معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۶

وبینار آینده تجارت خارجی محصولات کشاورزی برزیل

هفت تن از وزرای پیشین کشاورزی برزیل در وبیناری که توسط برنامه تلویزیونی Agro360 تلویزیون Terra Viva و با حمایت مالی اتاق بازرگانی برزیل و کشورهای عربی برگزار شد، شرکت کردند. در این برنامه مقامات سابق برزیلی استدلال کردند که برزیل باید ورود خود به بازارهای خارجی و انعقاد موافقت نامه‌های تجاری با کشورهایی که به امنیت غذایی نیاز دارند را تسریع کند.

وزرای سابق کشاورزی برزیل در مورد چین یادآوری کردند که با ورود جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا فضای تجارت این کشور با چینی‌ها بازتر خواهد شد لذا این امر در صادرات برزیل به این کشور آسیایی اخلال ایجاد خواهد کرد. روبرتو رودریگس (وزیر کشاورزی برزیل طی سالهای 2006-2003) گفت این موضوع را باعث ایجاد آشفتگی و  هیاهو در صحنه تجارت خواهند. دیپلماسی ما باید نتیجه داشته باشد و برزیل بایستی به سمت توافقات دوجانبه و چندجانبه پیش برود تا اگر بازار چین برای برزیل محدود شد، سایر کشورها جای آنها را بگیرند.

فرانسیسکو توررا (وزیر کشاورزی برزیل طی سالهای 1999-1998 و رئیس فعلی انجمن پروتئین حیوانی) از کندی کار با اتحادیه اروپا در خصوص موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا انتقاد کرده و گفت "من نمی دانم که آیا ما برای روابط نزدیک تر با اتحادیه اروپا در حال کار و برنامه ریزی هستیم یا نه، آنچه که من می‌بینم این است که موضوع توافق نامه‌های دوجانبه آنقدر آرام پیش می رود که من اغلب احساس خشم می‌کنم." تورا اظهار داشت که به عینه می‌بیند که برزیل شرکای تجاری اش را از دست می دهد و این نباید اتفاق بیفتد. توررا گفت "برزیل می خواهد در امنیت غذایی بسیاری از کشورهای جهان شرکت کند. ما در موقعیتی هستیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم. چرا ما در مورد آنچه برای پایداری انجام می دهیم روشن عمل نمی‌کنیم؟"

سناتور کاتیا آبرئو (وزیر کشاورزی برزیل در سالهای 2016-2015) تأکید کرد که برزیل باید سهم تجارت خارجی خود را از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد. او گفت "اکنون تجارت ما فقط 25٪ از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. برزیل کشور بسیار بسته ای است. من معتقدم که ما باید بر روی ورود به بازارهای جهانی بیشتر تمرکز کنیم." آبرئو همچنین از صندوق سرمایه گذاری عربی، شرکت سرمایه گذاری کشاورزی و دام عربستان (SALIC)، به عنوان یک شریک آینده دار یاد کرد. وی گفت: "سالیک یک گنجینه جهانی برای بودجه و سرمایه گذاری است که برزیل برای ایجاد روابط مستحکم تر باید به آن نگاه کند و به آن نزدیک شود."

توررا نیز از عربستان سعودی به عنوان شریک بالقوه برزیل در امنیت غذایی یاد کرد. و گفت "عربستان سعودی 19 سال بزرگترین وارد کننده مرغ برزیل بود تا اینکه دو سال قبل جایگاه خود را به چین واگذار کرد. اما اخیراً دیده ایم که عربستان سعودی و امارات متحده عربی امسال بیشتر به دنبال خرید محصولات پروتئینی برزیلی بوده اند. آنها به دلایل امنیتی سعی در خودکفایی داشتند، اما این امر به خصوص در جنبه بهداشتی که برای برزیل مشکلی ندارد، نتیجه نداد. من کاملاً مطمئن هستم که تا پایان سال رقم بهتر خواهد شد."

رینولد استفانس (اقتصاددان و وزیر کشاورزی در فاصله سالهای 2010-2007) گفت تجارت کشاورزی برزیل از نظر تاریخی فرصت های پیش آمده را غنیمت شمرده است. "تقاضای جهانی همچنان قوی خواهد بود، درآمد جهان به ویژه در کشورهای آسیایی در حال افزایش است. برزیل بازیگر بزرگی است و می‌تواند بزرگترین بازیگر در آینده باشد. ما خاک، آب، هوا و فناوری داریم. ما باید کاربری زمین را بهتر مطالعه کنیم، اما برزیل 40 سال ظرفیت خود را نشان داده است."

آلیسون پائولینلی (وزیر سابق کشاورزی برزیل طی سال های 1979-1975) که به دلیل تلاش هایش در گسترش تولیدات کشاورزی برزیل و همچنین تاسیس امبراپا -شرکت تحقیقات کشاورزی برزیل- به عنوان نامزد جایزه نوبل سال 2021 معرفی شده است) کشاورزی گرمسیری برزیل را تحول عظیم جدیدی در امنیت غذایی دانست. نهادهای بین المللی از برزیل می خواهند که برای پاسخگویی به تقاضای جدید متعهد باشد. وی همچنین خاطرنشان کرد که تا سال 2050 جهان حدود 9.7 میلیارد نفر جمعیت افزایش خواهد یافت و نیاز به تأمین مواد غذایی 61 درصد بیشتر خواهد شد و پیش بینی می‌شود برزیل تامین کننده 41 درصد این میزان باشد. پائولینلی معتقد است که این کار با استفاده از تکنیک هایی مانند محصول یکپارچه برای دام، امکان پذیر است. او تاکید کرد: "این نوآوری است که به جز در منطقه گرمسیری در هیچ منطقه ای از کره زمین قابل انجام نیست و برزیل از فن آوری لازم برخوردار است و می‌تواند به توسعه پروژه کاهش فقر و گرسنگی کمک کند."

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث نگاه به برزیل از دنیای بیرون در بحث مسائل زیست محیطی به ویژه در منطقه آمازون بود. فاجعه‌های زیست محیطی مانند آتش سوزی‌هایی که در سال های اخیر ویرانگر اکوسیستم های ارزشمند برزیل بود، منجر به مداخله از افرادی بمانند امانوئل ماکرون (رئیس جمهور فرانسه) شده است. کاتیا آبرئو گفت: "ما باید مرتباً تکرار کنیم که بسیار خوب هستیم. تعداد انگشت شماری از کشاورزان نمی­توانند به تصویر ما اینگونه آسیب برسانند. هیچ کس حقوق بشر را در هیچ کشوری در جهان به چالش نمی­کشد. مسئله محیط زیست از این نظر بسیار مشابه است، زیرا به یک شعار جهانی تبدیل شده است. دولتهایی که مخالف آن هستند، عقب خواهند ماند." بلایرو ماگی (وزیر کشاورزی برزیل در سالهای 2018-2016) گفت "کشاورزان خاطی باید شناسایی و پاکسازی شوند. تجارت کشاورزی قانونی نمی‌تواند از خاطی گری دفاع کند. چطور می‌توانیم انجامش دهیم؟"

پائولینلی گفت برای چرخاندن تصویر منفی از برزیل بایستی سرمایه گذاری بیشتری در تحقیقات انجام شود. پائولینلی گفت:"ما کاملاً مطمئن هستیم که اگر علم پیشگام باشد، اشتباه جهان پیشرفته هنگام استفاده از زمین‌های حاصلخیز و سپس رها کردن آنها را مرتکب نخواهیم شد."

روبرتو رودریگز گفت کشاورزی پایدار راهی است که باید طی شود و ادامه داد "ما کارآمدترین کشاورزی گرمسیری جهان را داریم. آنچه ماکرون و بایدن فکر می‌کنند مهم است، اما مهمترین چیز این است که ما تکالیف خود را انجام دهیم. رودریگز پایان داد: آمازون یک بلیط خارق العاده برای بهشت است، اما اگر به خوبی از آن استفاده کنیم.

وزرای پیشین همچنین از تسریع دسترسی به اینترنت در مناطق روستایی برزیل بحث و گفتگو کردند. نری گلر (وزیر کشاورزی برزیل طی سالهای 2016-2015) گفت "ورود فناوری جدید ارتباطی 5 جی به مناطق روستایی پیشرفت فوق العاده ای خواهد بود. حضور در یک مزرعه در حالی که به سایر نقاط دنیا متصل است."

باید توجه داشت که برزیل سومین تولید کننده بزرگ محصولات کشاورزی در دنیا و از معدود کشورهای دارای ظرفیت افزایش تولید محصولات کشاورزی در آینده بوده و پیش بینی می‌شود که به اولین صادر کننده محصولات کشاورزی در جهان تبدیل شود.

جایگاه چین به عنوان مقصد اول صادرات محصولات کشاورزی برزیل طی سالهای اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته و باعث اتکای بیشتر این کشور به بازار چین شده است. صادرات محصولات کشاورزی برزیل به چین رشد 9.8 درصدی نسبت به سال 2020 تجربه نموده و به 33.98 میلیارد دلار رسید. با این رقم سهم چین از کل صادرات محصولات کشاورزی برزیل به 33.7 درصد (یک سوم کل صادرات محصولات کشاورزی برزیل) افزایش یافت. وابستگی به بازار چین  در شرایطی که روابط سیاسی چین و برزیل دارای تلاطم زیادی می‌باشد، موجب نگرانی برخی از فعالین اقتصادی شده است. آنها معتقدند اگر چین در پی تلافی سیاست های ژائیر بولسنارو، رئیس جمهور برزیل باشد، صادرات محصولات کشاورزی در معرض ریسک خواهد بود. لذا خواهان تنوع بخشی به بازارهای صارداتی محصولات کشاورزی این کشور هستند. این نکته را نباید از نظر دور داشت که لابی بخش کشاورزی نقش مهمی در پیروزی بولسونارو در انتخابات ریاست جمهوری برزیل داشت. این بخش معتقدند که برزیل برای توسعه اقتصادی بایستی بتواند از منابع طبیعی خود در آمازون بهره برداری نماید. نگاه بخش کشاورزی برزیل به بحث آمازون بیشتر یک نگاه ملی است و به این موضوع که آمازون میراث مشترک جهانی است، اعتقاد زیادی ندارند. آنها تولیدات برزیل منطق با معیارهای توسعه پایدار است و معتقدند سیاست های زیست محیطی اتحادیه اتحادیه اروپا را به دلیل عدم رقابت پذیری تولید کنندگان اروپایی با تولیدات برزیل است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما