معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۵

ارزیابی نماینده بانک جهانی از وضعیت آموزش و تحصیل دانش آموزان قزاقستان در شرایط کرونا

ارزیابی نماینده بانک جهانی در قزاقستان به لحاظ برخورداری دانش‌آموزان از امکانات تحصیل در شرایط کوید 19 و تقسیم‌بندی این کشور به چهار بخش سطح درآمد، امید به زندگی، کیفیت آموزش و سایر شاخص ها در قزاقستان متفاوت است. این تفاوت در کیفیت آموزش هم وجود دارد، اما این نابرابری اقتصادی-اجتماعی در مناطق مختلف تأثیر دارد. دانش‌آموزان مدارس نخبه با حدود سه سال تحصیل از سایر دانش‌آموزان مدارس عادی پیشی می‌گیرند.

آقای ژان فرانسوا مارتو، نماینده دائمی‌ بانک جهانی در قزاقستان هشدار می‌دهد که ممکن است به دلیل ویروس کرونا وضعیت بدتر شود. اکنون باید اقدامات مربوطه انجام شود. وی نظر خود را در وب‌سایت بانک جهانی در قزاقستان منتشر کرد.

شکاف فقط بیشتر خواهد شد

این کارشناس معتقد است که تأثیر پاندمی در نتایج آموزش بسیار جدی خواهد بود. در عین حال، سیستم آموزشی ما حتی قبل از شروع پاندمی‌ با مشکلاتی روبرو بود. قبل از شیوع کووید 19 در قزاقستان از هر 10 دانش‌آموز 6 نفر بی‌بهره از سواد کاربردی بود.

آقای مارتو توضیح داد که سواد کاربردی همان دروس منظم و تنها معلومات تئوری نیست. دانش‌آموزان باسواد ممکن است پایتخت‌های کشورهای جهان بیشتر را به خاطر بسپارند یا جدول تناوبی مندلیف را یاد بگیرند. با این حال، آنها نمی‌توانند از دانش‌های به دست آمده در ریاضیات، علوم و غیره در زندگی روزمره برای کار در سطح حرفه‌ای و موفقیت به عنوان یک فرد و یک شهروند استفاده کنند.

به نظر وی خطری وجود دارد که به دلیل پاندمی تعداد دانش‌آموزان "بدون ‌سواد کاربردی"  بیش از 100 هزار تن می‌شود.

مارتو به برآوردهای اخیر بانک جهانی برای قزاقستان اشاره کرد. آنها نشان دادند که در نتیجه پاندمی، شاخص‌های آموزشی در سطوح سنجش (مقیاس)  PISA به 7 واحد کاهش می‌یابد. (برنامه بین‌المللی سنجش دانش‌آموزان که مهارت‌های ریاضی، خواندن و علوم را در بین جوانان 15 ساله ارزیابی می‌کند).

پیامدهای این امر منفی و دامنه‌دار است. به ویژه، تعطیلی مدارس باعث افزایش فاصله بین فرزندان خانواده‌های فقیر و ثروتمند خواهد شد.

شمال غربی از نظر امید به زندگی مانند آفریقا است

مارتو همچنین خاطرنشان کرد که نابرابری‌های اجتماعی اغلب توسط جغرافیا بیشتر می‌شود. وی اضافه کرد: "چشم‌انداز ناهموار توسعه سرمایه انسانی در قزاقستان توسط مرکز تحقیقات و مشاوره در اوایل اکتبر سال 2020 ارائه شد."

مارتو گفته تحلیل‌گران مرکز را در نظر گرفت که "چهار قزاقستان" وجود دارد.

سطح درآمد، موالید، امید به زندگی و سایر شاخص‌های موثر بر شاخص سرمایه انسانی در هر قزاقستان متفاوت است.

دیدن تفاوت‌های فاحش بین چهار منطقه بسیار حیرت‌انگیز بود. برای مثال از نظر درآمد، چهار برابر تفاوت بین مناطق با شاخص‌های بالا و پایین وجود دارد.

از نظر موالید، شمال این کشور را می‌توان با اروپا مقایسه کرد، در حالی که منطقه جنوب روند کشورهای کم‌درآمد را نشان می‌دهد، و شمال غربی قزاقستان از نظر امید به زندگی با کشورهای آفریقایی مشابه است.

مطالعه برنامه PISA بیان می‌کند که مناطق با عملکرد تحصیلی پایین به طور متوسط 4 سال از مناطق با بالاترین سطح عقب هستند.

هم در مدارس روستایی و هم در مدارس شهری نتایج ضعیفی دارد. ولی در استان‌ها از نظر سطح بالاترین، فاصله زیادی بین مدارس روستایی و شهری وجود دارد.

مارتو تأکید کرد که قزاقستان شمالی مثال الهام بخش منطقه است که پیشرفت تحصیلی کلی در منطقه بالاتر و فاصله بین مدارس شهری و روستایی یکی از کمترین است.

همچنین بین دانش آموزان بهترین و ضعیف تفاوت معنی‌داری وجود دارد. دانش‌آموزان "مدارس فکری نظربایف" به 124 امتیاز PISA نسبت به همسالان خود بالاتر هستند که تقریبا مربوط به سه سال تحصیل است.

با توجه به نتایج PISA برای سال 2018، از نظر سواد کاربردی، سطح دانش‌آموزان "مدارس فکری نظربایف" نیز با شاخص میانگین کشوری تفاوت چشمگیری دارد.

فقط 6.2 درصد دانش‌آموزان از "مدارس فکری نظربایف" در مقایسه با 64 درصد در سراسر کشور به عنوان "بی‌سواد کاربردی" شناخته شدند.

چگونه می‌توان بر نابرابری در حال رشد غلبه کرد؟

وی یادآوری کرد که کیفیت آموزش مدارس بر درآمد آینده تأثیر می‌گذارد. "طبق برآوردهای ما، در قزاقستان به دلیل کاهش درآمدها در چهار ماهه نخست سال 2020، درآمد آینده این نسل می‌تواند به 2.9 درصد کاهش یابد." "مارتو تأکید کرد که کل خسارات اقتصادی سالانه حداکثر به میزان 1.9 میلیارد دلار است.

قزاقستان قصد دارد تأمین مالی در زمینه آموزش را از 3.4 درصد فعلی به 7 درصد تولید ناخالص داخلی تا سال 2025 افزایش دهد. مهم است که سرمایه‌گذاری‌ها موثر و به نفع همه کودکان باشد.

قزاقستان باید مشکلات شکاف در آموزش را که به دلیل تعطیلی مدارس در طی پاندمی ‌بیشتر شده است، برطرف کند. برنامه بهبود از نظر آموزش باید شامل موارد زیر باشد:

  • ارزیابی عمیق این شکاف؛
  • آموزش سریع معلمان؛
  • افزایش پوشش دانش‌آموزانی که نیاز به پشتیبانی هستند؛
  • اجرای یک برنامه آموزش اضافی فشرده؛
  • نظارت مداوم بر روند بازیابی آموزش.

مارتو گفت که این رویکرد می‌تواند در مقاومت موثر با شکل "چهار قزاقستانی" پس از پاندمی ‌کمک کند و بر نابرابری‌های فزاینده در آموزش، به ویژه در بین فقیرترین و آسیب‌پذیرترین مردم کشور غلبه کند.

منبع  :

https://365info.kz/2021/02/sushhestvuet-chetyre-kazahstana-i-v-kazhdom-svoe-obrazovanie-vsemirnyj-bank

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما