معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱۷

اخبار اقتصادی قطر( نیمه اول بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در نیمه اول بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد:

6 میلیارد ریال سود خالص 5 شرکت ثبت شده در بازار بورس

شرکت های قطری همچنان به عملکرد خوب خود ادامه می دهند و به نتایج سالیانه‌ای دست یافتند که فراتر از انتظار تحلیلگران و سرمایه گذاران بود. که این امر بر قدرت اقتصادی قطر در برابر همه گیری کرونا که بر فعالیت بسیاری از شرکت های بین المللی تأثیر منفی گذاشته و باعث خسارات زیادی به آنها شده است تاکید می نماید. در حالیکه شرکت های ثبت شده در بورس سودهای بسیار خوبی را به دست آورده اند و سود 5 شرکت در بورس نزدیک به 18.6 میلیارد ریال در سال 2020 اعلام شد، این نتایج خوب، علیرغم چالش هایی که شرکت ها از ابتدای سال گذشته تاکنون با آن روبرو بوده اند، نشان دهنده حجم زیاد فعالیت و فرصت های عظیم سرمایه گذاری در بازار قطر است.

مشارکت قطر در کنگره جهانی مواد غذایی و کشاورزی

قطر در کنگره جهانی مواد غذایی و کشاورزی که روز گذشته تحت عنوان « چگونه در زمان همه گیری و تغییرات آب و هوایی، برای جهان غذا فراهم کنیم » از طریق مجازی برگزار گردید، شرکت کرد. وزیر شهرداری و محیط زیست به نمایندگی از قطر در این کنگره مشارکت نمود. 80 کشور در این کنگره حضور داشتند و در مورد نقش تجارت در تأمین مواد غذایی متنوع در دوران بحران‌ها و میزان تعهدات کشورها برای فراهم نمودن غذا در چارچوب این بحران‌ها در عرصه‌های منطقه ای و بین المللی بحث و گفتگو شد. 

  فرصت ائتلاف تجاری قطر ـ روسیه

 اتاق بازرگانی قطر با همکاری مرکز قطر ـ روسیه نشستی تحت عنوان « فرصت همکاری قطر ـ روسیه » را برگزار کرد، این نشست در چارچوب مشارکت قطر به عنوان مهمان ویژه چهاردهمین کنگره اقتصادی بین المللی سنت پطرزبورگ که در ژوئن آینده برگزار می‌گردد، می‌باشد. مهندس "علی بن عبداللطیف المسند" عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی قطر و رئیس شورای تجاری قطر ـ روسیه از اهمیت مشارکت قطر به عنوان مهمان ویژه در این کنگره بین المللی تأکید کرد و گفت: این یک فرصت واقعی برای امضای توافقنامه‌ها و معاملات و قراردادهایی بین مؤسسه‌های اقتصادی و مالی جهانی محسوب می‌شود و علاوه بر این می‌توان در مورد دیدگاه‌های اقتصادی متفاوت در جهان بحث و گفتگو کرد. وی در ادامه گفت این کنگره در توسعه همکاری‌های دو کشور به ویژه در همکاری بین بخش های خصوصی قطر با همتایان روسی خود کمک می‌کند.

کارشناسان: رونق بازار املاک و مستغلات در سال 2021 در کشور

تعدادی از کارشناسان املاک و مستغلات طی اظهاراتی به روزنامه الرایه اقتصادی، گفتند که انتظار می رود بازار املاک و مستغلات مسکونی همچنان نرخ رشد سال گذشته خود را در سال 2021 حفظ کند. آنها تأکید کردند که قانون مالکیت غیر قطری بر املاک و مستغلات، به افزایش تقاضا برای مالکیت و سرمایه گذاری در جزیره لولوه ( مروارید ) و شهرک لوسیل کمک خواهد کرد. آنها اشاره کردند که زمین‌های اختصاص داده شده برای ساخت ویلاها و خانه‌های شهروندان شاهد رشد نسبی خواهند بود. 

بررسی جریان کالاهای فیمابین توسط وزرای تجارت « شورای همکاری خلیج فارس»

علی بن احمد الکواری وزیر تجارت و صنعت قطر روز گذشته در جلسه وزرای تجارت و اعضای هیئت های اتحادیه گمرک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که از طریق مجازی برگزار گردید، شرکت نمود. در این جلسه احمد بن عبدالله الجمال رئیس گمرک قطر نیز مشارکت داشت. در این جلسه در مورد بسیاری از موضوعات مرتبط با موانع تسهیل تبادل کالا در تجارت میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، بحث و گفتگو صورت گرفت.

 اتاق بازرگانی قطر: اقتصاد ما بهترین رتبه بندی اعتباری را دارد

 اتاق بازرگانی قطر تأکید کرد که شاخص های صادره توسط مؤسسه‌های مالی و اقتصادی بین المللی و همچنین مؤسسات جهانی رتبه بندی اقتصادی  و فضای سرمایه گذاری، متفقا اذعان نموده اند که اقتصاد قطر بالاترین رتبه‌های اعتباری را در جهان کسب کرده است. اتاق بازرگانی اضافه کرد که طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی قطر طی سال 2021 حدود 2.7 درصد رشد کند و این امر منجر به حمایت از افزایش تولید گاز، بازیابی تقاضای داخلی و توانایی برای بازیابی سریع از عواقب پاندمی‌کرونا خواهد شد. در بولتن اقتصادی صادره توسط اتاق بازرگانی قطر  آمده است که اقتصاد قطر توانسته است کارآیی و انعطاف پذیری بالایی را در مقابله با نتایج بحران کرونا و بحران کاهش شدید قیمت نفت به ثبت برساند. در این بولتن اشاره شده است که طبق داده‌های سازمان برنامه ریزی و آمار قطر، حجم کل تجارت کالاهای خارجی برای ماه نوامبر 2020 حدود 24.1 میلیارد ریال بوده است که نسبت به ماه اکتبر 2.1 درصد افزایش داشته است. این افزایش در نتیجه افزایش ارزش صادرات حاصل شد، زیرا ارزش کل آن در ماه نوامبر نزدیک به ( 16.6 ) میلیارد ریال بود که به نسبت 8.5 درصد بیشتر از ارزش آن در ماه اکتبر که بالغ بر 15.3 میلیارد ریال بود. اما در مورد واردات در ماه نوامبر، ارزش کل آنها در حدود ( 7.5 ) میلیارد ریال بود که ارزش کل آنها ( 9.6 درصد ) نسبت به ماه اکتبر به حدود ( 8.3 ) میلیارد ریال رسید. بارزترین مقاصد اقتصادی صادرات و واردات قطر به ارزش میلیارد ریال به ترتیب زیر می‌باشد:

ـ صادرات و واردات به چین: ( ص: 2.732 ـ و: 1.154) ـ ژاپن : ( ص: 2.283) ـ  کره جنوبی:( ص: 2.299 ) ـ سنگاپور: ( 0.867 ) ـ هند: ( ص: 1.951 ، و: 0.487 ) ـ آمریکا: ( و: 1.039 ) ـ ایتالیا: ( و: 0.450 ) ـ آلمان: ( و: 0.413 ) و حجم کل صادرات آن با بقیه کشورهای جهان بالغ بر 5.768 میلیارد ریال و واردات آن 3.957 میلیارد ریال بوده است.

 الباکر: کرونا قیمت بلیط هواپیما را افزایش نداد

 مرکز هواپیمایی کبا به نقل از اکبر الباکر مدیر عامل هواپیمایی قطر بیان کرد که همه گیری ویروس کرونا به دلیل کاهش تقاضای سفر، قیمت بلیط هواپیما را افزایش نداد و افزود: ما در هواپیمایی قطر انواع مختلفی از قیمت ها را معرفی کرده ایم که برای تأمین انعطاف پذیری بیشتر، نیازهای همه مسافران را برآورده می‌کنند. الباکر گفت: ما همیشه بدون افزایش قیمت بلیط خود راهی برای رشد نتایج و افزایش عملکرد خود پیدا خواهیم کرد. در نوامبر سال 2020، قطر ایرویز مجموعه جدیدی از قیمت بلیط را در تمام کلاس های مسافرتی راه اندازی کرد و 6 بسته جدید در درجه اکونومی، فرست کلاس را ارائه داد که فرست کلاس شامل: کلاسیک، کومفورت، ایلیت است و درجه اکونومی‌شامل: کلاسیک، کونوبنینس و کمفورت است که هر کدام از این دسته‌ها مجموعه متمایزی از خدمات را برای مسافران به همراه دارد.

  سازمان ملل متحد: 3.9 درصد رشد اقتصادی قطر در سال جاری

 گزارش اخیر سازمان ملل متحده تأکید کرده است که اقتصاد قطر طی سال های 2021 و 2022 شاهد رشد مداوم خواهد بود، که نشان می دهد اقتصاد این کشور از عواقب همه گیری ویروس کرونا بهبود یافته است، در این گزارش پیش بینی شده که تولید ناخالص داخلی قطر در سال 2021 به رشدی نسبت به 3.9 درصدی و در سال 2022 به رشد 2.8 درصدی دست یابد. گزارش چشم انداز رشد اقتصادی برای سال 2021 نشان می دهد که انتظار می رود در تولید ناخاص داخلی و با بهبود قیمت نفت و ادامه هزینه‌ها در پروژه‌های مربوط به جام جهانی 2022 پشتیبانی شود.

چند شرکت و بانک در قطر روز گذشته سود خالص خود را در پایان سال گذشته 2020 را به این شرح اعلام کردند:

ـ  236 میلیون ریال سود خالص شرکت الخلیج للمخازن ( شرکت انبارهای الخلیج) قطر این شرکت قصد دارد 10 درصد از سود خود را نقداً در میان سهامدارانش توزیع نماید.

ـ 6 میلیون ریال سود خالص شرکت هلدینگ انماء قطر که نسبت به سال قبل آن 2019 به نسبت 14 درصد رشد داشته است

ـ 937.7 میلیون ریال بانک الدولی الاسلامی قطر ( بانک اسلامی‌بین المللی قطر ) که نسبت به سال گذشته 2019 به نسبت 2.1 درصد افزایش داشته است و مدیریت این شرکت قصد دارد 32.5 درصد از سود خالص خود را نقداً در میان سهامدارانش توزیع نماید.  

آغاز مرحله اول گذرنامه سفر دیجیتالی توسط قطر ایرویز

هواپیمایی قطر  اولین خط هواپیمایی در خاورمیانه خواهد بود که با همکاری اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی « ایاتا » از ماه مارس 2021 ، مراحل تست برنامه جدید و ابتکاری تلفن همراه برای سند مسافرت الکترونیکی ایاتا « گذرنامه دیجیتال » را انجام خواهد داد. این تجربه نقش مهمی در چشم انداز دنبال شده شرکت های هواپیمایی ایفا می‌کند و مسافران را قادر می سازد تجربه سفر بدون تماس، ایمن و روان تری داشته باشند. اولین مرحله از تجربه استفاده از « گذرنامه دیجیتال » در پروازهای قطر ایرویز بین دوحه و استانبول آغاز می‌شود تا مسافران بتوانند نتایج تست « کووید ـ 19 » را به دست آورند و اطمینان حاصل کنند که واجدشرایط سوار شدن به پرواز هستند. همچنین این امکان را برای مسافران فراهم می‌کند تا وضعیت « واجد شرایط سفر » خود را با هواپیمایی قطر و سایر هواپیماهای مربوطه، قبل از رسیدن به فرودگاه، به اشتراک بگذارند. مجوز سفر « ایاتا » اطلاعات مربوط به مقررات بهداشتی کووید را به روز می‌کند که به مسافران کمک می‌کند تا اطمینان حاصل نمایند که آخرین شرایط ورود به کشوری که به آن سفر خواهند داشت را دارند.

الجمال: 295 میلیون ریال معافیت گمرکی

 احمد بن عبدالله الجمال رئیس گمرک قطر به مناسبت سالرروز جهانی گمرک طی اظهاراتی تأکید کرد که ارزش معافیت از تعرفه‌های گمرکی به مبلغ 294 میلیون و 985 هزار ریال برای 145 هزار اظهارنامه گمرکی برای 9 ماه از سال گذشته اعلام می‌شود  که این را گمرک برای تسهیل رویه‌ها و اسناد مورد نیاز از شرکت های تجاری و شرکت های ترخیص کالا از گمرک مربوط برای ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی، به منظور پشتیبانی از روند جریان کالا و محصولات و تأمین نیازهای بازار محلی انجام داده است، الجمال در ادامه افزود: که تنوع کالاهای ترحیص شده بین مواد غذایی اساسی و لوازم پزشکی مربوط به اقدامات پیشگیرانه بوده است که این تعرفه‌ها را شامل شد.

سازمان برنامه ریزی و آمار: 8.6 میلیارد ریال مازاد تجاری کشور

  سازمان برنامه ریزی و آمار قطر گزارش مقدماتی خود را در مورد آمار تجارت خارجی ماه دسامبر سال 2020 را صادر کرد، این گزارش شامل اطلاعات مربوط به صادرات ( از مبدا محلی و صادرات مجدد ) و واردات است در طول ماه دسامبر سال 2020 است، ارزش کل صادرات قطر « شامل صادرات منشا محلی و صادرات مجدد » تقریباً 17.1 میلیارد ریال بوده است که نسبت به دسامبر 2019 با 27.3 درصد کاهش و نسبت به نوامبر 2020 به نسبت 3.3 درصد افزایش داشته است. با توجه به ایت، تراز تجاری کالا، که نشان دهنده تفاوت بین کل صادرات و واردات در ماه دسامبر 2020 است، به مازاد 8.6 میلیارد ریال دست یافت و 5.7 میلیارد ریال یا 39.8 درصد کاهش نسبت به ماه مشابه 2019  و کاهش به میزان 5.2 درصد نسبت به نواکبر 2020 را ثبت کرد.

سود خالص تعدادی از شرکت ها و بانک ها به شرح ذیل است:

ـ بانک التجاری قطر روز گذشته سود خالص خود را تا پایان ماه دسامبر 2020 بالغ بر 1.3 میلیارد ریال اعلام کرد و این بانک قصد دارد 10 درصد از سود خود را نقداً در میان سهامدارانش توزیع نماید.

ـ بانک الخیج قطر ( الخلیجی ) سود خالص خود را تا آخر دسامبر 2020 بالغ بر 683 میلیون ریال و با رشدی به نسبت 5.6 درصد در مقایسه با سال قبل 2019 اعلام کرد.

ـ شرکت ملی سیمان ( الاسمنت ) قطر سود خالص خود را 148.5 میلیون ریال اعلام کرد و این شرکت قصد دارد 20 درصد از سود خالص خود را نقداً در میان سهامدارانش توزیع نماید.

فرصت های سرمایه گذاری برای قطری‌ها در سومالی

 راشد بن حمد العذبه معاون دوم رئیس اتاق بازرگانی قطر روز گذشته در مقر اتاق بازرگانی با آقای دران احمد فارح وزیر کار و امور اجتماعی سومالی که در دوحه به سر می‌برد، با حضور ابیب موسی فارج مشاور اول سفارات سومالی در دوحه دیدار نمود. در این دیدار پیرامون همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و راههای توسعه و تقویت آن به خصوص در بخش خصوصی و حمایت مبادله تجاری و تحریک سرمایه گذاری‌ها بحث و گفتگو شد. العذبه در این دیدار گفت: تعدادی از توافقنامه‌های همکاری بین دو کشور مانند توافقنامه جلوگیری از مالیات مضاعف، جلوگیری از قاچاق مالی، تشویق و حمایت از سرمایه گذاری‌های متقابل، حمل و نقل دریایی، همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فنی، اشتغال به کار کارگران سومالی در قطر وجود دارد و سرمایه گذاران و بازرگانان قطر مشتاق سرمایه گذاری در سومالی هستند و به دنبال آشنایی با فرصت های سرمایه گذاری در آن کشور می‌باشند. فارح به نوبه خود گفت: سومالی از سرمایه گذاری‌های قطر مشتاقانه استقبال می‌کند و فرصت های سرمایه گذاری بسیاری از جمله در بخش های کشاورزی، دامداری و دیگر زمینه‌ها وجود دارد که این بازرگانان می‌توانند سرمایه گذاری‌هایی داشته باشند.

افتتاح سومین دوره نمایشگاه گل و گیاه در سوق واقف

محمد السالم مدیر بازار سنتی واقف گفت: سومین دوره نمایشگاه گل و گیاه در بازار سنتی قطر موسوم به سوق واقف روز گذشته با همکاری شهرداری قطر در فضای باز این بازار افتتاح شد. در حالیکه در سال گذشته به دلیل همه گیر کرونا این جشنواره برگزار نگردید و بازدیدکنندگان می‌توانند از ساعت 9 صبح الی 21 از این نمایشگاه بازدید نمایند و در این جشنواره کلیه اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با شیوع اپیدمی‌کرونا در نظر گرفته شده است، السالم در ادامه گفت: فعالیت های جشنواره تا تاریخ 6 فوریه 2021 ادامه خواهد داشت. 

  الخلف: برای راه اندازی بزرگترین پروژه میگو در منطقه آماده می‌شویم

 احمد الخلف بازرگان قطری و رئیس هیئت مدیر شرکت جهانی توسعه پروژه از اتمام بزرگترین پروژه پرورش و تولید میگو که در قطر و منطقه اولین نوع است، خبر داد. وی گفت، مساحت این پروژه 10 هزار متر مربع است و سالانه نزدیک به 360 تن یعنی در روز یک تن تولید خواهد شد و هدف از این پروژه دستیابی به خودکفایی در زمیه مواد غذایی است قطر در صادرات اوره در منطقه عربی مقام اول را دارا است

در گزارش سالانه اتحادیه کودهای عربی که اخیراً منتشر شده، آمده است که قطر پس از آنکه در سال های گذشته در صادرات اوره در رتبه دوم قرار داشت، هم اکنون در میان کشورهای عربی در رتبه اول قرار گرفته است و شرکت قافکو قطر، برجسته ترین صادرکننده اصلی اوره در کشور است، از آنجا که صادرات آن به 5.6 میلیون تن رسیده است که 28 درصد از کل صادرات منطقه عربی را تشکیل می دهد، امروزه قافکو بزرگترین تولیدکننده اوره و آمونیاک در جهان در نظر گرفته می‌شود، جائیکه قطر در رتبه چهارم لیست بزرگترین تولیدکنندگان اوره در جهان قرار دارد. 

تأسیس شورای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان قطر و اسپانیا

انجمن بازرگانان قطر روز گذشته از طریق مجازی جلسه ای با اتحادیه بازرگانان اسپانیا برای امضای یادداشت تفاهم همکاری و اعلام تأسیس شورای کسب و کار مشترک قطر ـ اسپانیا را برگزار کرد. شیخ فیصل آل ثانی رئیس انجمن بازرگانان قطر در این جلسه تأکید کرد که هدف این نشست ایجاد پل های همکاری و بهره گیری از تجربیات علمی و کاری صاحبان مشاغل در هرد دو کشور است، وی افزود: « شورای کاری و تجاری مشترک صفحه جدیدی را در تاریخ روابط اقتصادی دو کشور گشوده و به دنبال تشویق مبادلات تجاری و سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف و بخش های تولید و خدمات است و برای ایجاد مکانیسمی‌ برای همکاری مشترک تلاش می‌کند. وی در ادامه گفت حجم سرمایه گذاری‌های قطر در مادرید بالغ بر 21 میلیارد یورو است که در زمینه‌های انرژی، ورزش، املاک و مستغلات و دیگر زمینه‌ها است و دستگاه سرمایه گذاری قطر دومین سرمایه گذار بزرگ در بورس اسپانیا است و بیش از 170 شرکت اسپانیایی در بازار قطر در زمینه‌های انرژی تجدیدپذیر و زیر ساخت ها و دیگر زمینه‌های حیاتی فعالیت دارند و حجم مبادله تجاری میان دو کشور در سال گذشته 2020 حدود 750 میلیون دلار بوده است... انتونیو جراباندی رئیس اتحادیه بازرگانان اسپانیا به نوبه خود بر اهمیت روابط قطر ـ اسپانیا و ضرورت همکاری‌های دو جانبه در بخش های گوناگون مانند صنعتی، زیرساختی و ورزشی به خصوص که جام جهانی فوتبال 2022 در قطر نزدیک است، تأکید کرد.

496 میلیارد ریال حجم تولید ناخالص داخلی کشور طی 9 ماه

داده‌های صادره از سازمان برنامه ریزی و آمار قطر نشان داد که برآورد تولید ناخالص داخلی قطر طی 9 ماه اول سال 2020 حدود 496 میلیارد دلار با قیمت های ثابت بوده است، داده‌ها نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی طی سه ماهه سوم سال گذشته 5.6 درصد نسبت به سه ماهه قبل افزایش یافته و به 164 میلیارد ریال رسیده است که این امر تأکید می‌کند، اقتصاد قطر توانسته از پیامدهای همه گیری کرونا ویروس عبور کند. طبق داده‌های سازمان برنامه ریزی و آمار، تولید ناخالص داخلی با قیمت های فعلی طی 9 ماهه سال 2020 حدود 397 میلیارد ریال بوده و تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال گذشته 9.6 درصد نسبت به سه ماهه قبل افزایش داشته است.

بانک مرکزی قطر: 131.7 میلیارد ریال درآمد عمومی ‌کشور

در بولتن سه ماهه بانک مرکزی قطر روز گذشته مشخص شد که کل درآمد عمومی دولت طی 9 ماهه نخست سال 2020 به 131.7 میلیارد ریال رسیده است. همچنین کل هزینه‌های عمومی ‌بالغ بر 136 میلیارد ریال بوده است. در این بولتن سه ماهه؛ کاهش درآمد عمومی ‌کل در سه ماهه سوم 2020 با 6.3 میلیارد ریال از سه ماهه دوم به حدود 38.9 میلیارد ریال در مقایسه با 45.2 میلیارد ریال در سه ماهه دوم و 47.6 میلیارد ریال در سه ماهه اول، را نشان داده است. تولید ناخالص داخلی با قیمت های فعلی در سه ماهه سوم 2020 نسبت به سه ماهه دوم 9.5 درصد افزایش یافته است تا به سطح 127.8 میلیارد ریال در مقایسه با 116.7 میلیارد ریال در سه ماهه دوم برسد، اما 152.2 میلیارد ریال کمتر از سه ماهه اول بوده است.

افزایش بهای یک لیتر سوخت در ماه فوریه

 شرکت پترولیوم قطر روز گذشته بهای انواع سوخت برای ماه فوریه 2021 برای هر یک لیتر را به این شرح اعلام کرد:

ـ یک لیتر سوخت دیزل 1.45 ریال.

ـ برای یک لیتر سوخت ممتاز یا ( عادی یا معمولی ) 1.45 ریال.

ـ یک لیتر سوخت سوپر 1.50 ریال.

28 تن تولید سالانه محلی از مرغ

 نرخ رشد سالانه در تولید طیور تازه در قطر به 38 درصد رسید، آمار رسمی مازاد تولید گوشت سفید تازه را 24 درصد پس از دستیابی به خودکفایی در 100 درصد تولید مرغ تازه تخمین زده و تولید سالانه مرغ تازه به 28 هزار تن رسیده و دولت سالانه 22 هزار تن آن را مصرف می‌کند، که مصرف روزانه 66.7 تن مرغ تازه در کشور است. در حالیکه مازاد آن سالانه 6 هزار تن مرغ تازه است که منجمد می‌شود. طبق داده‌های رسمی ‌کشور؛ 4 مزرعه مرغداری در قطر وجود دارد که عبارتند از: « الشمال، مزرعتی، العذبه و الواحه». علاوه بر مرغ های شهرداری که در تأمین مرغ و تخم مرغ تاطه به بازار محلی کمک می‌کند. داده‌ها نشان می دهد که دو مرزعه برای تولید تخم مرغ وجود دارد که الواحه و البیاض هستند و 8 مزرعه دیگر با نظارت و حمایت بانک توسعه قطر و با همکاری شهرداری و محیط زیست در حال ساخت می‌باشد.

 واردکردن 90 هزار رأس دام قبل از ماه رمضان

     شرکت مواد غذایی ودام قطر، روز گذشته اعلام کرد که این شرکت قراردادهایی برای وارد نمودن بیش از 90 هزار رأس گوسفند و گوساله امضا کرده است و این دام ها در ماه مارس آینده 2021 به کشور وارد می‌شود و این اقدام ودام برای فراهم نمودن نیازهای بازار محلی از گوشت در ماه مبارک رمضان است. این شرکت که واردکننده اصلی گوشت در کشور محسوب می‌شود؛ اعلام کرد که محموله گوشت گوساله از سودان به مقدار 1600 رأس طی هفته گذشته دریافت کرده است و این سومین و بزرگترین محموله ای است که در ماه ژانویه به کشور وارد کرده است.

قطر گاز بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان هلیوم به جهان

    شرکت عملیاتی قطر گاز پس از بارگیری 10 هزارمین محموله هلیم که از کارخانه هلیوم 2 تولیده شده است، به موفقیت بزرگی دست یافت و موقعیت قطر را به عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان پیشرو هلیوم در جهان تأکید کرد و به اثبات رساند که دارای سابقه ایمنی، قابلیت اطمینان و کیفیت است.

    شرکت قطر گاز مجری تأسیسات تولید، ذخیره و بارگیری هلیوم در قطر است که در منطقه رأس لفان واقع شده است، قطر گاز در حال حاضر کارخانه هلیوم 1 و 2 را در اختیار دارد که مجموعاً ظرفیت تولید 2.2 میلیارد فوت مکعب در سال را دارا می‌باشند و با راه اندازی کارخانه هلیوم 3 در سال 2021 قطر گاز می‌تواند نزدیک به 35 درصد از تولید هلیوم جهانی با ظرفیت کل تولیدی بالغ بر 2.6 میلیارد قدم فوت مکعب در سال برساند.

 تقویت همکاری‌های مالی میان قطر و ترکیه

مرکز المال قطر روز گذشته یادداشت تفاهم همکاری با هیأت بازارهای سرمایه مالی ترکیه به امضا رساند، هدف آن افزایش همکاری بین دو نهاد است. در این تفاهم نامه این دو نهاد امکان تبادل مشاره، اطلاعات، تخصص و همکاری در زمینه‌های فنی را فراهم کرده است.

 84 میلیون ریال سود خالص شرکت سرمایه گذاران قطری

   ـ شرکت سرمایه گذاران قطری روز گذشته سود خالص خود را تا آخر سال 2020، بالغ بر 84.5 میلیون ریال اعلام کرد. سرمایه این شرکت حدود دو میلیارد و 243 میلیون ریال و تعداد سهام در حال گردش دو میلیارد و 243 میلیون و 67 هزار و 780 سهم می‌باشد.

   ـ شرکت ارتباطات ودافون قطر سود خالص خود تا آخر دسامبر 2020 بالغ بر 185 میلیون ریال با افزایشی به نسبت 29 درصد در مقایسه با سال قبل 2019 اعلام کرد. این شرکت قصد دارد 5 درصد از سودش را در میان سهامدارانش توزیع نماید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما