگان بیش از 18952 نفر رسیده است. تعداد افراد با ویروس فعال به بیش از 192951 نفر، تعداد افراد بستری بیش از 11805 نفر، تعداد تست کرونا بیش از 4367900  نفر اعلام شده است. همچنین بیش از 1696110 نفر  طی یک مرحله  و 494520 نفر نیز در دو مرحله واکسینه شده اند.

براساس  اعلام  مرکز آمار، تعداد فوتی‌های کشور در سال 2020 میلادی حدود 139549 نفر که در مقایسه با سال 2019 میلادی تقریبا 10 هزار نفر افزایش و از سال 1999 میلادی تا کنون بی سابقه بوده است. بیشتر آمار فوتی‌های در پائیز سال گذشته رخ داده است. در این دوره ، آمار فوتی‌ها 15 هزار نفر بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. در  نوامبر  میلادی  2020،  آمار  جان باختگان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 52% افزایش داشته است. در سه ماه آخر سال 2020 میلادی آمار فوتی‌ها به بیش از 45 هزار رسید که در مقایسه با سه ماهه اول حدود 13 هزار نفر بیشتر بوده است.

بر اساس گزارش موسسه آمار EUROSTAT ، آمار تلفات در ماههای آخر سال 2020 میلادی رشد چشمگیری داشته است. طبق این گزارش در ماه آوریل نرخ  تلفات کمتر از نرخ متوسط سال قبل ( 2019 ) که در ماه سپتامبر جهش کوچک (4% ) و در ماه اکتبر روند صعودی و در اواخر نوامبر به رشد خیره کننده حدود 57 %  ( درمقایسه با سه سال قبل ) رسید . در ماه دسامبر در محدوده 43 % باقی مانده است.

بر اساس گزارش های موجود، در حال حاضر  آمار مبتلایان ثبت شده در بوداپست 113061 هزار نفر ، در کانتی پشت 82772 هزار نفر ، کانتی گیور ، مونسون ، شاپرون 34013 هزارنفر ، کانتی‌های borsod- abahj-zemplen  حدود 32955 هزارنفر ، هایدو بیهار 31704 هزار نفر در رده بالاترین و کانتی موسوم به tolna  با 12887 هزار نفر  جزو کمترین منطقه  مبتلایان به کرونا را شامل می‌شوند.

طبق گزارش خبری بلومبرگ و به استناد داده‌های دانشگاه جان‌هاپکینز ، تعداد آمار جانباختگان مجارستان (نسبت به جمعیت ) بعد از جمهوری چک، در ردیف دوم جهان قرار گرفته است.

طبق اعلام مرکز جلوگیری و کنترل بیماری اروپا، میانگین آمار مبتلایان  در این کشور در طی دو هفته از هر 100 هزارنفر به 934 نفر و تعداد فوتی  بطور متوسط در هر یک میلیون نفر، 207 نفر بوده است. مجارستان(مقایسه جمعیت)  از نظر کووید – 19 در  بین کشورهای اروپایی رتبه سوم را دارد.

مجارستان از نظر نرخ واکسیناسیون بعد از مالت (19.29 % ) با حدود (16% ) در ردیف دوم قرار داد.کشورهای دانمارک ( 10.85 % )،اتریش (1083%)، اسلوواکی (9027%) و فرانسه با (9.16%) در جایگاه بعدی قرار دارند.

 با افزایش آمار مبتلایان کرونا دولت از 8 مارس به مدت دو هفته با اعلام حالت فوق العاده محدودیت های جدیدی را وضع کرد که به دلیل تداوم آمار افراد مبتلا  به مدت یک هفته یعنی تا 28 مارس تمدید و پیش بینی میشود حالت فوق العاده تا هفته اول آوریل نیز تمدید شود. در همین چارچوب آقای Gyula Kincses  رئیس انجمن (اتاق ) پزشکان، پیشنهاد نمود تا محدودیت های کرونایی بیشتر گردد.وی افزود: تعداد افراد بستری شده در بیمارستان و آمار فوتی‌ها در موج سوم کرونا، افزایش زیادی داشته است. لذا رعایت پروتکل های بهداشتی، افزایش محدودیت ها، تداوم اجرای واکسیناسیون، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و.. ضروری و باید تقویت گردد.

وی برای جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان به مردم توصیه نموده است :

  • خرید های خود را از قبل انجام داده و سعی کنند حداکثر هفته ای یک بار خرید کنند.
  • درصورت امکان از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.
  • از ملاقات و دیدار با دوستان و بستگان اجتناب نمایند.
  • از رفتن به پارک های عمومی ، دریاچه و سایر اماکن عمومی در آخر هفته دوری کنند.
  • از انجام هر گونه مسافرت حتی سفرهای داخلی پرهیز کنند.
  • از برگزاری اجتماعات و جشن‌ها حتی در عید Easter   امتناع ورزند.

وی از مراکز تصمیم گیری در حوزه کرونا درخواست نمود تا :

  • تعداد حضور همزمان مشتریان در مغازه‌ها کاهش یابد.
  • دستور تعطیلی فروشگاه‌های بزرگ و مراکز فروش به غیر از خواربار فروشی و داروخانه صادر گردد.
  • فضای عمومی صرفا برای خرید مایحتاج ضروری و رفتن به مغازه‌ها استفاده شود.
  • اجتماع افراد بیش از 3 نفر ( به جز خانواده ) ممنوع شود.

آقای گیولا تصریح کرد:  تنها راه پیش روی ما واکسن زدن است و اظهار امیدواری کرد در  ماه می- ژوئن سالجاری شرایط بازگشایی میسر گردد.

بر اساس برخی از گزارشات و اظهارات مدیر بیمارستان‌های دولتی، در برخی از مناطق کشور بویژه در شمال ، ظرفیت بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به بیماران کرونایی در حال تکمیل شدن است و از طرفی کادر درمان نیز خسته شده و به کمک نیاز دارند. از این رو حدود 500 نفر از دانشجویان رشته پزشکی آمادگی خود را برای کمک به کادر درمانی اعلام کرده اند.

چنانچه گفته شد،  اولویت  اصلی دولت مجارستان تسریع در روند اجرای واکسیناسیون ملی است.  طبق اظهارات مقامات مسئول کرونا، به دلیل تاخیر اتحادیه اروپا در تحویل واکسن کرونا ، رویکرد دولت را در ثبت سفارش واکسن‌های شرقی مانند چینی و روسی موفق توصیف کرده اند. اخیرا خانم جودیت وارگا، وزیر دادگستری نیز ضمن اعلام ناکارآمدی استراتژی اتحادیه اروپا در تامین واکسن کرونا ،تاکید نمود: استراتژی ملی قادر به حل بحران‌هاست.

طبق اعلام موسسه غذا و داروی مجارستان (OGYEI ) مجوز استفاده از 2 نوع واکسن جدید از چین و هند  صادر گریده است. آقای ویکتور اوربان ، نخست وزیر در یک مصاحبه رادیویی تصریح داشت : بعد از واکسینه شدن 2.5 میلیون نفر از کل جمعیت کشور، محدودیت های کرونایی برداشته خواهد شد. وی افرود تا کنون بیش از 1.5 میلیون نفر مرحله اول تزریق واکسن را انجام داده اند.

درجلسه اخیر نخست وزیر مجارستان با اعضای اتاق بازرگانی و صنایع مجارستان، یکی از مطالبات نمایندگان اتاق، بازگشایی کامل مراکز فروش و خدماتی و.. بوده که ویکتور اوربان، ضمن تاکید بر حفظ سلامت مردم و تصریح داشت: تا زمانیکه کلیه افراد بالای 65 سال در کشور واکسینه نشوند، امکان بازگشایی کامل و برداشتن محدودیت ها وجود ندارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما