معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۸- ۱۶:۰۰ - مشاهده: ۳۸۹

استقبال مقامات عالی مجارستان از واکسن چینی

درحالی که مردم مجارستان در طی روزهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر آمار مبتلایان به ویروس کرونا می‌باشند ، دولت این کشور در طی مصاحبه‌های متعدد رسانه ای از یکسو مردم را به ثبت نام در واکسیناسیون ملی تشویق و ازسوی دیگر به شرکت در نظر سنجی با موضوع امکان کاهش محدودیت ها کرونایی در دو سه ماهه آینده ترغیب می نماید، چراکه آقای اوربان بر این باور است سفارش خرید 5 نوع واکسن برتر موجود در بازار بین المللی ، میتواند روند افزایش آمار مبتلایان و جان باختگان کشور را کم کرده و زمینه ی بازگشت به حالت عادی کسب و کار و رونق گردشگری را تا حدودی ممکن فراهم نماید.

با این وجود ، میزان آمار روزانه مبتلایان در یک سیر صعودی  و به بیش از 4300 نفر  و تعداد مرگ و میر روزانه هم بین 80 تا 90 افزایش پیدا کرده است. بر اساس آمار رسمی اعلام شده تا کنون  بیش از 15 هزار نفر  جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده اند و آمار کل مبتلایان کرونا در کشور نیز به بیش 432 هزار نفر رسیده است که در مقایسه با کل جمعیت (حدود 9.7 میلیون نفری مجارستان) رقم بالائی است.   از آغار اجرای طرح واکسیناسیون ملی از ماه دسامبر سال 2020 میلادی تا به امروز، حدود 686 هزار نفر مرحله نخست و بیش از 251 هزار نفر نیز دو مرحله واکسیناسیون را انجام داده اند.

با وجود تردیدهای چندماهه گذشته در خصوص اثر بخشی واکسن سینوفارم چینی از سوی افکار عمومی مجارستان و برخی از متخصصان و پزشکان این کشور و نیز به استناد نتایج نظر سنجی بعمل آمده توسط برخی از مراکز پژوهشی در خصوص کارائی واکسن‌های کرونا موجود در بازار بین المللی ، اکثریت شرکت کنندگان به اثر بخشی واکسن چینی و  روسی نظر مثبتی نداشته اند. ولی به تدریج با افزایش شمار کشورهای تقاضا کننده برای واکسن روسی و چینی، دولت مجارستان نیز بعنوان اولین کشور عضو اتحادیه اروپا گام نخست  خرید این واکسن را برداشت.  به جرات میتوان گفت متقاضیان واکسن کرونا در این کشور در شرایط برابر، ، واکسن‌های غربی را ترجیح دهند. مقامات عالی اعم از رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور برای تغییر این رویکرد ، در چند روز قبل اعلام کرده اند که در لیست انتظار واکسن سینوفارم چینی بوده تا شاید با انتشار این خبر بتوانند مردم را برای تزریق واکسن چینی تشویق نمایند.

بر این اساس آقای یانوش ادر ، رئیس جمهور مجارستان درروز جمعه(8 اسفندماه ) اولین مرحله واکسن سینو فارم چینی را تزریق و در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ((به پزشکان و سیستم بهداشت کشور اعتماد کنید . وی ابراز امیدواری نمود که بزودی پاندمیک کرونا را پشت سر خواهند گذاشت. ))

آقای ویکتور اروبان ، نخست وزیر نیز  روز یکشنبه مورخ 10 اسفندماه (28 فوریه)  بعد از انجام مرحله اول تزریق واکسن سینوفارم با اشاره به آغاز موج سوم کرونا در کشور ، از مردم خواست  در طرح واکسیناسیون ملی مشارکت نمایند. وی افزود: بعد از انجام واکیسناسیون هیچ گونه ناراحتی ندارد و از مردم خواست بدون هیچ ترس و واهمه ای واکسن بزنند.

وی خاطرنشان ساخت: ((ده‌ها هزار نفر از اقلیت مجاری ساکن منطقه ویوودینا ( صربستان) و هزاران نفر از مردم مجارستان تاکنون  واکسن چینی تزریق کرده اند. لذا مردم باید به متخصصان و پزشکان اعتماد داشته باشند. ))

در همین چارچوب ، خانم سیسیلیا مولر رئیس تیم پزشکی ( کرونا ) با اشاره به ویروس جهش یافته کرونا و سرعت سرایت آن  در مقایسه با نوع قبلی و همچنین افزایش تدریجی آمار مبتلایان در پاندمیک موج سوم  اعلام داشت تا کنون حدود 2.5 میلیون نفر در طرح واکسیناسیون ملی ثبت نام کرده اند . وی افزود: در مقایسه به آغاز همه گیری کرونا، در حال حاضر به دلیل دسترسی به 5 نوع واکسن کرونا ، مجهز تر و توان مقابله ما بیشتر شده است.

خانم مولر گفت: مرحله نخست واکسیناسیون کادر درمان و کارکنان و ساکنین خانه سالمندان به اتمام رسیده است. افراد مسن و بالای 80 سال از واکسن فایزر و اسپوتنیک روسی تزریق کرده اند. واکسن‌های استرازنکا و سینو فارم چینی نیز برای سنین بین 18 تا 60 سال مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آقای پیتر سیارتو ، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان  پس ازگفتگوی تلفنی با آقای وانگ ونتائو وزیر تجارت چین ، اعلام نمود حدود 600 هزار دوز دیگر از واکسن سینو فارم چینی در ماه مارس وارد مجارستان خواهد شد . وی اظهار کرد ما دومین کشور اروپایی و اولین عضو اتحادیه اروپایی هستیم که توان خرید واکسن از چین را پیدا کرده ایم .وی افزود با وجود کووید- 19 حجم مبادلات تجاری دوکشور حدود 20 درصد رشد داشته و در سال قبل میلادی اکثر سرمایه گذاری خارجی در مجارستان توسط شرکت های چینی( به ارزش 105 میلیارد فورینت) معادل تقریبی 300 میلیون یورو ) انجام شده است.

 به نظر می آید ، تاخیر در تحویل واکسن‌های فایزر توسط اتحادیه اروپا و شرایط حساس حمل و نقل این واکسن از یک طرف و آغاز موج سوم کرونا در مجارستان و شیوع ویروس جهش یافته در این کشور و هم چنین فشارهای اقتصادی بر مردم و ناتوانی دولت در تداوم جبران خسارت های مالی از طرف دیگر ، باعث گردیده تا دولت مجارستان در طرح واکسیناسیون ملی از واکسن‌های چینی و روسی نیز استفاده کند، استفاده از واکسن سینوفارم از سوی مقامات عالی این کشور با هدف اطمینان بخشی به مردم در خصوص کارائی و عدم وجود اثرات جانبی این واکسن صورت گرفته است. بنابراین انتظار می رود درصورت موفق بودن و اقبال عمومی استفاده از واکسن چینی در مجارستان ،  به تدریج کشورهای منطقه و در مرحله نخست اعضای ویشوگراد نیز از تجربه دولت مجارستان استفاده خواهند کرد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما