معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶۰

تجارت دوجانبه آرژانتین و برزیل با ارزهای ملی

این گزارش در سال 2008 میلادی در"بانک تسویه بین المللی (IBS)" منتشر گردید."بانک تسویه بین المللی (IBS)" به عنوان یک بانک تنها به بانک‌های مرکزی خدمات می‌دهد، یکی از مأموریت‌های اصلی "بانک تسویه بین المللی (IBS)" فعالیت به عنوان نماینده یا تراستی در ارتباط با فعالیت‌هاتی مالی بین المللی می‌باشد.  آرژانتین و برزیل در سال ۲۰۰۸ یک سازوکار پرداخت تجاری دوجانبه با استفاده از ارزهای ملی ایجاد نموده اند. با استفاده از این ساز و کار، صادرکنندگان و واردکنندگان دو کشور تجارت خود را بدون استفاده از ارز ثالث و به طور مستقیم از طریق ارزهای ملی خود انجام می دهند. دو کشور همچنین راهکارهایی برای جذب تجار به این ساز و کار و مدیریت نسبت برابری نرخ دو ارز در آن طراحی نموده اند.

بطور کلی  ایجاد ابزارهای مالی جدید جهت جذب تجار به استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین الملل از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. در معاملات میان آرژانتین و برزیل از این ساز و کار تحت عنوان «سیستم پرداخت های ارز ملی» نام برده می‌شود. این سیستم پرداختی میان دو کشور در دوره بحران مالی و ریسک‌های نقدینگی در تجارت بین المللی سال ۲۰۰۸ راه اندازی شده است که به وسیله آن بانک‌های مرکزی دو کشور برای تسهیل تجارت و تقویت روابط اقتصادی همکاری می‌کنند.

بانک های مرکزی در کشورها مسئول تضمین و فراهم کردن سیستم های پرداخت بین المللی هستند. در فرآیندهای ادغام اقتصادی، مالی و تجاری هدف این است که ساز و کار پرداختی مناسبی برای انجام معاملات ایجاد شود. زمانی که سیستم‌های پرداخت، انعطاف پذیر و بدون محدودیت در دسترس هستند، معاملات تجاری با سهولت، بدون محدودیت و با هزینه‌های پایین تر جریان می یابند.

دو کشور در زمان راه اندازی سیستم مذکور به دنبال این هدف بوده اند که با افزایش استقبال از این سیستم، شیوه صادرات و واردات شرکت‌های خود را تغییر دهند. بدین ترتیب در طول سنوات اخیر صادرکنندگان برزیلی با رئال برزیل و تجار آرژانتینی نیز با پزو آرژانتین عملیات مالی معاملات خود را انجام داده اند.

همچنین هر کشور نیز برای مدیریت عملیات ارزی خود با این سیستم، به صورت جداگانه یک چارچوب سازگار با فضای داخلی کشور خود ایجاد کرده است. اولویت اول برزیل جهت استفاده از ارز ملی خود در تجارت با آرژانتین این است که صادرکنندگان و واردکنندگان پرداخت های خود را به سهولت و شبیه آنچه که در داخل کشور صورت می‌گیرد، انجام دهند. لذا اینجاست که بخش خصوصی تلاش می‌کند تا ابزارهای مالی جدید ایجاد کند و بازار عمیقی را برای رئال-پزو شکل دهد.

در واقع تقویت بازار رئال-پزو، کاهش موانع تجاری و ایجاد دسترسی برای صادرکنندگان خرد و متوسط، هدف اولیه این سیستم معاملاتی است تا بدون هیچگونه اجباری، هزینه‌های پایین و سهولت سیستم پرداخت های ارز ملی صادرکنندگان و واردکنندگان را جذب نماید.

در این حالت قراردادهای به ارز خارجی وجود نخواهند داشت، اما ارائه مدارک تجاری از طرف تجار ضروری خواهد بود که عملیات آن به رئال برزیل و پزو آرژانتین انجام خواهد شد. بدین ترتیب با حذف نقش ارز ثالث در معاملات مستقیم میان شرکت ها، صادرکنندگان هر کشور قیمت گذاری‌های خود را با ارز ملی خود انجام خواهند داد.

به این ترتیب آن‌ها دقیقتر خواهند توانست هزینه‌ها را محاسبه کنند، چراکه دیگر در معرض ریسک نرخ ارز قرار نخواهند گرفت. پرداخت برای حمل و نقل و بیمه و غیره نیز می‌تواند با ارزهای ملی انجام شود. عملیات ارزی ممکن است بر مبنای نرخ مبادله ای که مؤسسات مالی با یکدیگر توافق کرده اند، انجام شود.

نرخ سیستم پرداخت های ارز ملی که بر اساس میانگین نرخ دلار-رئال که روزانه توسط بانک مرکزی برزیل و میانگین پزو-دلار که توسط بانک مرکزی آرژانتین اعلام می‌شود، انجام می‌شود.

در پایان بسته شدن بازار هر دو کشور میزان نرخ سیستم مذکور روزانه اعلام خواهد شد. پرداخت های مربوط به عملیات انجام شده به وسیله سیستم در خلال سه روز کاری صورت خواهد گرفت. مؤسسات بانکی که دارای حساب ذخیره در نزد بانک مرکزی برزیل هستند این امکان را دارند که در سیستم مذکور فعالیت کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما