معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۴- ۱۶:۰۰ - مشاهده: ۳۷۶

اخبار اقتصادی قطر( نیمه اول اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در نیمه اول اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد:

بررسی همکاری‌های تجاری میان قطر و ژاپن

علی بن احمد الکواری وزیر تجارت و صنعت قطر روز گذشته از طریق ویدئو کنفرانس با آقای اینو شینجی وزیر مشاور نمایشگاه اکسپو 2025 ژاپن تشکیل جلسه داد. در این جلسه در مورد راههای گسترش و تقویت همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های تجاری، سرمایه گذاری و صنعتی و مشارکت قطر در نمایشگاه بین المللی اکسپو « اوساکا کانسای 2025 » و آمادگی‌های ژاپن برای موفقیت این رویداد جهانی و فرصت های سرمایه گذاری شرکت های قطر و ژاپن در دو کشور بحث و گفتگو شد. 

صندوق پول عربی: قطر در هوش مصنوعی پیشگام است

 در گزارش صندوق پول عربی آمده است که قطر در شاخص آمادگی دولت های عربی برای استفاده از فن آوری هوشمند مصنوعی با پشتیبانی از سطح نمایش داده‌ها، زیرساخت های اساسی و قابلیت های دیجیتالی در میان کشورهای عربی در رتبه دوم قرار دارد.

بر اساس این گزارش، قطر از جمله کشورهایی است که صلاحیت بالایی برای بهره مندی از تکنیک های هوش مصنوعی مبتنی بر چشم اندازهای استراتژیک و چارچوب های قانونی، یک فضای نظارتی و نهادی مناسب رای آنها و سیاست هایی برای حمایت از سرمایه انسانی و جذب استعدادها جهت پشتیبانی از بازار کار در این زمینه برخوردار است.

 بلومبرگ: قطر بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی طی دو دهه آینده

پایگاه بلومبرگ اقتصادی در گزارش آورده است که قطر قصد دارد میلیاردها دلار برای سرمایه گذاری گسترده برای توسعه ظرفیت گاز طبیعی مایع خود بیش از 50 درصد بعنی 126 میلیون تن هزینه کند. پایگاه در گزارشی در مورد پروژه گاز طبیعی مایع افزود که قطر قصد دارد حداقل تا دو دهه آینده بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع در جهان شود.

8 هزار تن مصرف سالانه حبوبات در قطر

به مناسبت روز جهانی حبوبات که مصادف با 10 فوریه است برای اولین بار پس از تصویب سازمان ملل از این روز در سال 2020، سازمان مواد غذایی و کشاورزی جهانی گزارشی را منتشر کرد و در آن اهمیت حبوبات بر سیستم بهداشتی غذایی را توضیح داد که روزانه در کشورها چه میزان از حبوبات توسط ملت ها مصرف می‌شود، در این گزارش آمده است که 8 نوع از حبوبات خشک به شکل بسیار بالایی مورد استفاده است از جمله، عدس، لوبیا، نخود، نخودفرنگی، ذرت، باقلا و بر اساس گزارش های رسمی اداره امنیت غذایی وزارت شهرداری و محیط زیست قطر آمده است که سالانه در کشور حدود 40.8 هزار تن حبوبات مصرف می‌شود و مطابق با پرونده‌های تجاری میزان متوسط مصرف فرد از حبوبات در قطر سالانه به 16 کیلو گرم می رسد.

ساخت 124 نوع از وسایل حمل و نقل محلی

 وزارت تجارت و صنعت قطر در حساب کاربری رسمی خود در توییتر؛ تأکید کرد 124 نوع ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل برای حمایت از تحریک اقتصاد ملی، مطابق با چشم انداز ملی قطر، به صورت محلی تولید می‌شود و ماشین آلات و تجهیزات ملی ما از کیفیت و مشخصات بالایی برخوردار هستند. با اشاره به اهمیت اتکا به محصولات قطر به عنوان یک شعار همیشگی، در آمادگی برای آینده ای روشن تر؛ دولت قطر مجموعه ای از سازوکارها را ایجاد کرده است که هدف آنها بهره گیری از زیرساخت های پیشرفته و موقعیت استراتژیک برای تولید و تولید مواد به صورت محلی، صادرات آنها به خارج از کشور و گسترش به بازارهای جدید منطقه ای و بین المللی است.

رئیس اجرایی شرکت مواصلات: تولید 1500 اتوبوس برقی

"فهد سعد القحطانی" رئیس اجرایی شرکت حمل و نقل ( مواصلات ) کروه طی اظهاراتی به روزنامه الرایه از آغاز تولید اتوبوس های برقی در کارخانه این شرکت در منطقه آزاد تا پایان سال آینده در چارچوب قراردادی بین شرکت مواصلات و شرکت یوتونگ و سازمان مناطق آزاد خبر داد. وی تأکید کرد که طرح تولید کارخانه به مدت 7 سال است و هدف آن تولید بیش از 1500 اتوبوس برقی می‌باشد و برای تأمین نیازهای محلی، منطقه خاورمیانه، آفریقای شمالی و بازار اروپا است.

4 میلیارد دلار سرمایه گذاری‌های جهانی در بخش فناوری مالی

براساس گزارش مرکز فناوری مالی سال 2021 صادره از مرکز قطر المال و شرکت ریوینیتف؛ حجم سرمایه گذاری جهانی شرکت های فناوری مالی در نه ماه اول سال 2020 نزدیک به 30.4 میلیارد دلار بوده است و منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی جذاب ترین منطقه برای سرمایه گذاری بخش فناوری مالی است. این گزارش بر افزایش قابل توجه سرمایه گذاری جهانی در فناوری مالی، از کمتر از 1 میلیارد دلار در سال 2008، به معادل 34.5 میلیارد دلار در پایان سال 2019 و تقویت رقابت پذیری این بخش در کشور قطر اشاره کرد. علی رغم عدم اطمینان و نوسانات مالی در بازارهای مالی در نتیجه شیوع بیماری همه گیر کرونا « کووید ـ 19 »، سطح سرمایه گذاری در زمینه فناوری مالی در طول نه ماه اول سال 2020 نسبتاً پایدار بوده است.

این گزارش نشان می دهد که منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی کمتر از 1 درصد از کل سرمایه گذاری جهانی در سال 2019 را تشکیل می دهد و امارات متحده عربی 70 درصد از کل سرمایه گذاری‌ها در فناوری مالی در سال 2019 را به خود اختصاص داده است و بعد از آن بحرین و سایر کشورها در منطقه هستند، در حالی که قطر در حال حاضر با اجرای سازو کارهای زیادی برای توسعه محیط این بخش در حال انجام است و در این زمینه گام های بلندی برداشته است. یوسف محمد الجیده رئیس اجرای مرکز المال قطر گفت: انتظار می رود حجم هزینه‌های قطر در فناوری اطلاعات و ارتباطات حدود 9 میلیارد دلار تا سال 2024 رشد داشته باشد. 

صادر کردن گاز طبیعی سالانه به بنگلادش توسط قطر پترولیوم

شرکت قطر پترولیوم قرارداد دراز مدت با شرکت ویتول به امضا رساند، بر اساس این قرارداد قطر پترولیوم سالانه 1.25 میلیون تن از گاز طبیعی مایع را به مشتریان ویتول در بنگلادش پمپاژ می‌کند. بر اساس این قرارداد، تحویل گاز طبیعی مایع در سال جاری آغاز می‌شود و این تعهد مداوم دولت قطر برای تأمین نیازهای روزافزون مشتریان خود به منابع قابل اطمینان از گاز طبیعی را تأکید می‌کند. مهندس یعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی قطر تأکید کرد که پترولیوم قطر مشتاقانه منتظر شروع عملیات تأمین نیازهای انرژی جمهوری بنگلادش هستیم.

 فرصت های سرمایه گذاری برای قطری‌ها در ازبکستان

محمد بن احمد طوار الکواری معاون اول رئیس اتاق بازرگانی قطر روز گذشته با فرقت صدیقوف معاون وزیر امور خارجه ازبکستان که در دوحه به سر می‌برد، دیدار نمود. در این دیدار معاون وزیر خارجه سرمایه گذاران و بازرگانان قطر را جهت سرمایه گذاری در کشورش فرا خواند و گفت که فرصت های سرمایه گذاری بسیاری از جمله در بخش های انرژی، کشاورزی، گردشگری و زیرساختی وجود دارد که آنها می‌توانند سرمایه گذاری‌هایی داشته باشند زیرا ازبکستان در موقعیت ممتازی در مرکز آسیا واقع است طوری که آن را دروازه مهمی‌ برای بازاری که بیش از 300 میلیون مصرف کننده دارد قرار می دهد و دولت ازبکستان تمایل توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود را با قطر دارد و بخش کشاورزی از مهمترین بخش ها در کشورمان محسوب می‌شود که 60 درصد از محصولات کشاورزی خود را به کشورهای آسیایی و روسیه صادر می‌کنیم و این بخش می‌تواند سرمایه گذاران قطری را به خود جذب کند زیرا قطر به امنیت غذایی اهمیت زیادی می دهد و دولت ازبکستان تسهیلاتی را به آنها ارائه خواهد کرد. بن طوار به نوبه خود گفت که قطر روابط ممتازی در تمام سطوح با ازبکستان دارد و الان زمان آن رسیده که همکاری‌های اقتصادی را میان دو کشور تقویت دهیم طوری که فرصت های همکاری بین بازرگانان دو کشور فراهم شود و اتاق بازرگانی قطر بازرگانان قطری را جهت ائتلاف و همکاری با همتایان ازبکی خود تشویق می‌کند. 

3 میلیارد ریال تسهیلات به بخش خصوصی

 بودجه ترکیبی بانکی صادر شده توسط بانک مرکزی قطر روز گذشته نشان داد که وام های دولتی و بخش دولتی به سطح 369.7 میلیارد ریال افزایش یافته است، در حالی که سپرده‌های آنها در طی ژانویه 2021 به میزان 258.4 میلیارد ریال کاهش یافته است. کل وام ها و تسهیلات اعتباری محلی ارائه شده توسط بانک ها به بخش خصوصی محلی نزدیک به 1.8 میلیارد ریال افزایش یافته و به سطح 702.3 میلیارد ریال رسیده است.

تمدید مدت قبول اسکناس های قدیمی در کشور

بانک مرکزی قطر روز گذشته اعلام کرد که مدت قبول و تعویض اسکناس های قدیمی را تا پایان ماه جولای 2021 تمدید کرده است. قبل از این بانک مرکزی مدت تعویض را تا پایان ماه مارس سالجاری اعلام کرده بود.

 کاهش قیمت سبزیجات مزرعه‌های داخلی را تهدید می‌کند

تعدادی از مالکان مزرعه‌های محلی پیش بینی کردند که بعضی از مزرعه‌ها تولید محصولات خود را برای سال آینده متوقف نمایند، زیرا آنها در فصل جاری با خسارت های مالی روبرو شده اند و این خسارت مالی به دلیل کاهش شدید قیمت در بعضی از محصولات کشاورزی در این فصل است و از جهات ذیربط در کشور خواستند که راه حل های مناسبی را برای حل این مشکل بیابند. مالکان این مزرعه‌ها به روزنامه الرایه قطر گفتند که یک صندوق گوجه فرنگی 7 کیلو گرمی را هفته گذشته به قیمت یک ریال فروخته اند در حالیکه قیمت صندوق خالی را آنها به ارزش یک ریال و 65 درهم خریداری می‌کنند و برخی از مالکان این مزرعه‌ها مجبور شدند که گوجه‌های خود را جمع آوری نکردند چون به فروش نمی رود و این به دلیل کاهش قیمت در بازار است.

  اتاق بازرگانی: 14.9 میلیارد ریال ارزش صادرات بخش خصوصی

اتاق بازرگانی قطر بولتن اقتصادی خود را برای ماه فوریه 2021 منتشر کرد که شامل تحلیلی از برجسته ترین روندها در اقتصاد قطر و همچنین گزارشی از آمار مربوط به تجارت خارجی قطر و تجارت بخش خصوصی برای دسامبر سال 2020 است. این بولتن شامل گزارش اقتصادی گفتگوی همکاری آسیایی است، جایی که کشور قطر به این گفتگو اهمیت بسیاری قائل است زیرا اعتقاد دارد که در تقویت همکاری بین اعضاء کمک می‌کند و منطقه آسیایی برای قطر یک بُعد استراتژیک است و قاره آسیا بزرگترین شریک تجاری قطر محسوب می‌شود که 80 درصد از صادرات قطر را استقبال می‌کند و پنج کشور آسیایی در صدر لیست مهمترین شرکای تجاری قطر در سطح صادرات بشمار می آیند، در این گزارش حجم کل صادرات بخش خصوصی قطر برای ماه دسامبر سال 2020 را بالغ بر 14.9 میلیارد ریال اعلام کرد.

بررسی تقویت همکاری‌ها میان قطر و اوکراین

اتاق بازرگانی قطر « دیدار کسب و کار قطر ـ اوکراین » را با همکاری اتاق بازرگانی اکراین از طریق مجازی برگزار کرد. هدف از این بررسی افق های همکاری مشترک بین بخش های خصوصی و کشف فرصت های سرمایه گذاری در دو کشور است. محمد بن احمد بن طوار الکواری معاون اول رئیس اتاق بازرگانی قطر، عبدالرحمن بن عبدالله الانصاری عضور هیئت مدیره و شماری از بازرگانان قطری، سیرهی مارجینکو وزیر دارایی اوکراین، تاراس کاچکا معاون وزیر توسعه اقتصاد، تجارت و کشاورزی اوکراین در این جلسه حضور داشتند. وزیر دارایی اوکراین گفت قطر و کشورش تمایل تقویت و گسترش همکاری‌ها را در تمام زمینه‌ها دارند به خصوص در بخش های اقتصادی و تجاری و علاوه بر این بازرگانان دو کشور مشتاق همکاری و افزایش این همکاری فیمابین در مهمترین بخش ها در دو کشور هستند و حجم مبادله تجاری بین دو کشور در سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی شد و ما قصد داریم هماهنگی و همکاری‌های خود با قطر را در زمینه‌های انرژی و کشاورزی مشترک را توسعه دهیم. بن طوار به نوبه خود گفت قطر و اوکراین روابط و همکاری‌های مستحکم و قوی در زمینه‌های گوناگون دارند و طی سال های اخیر گذشته شاهد پیشرفت قابل توجهی شده است و مقامات و مسئولین دو کشور سفرهای متقابلی برای تقویت این همکاری‌ها انجام داده اند و توافقنامه‌ها و یادداشت تفاهم های همکاری دو جانبه در زمینه‌های بسیاری به امضا رسیده است و حجم مبادله تجاری بین دوحه و کیف در سال 2020، 97 میلیون دلار بوده است.

 مذاکرات برای تقویت همکاری‌های تجاری میان قطر و شیلی

 "سلطان بن راشد الخاطر" قائم مقام وزارت تجارت و صنعت قطر روز گذشته با "رودریگو یانییز" معاون وزیر امور اقتصادی بین المللی وزارت امور خارجه شیلی که در حال حاضر در دوحه به سر می‌برد، دیدار نمود. در این دیدار پیرامون همکاری‌ها بین دو کشور دوست در زمینه‌های تجاری، سرمایه گذاری و صنعتی و راههای توسعه و تقویت آن و فرصت های سرمایه گذاری قطر و شیلی و تلاش های دو کشور در چارچوب مقابله با همه گیر کرونا ویروس در بخش اقتصادی بحث و گفتگو شد.

وزیر تجارت: رشد بخش صنعتی کشور به نسبت 6 درصد در 2020

  علی بن احمد الکواری وزیر تجارت و صنعت قطر روز گذشته در سخنرانی خود در دانشکده فرماندهی و ستاد مشترک جوعان بن جاسم گفت: بخش صنعت در کشور شاهد رشد چشمگیر همزمان با پیشرفتی است که در پروژه‌های توسعه منطقه صنایع کوچک و متوسط به وجود آمده است و این رشد در سال 2020 به نسبت 6 درصد بوده است. وزیر صنعت افزود: تعداد کارخانه‌ها در کشور 927 کارخانه رسیده و حجم سرمایه گذاری‌ها در این بخش نزدیک به 263 میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به سال 2019 رشدی به میزان 0.4 درصدی داشته است.

برتری قطر از 76 کشور در شاخص امنیت غذایی

 قطر در شاخص امنیت غذایی جهانی که واحد اطلاعات پژوهش های اکونومیست انتلیجنس که یکی از واحدهای اطلاعاتی تابع به مجله ایکونومیست انگلیس می‌باشد آن را صادر کرد، در رتبه 37 جهان قرار گرفت. این شاخص که شامل 113 کشور در سراسر جهان است، بر اساس طبقه بندی آن یک سری معیارها مشخص شده است از جمله: توانایی مصرف کننده برای تحمل هزینه غذا، در دسترس بودن غذا، کیفیت و ایمنی غذا و معیارهای دیگری نیز در این ارزیابی وجود دارد که عبارتند از: تنوع رژیم غذایی، زیرساخت های کشاورزی و تولید ناخالص داخلی سرانه، با توجه به برابری قدرت خرید به دلار، سهولت تأمین  بودجه کشاورزان، هزینه‌های کشاورزی، نرخ عرضه در مقایسه با سطح تقاضا و براساس زیر شاخص های فرعی؛ قطر در شاخص در دسترس بودن مواد غذایی در جهان پانزدهم و در شاخص کیفیت و کیفیت مواد غذایی در رتبه 29 جهانی و از نظر قیمت مناسب در رتبه 40 جهانی قرار دارد.

کاهش قیمت گوسفند در بازار مرکزی دام قطر

روزنامه الرایه قطر امروز اعلام کرد، با توجه به افزایش 59 درصدی واردات دام زنده به کشور، تجار دام از کاهش قیمت گوسفند زنده خبر دادند. قیمت یک رأس گوسفند بر اساس وزن آن به فروش می رود که گوسفند با حجم متوسط به این شرح است: سوری بین 1000 الی 1200 ریال، اردنی 900 الی 1000 ریال، ایرانی 850 الی 900 ریال و گوسفند سودانی بین 600 الی 650 ریال می‌باشد. 

پمپاژ 3 میلیون تن گاز سالانه به پاکستان توسط شرکت پترولیوم قطر

شرکت پترولیوم قطر روز گذشته اعلام کرد که این شرکت قرداد بلند مدت گازی با کشور پاکستان امضا نموده که بر اساس آن قطر سالانه به میزان سه میلیون تن گاز طبیعی مایع یعنی به مدت ده سال به پاکستان پمپاژ خواهد کرد. عملیات تسلیم گاز قطر به ایستگاه گاز پاکستان از سال 2022 آغاز و تا سال 2031 به پایان می رسد. وزیر مشاور در امور انرژی قطر در همین راستا گفت: پاکستان بازار استراتژیکی برای گاز قطر محسوب می‌شود و صادرات گازی ما به اسلام آباد سالانه به 6.75 میلیون افزایش یافت.

تولید 177 محصول غذایی برای دستیابی به خودکفایی

 وزارت تجارت و صنعت قطر روز گذشته در صفحه رسمی خود در توییتر بر تولید 177 محصول غذایی به منظور دستیابی به خودکفایی تأکید کرد و گفت: این محصولات غذایی متنوع و با استانداردهای بالا و از مهمترین ستون‌های اقتصادی کشور برای دستیابی به خودکفایی می‌باشند. این وزارتخانه افزوزد که بخش صنعتی در کشور در سال گذشته رشدی به نسبت 6 درصدی داشته است و تعداد کارخانه‌ها به 927 کارخانه رسیده و حجم سرمایه گذاری در این بخش نزدیک به 263 میلیارد ریال رسیده که نسبت به سال 2019 به نسبت 0.4 درصد رشد دارد.

افزایش مازاد تراز تجاری به 13.5 میلیارد ریال

 سازمان برنامه ریزی و آمار اولین گزارش خود را در مورد آمار تجارت خارجی ماه ژانویه 2021 را صادر کرد و اررزش کل صادرات قطر ( که شامل صادرات منشا داخلی و صادرات مجدد است ) را به 21.3 میلیارد ریال اعلام کرد که 4.7 درصد در مقایسه با ژانویه 2020 کاهش داشته است. از سوی دیگر ارزش واردات کالایی در ماه ژانویه 2021 حدود 7.8 میلیارد ربال رسید که نسبت به همین تاریخ در سال قبل کاهشی به میزان 21.5 درصد داشته است.

 با توجه به این، تراز تجاری کالا، که تفاوت بین کل صادرات و واردات را در ماه ژانویه 2021 نشان می دهد، به 13.5 میلیارد ریال مازاد دست یافت و 1.1 میلیارد ریال یا 8.7 درصد افزایش نسبت به سال قبل 2020 دست یافت.

افزایش بهای سوخت در قطر برای ماه مارس

شرکت پترولیوم قطر روز گذشته در وب سایت خود بهای یک لیتر سوخت برای ماه مارس جاری 2021 را اعلام نمود. این در حالی است که برای چندمین بار متوالی قیمت های سوخت در قطر افزایش پیدا کرده است و قیمت ها برای یک لیتر سوخت به این شرح است:

ـ 1.60 ریال برای سوخت دیزل

ـ 1.65 ریال برای سوخت سوپر

ـ 1.60 ریال برای سوخت معمولی ( ممتاز )

شهرداری: 80 درصد افزایش در پروژه‌های مواد غذایی در قطر

منبعی آگاه در وزارت شهرداری و محیط زیست قطر در اظهاراتی به روزنامه العرب قطر تأکید کرد که پروژه‌ها در کشور طی سه سال گذشته به نسبت 80 درصد رشد داشته است. این منبع گفت که پروژه‌ها شامل کارخانه‌های پنیر، لبنیات، تولید گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ و علاوه بر دو پروژه دیگر در تولید خواراک دام و مرغ بوده که در پروژه‌های خواراک دام و مرغ سالانه 21 هزار تن تولید می‌شود که دولت آن را از خارج به کشور وارد می‌کرده است ولی در حال حاضر دولت به تولید محلی تکیه دارد.

تسلیم محموله « گاز مایع : قطر به ایستگاه اینور در هند

شرکت پترولیوم قطر ( قطر گاز ) محموله گاز طبیعی مایع را با کشتی از نوع « کیو ـفکس » به ایستگاه گاز طبیعی اینور هند پمپاژ کرد و این اولین باری است که یک نفتکش اجاره ای قطر گاز به این ایستگاه لنگر می اندازد. نفتکش "کیو ـ فکس" در تاریخ 11 فوریه گذشته سالجاری 147 هزار متر مکعب گاز طبیعی مایع از بندر رأس لفان حمل و در تاریخ 20 فوریه به ایستگاه اینور واقع در نزدیکی شهر شینای در جنوب هند لنگر زد.

پترولیوم قطر: گسترش امکانات ذخیره سازی و بارگیر گاز مایع

 شرکت قطر پترولیوم روز گذشته اعلام کرد که به منظور بهره مندی از پروژه توسعه میدان شمال شرقی، قرارداد مهندسی، تأمین و ساخت را به شرکت ساخت وساز و تجارت سامسونگ را برای گسترش تأسیسات ذخیره سازی و بارگیری گاز مایع واقع در شهر صنعتی رأس لفان اعطا کرده است. این قرارداد را "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی و عضو مشاور و رئیس اجرایی شرکت پترولیوم قطر و آقای "اوه سی ـ چول" رئیس و رئیس اجرای مجموعه ساخت و ساز و تجارت سامسونگ امضا کردند.

وزیر مشاور در امور انرژی تأکید کرد که اعطای قرارداد کار مهندسی، تأمین و ساخت به این شرکت نشان دهنده گام مهم جدیدی در جهت توسعه منابع گاز طبیعی و تقویت موقعیت ما به عنوان بزرگترین و معتبرترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع در جهان است. الکعبی افزود: « براساس این قرارداد، ما زیرساخت های موجود را که برای اطمینان از بارگیری ایمن و تحویل به موقع محوله‌های گاز طبیعی مایع به مشتریان بین المللی خود در سراسر جهان نیاز داریم، گسترش خواهیم داد.

این قـرارداد شـامل سـاخت 3 مخـزن گاز طبیعی مایع، 3 اسکله برای بارگذاری گاز طبیعی مـایع برای پـروژه میدان شمـال شـرقی، گـزینه ای از دو مـخزن گاز طبیعی و یـک اسکـله بارگیری گاز طبیعی مایع برای پروژه میدان شـمال جنـوبی و عـلاوه بر خـطوط لولـه و بـارگیـری مـربوط بـه آن می‌باشد».

 وی افزود: « ما مشتاقانه منتظر همکاری با سامسونگ هستیم تا این قیمت مهم از اجزای پروزه گسترش میدان شمال را به طور ایمن، کارآمد و به موقع به اتمام برساند و خوشحالیم که کارهای مهندسی دقیق این قرارداد در قطر انجام می‌شود و این استفاده از قابلیت های فنی روزافزون برای توسعه پروژه‌های بزرگ در کشور را افزایش می دهد».

برنامه ای برای توسعه صادرات شرکت های محلی

بانک توسعه قطر با همکاری دانشگاه مطالعات عالی مدیریت بازرگانی HEC Paris در قطر و مرکز تجارت بین الملل، برنامه شتاب دهنده صادرات « جهانی شدن » را راه اندازی کرد، اشاره به اینکه هدف این برنامه توسعه توانایی شرکت های صادرکننده قطر برای روی آوردن بیشتر در بازارهای بین المللی و ارتقا توانایی‌های صادراتی آنها است. این برنامه در اوایل ماه مارس به طور مجازی، مطابق با اقدامات پیشگیرانه همه گیری، راه اندازی شد و 15 شرکت صادرکننده برای شرکت در این نسخه آزمایشی برای این برنامه انتخاب شدند. 

قطر ایرویز: افزایش اتاق های قرنطینه بهداشتی به 65 هتل

شرکت هواپیمایی قطر ایرویز بیان کرد که « Discover Qatar » به صورت شبانه روزی در تلاش است تا درخواست های رزرو هتل را برای شهروندان و مقیمی‌ها که قصد بازگشت به قطر را دارند، را برآورده سازد، و این شرکت تعداد اتاق های هتلی خود را به 65 هتل افزایش داده است، علاوه بر این، 611 واحد مسکونی را برای خانواده‌ها که قصد بازگشت از مرز ابو سمره دارند، اختصاص داده است، هواپیمایی قطر گفت: « ما از افزایش فعلی مشارکت در رزروها، همراه با انعطاف پذیری محدودیت های اعمال شده برای سفر مطلع هستیم و آن را درک می‌کنیم و از همه مسافران می خواهیم که برای بازگشت خود از قبل برنامه ریزی کنند تا بهترین گزینه‌ها را به دست آورند.

 هواپیمایی قطر تأکید کرد که مدیران بخش هتل ها تمام تعهدات و اقدامات و خدمات را با بالاترین استانداردها را برای قرنطینه بهداشتی از حمله وعده‌های غذایی متنوع، ضدعفونی کردن اتاق ها به طور مداوم بعد از خروج هر مهمان را اجرا می نمایند.

السلیطی در رأس هیئت قطر در "اجلاس دریایی 2021 هند"

 "جاسم بن سیف السلیطی" وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر در دومین "اجلاس دریایی 2021 هند" که روز گذشته توسط "ناریندرا مودی" نخست وزیر هند افتتاح شد؛ از طریق مجازی شرکت کرد. شماری از وزراء، تصمیم گیرندگان در بخش دریانوردی، مدیران ارشد، رؤسای شرکت های هندی و بین المللی در فعال در این بخش و شماری از مؤسسات مالی جهانی که به دنبال سرمایه گذاری در بخش دریایی هستند، پژوهشگران، مالکان شرکت های کوچک و متوسط و دانشگاهی‌ها در این اجلاس مشارکت داشتند. این اجلاس در دومین نشست خود، با هدف بحث در مورد روند آینده بخش دریایی پس از همه گیری « کووید ـ 19 »، علاوه بر جذب سرمایه گذاران بین المللی و کشف قرصت های همکاری بین مسئولان و نمایندگان و هیئت های کشورهای شرکت کننده به منظور بهینه سازی پتانسیل ارائه شده توسط بخش دریایی در سراسر جهان می‌باشد.  

بن طوار: 11 شرکت مشترک قطر ـ آذربایجانی در بازار محلی سرمایه گذاری دارند

 فعالیت های دیدار کاری قطر ـ آذربایجان، که توسط اتاق بازرگانی قطر با همکاری هیئت ترویج صادرات و سرمایه گذاری آذربایجان روز گذشته از طریق مجازی برگزار گردید. "محمد بن طوار الکواری" معاون اول رئیس اتاق بازرگانی قطر و "یوسف عبداللایوف" رئیس هیئت ترویج صادرات و سرمایه گذاری آذربایجان ریاست این جلسه را سرپرستی کردند. در این جلسه در مورد افق های همکاری مشترک بین بخش های خصوصی دو کشور و تقویت همکاری بین بازرگانان دو کشور و فضای سرمایه گذاری و فرصت های سرمایه گذاری در دو کشور بحث و گفتگو شد. سفرای دو کشور در این جلسات حضور داشتند. بن طوار به روابط بین دو کشور پرداخت و گفت که پس از سفر امیر قطر در ماه مارس 2016 و سفر متقابل رئیس جمهور آذربایجان در سال 2017 باعث شد که همکاری‌ها بین دو کشور در تمام رمینه با امضای چندین توافقنامه همکاری در زمینه‌های گوناگون و علاوه بر تشکیل کمیته اقتصادی، تجاری و فنی مشترک بین دو کشور گسترش یابد و این توافقنامه‌ها انگیزه ای شد که هماری‌های اقتصاد و تجاری توسعه یاید و به موزارت روابط ممتاز دیپلماسی برسد. بن طوار کفت: حجم معامله تجاری بین دو کشور در سال 2020 ده برابر افزایش یافت و 5 میلیون ریال در سال 2019 به 47 میلیون ریال در سال 2020 رسید و در سال 2019 حجم معامله بالغ بر 3 میلیون ریال بوده است و این افزایش نشان دهنده همکاری و روابط بین دو کشور است. بن طوار در ادامه گفت: نزدیک به 11 شرکت مشترک قطری ـ آذری در بازار دوحه در بخش های گوناگون همکاری دارند و امیدواریم که این همکاری‌ها توسعه بیشتری در آینده نزدیک داشته باشد. عبداللایوف به نوبه خود گفت: ما از سرمایه گذاران قطری جهت سرمایه گذاری در کشورمان دعوت می‌کنیم و فرصت های سرمایه گذاری بسیار مناسبی وجود دارد که طرف قطری می‌تواند در آنها سرمایه گذاری نماید از جمله در زمینه‌های غذایی، کشاورزی، انرژی، جهانگردی و دیگر زمینه‌ها. سفیر قطر در این جلسه گفت: 33 توافقنامه و یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور در زمینه‌های بسیاری به امضا رسیده است و راه را برای امضای توافقنامه‌های بیشتری فراهم می سازد.

دستیار مدیر اداره حمایت از مصرف کننده: کاهش قیمت 500 کالا به مناسبت ماه مبارک رمضان

 روزنامه الشرق از چندین بازار و پاساژ و فروشگاه‌های تجاری در دوحه بازدید بعمل آورد و از آمادگی‌های آنها برای استقبال از ماه مبارک رمضان را پوشش داد. در این بازدید ملاحظه شد که شماری از فروشگاه‌های متخصص در فروش مواد غذایی و کالاهای مصرفی همانند سال های گذشته و با رعایت کامل از اقدامات پیشگیرانه بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت عمومی ‌برای محدود کردن شیوع همه گیر کرونا ویروس، خود را برای فروش کالاها و اجناس با قیمت های مناسب آماده می‌کنند. اولین شرکت مواد غذایی که در این راستا اقدام کرده، شرکت مواد غذایی و مصرفی المیره است که بسته‌های مختلف و ضروری که در آن 14 نوع از ضروری ترین مواد غذایی است از جمله شکر( 2 کیلو)، عدس قرمز، برنج ( 2 کیلو)، آرد ( 2 کیلو)، جو پرک، انواع ژله، خرما، شیر خشک، رب گوجه، ماکارونی، روغن، چای، آب میوه و کاستر را به قیمت 100 ریال در نظر گرفته است. منبعی آگاه در یکی از این فروشگاه‌ها، گفت: علاوه بر این این فروشگاه‌ها دیگر محصولات و کالاها و اجناس مانند، انواع سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، نوشیدنی‌ها، حبوبات، کنسروها، انجیر، کشمش، اجیل و تخم مرغ و دیگر کالاها را با تخفیف قابل توجهی برای مصرف کنندگان در این ماه مبارک به فروش می‌گذارد. این منبع در ادامه گفت: کاهش قیمت ها بر این کالاها از نزدیک شدن ماه مبارک رمضا آغاز و تا بعد از عید سعید فطر ادامه خواهد داشت و ما طرح و برنامه ریزی‌هایی داریم که در حال حاضز شروع شده و کالاهای به عرضه گذاشته شده مورد رضایت مشتریان قرار خواهد گرفت زیرا تنوع در آن بسیار است و قیمت های رقابتی در دسترس همه می‌باشد، این منبع افزود که کالاها را از کشورهای هند، ترکیه، پاکستان، ایران و دیگر کشورهای دوست و برادر فراهم کرده ایم.

 از سوی دیگر شیخ جاسم بن جبر آل ثانی دستیار مدیر اداره حمایت از مصرف کننده وزارت تجارت و صنعت قطر در مصاحبه تلویزیون قطر روز گذشته گفت: این وزارت خانه قصد دارد به مناسبت ماه مبارک رمضان تخفیف قیمت 500 کالا مواد غذایی و مصرفی را در کلیه فروشگاه‌ها در سراسر کشور را اعلام کند و بر اساس این قیمت ها شهروندان و مقیمی‌ها می‌توانند نیازهای خود را از این کالاها با قیمت کمتری فراهم نمایند و بازرسان این وزارتخانه به شکل مداوم بازرسی‌هایی را به فروشگاه‌ها خواهند داشت تا قیمت ها را کنترل کنند.  

دفتر ارتباطات دولتی: فراهم بودن اطلاعات قوانین کار از طریق واتساپ

  دفتر ارتباطات دولت قطر با همکاری وزارت توسعه ادارای، کار و امور اجتماعی دیروز خدماتی را برای ارائه اطلاعات در مورد قوانین و مقررات کار در کشور قطر از طریق برنامه واتساپ راه اندازی کرد. این سرویس رایگان جدید منبع غنی برای ارائه اطلاعات دقیق و قابل اعتماد به کارفرمایان و کارگران خارج از کشور در مورد حقوق و وظایف آنها، مراکز ویزای قطر و به دست آوردن پاسخ به رایج ترین پرسش های مربوط به قوانین کار است. این سرویس شامل چت خودکار است که اطلاعات را به صورت شبانه روزی به شش زبان عربی، انگلیسی، اردو، هندی، نپالی و مالایایی ارائه می دهد.

استقبال 497 کشتی تجاری در 3 بنادر قطر در ماه‌های ژانویه و فوریه سالجاری

بر اساس آخرین داده‌های صادره از شرکت موانی قطر، بنادر حمد، الدوحه و الرویس تابع شرکت « موانی قطر » ( بنادر قطر ) در ماه‌های ژانویه و فوریه سالجاری از نزدیک به 497 کشتی تجاری استقبال کرده اند. تعداد کشتی‌هایی که طی دو ماه اول سال 2021 مورد استقبال قرار گرفته شد نسبت به مدت مشابه سال 2020 به نسبت 13 درصد یعنی حدود 576 کشتی، کاهش یافته است. بر اساس این داده‌ها، مجموع محموله‌های کانتینری در ژانویه و فوریه سالجاری حدود 273.4 هزار کانتینر نوعی بوده است که در مقایسه با تعداد کانتینرهایی که در مدت مشابه سال 2020 وارده بنادر شده 23 درصد رشد داشته است و کل کالاهای عمومی در دو ماه ذکر شده سالجاری بالغ بر 328.2 هزار تن کالا بوده است.

 مرکز مال قطر: توسعه قوی در اقتصاد بخش خصوصی

 منبع روزنامع الرایه ـ آخرین داده‌های مطالعه شاخص مدیران خرید تابع مرکز مال قطر تهیه شده توسط گروه  IHS MARKIT نشان می دهد که رشد قوی اقتصاد شرکت های بخش خصوصی قطر که به انرژی مرتبط نیستند در ابتدای سه ماهه اول سال جاری 2021 ادامه دارد. شاخص تولید و شاخص سفارشات جدید به شکل قابل توجهی افزایش یافت و همچنین شاخص اشتغال با ادامه افزایش تقاضا برای پنجمین ماه متوالی در تاریخ این مطالعه افزایش یافت. علیرغم افزایش فعالیت خرید شرکت ها، زنجیره‌های تأمین ثابت باقی ماند و شرکت ها موفق به حفظ سطح بالای تجارت ناتمام در ماه فوریه شدند. انتظارت برای شاخص تولید برای دوازده ماه آینده مثبت خواهد بود.

 50 میلیون ریال سود خالص شرکت ودام قطر

شرکت مواد غذایی ودام قطر روز گذشته سود خالص خود را تا پایان ماه دسامبر 2020 را بالغ بر 50 میلیون ریال اعلام کرد که در مقایسه با همین تاریخ در سال 2019 به میزان 78.391.054 ریال افزایش داشته است. این شرکت قصد دارد 10 درصد از سود خالص خود را در میان سهامدارانش توزیع نماید که برای هر یک سهم مبلغ 0.44 ریال در نظر دارد.

8 کارخانه ملی برای تولید 26 میلیون لتر در سال از روغن خوراکی

بر اساس مطالعات انجام شده توسط وزارت بازرگانی و صنعت قطر، تعداد کارخانه‌های ملی فعال در تولید روغن‌های خوراکی در قطر به 8 کارخانه رسید که در تولید روغن زیتون، روغن درختان خرما، تخمه آفتابگردان، روغن و چربی‌های گیاهی و حیوانی فعالیت می‌کنند. براساس این مطالعه که روزنامه لوسیل آن را به دست آورد، حجم بازار محلی محصولات روغن زیتون اصلاح نشده شیمیایی حدو 12.2 میلیون لیتر در سال است، در حالیکه کل ظرفیت طراحی کارخانه‌های عملیاتی حدود 1.25 میلیون لیتر در سال است و 35 درصد آنها معادل 436 هزار لیتر سالانه استفاده می‌شود. تولید داخلی این محصول می‌تواند 37.5 درصد از نیازهای بازار محلی را فراهم و پاسخگو باشد و 62 درصد دیگر از بارزهای کشورهای خارجی از جمله ترکیه به نسبت 40 درصد و اوکرانی 30 درصد به کشور وارد می‌شود.

قطر در صدر شاخص بهترین موقعیت برای کار و زندگی قرار گرفت

نظرسنجی سالانه توسط بانک « اچ اس بی سی » نشان می دهد که قطر از نظر کیفیت زندگی، محل کار و شاخص توسعه در میان 40 کشور از سراسر کشور در میان کشورهای عربی در مقام اول و در جهان در رده ششم قرار گرفت. براساس پایگاه جزیره نت، سوئیس در صدر لیست بهترین کشورها از نظر کیفیت زندگی در حالیکه کانادا در رتبه نهم و آمریکا 26 و انگلیس 28 قرار گرفت و کشور امارات که در سال 2019 در رتبه نهم قرار داشت در سال 2020 به رتبه 14 رسید.

بانک مرکزی: 205 میلیارد ریال ذخایر بین المللی کشور

اطلاعات بانک مرکزی قطر که روز گذشته منتشر شد، نشان داد که ذخایر بین المللی و نقدینگی ارزی بانک مرکزی قطر به رشد خود ادامه می دهند و تا پایان فوریه 2021 به سطح 204.91 میلیارد ریال رسید. ذخایر رسمی‌ بانک مرکزی قطر تا پایان ماه فوریه با 0.06 میلیارد ریال افزایش و به سطح 148.67 ملیارد ریال ( 40.88 میلیارد دلار ) و کل ذخایر بین المللی از جمله نقدینگی به ارز خارجی 0.123 میلیارد ربال افزایش یافت و به سطح 204.91 میلیارد ریال ( 56.29 ملیارد دلار ) رسید که 5.3 میلیارد ریال یا 2.1 درصد نسبت به یک سال گذشته تا پایان فوریه 2020 افزایش یافته است. وجوهات خزانه بانک مرکزی در سال تا پایان فوریه 2021 به 0.33 میلیارد ریال یا 0.4 درصد افزایش و به 82.27 میلیارد ریال رسیده است.

710 میلیون دلار سرمایه گذاری‌های قطر در بورس اردن

از اواخر فوریه گذشته؛ ارزش سرمایه گذاری‌های قطر در بورس اوراق بهادار اردن به حدود 710 میلیون دلار رسیده است که بر اساس اعلام بورس اوراق بهادر امان، در رتبه هفتم لیست سرمایه‌های عربی در بورس سهام این کشور قرار دارد. داده‌های آماری منتشر شده مرکز سپرده گذاری اوراق بهادار اردن نشان داد که تعداد اوراق بهادار متعلق به سرمایه گذاران قطری در ماه گذشته نزدیک به 203 میلیون اوراق مالی رسیده است. همچنین آمارها نشان داد که تعداد مشارکت های سرمایه گذاری قطر در مالکیت اوراق بهادار در آن دوره به 384 هزار سهم رسیده است.

470 میلیون ریال حجم معامله ساختمانی در کشور طی یک هفته

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که از تاریخ 21 تا 25 فوریه گذشته سالجاری 2021 در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 470 میلیون و 867 هزار و 514 ریال اعلام شد و بیشترین عملیات ثبت در شهرداری‌های الوکره، الدوحه، الخور، الظعاین، ام صلال، الشمال و الشحانیه بوده است. همچنین حجم معامله برای تاریخ 14 تا 18 فوریه سالجاری بالغ بر 468 میلیون و 374 هزار و 832 ریال بوده است.  

پترولیوم قطر: قراردادهای جدید گاز به آسیا و افزایش صادرات به اروپا

وب سایت Arabian Business گفت: قطر، بزرگترین تولیدکننده گاز در جهان است، ماه گذشته با طرحی به ارزش 29 میلیارد دلار موافقت کرد تا ظرفیت تولید تأسیسات خود را صادرات گاز مایع در طی دهه جاری 64 درصد افزایش دهد، در همین راستا، قطر به دنبال انعقاد قراردادهایی است که شرایط لازم را برای دور زدن رقبایش از آمریکا تا استرالیا فراهم نماید. این وب سایت افزود که دلیل حضور مسئولین اجرای شرکت پترولیوم قطر هفته گذشته به پاکستان برای امضای معامله وارداتی به آن کشور، می‌باشد و چند روز قبل از این توافق، یک قرارداد مشابهی را برای تأمین گاز مایع به بنگلادش را پترولیوم قطر امضاء کرد. رئیس اجرای پترولیوم قطر گفت که این شرکت قصد دارد قراردادهای بسیار دیگری را امضا کند. این وب سایت گفت، پترولیوم قطر انعطاف پذیری در قیمت را ارائه داده است و همچنین تصادفی نیست که اولین معاملات از دروازه مربوط به گاز طبیعی مایع بود که به جنوب آسیا تحویل داده شد، شرکت Royal Dutch Shell انتظار دارد، تقاضا در طول سال 2040 سه برابر شود و از سایر نقاط جهان پیشی بگیرد و این شرکت قصد دارد صادرات خود را از گاز طبیعی مایع به اروپا را گسترش دهد.

کارشناسان به روزنامه الرایه: بنادر قدیمی مقصدهای جهانگردی امیدوارکننده

 تعدادی از کارشناسان برای توسعه بنادر قدیمی و تبدیل آنها به جاذبه‌های گردشگری ترکیبی از مدرنیته و میراث فرهنگی و شامل بازارهای تجاری ، غذاهای دریایی، کافه‌ها، کشتی‌ها شناور، شهربازی، آمفی تئاتر برای برگزاری فعالیت ها و مناطق تفریحی برای خانواده‌ها با شرکت بخش خصوصی شدند، آنها افزودند، با توجه به اینکه بسیاری از بنادر دارای پتانسیل هایی هستند که صلاحیت آنها را برای تبدیل شدن به جاذبه‌های گردشگری خوب، از جمله سواحل متمایز، زیرساخت ها، بازارها و خیابان‌های تجاری و خدماتی را دارا می‌باشند. کارشناسان تأکید کردند که چنین پروژه ای باعث تغییر چهره گردشگری دریایی در قطر، احیای گردشگری داخلی و جذب گردشگری خلیج فارس می‌شود.

چین 20 درصد از تجارت قطر را تشکیل می دهد

 داده‌های سازمان برنامه ریزی و آمار قطر نشان داد که چین از نظر حجم مبادلات تجاری قطر با کشورهای جهان در ماه ژانویه در رتبه اول قرار دارد، از آنجا که حجم مبادلات تجاری چین با قطر در حدود 5.69 میلیارد ریال بوده است، بنابراین، حدود 20 درصد از حجم کل تجارت قطر با کشورهای جهان در حدود 28.8 میلیارد ریال است. براساس داده‌های ماهانه، چین از نظر صادرات قطر در ماه ژانویه سال جاری با ارزش تقریبی 4.6 میلیارد ریال یا 21.5 درصد از ارزش کل صادرات قطر در رتبه نخست کشورهای مقصد قرار گرفته است، پس از آن ژاپن با ارزش 3.6 میلیارد ریال، معادل 16.9 درصد و سپس کره جنوبی با ارزش 3.2 میلیارد ریال، یا 14.9 درصد از ارزش کل، است. 

وزارت تجارت: تولید 291 محصول معدنی محلی

وزارت تجارت و صنعت قطر روز گذشته در سایت توییتر و در صفحه رسمی خود بر تولید 291 محصول معدنی محلی تأکید کرد و گفت که محصولات مختلف ما با بالاترین استانداردهای کیفیت از مهمترین ارکان اقتصاد ملی ما می‌باشند، وزارت تجارت بر ضرورت اینکه « محصول قطر» باید شعار همیشگی ما باشد، تأکید کرد. بخش صنعتی در کشور در سال گذشته توانست به رشدی به نسبت 6 درصدی دست یابد.

 تعداد کارخانه‌ها در کشور به 927 کارخانه با سرمایه گذاری نزدیک به 263 میلیارد ریال در سال 2020 بوده که در مقایسه با سال 2019؛ رشدی به میزان 0.4 درصدی داشته است.

کارشناسان: بهبودی قوی در گردشگری داخلی

 شماری از مدیران هتل ها تأکید کردند که 90 الی 95 درصد از کل مشتریان ما را شهروندان قطری تشکیل می دهند و این گردشگری داخلی را بهبودی بخشیده است و طی روزهای تعطیلی هفتگی هتل ها و تفریحگاه‌های داخلی با ظرفیت 100 درصدی رزرو شده است. کارشناسان به روزنامه الرایه اقتصادی گفتند که با شروع شمارش معکوس برای جام جهانی 2022 قطر، در سرمایه گذاری‌های گردشگری کشور رونق وجود دارد و دولت به زودی شاهد رونمایی شمار بسیاری از هتل ها، تفریحگاه‌ها، رستوران‌ها و موقعیت های گردشگری طی سال های 2021 و 2022 خواهد، شد.

 در یک گزارش بین المللی: 178.8 میلیون تن تولید گاز تا 2050

روزنامه لوسیل اقتصادی قطر گزارش صادره از کنگره کشورهای صادرکننده گاز طبیعی را منتشر کرد، در این گزارش بر تداوم رهبری قطر در صنعت جهانی گاز طبیعی مایع و در صدر صادرکنندگان گاز طبیعی تا 2050، تأکید شده است. گزارش « انتظارات بازار گاز 2050 » می‌گوید که تولید قطر از گاز طبیعی مایع به بیش از 178.8 میلیون تن تا 2050 افزایش خواهد یافت، در حالیکه تولید خاورمیانه از گاز به 1150 میلیارد متر مکعب می رسد که نزدیک به 30 درصد آن برای قطر است.

الباکر: به 129 مقصد پرواز خواهیم داشت

"اکبر الباکر" رئیس اجرایی هواپیمایی قطر ایرویز گفت: هواپیمایی قطر بهبودی بخش هواپیمایی جهانی را پس از پیامدهای همه گیر کرونا، رهبری کرد، جائیکه بزرگترین شرکت هواپیمایی جهانی شده است و مقصدهای خود را به میزان 33 مقصد از آغاز همه گیر کرونا افزایش داد و هم اکنون به 110 مقصد رسید و در پایان ماه مارس جاری مقصدهای خود را به 129 مقصد جهانی افزایش می دهد. الباکر در ادامه گفت که این شرکت در هر پرواز کلیه اقدامات پیشگیرانه اعلام شده کرونا ویروس توسط وزارت بهداشت را اجرا و رعایت می‌کند و از طریق ربات ها و تجهیزات مدرن و کاملاً مستقل به طور مداوم ضدعفونی می‌کند.

 مزارع از کمبود نیروی متخصص رنج می‌برند

"راشد حمد العذبه" رئیس هیئت مدیره مزرعه روضه راشد در اظهاراتی به روزنامه الرایه تأکید کرد که مزارع علاوه بر تأخیر مقامات مربوطه در توزیع بذر و کود، از قیمت پایین سبزیجات که هزینه تولید را پوشش نمی دهند و علاوه بر اینکه در کمبود نیروی متخصص در زمینه کشاورزی، رنج می‌برند و از وزارت شهرداری خواست که آنها را فراهم کند، وی توضیح داده که مزارع برای افزایش تولید، چه از نظر محصولات کشاورزی و چه دامی، به حمایت مداوم نیاز دارند که در نهایت به نفع امنیت غذایی کشور است و به سمت دستیابی به خودکفایی در این محصولات می رود.

شرکت ودام: 10 درصد تخفیف برای محصولات جهت دریافت کننده واکسن کرونا ویروس

شرکت مواد غذایی ودام قطر، تأمین کننده اصلی گوشت در کشور، اعلام کرده است که با هدف حمایت از تلاش های دولت در مقابله با شیوع کرونا ویروس، تخفیف ویژه ای را برای کلیه محصولات خود به دریافت کنندگان واکسن کرونا « کووید ـ 19 » ارائه خواهد داد. النوبی سالم المری رئیس اجرایی شرکت ودام گفت: ما 10 درصد تخفیف را برای این افراد در کلیه شعبه‌های شرکت و بر همه محصولات و به مدت یک ماه کامل برای شهروندان و مقیمی‌ها که این واکسن را دریافت کرده اند، اختصاص داده ایم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما