معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

افزایش دامنه فعالیت شرکت نفتی مجارستان در منطقه اروپای مرکزی

شرکت MOL بعنوان بزرگترین شرکت نفت و گاز مجارستان در سال 1994 تاسیس گردید و در حال حاضر بزرگترین شرکت نفت و گاز در اروپای مرکزی به شمار می آید.

بررسی چالشهای مجارستان در موج سوم کرونا

دولت مجارستان در کنترل موج  اول و دوم کرونا از موفقیت نسبی برخوردار و در بین کشورهای منطقه اروپای مرکزی، مجارستان در زمره دارندگان کمترین آمار مرگ و میر و مبتلا به ویروس کرونا قرار گرفت.  به نظر می سد به همین علت، دولت در تابستان سال گذشته و بویژه در ماههای اگوست پاره ای از محدودیت های کرونایی را کاهش داد. به دنبال آن گردشگری داخلی به شکل بی سابقه ای رونق گرفت و این بار به جای سفر به سایر کشورهای اروپایی، مقصد اول گردشگران، سفر به شهرهای توریستی مانند بالاتون و سایر مناطق با جاذبه‌های توریستی  بوده است . گرچه عده ای نیز سفر به کشورهای همسایه مانند کرواسی، اسلوونی و همچنین ایتالیا را بر گردشگری داخلی ترجیح دادند.

چین + 17 و نگرانی های بروکسل

چین در دهه آینده یکی از پایه‌های اصلی نظام نوین اقتصادی جهانی است. این کشور از دهه پایانی قرن بیستم برنامه جامع و تمام عیاری را برای گسترش همه‌جانبه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی‌با تمامی‌کشورهای جهان طراحی نموده و با قدرت تمام در حال اجرا می‌باشد و یکی از حوزه‌های مهم مورد نظر این کشور، قاره اروپا بویژه در موضوع بازار مصرف و سرمایه‌گذاری است. روابط چین با اتحادیه اروپا به‌دلایل مختلف از جمله فشارهای اتحادیه بر این کشور در موضوعات حقوق بشری و دموکراسی نتوانسته بر اساس ملاک و معیار چینی‌ها جلو رود؛ بنابراین، این کشور بسط تعاملات با اروپا را در قالب‌های مختلف دنبال می‌نماید که مهمترین آن طرح همکاری چین با 17 کشور مرکز و شرق اروپا می‌باشد.