معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۵

تعهد مشترک اندونزی و مالزی برای مقابله با تصمیم اتحادیه اروپا در خصوص روغن پالم

اندونزی و مالزی دو کشور بزرگ تولید کننده روغن نخل (پالم) جهان بر تعهد خود در مبارزه با اقدامات منفی و سیاست تبعیض آمیز اتحادیه اروپا در خصوص روغن پالم تاکید کردند.

آقای جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با آقای محی الدین یاسین نخست وزیر مالزی اعلام نمود که "اندونزی مبارزه با تبعیض در مورد روغن پالم را ادامه خواهد داد و اگر این حرکت را با هم (مالزی) انجام دهیم و اندونزی امیدوار باشد که مالزی نیز در این مورد با اندونزی سهیم است، مطمئنا جنگ مشترک ما علیه این سیاست تبعیض آمیز شروع خواهد شد".

مقام مالزیایی نیز در این خصوص اظهار داشت که ادعاهای اتحادیه اروپا مغرضانه و سیاست تبعیض آمیز آن علیه روغن پالم برخلاف اصول تجارت عادلانه سازمان تجارت جهانی می‌باشد. وی گفت که به رئیس جمهوری اندونزی گفته است که مالزی نیز در 15 ژانویه 2021 علیه اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی شکایتی ارائه نموده است.

دو کشور اندونزی و مالزی بعنوان بزرگترین تولید کنندگان روغن پالم در جهان و اصلی ترین تامین کننده این نوع روغن برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا که از سال 2019 با کاهش دسترسی و تقاضای روغن پالم در بازار اروپا هستند. در این خصوص اتحادیه اروپا در سال 2019 تصمیم گرفت تا مصرف روغن پالم را بطور تدریجی از سبد غذایی و حتی سوخت های زیستی را  تا سال 2030 حذف نماید که چنین تصمیمی ضربه بزرگی به صادرات روغن پالم این دو کشور خصوصا اندونزی وارد نموده است.

 کمیسیون اروپا در مارس 2019 اعلام کرد که با توجه به این که روغن پالم بعنوان یک روغن ناپایدار طبقه بندی می‌شود و این که صنعت آن موجب تخریب محیط زیست از طریق جنگل زدایی مناطق بارانی می‌گردد، محدودیت هایی را برای استفاده و کاهش واردات آن اعمال خواهد نمود. در این خصوص هیئت کمیسیون اروپا به اندونزی اعلام نموده است که از سال 2008 تا 2015 حدود 45% از باغات نخل در مناطقی هستند که قبلا دارای جنگل های بارانی بوده اند. در دسامبر 2019 اندونزی شکایتی را به سازمان تجارت جهانی ( WTO ) در مورد اقدامات منفی اتحادیه اروپا علیه روغن پالم مبنی بر اینکه استفاده از روغن پالم دارای تاثیرات منفی بهداشتی و محیط زیستی می‌باشد، ارائه نمود. 

این برای دومین بار است که رهبران اندونزی و مالزی تعهد خود را برای مبارزه با اتحادیه اروپا در مورد مسئله صادرات روغن پالم اعلام می نمایند. اولین بار در اگوست سال 2019 جوکووی و مهاتیر محمد(نخست وزیر سابق مالزی) یک جبهه مشترک در برابر سیاست تبعیض آمیز اتحادیه اروپا اتخاذ نمودند. در آن زمان دوکشور برای تبادل اطلاعات و مدیریت پایدار موضوع توافق نمودند. بعنوان مثال اندونزی برای مقابله با اظهارات مبنی بر اینکه روغن پالم مخرب اصلی جنگل های بارانی در جهان است درخواست ارائه، گواهینامه‌های روغن پالم و داده‌های علمی آن را در مقایسه با روغن‌هایی همچون روغن کلزا و روغن سویار را نمود. اندونزی و مالزی  اگر چه دو رقیب مهم در صادرات روغن پالم به بازارهای بین المللی محسوب می‌شوند ولی در مقابل تصمیم اتحادیه اروپا بر تعهد مشترک خود در مقابله با آن تاکیدمی نمایند.

اندونزی در حال حاضر بزرگترین تامین کننده روغن پالم در جهان می‌باشد که تولید سالیانه آن 50 میلیون تن می‌باشد که از این میزان 15 میلیون تن بمصرف داخلی می رسد و بقیه صادر می‌شود. بزرگترین واردکنندگان روغن پالم جهان به ترتیب هند، چین و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند. بر اساس آمارهای منتشره از سوی موسسه آمار اندونزی، تعداد 16 میلیون نفر در صنعت روغن پالم این کشور  مشغول هستند و بطور متوسط 20 میلیارد دلار در سال برای اندونزی عایدی دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما