معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۸۱

عملکرد تجاری خارجی مالزی در سال ۲۰۲۰

تراز تجاری مالزی در سال ۲۰۲۰ با ثبت رشد دو رقمی خود برای چهارمین سال متوالی، به عدد 184.79 میلیارد رینگیت رسیده است که رشد 26.9 درصدی نسبت به سال قبل آن را نشان میدهد. این مقدار همچنین بیشترین تراز تجاری مثبتی است که این کشور طی بیست و سه سال گذشته داشته است. در حقیقت عملکرد تجاری خارجی مالزی در سال ۲۰۲۰ ، بیست و سومین سال متوالی است که این کشور از تراز تجاری مثبت بهره می برد .

میزان صادرات مالزی در سال ۲۰۲۰، همزمان با همه گیری بیماری کووید ۱۹ و شرایط نامطلوب اقتصادی ناشی از آن در سراسر جهان، 980.99 میلیارد رینگیت بوده که به نسبت سال ۲۰۱۹، 1.4 درصد کاهش دارد. در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ با بازشدن تدریجی اقتصاد و بهبود تقاضاهای خارجی، صادرات این کشور 4.8درصد افزایش یافت. بیشترین میزان صادرات ثبت شده به کشورهای چین، آمریکا، سنگاپور و هنگ کنگ بوده در حالیکه کمترین میزان صادرات به کشورهای تایلند، هند، بنگلادش، ویتنام و ژاپن می‌باشد.

کل تجارت خارجی مالزی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱.۷۷۷ تریلیون رینگیت بوده است که 3.6درصد نسبت به سال قبل آن کاهش یافته؛ همچنین میزان واردات 796.19 میلیارد رینگیت بوده که نشان از کاهش 6.3 درصدی آن دارد.

ارزیابی عملکرد تجارت با بازارهای بزرگ

کشورهای عضو اتحادیه آ سه آن:

کشورهای حوزه آ سه آن همچنان مهمترین و استراتژیک ترین شرکای تجاری مالزی محسوب میشوند به طوریکه در مجموع 25.2 درصد کل حجم تجارت مالزی با این منطقه شکل گرفته است، این میزان در سال ۲۰۲۰ به 447.4 میلیارد رینگیت رسیده که ۹ درصد از مدت مشابه سال قبل آن کاهش دارد.

در سال ۲۰۲۰ کل میزان صادرات به ASEAN  به عدد 272.92 میلیارد رینگیت رسید که 27.8 درصد کل میزان صادرات مالزی را تشکیل میدهد. میزان صادرات به کشورهای این منطقه کاهشی 4.7 درصدی داشته است که شامل نفت خام،فراورده‌های نفتی و تولیدات فلزی مانند آهن و فولاد است اما این کاهش با افزایش صادرات محصولات الکترونیکی و تجهیزات مربوط به حمل و نقل جبران شده است.

میزان صادرات مالزی به کشورهای حوزه آ سه آن به تفکیک عبارت است از:

سنگاپور   ۱۴۲.۱۶میلیارد رینگیت ، افزایش 3.7 درصدی

تایلند      45.27 میلیارد رینگیت ، کاهش 19.6 درصدی

ویتنام     30.89 میلیارد رینگیت ، کاهش 12.7  درصدی

اندونزی   29.59 میلیارد رینگیت، کاهش 5.6  درصدی

فیلیپین   17.58 میلیارد رینگیت، کاهش 5.5  درصدی

میانمار    3.1 میلیارد رینگیت، افزایش 9.4  درصدی

برونئی     2.78 میلیارد رینگیت، افزایش 21.3 درصدی

کامبوج    1.49 میلیارد رینگیت، کاهش 42.2 درصدی

لائوس0.06 میلیارد رینگیت.

سنگاپور، ویتنام و تایلند سه کشور نخست در واردات از کشور مالزی در حوزه ASEAN هستند که ۸۰ درصد کل میزان صادرات مالزی در این منطقه را تشکیل میدهند. سنگاپور با سهم 52.1 درصدی همچنان بزرگترین بازار صادراتی در این حوزه می‌باشد که با افزایش 7.3 درصدی به عدد 142.16 میلیارد رینگیت رسیده است که مقدار قابل توجه آن صادرات محصولات الکترونیکی و فراورده‌های نفتی بوده است.

صادرات به تایلند با کاهش 19.6 درصدی به عدد ۴۵.۲۷ میلیارد رینگیت رسیده است که دلیل آن کاهش صادرات محصولات الکترونیکی، نفت خام و همچنین ماشین آلات بوده است. در مقابل افزایش صادرات محصولاتی چون جواهرات، فراورده‌های غذایی و محصولاتی با نام SSD)solid-state drive)  شاهد هستیم. همانطور که در بالا نیز ذکر شده است ویتنام رتبه سوم را دارا بوده که با کاهشی12.7 درصدی به عدد ۳۰.۸۹ میلیارد رسید است که در اینجا نیز با کاهش صادرات محصولات فراورده‌های نفتی و فلزی مواجه بوده است و در مقابل افزایش صادرات محصولات الکترونیکی را شاهد هستیم.

واردات از کشورهای عضو آ سه آن 174.48 میلیارد رینگیت بوده است که 14.9 درصد کاهش داشته است، عمده محصولات وارداتی نیز الکترونیک و محصولات الکترونیکی و فراورده‌های نفتی بوده است.

چین:

چین به عنوان بزرگترین مقصد صادرات مالزی باقی مانده است که با افزایش 12.5 درصدی به عدد 158.6 میلیارد رینگیت رسیده است که بالاترین میزان تا کنون بوده است. این توسعه با افزایش حجم صادرات محصولاتی مانند فولاد، فراورده‌های فلزی، SSD و محصولات الکترونیکی، روغن پالم و فراورده‌های مشتق از روغن پالم و محصولات کائوچویی (rubber) مانند کاغذ و خمیر کاغذ همراه است. صادرات به کشور چین16.2درصد کل میزان صادرات مالزی در سال ۲۰۲۰ را تشکیل میدهد.

چین برای دوازدهمین سال متوالی به عنوان بزرگترین شریک تجاری مالزی قرار گرفته است به طوریکه 18.6درصد کل حجم تجارت خارجی این کشور را در سال ۲۰۲۰ شامل شده است. تجارت مالزی با چین با افزایش4.2 درصدی به 329.78 میلیارد رینگیت در سال 2020 رسیده است.

چین همچنین بزرگترین شریک وارداتی برای مالزی به حساب می آید به نحوی که21.5  درصد کل واردات به ارزش ۱۷۱.۱۸ میلیارد رینگیت از این کشور صورت گرفته است. عمده این محصولات وارداتی ماشین آلات، تجهیزات و قطعات، محصولات الکترونیکی و شیمیایی بوده است.

اتحادیه اروپا:

ارزش تجارت مالزی با اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰، به 142.84 میلیارد رینگیت رسیده است که ۸ درصد کل حجم تجارت مالزی را شامل میشود که نسبت به سال ۲۰۱۹، 10.4 درصد کاهش نشان میدهد. صاردات مالزی به اتحادیه اروپا به 84.06 میلیارد رینگیت رسیده است که4.3 درصد کمتر از سال قبل آن می‌باشد، دلیل آن کاهش صادرات محصولات الکترونیکی (E&E) بوده است ولی در مقابل حجم صادرات روغن پالم و سایر محصولات کشاورزی مبتنی بر روغن پالم افزایش داشته است. صادرات محصولات کائوچویی به اروپا با افزایش دو برابری به عدد ۹.۳۳ میلیارد رینگیت رسیده است و همچنین صادرات روغن پالم و مشتقات کشاورزی آن با افزایش 36.4 درصدی به ۷.۱۱ میلیارد رینگیت میرسد.

حجم واردات از اتحادیه اروپا نیز با 17.8 درصد کاهش، عدد ۵۸.۷۸ میلیارد رینگیت را ثبت کرده است. عمده محصولات وارداتی از این حوزه شامل تجهیزات و ماشین آلات، محصولات شیمیایی و الکترونیکی بوده است.

ایالت متحده آمریکا:

آمریکا به عنوان سومین شریک تجاری مالزی در سال گذشته با رشد ۷.۸ درصدی حجم مبادلات به رقم ۱۷۸.۱۸ میلیارد رینگیت رسیده که ۱۰ درصد از کل حجم تجارت مالزی در سال ۲۰۲۰ را شامل میشود.

صادرات به این کشور با رسیدن به عدد ۱۰۸.۸۱ میلیارد رینگیت بالاترین میزان حجم صادرات در دهه گذشته میلادی بوده است و واردات از این کشور با رشد یک درصدی به ۶۹.۳۶ میلیارد رینگیت رسیده است و عمده محصولات وارداتی شامل محصولات الکترونیکی، مواد و محصولات شیمیایی و ماشین آلات و تجهیزات است.

ژاپن:

ژاپن برای ششمین سال متوالی از سال ۲۰۱۵ توانسته خود را به عنوان چهارمین شریک تجاری مالزی تثبیت کند به صورتیکه 6.9 درصد از کل تجارت مالزی یا ۱۲۲.۷۳ میلیارد رینگیت را تشکیل میدهد که در مقایسه با سال 2019، حجم تجارت این دو کشور در سال 2020 به میزان 5.3 درصد کوچکتر شده است. صاردات به این کشور با کاهش 6.5 درصدی به ۶۱.۶۹ میلیارد رینگیت رسیده است که دلیل اصلی آن کاهش صادرات گاز طبیعی مایع می‌باشد. در مقابل با افزایش صادرات محصولاتی چون نفت خام، محصولات کائوچویی و الکترونیکی و به ویژه روغن پالم و مشتقات آن رو به رو هستیم که این محصولات 45 درصد کل حجم صادرات مالزی به این کشور را شامل میشود؛ همچنین واردات از این کشور با کاهش4 درصدی به عدد ۶۱.۰۴ میلیارد رینگیت رسیده که بیشتر آن محصولات الکترونیکی، مواد شیمیایی، تجهیزات و ماشین آلات است.

ارزیابی عملکرد بخش های عمده:

در سال ۲۰۲۰ صادرات کالاهای تولیدی مالزی به ۸۴۷.۶۶ میلیارد رینگیت رسیده که سهم 86.4 درصدی صادرات را تشکیل میدهد که حدود ۲ درصد از سال 2019 بیشتر است. محصولات الکترونیکی با ۳۸۶.۱۱ میلیارد رینگیت (39.4 درصد) بیشترین سهم از کل صادرات مالزی را شامل میشوند که نسبت به سال قبل آن 3.5 درصد افزایش را شاهد هستیم. این افزایش به خاطر رشد صادرات محصولاتی مانند مدارهای الکترونیکی، دستگاه انتقال صدا و دیگر قطعات الکترونیکی بوده است

عمده محصولات الکترونیکی (E&E) که صادرات آنها ارزش بیش از ۱ میلیارد داشته است شامل:

  • قطعات و لوازم جانبی رایانه با افزایش ۲۸ درصدی معادل ۱۰.۷۹ میلیارد رینگیت،
  • لوازم جانبی تلفن و سایر تجهیزات مخابراتی با افزایش ۱۵۰ درصدی معادل ۲.۹۳ میلیارد رینگیت،
  • رایانه با افزایش ۲۰ درصدی معادل ۸.۶۴ میلیارد رینگیت،
  • قطعات و لوازم جانبی ماشین آلات اداری با افزایش 10.5 درصدی معادل ۱۰.۶۱ میلیارد رینگیت.

افزایش محصولات اشاره شده در بالا بیشتر برای کشورهای سنگاپور، چین، هنگ کنگ، ویتنام، کره جنوبی و آمریکا ثبت شده است.

سایر محصولات تولیدی که رشد قابل توجهی در سال ۲۰۲۰ از خود ثبت کردند عبارتند از:

  • محصولات کائوچویی با افزایش 68.9 درصدی به ۴۳.۶۴ میلیارد رینگیت رسید،
  • سایر محصولات الکترونیکی موسوم به SSD با 24.2 درصد افزایش معادل ۳۸.۷۸ میلیارد رینگیت،
  • تجهیزات علمی‌با 4.1 درصد افزایش به ۴۱.۵۵ میلیارد رینگیت رسید،
  • محصولات آهنی و فولادی با رشد 7.2 درصدی به ۲۳.۵۵ میلیارد رینگیت رسید،
  • و فراورده‌های چوبی با 1.9 درصد افزایش به ۱۶.۰۸ میلیارد رینگیت رسید.

همزمان با گسترش تقاضای جهانی برای تجهیزات محافظ شخصی (PPE) به دلیل همه گیری بحران ناشی از بیماری کووید۱۹، صادرات محصولات کائوچویی به ویژه دستکش با رشد چشمگیری همراه شد به نحویکه با افزایش دو برابری به عدد ۳۵.۲۶ میلیارد رینگیت رسید. گسترش تقاضای محصولات کائوچویی عمدتا از طرف کشورهای آمریکا، چین، انگلستان، آلمان و اسپانیا ثبت شده است.

کالاهای کشاورزی (روغن پالم بیشترین حجم این حوزه را تشکیل میدهد)

صادرات کالاهای کشاورزی مالزی با 8.7 درصد رشد نسبت به سال قبل به عدد ۷۱.۶۸ میلیارد رینگیت رسید که این افزایش به دلیل بالارفتن صادرات روغن پالم و دیگر فراورده‌های کشاورزی مشتق از آن است.

کالاهای معدنی

ارزش صادرات کالاهای معدنی که سهم حدود ۶ درصدی از کل حجم صادرات مالزی را شکل میدهد به ۵۷.۳۹ میلیارد رینگیت است که نسبت به سال ۲۰۱۹ ، 29.6 درصد کاهش را نشان میدهد که صادراتLNG  با 32.1 درصد کاهش و نفت خام با 28.4 درصد کاهش، ارزش رینگیتی آنها به ترتیب به ۲۸.۸۳ و ۱۸.۸۶ میلیارد رینگیت تقلیل یافته است.

ارزیابی واردات مالزی در سال 2020

در سال ۲۰۲۰ حجم کل واردات مالزی 6.3 درصد کوچکتر شده است و به میزان ۷۹۶.۱۹ میلیارد رینگیت رسید. سه گروه نخست که عمده حجم واردات مالزی (73.8 درصد) را شامل میشوند عبارتند از:

۱. کالاهای واسطه ای به ارزش ۴۲۲.۹۱ میلیارد رینگیت که 53.1 درصد از کل واردات مالزی را شامل میشوند که به دنبال کاهش واردات محصولات صنعتی فراورده شده به ویژه آهن و فولاد، نسبت به سال قبل آن 9.5 درصد کاهش واردات محصولات واسطه ای را شاهد هستیم.

۲. کالاهای سرمایه ای (مانند ماشین آلات و تجهیزات صنعتی) 11.4 درصد از سهم کل میزان واردات این کشور را دارد که ارزش آن ۹۰.۳۸ میلیارد رینگیت است. این رقم به نسبت سال قبل آن9.8 درصد کاهش را نشان میدهد که دلیل آن کاهش واردات تجهیزات حمل و نقل است.

۳. کالاهای مصرفی که 9.3 درصد از حجم کل واردات مالزی را شامل میشود و ارزش آن به ۷3.۹۱ میلیارد میرسد که به دلیل کاهش واردات کیف و کفش، میزان آن به نسبت سال ۲۰۱۹، کوچکتر شده است.

چین بزرگترین شریک وارداتی از سال ۲۰۱۱ باقی مانده است و پس از آن سنگاپور، آمریکا، ژاپن و تایوان قرار دارند. این کشورها مبدا 54.4 درصد کل واردات کشور مالزی هستند، کشورهای آسه آن 21.9 درصد و اتحادیه اروپا 7.4 درصد را به خود اختصاص میدهند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما