معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۰

کاهش سرمایه گذاری خارجی در برزیل درسال 2020

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در برزیل در سال 2020 به کمتر از نصف کاهش یافته و به 34.1 میلیارددلار بالغ گردید که پایین‌ترین رقم طی 11 سال اخیر است. با این رقم برزیل با یک پله افت نسبت به سال 2019 در جایگاه پنجمین کشور دریافت‌کننده سرمایه خارجی در سطح جهان قرار گرفت. کاهش جریان سرمایه گذاری در جهان به دلیل بحران جهانی شیوع کرونا ورکود اقتصادی جهانی دو عامل اصلی کاهش سرمایه گذاری در برزیل بوده است. کسری تراز حسابهای این کشور نیز رقم 12.5 میلیارد دلار رسید که پایین ترین رقم از سال 2007 می‌باشد.

جریان سرمایه گذاری خارجی در سطح جهان در سال 2020 با افت 42 درصدی به از 1.5 تریلیون دلار به 859 میلیارد دلار رسید. جریان سرمایه گذاری خارجی در آمریکای لاتین و کارائیب نیز با کاهش 37 درصد به 101 میلیارد دلار رسید که بدترین عملکرد در بین کشورهای در حال توسعه بود، سرمایه گذاری در صنایع نفتی در منطقه بیشترین کاهش را تجربه کرد. در بین اقتصادهای بزرگ منطقه مکزیک با 10 درصد کمترین کاهش را تجربه کرد. جریان سرمایه گذاری به کشورهای پرو، کلمبیا و آرژانتین به ترتیب 76، 49 و 47 درصد کاهش داشت.

براساس بانک مرکزی برزیل آمار سرمایه گذاری خارجی در این کشور در سال 2020 به 34.1 میلیارد دلار بالغ گردیده که در مقایسه با سرمایه گذاری 69.1 میلیارد دلاری در سال 2019 به کمتر از نصف کاهش یافته و به پایین ترین سطح در 11 سال گذشته رسیده است. با این رقم برزیل با یک پله افت نسبت به سال 2019 در جایگاه پنجمین کشور دریافت کننده سرمایه خارجی پس از کشورهای هند، سنگاپور، آمریکا و چین قرار گرفت. فرناندوروشا، رئیس بخش آمار بانک مرکزی کاهش مهم درجریان سرمایه گذاری در جهان به دلیل بحران جهانی شیوع کرونا و رکود اقتصادی جهانی را عامل اصلی کاهش سرمایه گذاری در برزیل عنوان کرده است.

 

کمترین میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در برزیل در سال 2020 در ماه‌های جولای و نوامبر به ثبت رسید که میزان سرمایه گذاری خارجی در آن رقم 1.5 میلیارددلاری را ثبت کرد. جریان ورودی سرمایه خارجی در ماه دسامبر2020 به 12.8 میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم از زمان ورود ویروس به برزیل بود. میزان خروجی سرمایه شرکت ها نیز در این ماه زیاد بود و به رقم 12.1 میلیارد دلار رسید که این رقم بالاترین میزان از ژانویه 2017 است.

سرمایه گذاری‌های شرکت های برزیلی درخارج از کشور نیز تحت تأثیر بیماری همه‌گیر قرار گرفت و سال را با نتیجه منفی 16.4 میلیارد دلار به پایان رساند. درمقابل، حجم سرمایه‌گذاری شده در سهام و اوراق قرضه برزیل بهبود یافت. درماه دسامبر2020، خالص ورودی اوراق بهادار در بازارداخلی به رقم 6.3 میلیارد دلار رسید. این نوع برنامه تمایل به نوسان بیشتری در مواقع بحران یا حوادث خاص دارد زیرا معمولاً سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است.

میزان کسری حساب های خارجی[1] برزیل در سال 2020 به 12.5 میلیارد دلار رسید که 75 درصد کمتر از سال گذشته بود و کمترین میزان کسری از سال 2007 است. بانک مرکزی دلیل این کاهش تقاضا برای کالاها وخدمات وارداتی را، سفرهای بین المللی و سود سهام در نتیجه رکود جهانی ناشی از کرونا اعلام کرده است.

تراز حساب های خارجی به طورسنتی درمواقع فعالیت اقتصادی پایین، مازاد نشان میدهد.

در عمل، کل سطح تجارت خارجی هم صادرات و هم واردات، با بحران ناشی از بیماری همه‌گیر کاهش یافت، اما کاهش ورود محصولات خارجی به کشور بارزتر بود.

باشیوع بیماری کرونا سفرهای بین المللی به شدت سقوط کرد و هزینه‌های برزیلی‌ها در خارج از کشور نیز با کاهش 70 درصدی نسبت به سال 2019 به 5.3 میلیارد دلار کاهش یافت. گردشگران خارجی نیز در این کشور 3 میلیارد دلار هزینه کردند که 49 درصد نسبت به سال گذشته از خود کاهش نشان داد. درنتیجه، کسری سفر بین المللی 2.3 میلیارد دلار بود که این رقم بسیار کمتر از کسری 11.5 میلیارد دلاری در سال 2019 بود.

برزیل از ظرفیت های گسترده ای برای جذب سرمایه گذاری خارجی برخوردار است، ولی سرمایه گذاری در این کشور متناسب با ظرفیت های این کشور نبوده است. تحلیل گران موانع عمده جذب سرمایه گذاری در برزیل را فضای سرمایه گذاری در برزیل از جمله دیوان سالای گسترده، نبود امنیت قضایی، سیستم مالیاتی پیچیده و شکنندگی شرایط مالی می دانند.

دولت برزیل امیدوار است با تصویب قانونین جدید نظارتی برای چندین بخش از زیرساخت های برزیل مانند حمل و نقل و بخش برق بتواند سرمایه گذاری بالایی جذب کند. پائولو گوئدس، وزیر اقتصاد برزیل نیز اظهار داشته انتظار تیم اقتصادی این است که بهبود فعالیت اقتصادی را که هم اکنون مبتنی بر مصرف است به رشد پایدار مبتنی بر منابع بخش خصوصی تبدیل کند.

پی نوشت : 

[1]External accounts

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما