معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۱

تصویب برنامه "ب" اقتصاد قزاقستان توسط دولت

آقای آست ایرگالیوف، وزیر اقتصاد ملی قزاقستان اعلام نمود که در صورت طولانی شدن پاندمی، در قزاقستان برنامه "ب" برای اقتصاد تدوین شده است.

در مورد برنامه جایگزین برای اقتصاد قزاقستان آقای نورلان نیگماتولین، رئیس مجلس از وزیر اقتصاد ملی سوال کرد و در پاسخ وزیر گفت در پایان سال 2019 سهم کارهای کوچک و متوسط 31.7 درصد بود. طبق اطلاعات مقدماتی (در پایان سال 2020) 28.5 درصد خواهد بود. در اینجا هیچ سوالی وجود ندارد. واضح است که کاهش در شغل‌های کوچک و متوسط در نتیجه اقدامات محدود کننده ناشی از ویروس کرونا است.

ما نمی‌دانیم که پاندمی ویروس کرونا چگونه رفتار خواهد کرد، نمی‌دانیم که این بحران در چه زمانی به پایان برسد، و چه زمانی اقتصاد بهبود می‌یابد و آیا عوامل منفی جدیدی دخالت می‌کند یا خیر. هم رئیس حزب ما و هم رئیس دولت همیشه می‌گویند که ما باید برنامه "ب" داشته باشیم. اگر با چالش‌ها و تهدیدهای اضافی روبرو شویم، آیا برنامه عملیاتی جایگزین داریم؟ ما می‌بینیم که بخش‌های گردشگری، شغل‌های رستورانی و خدمات در چه وضعیت قرار دارد. چگونه به این ارقام (شاخص‌هایی که در برنامه انتخابات نور اوتان مشخص شده) خواهیم رسید؟ آیا برنامه دیگری وجود دارد؟ "

رئیس وزارت اقتصاد ملی اطمینان داد که برنامه "ب" وجود دارد. وی توضیح داد: "توسط دولت و همراه با بانک ملی و آژانس توسعه بازار مالی، برنامه اقدامات مشترکی در صورت وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و اجتماعی تدوین شده است. این برنامه شامل اقدامات مربوطه است که با هدف ارائه پشتیبانی لازم از جمعیت و بیزنس و همچنین اطمینان از ثبات اقتصاد کلان انجام می‌شود. اگر پیش‌بینی‌های فوق مانند گسترش ویروس کرونا، نوسان زیاد در قیمت نفت و سایر عوامل خارجی اتفاق بیفتد، این برنامه اعمال می‌شود.

منبع

https://tengrinews.kz/kazakhstan_news/plan-b-dlya-ekonomiki-kazahstana-sozdalo-pravitelstvo-428804/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما