معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۸۹

سرمایه‌گذاری شرکت چینی Xiaomi در ترکیه

شرکت چینی Xiaomi سرمایه‌گذاری 30 میلیون دلاری در بخش الکترونیک در ترکیه انجام داد. مدیر عامل نمایندگی شرکت مذکور در ترکیه عنوان کرد که شرکت چینی فعال در حوزه الکترونیک قرار است با 30 میلیون دلار سرمایه ابتدا نسبت به تولید انواع تلفن‌های همراه و سپس نسبت به تولید انواع تلویزیون در ترکیه اقدام کند.

مرکز تولید محصولات شرکت الکترونیک Xiaomi در منطقه آوجیلار شهر استانبول بوده که دارای مساحتی به وسعت 14 هزار متر مربع است.

ساخت انواع گوشی‌های همراه هوشمند بر اساس برنامه پیش‌بینی شده قرار است در نیمسال سال جاری میلادی آغاز شود. راه‌اندازی این مرکز تولید، زمینه لازم برای استخدام بیش از 2000 نفر را ایجاد خواهد کرد و انتظار می‌رود که این مرکز سالانه تعداد 5 میلیون دستگاه تلفن همراه تولید کند.

شرکت چینی Xiaomi مطالعات اولیه خود برای سرمایه‌گذاری در ترکیه را از سال 2019 میلادی آغاز نمود و پس از انجام مطالعات لازم تصمیم به سرمایه‌گذاری در بخش تولید گوشی‌ و تلویزیون‌های هوشمند در استانبول گرفت.

ترکیه چهارمین کشوری است که شرکت چینی Xiaomi در آن تاکنون سرمایه گذاری کرده است.

دولت حزب عدالت و توسعه در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد زمینه‌های لازم در رسیدن به پویایی اقتصادی در دوران پساکرونا،  یک سری اصلاحات قضایی و اقتصادی را اعلام و به مرحله اجرا گذاشت. 

انواع تشویق‌های اقتصادی، تسهیل انجام امور ثبت شرکت‌ها و ساده نمودن بوروکراسی صدور مجوزهای لازم برای فعالیت تجاری و از این قبیل اقدامات توانست اشتیاق سرمایه خارجی در ورود به بازار ترکیه را بیش از پیش نماید.  

Xiaomi دومین شرکت چینی پس از شرکت Oppo است که برای تولید محصولات خود در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کند. چنین سرمایه‌گذاری‌هایی به ویژه در بخش صنایع با تکنولوژی بالا در ساخت گوشی‌ها و تلویزیون‌های هوشمند می‌تواند زیرساخت‌های صنعتی این کشور را  توسعه بخشیده و راه را برای ورود تکنولوژی‌های مدرن و روز به ترکیه هموار سازد.

پاندمی ‌کرونا سبب شد تا درک و مفهوم جهانی از مقوله تجارت و امنیت زنجیره تولید معنا و مفهوم جدیدی یافته و کشورهایی مانند ترکیه با توجه به بافت جمعیتی و موقعیت جغرافیایی و استراتژیک بتواند تبدیل به مکان قابل توجهی برای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در تأمین امنیت زنجیره تولید کالاهای آنها شود.

نیروی کار ارزان، تشویق‌های حمایتی دولت، وجود بستر صنعتی مناسب در چرخه تولید، برخورداری از شبکه گسترده تبدیل کالاهای نیمه تمام به محصول نهایی و دسترسی به بازارهای  اروپا، آسیا و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله مواردی هستند که ترکیه را به عنوان کشوری مناسب برایتأمین امنیت زنجیره تولید معرفی می‌کند.

وجود شرکت‌های بین‌المللی خارجی و ورود سرمایه‌های مستقیم و غیر مستقیم خارجی به ترکیه می‌تواند تأثیر مثبت و سازنده‌ای در آینده ساختار اقتصادی این کشور داشته و موجب شود که این کشور در دوران پسا کرونا بتواند رشد اقتصادی قابل قبولی را تجربه کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما