معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

ابراز علاقه متخصصان ایتالیا به تولیدواکسن اسپوتنیک ساخت روسیه

علیرغم برخورد سنگین و سخت اروپا با روسیه و اعمال تحریم های مختلف این کشور از فرصتهای مختلف برای نزدیکی به برخی ازاعضای این اتحادیه خصوصا بلوک شرق سابق ، کشورهای مشکل دار اتحادیه از جمله یونان و ایتالیا استفاده نموده است. در دوران اوج گیری کرونا روسیه اولین کشوری بود که بیمارستان صحرانی خود را در شمال ایتالیا با کمک کادر بهداری ارتش خود مستقرنمود و تجهیزات مختلف مقابله با کرونا را در اختیار این کشور بدون چشم داشتی قرار داد. با استقبال کشورهای مختلف از واکسن روسی، ایتالیا نیز در این خصوص ابرازنمایل نموده تا نسبت به کارآمدی آن تحقیق نماید. در این میان کارشناسان ومختصصان این کشور که نگران موج سوم کرونا درکشور می‌باشند، خواستار تسریع دولت درا ین خصوص شده تا در صورت تائید مراتب بررسی و تائید کارآمدی آنرا سریعتر طی نمایند. از سوی دیگر چراغ سبز روسیه به تولید این واکسن در ایتالیا برای پوشش داخلی و در سطح اتحادیه برگ برنده دیگری است که ایتالیا میتواند از آن بهره مند شده و در عین حال مسیری برای تقویت قدرت روسیه در اروپا باشد. ذیلا گزارش منتشر در تارنمای اینساید اور مورخ 8 مارس 2021 با عنوان آیا اسپوتنیک نجات بخش ایتالیا ازکرونا خواهد بود؟ به قلم فدریکو جولیانی در این خصوص ارائه می‌شود.

واکسن‌های Pfizer-BioNTech ، Moderna ، AstraZeneca ، روسی و چینی. همزمان با موج سوم - موجی که به گفته کارشناسان می‌تواند سختترو سنگین تر باشد – گزینه‌های الزامی ایتالیا هستند. نیاز به دریافت هرچه سریعتر واکسن‌ها روز به روز  جدی تر می‌شود. صرف نظر از منشا واکسن‌ها، سرعت استفاده از آنها ، برای ایمن سازی حداقل 70٪ از جمعیت حیاتی به نظر می رسد.

روزهای زیادی است که صحبت در مورد Sputnik V ، تولید شده توسط موسسه Gamaleya در مسکو ، که تقریباً 50 کشور در سراسر جهان آنرا مجاز شناخته اند، می‌باشد. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز به واکسن روسی چراغ سبز نشان داده اند: برای مثال در مجارستان و اسلواکی که دولت های دیگر می‌توانند به زودی به آنها بپیوندند. دوزاختصاص یافته به ایتالیا مانند اکثر کشورهای اروپایی در حال اتمام است و به ویژه برای مقابله با موج سوم، برنامه واکسیناسیون به خون تازه حیاتی نیاز دارد.

برای استقبال از اسپوتنیک ، دو راه وجود دارد. مورد اول: منتظر تائید اتحادیه اروپا( EMA ) ، آژانس دارویی اروپا بودن تا دود سفید خود را بفرستد و متعاقبا منتظر چراغ سبز و احتمالی AIFA ، آژانس داروهای ایتالیا بود. دوم: دور زدن بروکسل ، همانطور که بوداپست انجام داد ، یعنی ارزیابی‌های علمی‌توسط متخصصان ایتالیایی، از آنجا که رم قصد ندارد خطرات چالش دیپلماتیک با اتحادیه اروپا را داشته باشد، لازم است مستدلا این مدارک را ارائه نماید. ، ناگفته نماند که هنوز هفته‌ها برای استقبال از اسپوتنیک در ایتالیا باید صبر کرد.

اما صحبت از این است که چقدر؟ ما دقیقاً نمی دانیم. با این حال ، می دانیم که دیگر هیچ وقتی برای اتلاف وجود ندارد. بسیاری از کارشناسان کررا ، خسته وبا صدای فریاد هشدار می دهند ، فرانچسکو وایا ، مدیر Spallanzani در رم میگوید. "اگر واکسن‌هایی وجود داشته باشند که موثر هستند ، نمی دانم چرا ما نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم. در آرژانتین ، جایی که هفته‌ها است از Sputnik V استفاده می‌شود ، تولید آنتی بادی‌های خنثی کننده را در 100٪ موارد تأیید کرده است. به گفته وی ، درست است که منتظر تأیید EMA بمانیم. اما "بایدمرتب پیگیری کرد". در این بین ، هیچ کس در Spallanzani وقتش را تلف نکرده است. هنگامی‌که این دارو از سازمان نظارتی ترخیص شود ، این موسسه امکانات خود را برای تسهیل تولید اسپوتنیک در دسترس قرار خواهد داد ویا با تأکید بر اینکه "همه تجهیزات برای شروع فوری وجود دارد" تأکید می‌کند که لاتزیو 70٪ این امکانات را برای تولید در بخش  دارویی در اختیار دارد

در همین حال ، بین بوروکراسی و انتظارات مختلف ، ایتالیا می‌تواند نقشه راه تولید انبوه واکسن روسی را برنامه ریزی کند. در واقع برخی از شرکتهای ایتالیایی مجهز به راکتورهای زیستی مناسب برای این کار  هستند.  صندوق سرمایه گذاری روسیه ، سرمایه گذار اصلی تولید واکسن، بودجه ای را که برای تولید اسپوتنیک تأمین کرده ، مایل است همه فن آوری‌های لازم را اختیار قرار دهد. درست مانند آنچه که در کشورهای دیگر مانند هند ، چین ، برزیل و کره جنوبی انجام شده است.

ایتالیا ممکن است صدها هزار دوز در روز را تولید کند..  کیفیت محصول را می‌توان تجزیه و تحلیل کرد. برخی کارهای فنی را مقدما انجام داد. پس از آن روندتولید را تسریع کنیم. ما می خواهیم واکسیناسیون را تسریع کنیم.  بنابراین دولت ایتالیا فرصتی طلایی برای آماده سازی زمینه ای برای ساخت قلعه دیگر برای جلوگیری از گسترش Sars-CoV-2 خواهد داشت. همه اینها به مجوزهای Ema و Aifa و توانایی استفاده رم از مزایای مشخص شده توسط مدیر Spallanzani بستگی دارد.

منبع:

https://it.insideover.com/societa/cosi-litalia-potrebbe-produrre-100mila-dosi-al-giorno-dello-sputnik-v.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما