معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۸

شرکت‌های آلمانی خواستار امکان دسترسی بیشتر به بازار ایران هستند

شبکه خبر آلمان «RND» طی گزارشی تحلیلی به نقل از اتحادیه فدرال حمایت از اقتصاد و اقتصاد خارجی آلمان به درخواست شرکت های آلمانی برای فراهم شدن امکان دسترسی به بازار ایران پرداخته است که برگردان آن به شرح زیر است :

مطابق این گزارش، اتحادیه فدرال حمایت از اقتصاد و اقتصاد خارجی آلمان، از تراز تجاری به شدت رو به کاهش با ایران شکایت دارد. این اتحادیه (مستقر در برلین) خواستار حمایت بیشتر سیاست و بانک‌ها برای دسترسی بهتر شرکت‌های آلمانی به بازار ایران شده است. در بیانیه‌ی این اتحادیه آمده که تشدید اختلافات سیاسی نمی‌تواند به نفع اقتصاد آلمان و "صدها شرکتی" باشد که علی‌رغم تحریم‌های ایالات متحده کماکان در حوزه‌های مختلف در ایران فعال هستند.

میشائل شومان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه اظهار داشت: "حضور بیش از ده هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های آلمان نشان‌دهنده ظرفیتی است که در روابط علمی و تکنولوژیکی دو کشور نهفته است. آلمان و دیگر کشورهای اروپایی باید با اعتماد به نفس و در جهت منافع اروپا عمل کرده" تا بتوانند فعالیت‌های تجارت خارجی با ایران را مجددا احیا کنند. در ادامه گزارش به موارد ذیل پرداخته شده است:

ترامپ توافق هسته‌ای‌ را به هم زد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که ایالات متحده از برجام خارج خواهد شد. طبق توافق، قرار بود ایران برنامه هسته‌ای‌ خود را در ازای کاهش تحریم‌ها محدود کند. ترامپ این توافق را "بدترین توافق" تا به آن زمان خوانده و تحریم‌هایی که ایران را از نظر اقتصادی به شدت تحت تاثیر قرار داده بود را مجددا اعمال کرد.

تاکنون تنها یک مبادله تجاری از طریق اینستکس انجام پذیرفته است

سازوکار مالی اینستکس توسط فرانسه، انگلیس و آلمان برای امکان تجارت با ایران در مقابله با تحریم‌های ایالات متحده راه اندازی شد. این کانال مالی برای تسهیل تجارت غیردلاری با تهران و حفاظت از بانک‌های خصوصی در برابر مجازات احتمالی ایجاد شد. اتحادیه اروپا در پایان ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که امکان استفاده از اینستکس فراهم گردیده است. این در حالی است که بر اساس گزارش اتحادیه فدرال حمایت از اقتصاد و اقتصاد خارجی آلمان، تاکنون تنها یک تراکنش تجاری از طریق اینستکس انجام پذیرفته است. این مبادله شامل فروش اقلام پزشکی توسط آلمان به ارزش ۵۰۰ هزار یورو بود. میشائل بوک، رئیس اینستکس در درجه اول بانک‌های اروپایی را مقصر می‌داند. براساس گزارش پورتال "پارس تودی" رئیس اینستکس در ابتدای ماه مارس در کنفرانس اقتصادی اروپا و ایران در پاریس، بانک‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: "بانک‌ها تحت فشار آمریکا قرار دارند. ساده‌ترین راه برای بانک‌ها این است که به هیچ وجه با ایران تجارت نکنند."

تراز تجاری منفی با ایران به سود چین است

با آغاز اعمال تحریم‌ها تراز تجاری با ایران روندی منفی را طی کرد. در حالی که حجم تجارت خارجی آلمان و ایران در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل ۱۶ درصد افزایش داشت و به حدود ۳.۳ میلیارد یورو رسید، در سال ۲۰۱۹ تجارت خارجی آلمان و ایران نصف شد. حجم صادرات آلمان در سال ۲۰۱۷ با رشد ۱۵.۳ درصد بالغ بر ۲.۹میلیارد یورو و در سال ۲۰۱۹ فقط ۱.۵  میلیارد یورو بود. واردات کالاهای ایرانی به آلمان نیز کاهش یافته است.

اتحادیه فدرال حمایت از اقتصاد خارجی آلمان این زیان را بزرگتر می‌داند، چرا که خلاء شرکت‌های آلمانی در ایران به سرعت توسط شرکت‌های چینی پر شده است. شومان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه گفت: "دستیابی مجدد اقتصاد آلمان به بازار از دست رفته آسان نخواهد بود."

دولت جدید آمریکا آماده گفتگو است

دولت جدید آمریکا تحت ریاست جمهوری جو بایدن نشان داده که خواهان احیای توافق هسته‌ای‌ می‌باشد، ایران نیز هم اکنون خواستار لغو تحریم‌ها شده است. اما از نظر اتحادیه فدرال حمایت از اقتصاد خارجی آلمان، اقتصاد این کشور نباید پیش شرط عادی سازی روابط اقتصادی با ایران را رسیدن به یک توافق قرار دهد.

شومان در گفت و گو با روزنامه  RND تاکید کرد: "از نظر ما، رسیدن به یک توافق هسته‌ای‌ به رغم تغییر دولت ایالات متحده، غیر محتمل به نظر می‌رسد." "ما نمی‌توانیم رقابت بر سر دستیابی به بازار یک قدرت منطقه‌ای‌ در خلیج فارس (ایران)  را به جمهوری خلق چین واگذار کنیم."

اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان نمایندگی ۲۶۰۰ عضو را به عهده دارد

در حال حاضر اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان ۲۶۰۰ عضو دارد. طبق گزارش اتحادیه فدرال حمایت از اقتصاد خارجی آلمان، تعداد واقعی شرکت‌های فعال در تجارت آلمان و ایران احتمالاً بسیار بیشتر می‌باشد، چراکه این آمار بسیاری از شرکت‌های کوچک را شامل نمی‌شود. این اتحادیه از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۰۳، روابط تجاری خارجی میان شرکت‌های متوسط آلمانی با تمرکز ویژه بر چین، روسیه و هند را ارتقا داده و براساس ادعای خود، منافع ده هزار شرکت را نمایندگی می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما